Jak z dob Orient Expressu. Turecko zprovoznilo původní trať po břehu Bosporu

Obnovení provozu na trati v evropské části Istanbulu. Foto: Abdulkadir Uraloğlu / X.comObnovení provozu na trati v evropské části Istanbulu. Foto: Abdulkadir Uraloğlu / X.com

Otevření trati je záměrně načasováno před komunální volby.

29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tom

Včera jsem měl takové pěkné sny …

VRT Vídeň – Istanbul pod 7h
VRT Brno – Vídeň – Záhřeb pod 6h
VRT Praha – Paříž pod 6h
VRT Brno – Atény pod 6h
VRT Brno – Benátky pod 6h
VRT Brno – Barcelona pod 7h
VRT Praha – Kodaň – Stockholm pod 7h

A takhle bych mohl dále pokračovat …
Bohužel tohle je všechno sci-fi (minimálně v tomto století). A místo stavění VRT budeme po Evropě lítat a dále ničit tuhle planetu.

DavidS

Brno – Barcelona za 7 hodin tak max tunelem. Je to cca 1400 km na přímou viditelnost.

Vavrroch

Hrůzná byzantská pompa. Fotodokumentace dokládá, jak se pro hodnostáře k nástupu do soupravy přistavují extrovní schůdky s kobercem(!), oslavná skupina je od prostého, těžce ožebračeného lidu oddělena ochrankou, fotograf neopomněl pořídit propagační záběr vysokého představitele u ovládacích prvků hnacího vozidla (dovolují to předpisy?). A vrchol všeho, na čele vlaku se natřásají jakési zdobné balonky.
Jsem šťasten, že u nás by se něco takového stát nemohlo. Na orgie s koberci si zde nepotrpíme!

Nedbal

U nás se přece dĕje úplně to samé.Naposledy na Smíchově…..

Granja

Na orgie s koberci si zde nepotrpíme!

Byl jste někdy ve Varech?

Petr Jetelina

Škoda, že rychlík ze Sofie sem nedojede. Nádraží ale bylo uzavřeno kvůli otevření podmořského tunelu v roce 2013 a sloužilo potom jen jako depo pro elektrické jednotky.
https://lokomotivy.net/zobraz2.php?rada=gtr_c1&loko=3200100

Samo

Z toho čo som čítal inde sa ráta aj s návratom európskych vlakov až do centra.

Kubrt

To je otázka, odkud z Evropy se dá alespoň hypoteticky a trochu použitelně dojet do Istanbulu. Dnes pouze ze Sofie a obávám se, že ještě dlouho tomu tak bude.

Samo

Áno, ide o vlak zo Sofie, sezónne s priamymi vozňami z Bukurešti.

Bram

Až bude modernizována a elektrizována trať z Dimitrovgradu do Niše, půjde to i odjinud, tedy alespoň z Budapešti. Jenže to je tak pět let daleko, mezitím už snad bude hotova modernizace i trati z Budapešti do Bělehradu. Pak zde zůstane jen drobný problém a tím není nic jiného, že Srbsko není členem EU a pokud by se snad členem EU stalo (nepravděpodobné), nebude stále členem Schengenu a tedy bude několikanásobná pakárna na hranicích a tedy jízdní doba mezi Budapeští a Istanbulem bude delší minimálně o dvě hodiny, než by být mohla.

Samo

Nebolo by, z dôvodov ktoré popisuješ, lepšie ten vlak viesť cez Rumunsko? To síce tiež nie je člen Schengenu pre účely pozemnej dopravy, ale je tam väčší potenciál na skorú zmenu.

