Jak se postupuje při mimořádnostech a informování cestujících? Správa železnic doplňuje Andyho

Výpravčí. Foto: SŽDCVýpravčí. Foto: SŽDC

V prvních minutách (po neplánované mimořádnosti) se mnohdy velmi rozcházejí prvotní informace o celé situaci.

81 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdeněk

Rodná řeči, braň se!

None

Tady by pomohla jen jedna věc. Nikdy se nestane, ale pomohlo by to. Ty lidi by seděli půl roku v kanceláři a půl roku v lokomotivě. Bez praxe budou jen dál chrlit tuny papírů.

Marty

To by v té lokomotivě museli ale pouze sedět. Na nic jiného nejsou pouzitelni

Jan Sova

I kdyby se jen vezli a čuchli k praxi, možná by to nějaký viditelný efekt pak mohlo přinést, pokud si sami sebe dokážou představit jak aplikují předpisy….

Dachs

Je to jistě do detailu promyšlený a správně formulovaný předpis, který jako malý bezvýznamný cestující naštěstí nastudovávat nemusím, jen ty reálné zkušenosti… Třeba z tohoto čtvrtka: zpožděný vlak, tradiční přihazování zpoždění, informace o příčině nepřichází, cestující je nakonec informován o nástupišti tři minuty před ohlášeným příjezdem vlaku, úprk čekajícího davu, aby minutu před příjezdem došlo ke změně, takže běžíme vedle. Vlak vyjede, ujede pár set metrů, zastaví, stojí a stojí, přichází informace o mimořádném zastavení na 5 minut, z nichž je najedou 16, pak se chvíli jede přískoky. V cíli +70 minut, zahlášena obecná omluva a důvody takového tristního výsledku… Číst vice »

Martin z topírny

Jen použít se ten předpis nedá… 🙂

Pepa

A třetí vliv na vznik mimořádných událostí má samotná Správa železnic a její poruchy a chybné řízení dopravy. Na to nějako tvůrci článku zapomněli. My nic, my muzikanti, všechno jenom dopravci a cizí vlivy.

G....

http://www.spravazeleznic.cz/kariera
Můžete se předvést.

Pepa

Potrefená husa se nám tady ozvala…

jzms

taky mi to tam chybí

Frantík

Nevím jestli jdu sem s tím správně, ale trať by měla být v takovém stavu, aby ji bez jakýchkoli pouček (kromě JŘ a obecných pravidel) strojvedoucí bez problémů projel, i kdyby na ni byl poprvé.
To se přece očekává od řidičů osobních aut se stavem silnic…

Jan Sova

Na silnicích je to v zákoně 361/2000 Sb. a 13/1997 Sb. prakticky naklopeno tak, že řidič si za všechno může, i kdyby čert na koze jezdil. Na železnici to vážně chcete ??

none

Nechce se mi to cist cele, ale chapu to dobre, ze je vse v poradku? Sice na …, ale presne podle predpisu a ten je nadrazeny stiznosti cloveka z praxe?

Lomb

U odstavce „informovaní cestujících“ jsem se pobavil.

Hodně štěstí

A co hlásit cestujícím, že v úseku A – B je střet s osobou a nejen, že vlak je zrušen z důvodu mimořádné události. A neví se co a kde.

Patrik

A co se tím pro cestujícího změní? Bude moci ve volném čase volat Novu a být „slavný“?

Karel IV.

Třeba to, že bude mít přesnější podklady pro vyhodnocení, jestli nejde ten volný čas vzhledem k místu, kde se právě nachází a svým dalším plánům, které dopravce nemůže znát, lépe využít a hlavně zkrátit.

none

Neni nic horsiho nez drepet ve vlaku, co ma mit zpozdeni pul hodny a nakonec tam sedet hodiny dve s tim, ze bylo od zacatku jasne, ze to pul hodiny nebude.
Uz jsem to psal driv. Do vlaku zaradit kinovagon.

Jan Sova

Nebo obnovit činnost pojízdných barů, tzv. jídeláků….

Han van Meegeren

Není třeba volat Novu, skoro všude máme nainstalovány špičkové (to není ironie, jsou opravdu velmi kvalitní) čínské kamery Hik Vision, zatímco v USA jsou zakázány.

Han van Meegeren

Jestli se nesmí o Hik Vision mluvit, tak ok, jsem ticho, abych neskončil v komunistickém lágru jako Ujgurové.
Omlouvám se za odbočení od tématu.

nowas

Aby věděl, že se to 2-4 hodiny nehne.

