lot
Autobusy Doprava ve městě Dopravci Metro Tramvaje Trolejbusy Železnice

Jak s rouškami ve veřejné dopravě? Povinné jen v metru, na peážní trati a části Moravskoslezského kraje

Metro ve stanici Nádraží Veleslavín. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra
Metro ve stanici Nádraží Veleslavín. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra

(aktualizováno 19:09 o informace Českých drah) Cestující ve veřejné dopravě čeká jedna z nejviditelnějších změn za poslední tři a půl měsíce. S několika výjimkami končí povinné cestování s rouškou.

Zbavit se ji ale nemohou všichni: ministerské nařízení počítá s tím, že nadále bude povinná v pražském metru. Povinnost ji nosit budou mít také cestující na peážní trati mezi Libercem a Varnsdorfem v úseku přes Polsko a Německo. České dráhy současně upozornily, že povinnost zůstane v některých oblastech Moravskoslezského kraje.

„Vzhledem k finálnímu rozvolnění plošných karanténních opatření k 1. 7. 2020 není nutno mít při přepravě ve vlacích ČD ani ve vnitřních prostorách budov a nástupištích zakryté dýchací cesty s výjimkou všech vlaků a železničních stanic uvnitř regionů, ve kterých vyhlásí v souvislosti se zhoršenou epidemiologickou situací místně příslušná Krajská hygienická stanice nebo Hygienická stanice hlavního města Prahy mimořádné opatření k jejich zakrývání,“ řekla mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

K 1. 7. 2020 je vyhlášeno mimořádné opatření pro území okresů Karviná a Frýdek-Místek.

Konkrétně jde o vlaky v níže uvedených  úsecích a v železničních stanicích na území okresů Karviná a Frýdek Místek. Podobné opatření platí i v autobusech.

Tratě, kde je povinná rouška
– 271 v úseku Ostrava hl. n. – Bohumín,
– 320 v úseku Ostrava hl. n. – Čadca / Petrovice u Karviné,
– 321 v úseku Šenov – Český Těšín/Czieski Cieszyn,
– 322 v úseku Frýdek-Místek – Cieszyn,
– 323 v úseku Vratimov – Ostravice / Frenštát pod Radhoštěm,b) v železničních stanicích na území okresů Karviná a Frýdek-Místek.

Ve všech vlacích jedoucích uvnitř vyhlášeného území i ve vlacích vstupujících do vyhlášeného území z okolních regionů platí po odjezdu z poslední stanice před vjezdem do vyhlášeného území povinnost zakrytí dýchacích cest dle výše uvedeného.

Někteří dopravci ale přesto doporučují roušky nosit i nadále. „Přáli bychom si, aby se roušky v MHD nosily i nadále. Je to proto, že v omezeném prostoru s vyšší koncentrací osob, což je v MHD zejména ve špičkách, roušky účinně brání šíření kapének, a díky tomu zvyšují hygieničnost prostředí, což potvrzuje řada odborných studií. S ohledem na vzájemnou ohleduplnost a bezpečí cestujících a řidičů proto budeme nošení roušek nadále doporučovat i v prostředcích povrchové MHD, i když chápeme, že pro některé skupiny obyvatel může být náročnější v horkých letních dnech dýchat s nasazenou ochranou nosu a úst. Je to naše doporučení, rozhodnutí necháme na cestujících,“ vysvětlil Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

S rouškami musí počítat i cestujících ve vlacích mezi Libercem a Varnsdorfem. V Německu jsou totiž stále povinné a vlaky jedou po takzvané peážní trati přes Polsko a Německo.

 

tagy
45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pan Da

ok, takže až pojedu SC241 do žiliny, tak si virus ve svinově nastoupí a v čadci zase z penda vyskočí………to je ale chujovina – – a speciálně v Česku si nedovedu představit, jak to mají vlakvedoucí vynucovat……smiřte se s tím, že COVID19 (tzv. vostrá chřipka) je realitou a zkrátka to dneska nebo zítra chytnete….a pak možná jednou nebo dvakrát za rok…..

Lada

Ne. Nastoupí až na hlavním. A v Čadce nevystoupí, na Slovensku povinnost furt platí.

René Krejcárek

Nechápu proč se uvolňují roušky, když ten koronavirus tu pořád je ? Lidé by je měli nosit neustále, jsem zásadně odpůrcem nenošení roušek. Nikoho neubude, když bude mít v přetopené tramvaji roušku na obličeji.

Bob

Pokud plošným nošením roušek způsobíte řekněme desetinásobně až stonásobně horší zdravotní následky než jejich nenošením, tak se nám tu střetává racionalita s rouškovým náboženstvím.

Martin

V tech tramvajich a autobusech to chapu, ale v metru mi to prijde jako hloupost, stanice jsou vetrany dobre, vlaky take, pochopil bych to v plnem voze…

Karlos

Už ten hnusnej StBáckej slinták nenosím ani v metru!

Hans

Czeski Cieszyn – Czeski bez i („Czieski“).

MiKi

Znáte tu písničku „Hlupáku najdu tě …..“? