Jak se posouvá příprava VRT v Česku. Ptejte se Martina Švehlíka ze Správy železnic

Nová vysokorychlostní trať z Ulmu do Wendlingenu. Foto: Jannik Walter / Deutsche BahnNová vysokorychlostní trať z Ulmu do Wendlingenu. Foto: Jannik Walter / Deutsche Bahn

Velmi aktuální je i otázka, za co se budou české vysokorychlostní tratě stavět.

První díl podcastu Cesty Zdopravy.cz po letních prázdninách věnujeme přípravě vysokorychlostních tratí. Naším hostem bude Martin Švehlík ze Správy železnic, který je náměstkem ředitele stavební správy vysokorychlostních tratí. Pro Správu železnic pracuje deset let a výhradně přípravě VRT se věnuje od roku 2017, tedy od prvního okamžiku, kdy se začaly v Česku vážně řešit.

Zatímco v Japonsku otevřeli první VRT už v roce 1964, Česko je stále ve fázi příprav. Na prvních úseky už vyrazili geodeti, projektuje se a desítky dalších kilometrů Správa železnic připravuje a projednává s dotčenými obcemi. Což není snadná disciplína. V některých případech, jako je tomu u VRT z Prahy do Drážďan, se stále vybírá v hodné trasování.

Velmi aktuální je i otázka, za co se budou české vysokorychlostní tratě stavět. Na seznamu staveb, u kterých stát uvažuje o financování formou partnerství soukromého a veřejného sektoru (PPP) se tak ocitlo takzvané rychlé spojení Brno – Přerov (zahájení stavby je plánováno na rok 2025) a navazující vysokorychlostní trať Moravská brána (zahájení se plánuje na rok 2026).

Kdy se u nás opravdu začnou stavět první kilometry tratí pro vysokorychlostní vlaky? Co vysokorychlostní železnice městům a jejich obyvatelům přinesou? Jak bude vypadat časová úspora při cestování po Česku nebo do zahraničí? Které úseky jsou s přípravou nejdál a kde se naopak projednání komplikuje? Jaká je ta správná rychlost pro vysokorychlostní trať České republice? Jak bude na těchto tratích organizovaný provoz? Jak se napojí VRT na centra důležitých měst? A na kolik tohle všechno vyjde?

Své otázky můžete psát Martinu Švehlíkovi i vy. Zde v diskusi až do úterý 12. září.

Tagy Doporučeno podcast Cesty Zdopravy.cz Správa železnic VRT vysokorychlostní tratě
180 komentářů