Filip Jirsák

Střet s osobou ne, taková informace je cestujícím k ničemu a nepotřebují takový detail znát. Ale má se hlásit odhad, jak dlouho bude trať neprůjezdná.

W14

Střet s osobou jako zbytečná informace fakt neni6. Na základě toho se dá dost dobře odhadnout, že to zpoždění bude 3-4 hodiny.. Co se týče odhadů, tak to bude trvat ještě několik desítek let, než u nás budou správně odhadovat zpoždění (ve Francii jsem jel TGV a zůstali jsme stát, do asi 2 minut nám nahlásili, že došlo k poruše lokomotivy, a že se za 18 minut rozjedeme, opjeli jsme, co u nás – dojde k poruše lokomotivy a nikdo neví, dojde k poruše zabezpečovacího zařízení, taky nikdo neví, jediná zpoždění, která se u nás dají odhadnout, jsou zásahy policie… Číst vice »

Filip Jirsák

Nikoli, je to pro cestujícího zbytečná zbytečná informace. Ten časový odhad nemá dělat cestující (většina z nich tenhle odhad nezná), mají to udělat profesionálové, tedy provozovatel dráhy a dopravce. Tj. cestujícím se nemá hlásit střet osobou a nechat je hádat, jestli se to bude řešit čtvrt hodiny nebo osm hodin, ale má se jim ohlásit, že doprava bude zastavena na 3–4 hodiny. To je informace, se kterou cestující mohou pracovat.

Jan Sova

Střet s osobou za 15 minut vyřešen, kde prosím ?? I kdyby byla hlídka hasičů a PČR hned za rohem, tak pod hodinu to dají jenom výjimečně. Pokud někde natahuje hlášení o zpoždění v takových případech po dejme 10 minutách, tak je to informační zločin….

Filip Jirsák

Povinnost vědět, že střet s osobou nebude za 15 minut vyřešen, mají cestující v SPP? Nebo proč si myslíte, že to cestující musí vědět, jak dlouho to bude trvat?

Leinad

Strojvedoucí ohlásil střet s osobou, po té co zadal rychlobrzdu ze 160. Mohlo to být zvíře a v tu chvíli není co strojvedoucímu vyčítat.
V tu chvíli se sluší ohlásit „odhadovaná doba zpoždění 15 až 300 minut.“ Pro případ že by to bylo 300 se pokusit vyhnout bordelu (nenechat najet dalších X vlaků těsně k tomu, pokud možno zůstavat ve stanicích odkud se dá odklonem nebo kde se dá obracet)

Leinad

Potrvzený střet vlaku s osobou – co z toho vyplývá pro výši zpoždění?
V Českém Brodě došlo k nehodě a dál – dálkovina odklonem, couráky se budou obracet v Rostoklatech a Klučově. Souprava která srazila možná bude v Praze(Pardubicích) chybět, ale možná si dopravce vyčaruje kopřiváky.
V noci zpoždění dálkoviny jenom pár minut, ve špičce asi zasekaná trať přes Lysou – má cestující povinnost vědět co je to noc a co špička (a kam patří, když k nehodě dojde v 5 ráno)

Litovel

Ano. Jel jsem jednou večer osobákem ze Zábřehu do Olomouce, vlak měl dle JŘ pokračovat z Olomouce skrz a být ukončen v Prostějově nebo Nezamyslicích, teď nevím. V Zábřehu výpravčí pořvával na průvodčí, že v Olomouci bude vlak ukončen. V Olomouci čekalo na náš vlak asi 20 cestujících směr Prostějov. Prý že zrovna na pragotronu zhasl vlak směr Prostějov, že doteď svitil. Tak se ptali paní průvodčí, odkud jede vlak na Prostějov, když to není tenhle, který teď přijel. Pruvodčí nevěděla, byla evidentně překvapená a vystresovaná, poslala cestující na Informace. Vlak měl přitom odjezd za několik minut… V tom jsem… Číst vice »

Matěj

Takové plky mne jako častého cestujícího urážejí. Jak to vypadá v praxi – a bzdu psát jen o očekávaných událostech typu stržení troleje na úseku, kde k tomu dochází dvakrát třikrát za měsíc. První hodinu po mimořádné události nemají žádné informace sni vlakvedoucí. Druhou hodinu se už něco začíná dít – v praxi: cestující nemohou vystoupit, ani když je vlak 30 metrů od nástupiště. A náhradní autobus nepřijede, ani když jde o okraj Prahy (typicky Radotín, Černošice). Když máte velké štěstí, dostanete se z vlaku nejdřív třetí hodinu. A to nemluvím o sražení osoby, ale o víceméně pravidelných událostech…

