Jak zobrazovat linky metra? Cestující si mohou vybrat mezi mapou a schématem

Označení stanic metra má být výraznější. Pramen: ROPIDOznačení stanic metra má být výraznější. Pramen: ROPID

Cestující si mohou vybrat mezi různými způsoby zobrazování map a schémat sítě linkového vedení MHD v Praze.

26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Samir

Že by aspoň DPP dal do městských autobusů automat na nakupování jezdenek kartou…

K.S.

Myslím že pro běžný provoz lépe vyhovuje schematické znázornění kde jsou vidět přestupní vazby mnohem lépe. Mapa ale ať je třeba za desetikorunu dostupná v nějakém automatu turistům.

Samo

Problém je že mapa na rozdiel od schémy potrebuje byť veľká, takže by to nebolo veľmi praktické na nosenie so sebou.

Samo

Nemyslím si že by sa mala používať len jedna verzia. Na rôzne miesta sú vhodné rôzne riešenia – napr. priamo vo vozidlách je samozrejme vhodnejšia schéma, naopak vo vitrínach napr. v staniciach metra je potom vhodná mapa. Pri mapách by som možno zvážil nezobrazovať celé mesto ale len výrez oblasti v ktorej sa mapa nachádza – na dlhé trasy spravidla idem metrom alebo električkou, kde mi stačí schéma, pre bližšiu orientáciu v oblasti kde sa nachádzam potom padne vhod mapa určitého okruhu od stanice. Ocenil by som tiež mapy uzlov a lepšiu navigáciu pri východoch. Ako „cudzinec“ som mal v… Číst vice »

Bohouš

Má zkušenost z cizích měst je, že pokud město ještě neznám, je „verze mapa“ lepší. Zejména, pokud „verze schéma“ zobrazuje jen názvy stanic, které cizincovi moc neříkají. Ideální je obojí, pokud je místo. Chápu, že prostor přináší peníze, ale nemusí být všude jen reklama na kdejakou blbost.

Miroslav Zikmund

Nechápu podstatu. Metro je tu přes 47 let, z toho 32 léta po slavném vítězství reakce nad pracujícím lidem a najednou informační systém kde je METRO nevyhovuje … ????

Y.K.

Ne vše co se dělá 50 let se dělá dobře.
Lidi prostě mají možnost si říci jestli jim vyhovuje lépe kartograficky přesná, ale nepříliš přehledná mapa všech linek se zakresleným metrem (lepší pro navigaci po městě) nebo schématická, přehlednější ale zkreslená mapa, co se hodí pro orientaci v linkách.

Když si vyberou klasickou mapu, dělalo se to dobře, když ne tak ne.

Twix

Zrovna informační systém je věc, na kterou se nároky (spolu s technickými možnostmi) mění dost rychle. Vzpomínám ještě když pražské busy neměly vepředu vůbec žádné označení cílové stanice a uvnitř se vůbec nic nehlásilo, v metru se vyzývalo k ukončení výstupu bez slova „prosím“ a na konečné se hlásilo jen česky, aby všichni opustili soupravu. Nemělo se tohle všechno měnit?

Martin

Ted trochu mimo tema, ale souvisi to s informacemi o linkach,… Na lince 375 se v autobusu na panelu zobrazuji odjezdy navazujicich spoju linek v nasledujici zastavce, proc to neni ve vsech autobusech??

Petr

Je možný že to teprve testují. Určitě to není jen o tom dát jiný panel do busu. Vybudovat celý systém je jistě finančně i časově náročné. Snad se dočkáme digitálních infotabulí i na zastávkách. Ale priority jsou jiné, třeba stejné barvičky pro všechny vehikly 😀

Martin

No, ono to asi neni online, spis vypocteno z jizdnich radu, ale i tak je to dobra pomoc.
Barvicky me tedy nenadchly, nadavaji ani moc smysl, ale co jsem si vsiml, jeden bus jezdi v tzv. historickych barvach, cervene a zlate, kdyby byly podobne namalovany pruhy i na ostatnich vozech a jen zvyrazneny dvere ci celo vozu – ale cele, tak by mi to vubec nevadilo. Naopak se jim u toho busu nepovedly ty okenka,…