Bram

Je to bohužel mnohem delší (navíc přes několik horských masivů) a trať v Rumunsku z Craiovy až k poslední rumunské stanici před mostem je stále bez troleje a mám za to, že i bez patřičné modernizace, přičemž v Bulharsku mají alespoň nataženou trolej. Prostě se postavil se dálniční most přes Dunaj mezi Calafatem a Vidinem, dala se na něj i železnice (aby se to lépe obhajovalo), ale tím veškeré úsilí padlo, neb z obou stran nevede odpovídající železniční trať (a ani dálnice). Pro místní potřeby (řešené z peněz EU) vyhovující, ale to je asi tak vše. Takže bych to na… Číst vice »

Alibaba

Rumuni se teď snaží z evropských peněz obnovit přímou trať z Bukurešti do Georgiu. Předpokládal bych i v elektrické trakci, ale na Balkáně bych si s tím jistý nebyl. Elektrizace Videle Georgiu je naznačená (www.openrailwaymap.org/= ORM), ale kdy bude i postavená si netroufám říct.

Trasa přes Calafat – Vidin je pro cestu do Istanbulu příliš klikatá a blbě použitelná. Na ORM je naznačena na bulharské straně modernizace tratě do Vidinu, v Rumunsku je směrové vedení lepší až na pár kousků u Craiovi.

ICE_Laco

A zavedieme nový Orient Expres Berlin – Praha – Bratislava – Budapest – Belehrad – Sofia – Istanbul – Ankara – Teherán

Vašek H

A co třeba rovnou Londýn – Paříž – Lucemburk – Frankfurt – ?

Mystifying oracle

Tady by zbývalo vyřešit už jen poslední věc. A to zda Holešovice, Wilson anebo obojí…

Tomáš Záruba

Viděl bych to na Bohnice.

Tomáš Záruba

Tedy samozřejmě „Bohnice hl.n.“ v Podbabě, odtud pak lanovkou, dočasně náhradní dopravou v podobě přívozu atakdále.

Vojtech

V Podbabě už 40 let Hlavni nadrazi máme ( je to už několik generaci stavěné kolejiště na DDM s motivem Posázavského Pacifiku,)

Martin Chovanec

Však je tudy v plánu linka do Kazachstánu.
Mluvilo se myslím dokonce o spuštění letos nebo příští rok.

Igor Mauricio

To myslíte tu velkolepou akci jednoho pábitele z Brna? No, tak to bych byl v klidu :))

platamond

Ještě cca před 15 lety Teherán z Istanbulu jezdil, krásné jméno Transasia. Jediné co mi uniko a museli jsme s přestupem byl TorosExpres s vozy do Damašku a Bagdádu…To byly časy a ceny – sedačka přes celé Turecko vyšla do stovky…

Zdeněk

Jo, a před íránskou hranicí vyfasují dámy čádory, nikáby a burky.

Jaaa

Velký vezír sám vede lokomotivu? 😀 To je fakt jako za sultanátu…

Jinak by mne zajímalo, jestli se do tunelu pod Bosporem někdy podívá dálková osobní doprava.

Bram

Nejspíš ne, z pohledu Turecka k tomu není žádný důvod.

Walt

To není pravda. Dálkové vysokorychlostní vlaky z Evropské části Istanbulu tunelem pod Bosporem na východ Turecka jezdí už od roku 2019.

Radek Janata

Jezdí, ale jenom dva páry. A na noční vlak ze Sofie to navazuje jenom v jednom směru.

Bram

A to spíš jen proto, že snad stále není funkční nádraží Haydarpasha.

Bram

To je sice hezké, ale dva páry je skoro nic. Ale alespoň symbolicky tam něco jezdí. Silně pochybuji, že tam toho bude jezdit víc, když ten tunel a příměstské vlaky v něm fungují spíš jako istanbulské metro. A docela by mne zajímalo, jak tam ten společný provoz funguje, neb pro příměstskou dopravu a ostatní vlaky by měl být rozdílný vlakový zabezpečovač. Stejně tak by mne zajímalo, kolik tam projede nákladních vlaků v noční přestávce, navíc tam prý nesmí vozy v režimu RID, tedy zjednodušeně řečeno cisterny. Tento problém bude nejspíš uspokojivě vyřešen až po zprovoznění trati přes Bospor na Selimově… Číst vice »