Lišák

No proč nelze vystoupit??? Opět nařízení atd. Proč není dáno že pokud lze…. určitě nebudu hnát 80i letou babičku na vysoký násep,ale proč nemohu pustit 20 letého mladíka 15 metrů zpět po kolejích když to zvládne…

Patrik

Třeba prostě proto, že pohyb cestujících v místech nepřístupných veřejnosti je prostě z mnoha rozumných důvodů zakázán?

Karel IV.

Ve standardním provozu ano, jenže my se tady bavíme o mimořádných událostech.

Vlakoš

Během mimořádné události může cestující vystoupit mimo nástupiště pouze za doprovodu záchranných složek – Drážní hasiči

Leinad

Proč drážní hasiči? Řict „teď po té koleji nic nepojede“ může říct výpravčí i někomu jinému, třeba i vlakvedoucímu který dveře otevře.
Kdo na to nemá(trpělivec, raněný, důchodce, kočárek,…) ten si počká na hasiče.

Practicus

a když si cestující zlomí nohu, jako se to v minulosti x-krát stalo, což je další mimořádná událost, tak je viníkem kdo?

Filip Jirsák

Je X větší než nula? A než deset?

Leinad

Vystupoval na vlastní nebezpečí a viníkem je velmi pravděpodobně on sám.
Udělat fotku, doložit že dopravce si nedal na schůdek schválně lubrikant (třeba i tím že ostatní vystoupili v pohodě) je akce na pár minut.

Filip Jirsák

Takže místo aby vystoupili (někteří) cestující organizovaně a poučeně, radši je necháme, ať vystupují chaoticky každý kde ho napadne – protože držet je v tom vlaku nemůžete.

adamgolias

tohle neni rozumný důvod. nikde se v okruhu 5km nehne ani kolo , ale proste pan zeleznicar si dupne a tak to bude.

Indian

Protože, kdyby se vám něco stalo, tak by za to mohl jít někdo sedět. Rozhodnutí je tak čistě pragmatické. Lepší 200 nasraných cestujících, než riziko, že si zkurvím život.

Leinad

Kdo a proč? Předpisy se dají přepsat.

Indian

Předpisy vychází z legislativy. Kandidujte do sněmovny a můžete na tom zapracovat.

Xena

Rozhodnutí čistě alibistické, jako všechna v zlaté kleci EU

G....

Stojí-li u nástupiště, vystoupit lze.

Mimo nástupiště to z bezpečnostních důvodů není možné a evakuaci zajistí hasiči.

Xena

Kolikrát jsem jako cedtující vystupovala z vlaku až za nástupištěm, protože všechny vagóny se do stanice nevešly?

výpravčíXY

I ten mladík může zakopnout a rozbít si ústa a jeho rodiče pak požadovat velké odškodné za zdravotní újmu.

Jan Sova

To je bohužel realita. To opatření působí v případech zastavení celého provozu na trati veskrze alibisticky, neb v současné společnosti se vyskytuje mnoho parazitů, čekajících na něčí byť jen formální chybu, aby se mohli z jejího krytí napakovat.

Petr

Pokud je předpis D1sepsán podle uvedených norem a předpisů, nejsou to dobré normy. Stejně jako předpis D1.

none

Ale je to predpis a pres nej nejede vlak 🙂

Frantík

A to je chyba že vlak nejede….

Marty

A to ještě není psáno o současně platném předpise D3, který byl vydán bez jakékoliv konzultace s dopravci.

Lišák

No, kdo to přečte a vše pochopí na první dobrou, tak je borec….a myslím že přesně toto chtěl Andy říct. Přesně takto to funguje v praxi. Předpis máme úplně na vše, hlavně na to aby když je něco špatně tak zasedla odborná komise a po 14 dnech zajistila že dle předpisu toho a toho a nařízení toho a toho a zkušebního provozu toho a toho bylo tohle a tohle špatně. Ten strojvedoucí nebo výpravčí popř.dispečer má vteřiny na to aby hned něco udělal. Samozřejmě občas se to povede občas ne… Pak zakročí vyšší zájem shora, rozdají se tresty a pokuty,… Číst vice »

Rostislav K.