Cestovatelix

Už přes rok jsou polohy všech autobusů v PIDu online veřejně k dispozici, systém se má u všech autobusú sjednotit, přesnou polohu mají mít i vlaky a metr., Doufám, že JIS dopadne dobře, a online polohu bude nabízet i více aplikaci, třeba Apple mapy

Martin

ja mluvim o infopanelu v buse, ne o aplikaci,… ano vim, ze lze sledovat online polohy vozu, ale infopanel je na ocich ihned a jednodussi…

Martin

Me na mapach chybi lepsi zobrazeni vlakovych linek, jsou stejne jako metro pateri dopravy, byt ne v idealnich intervalech, ale rychlym spojenim. Pritom metro je az zbytecne tlustou carou, stacila by polovicni a naopak u vlaku mi vadi slouceni do jedne tenke cary, tam bych uvital naopak silnejsi caru a pro kazdou linku zvlast.
U povrchove poulicni dopravy mi nevadi naopak slouceni v jedne tenke care s uvedenim cisel projizdejicich linek a nazvu zastavek.

Bukata

U každé stanice metra musí být pomník Pavla Béma!

px50

Pavle chystáte se opět kandidovat?

Ondráš

Jak už jsem psal u původního příspěvku na uřčitých místech (frekventovaná, uzly) by měli bý obě verze. Každá má svoje pro a proti. Na některý míste se hodí mapa, jinde schéma a někde dokoce oboje.

Jaaa

Tak ono by asi šlo vytvořit nějakou poněkud více generalizovanou mapu tam, kde není místo na obě varianty.

Pokud potřebuju podrobnou uliční síť, tak pravděpodobně hledám i něco jiného, než jen MHD. Možná tak přesné umístění zastávek.

Co mi v pražské MHD tedy vadí nejvíc, je nedostatek plánků přestupních uzlů. Měly by být na každém stojanu.

Tuhle jsem za deště třeba hledal odjezdové místo městských autobusů na Smíchovském nádraží. Trvalo mi to 10 minut a pěkně jsem zmokl, přestože je do místa přístup z podchodu.

Ale značení je naprosto nepřehledné a k ničemu.

Martin

No bez seznamu ulic a ctvercove site pro jeji vyhledavani je to trochu diskutabilni, presto mi ulicni sit vyhovuje vice, neb znam mesto a lepe se mi v ni orientuje nez ve schematu linek.
No planek terminalu by mel byt v takovych uzlech jako Smich.nadr. celkem samozrejmosti. I smerovky na nastupistich nebo na dlazbe…

Pritom planky prestupnich uzlu jsou na strankach Ropidu.

Beekee

Super anketa – chápu to správně, že vzhledem k rozlišení map v anketě si mám představit, jak by se mi taková mapa zdála přehledná… v reálu při pohledu ze vzdálenosti aspoň 50 m?

Jan

Tyhle podrobné mapy mají smysl jen na velkém tisku a zkoumání z půl metru, tedy na stanici MHD. V menším formátu nebo ve větší vzdálenosti pak je čitelnější jen to schema. Anketa je zřejmě pro lidi, kteří už se v pražské MHD s nějakou mapou setkali, takže ví jak vypadá v reálu, to se těžko hodnotí z výřezu na monitoru.

Jaaa

Škoda že není vidět tiskový detail. Takhle těžko někdo něco posoudí.

kombi

V anketním formuláři je nahraná mapa v rozlišení 4463×3196 a schéma v rozlišení 1987×1403. Aspoň…

Jaaa

Zkoušel jsem to nějak otevřít i na PC a nic.

Pokud nejde žádný text v mapě přečíst, pak to rozlišení patrně vůbec neodpovídá žádnému uživatelskému scénáři. Mohli udělat aspoň výřezy, no…

Beekee

Což není dost pro čitelnost mapy.

Martin

Je umistem ve skutecne velikosti (obe varianty) ve stanici Palmovka pri vystupu z metra k tramvajim na te kukani z boku.