Ale předpis MUSÍ být na vše – tedy minimálně na veškeré standardní situace. Předpisy slouží jednak pro sjednocení pravidel, aby (ideálně) v každé situaci věděli všichni jednotně a bez pochyb, co mají dělat – viz třeba i pravidla silničního provozu. Dokážete si představit, jak by asi železniční provoz vypadal, kdyby ty předpisy nebyly a každý jednal dle svého? Ano, je pravda, že s množstvím druhů zabzař, s tím, že máme tratě neelektrizované a elektrizované, s tím, že máme různé způsoby řízení dopravy atd. atd. – a to vše musí ty předpisy pokrýt – jsou předpisy obsáhlé. Ale co s tím… Číst vice »

Xena

Pravidla na vše nikdy nebudou, vždycky nastane nějaká nečekaná situace. Díky takovým, co by chtěli na všechno návod máme v Česku zhruba dva miliony sedm set tisíc všelijakých zákonných norem, zákonů, nařízení … Člověk není schopný je i jen přečíst, natož se podle všech chovat. Donald Trumpeta, ne že by to byl můj milovaný, během prezidentování za každý nový zákon jeden starší škrkl a ejhle, svět se tam nezhroutil. Pravidla musí být jednoduchá, jinak by mělo řidičák jen pár lidí a státu by to nesypalo. Tak je to celkem tenká knížka. Jasně, že je pořád co vylepšovat, ale musí se… Číst vice »

none

Ta odpoved je vlastne doznani. Jen jim to nedoslo 😉

milan

A teď něco ze života a reality. A jak se „odměňují“ provozní zaměstnanci. Tak třeba osobní vlak díky poruše ukončí v nácestné stanici jízdu a široko daleko žádný vhodný vlak, než po 45 minutách jedoucí rychlík. Dispečerský preparát SŽ a dispečerský preparát dopravce se dohodne a shodne na řešení situace. A to mimo jiné spočívá v tom, že se všichni potenciálně zúčastnění dovědí, že rychlík v nácestné stanici zastaví a ještě přítomní cestují do něj nastoupí, aby se dostali alespoň do další uzlové stanice. A nyní to začíná být zajímavé. Provozní dispečer SŽ zavolá do poslední stanice, kde rychlík staví,… Číst vice »

Jarda

zažil jsem u arrivy, že když byli problémy, právě kuli zpoždění, tak s jejich despečery problem nebyl a z rychlíku byl skoro osobák, ohlasili, že mimořádně na dané trase zastaví bez problémů i v dalších stanicích, nevím jak je to u čd, ale takto to má arriva, zažil jsem to několikrát. Snad také za to dostali odměnu, hodně lidem to pomohlo. Přitom stavět nemuseli.

Radúz Dostal

A z jakého důvodu byl takový rozkaz v rozporu s předpisy?

Lukáš

Nevím, nejsem odborník, ale řekl bych, že to bude tím, že byly špatně citovaný předpisy, nebo že byly vyjmenovány špatné paragrafy předpisu. Nevhodná formulace apod.

Petr

Protože třeba nebyl podle jakési SR, která po půl roce platnosti zneplatňuje část D1. ( vzory předpisů). Pak se má v tom člověk vyznat.

Rony

Provozní dispečer, ale nemá co výpravčímu diktovat znění rozkazu, to je na plné zodpovědnosti výpravčího. Provozní dispečer maximálně řekne výpravčímu, ve kterých stanicích a zastávkách si přeje, aby rychlík zastavoval. Kvalita provozních dispečerů u SŽ je různá, někteří ani nevědí, kolik má stanice v jeho obvodu dopravních kolejí, zabezpečovací zařízení atd. Tito lidé pak konají rozhodnutí, která jsou někdy velice „zajímavá“ a pak jsou výpravčím akorát pro srandu…a od tohoto člověka, ať je to můj nadřízený ve směně si mám radit co mám psát do rozkazu? On do kriminálu nepůjde, ale já ano… Když budete šikovný a sympatický výpravčí, můžete… Číst vice »

milan

Rád bych sdílel váš optimismus popsaný v prvním odstavci. Když to vidíte takto, co by jste radil kolegům podléhajícím centrálním rozkazům. Ta je odpovědný kdo a za co. Dle jistě neprověřených drbů v tom nemají jasno ani ti, co to vymysleli. Vaším prizmatem již znám odpověď.

Jo a snad ještě k tomu tiskovému mluvčímu. Jistá regionální televize na východě republiky je líhní tiskových mluvčích SŽ.
Nic nikam dotahovat nepotřebuji a to hlavně ze zdravotních důvodů. Od určitých rozhodovacích článků u SŽ trpným nekontrolovatelným reflexem zvracení.

Filip Jirsák

Na tomhle je nejhorší to, že se takovýhle rozkaz vymýšlí za pochodu. Protože se asi v historii české železnice nikdy nestalo, že by rychlík měl mimořádně zastavit pro nástup cestujících, takže nikoho nemohlo napadnout, že by bylo dobré mít pro takovýhle případ k dispozici šablonu, kam výpravčí jenom doplní číslo vlaku a stanici, kde má mimořádně zastavit.

A přesně to samé plyne i z odpovědi SŽ. Ten text je plný mimořádností a operativního provozu, ale není tam ani čárka o tom, že se většina mimořádností opakuje, mnohé se dají předvídat, tak by se na ně dalo připravit předem.

Aaabbb

Krásné vyjádření. Aneb na všechno máme předpis, ten je platný a všechno je v pořádku 🙂

Lišák

Ano, aneb ať uděláš co uděláš vše je vždy špatně….

David

Tak, a teď se priznejte, kdo to dočetl do konce? 😄

Karel IV.

Přiznávám, že přečetl.
Ale nic jsem se z toho nedozvěděl. Jako by to snad napsal nějaký politik a ne odborník ze SŽ. Autor článku nás varoval 😉

none

Kdyz napises odpoved na 500 stranek, klidne tam muzes popsat vcerejsi veceri. Tak daleko to precte jen jeden clovek z tisice 🙂 A pokud to dobre dopadne, ani ten jeden to nepochopi a zamota se v tom.

IGCT

SŽ potřebuje z pohledu předpisů debordelizovat, neboť téměř kvadraticky roste u SŽ množství předpisů, které mají jediný účinek. Čím víc adiministrativní náročnosti, tím víc se číst nebudou. Ze SŽ se stává alibistický korporát, který zaplevelují normotvůrci-filozofové a různí absolventi gender studies-, kteří nemají ani ponětí o tom, jak funguje provoz dráhy

Libcha

Můžete prosím jmenovat dva absolventy gender studies, kteří pracují u SŽ?

IGCT

Pochopte mé sdělení podle smyslu, nikoliv doslovně dle písmene. V tom tkví podstata.

Michal 460

Líbí se mi, jak všichni furt nadávají akorát na gender studies, přitom jim evidentně nevadí jiné „zbytečné“ obory jako třeba teologie 🙂

Jinak s pointou samozřejmě souhlas.

IGCT

Přesně tak, je super, že neberte můj příspěvek doslovně, ale podle pointy.

Libcha

Muzete tedy prosím specifikovat, která část vašeho příspěvku je ta pointa a která jsou holé nesmysly?

Mě připadá v pořádku, že na manažerských pozicích jsou lidé, kteří vládnou spíš měkkými chopnostmi (soft skills).

A že zrovna u SŽ nejsou kolikrát ti nejlepší je docela logické, stejně jako všude ve státním: ti dobří totiž, pokud nejde o nějakou osobní oběť, nebudou pracovat za tabulkové platy.

IGCT

Vám připadá v pořádku, když o zásadních věcech rozhodují ti, kteří vůbec o podstatě problému nic neví a nechápou, avšak umí pouze dobře mluvit??? Přesně tohle je totiž rozrůstající se rakovinou u SŽ….

Filip Jirsák

No tak zrovna v případě mimořádných situací ty priority mají být následující:
1. Záchrana životů, zdraví, majetku, odvrácení dalšího hrozícího nebezpečí.
2. Péče o cestující (informování, náhradní doprava apod.)
3. Péče o ostatní zákazníky (nákladní doprava).
4. Zajištění provozu.

Takže pokud tam je někdo, kdo řeší jenom provoz, znamená to, že o podstatě problému nic neví.

Haha

Pro idioty, jako jsem já: Co Andy řekl špatně?

Peeetr

Že jsou předpisy nepřehledné.
Přitom kdyby jste poslouchal Lenina, a po osmihodinové práci se denně předpisově osum hodin učil, tak by jste je taky tak skvěle ovládal jako kancelářská kolektivní mysl na Dlážděné.

none

Podle delky a jednoduchosti odpovedi je jasne, ze to rekl dobre.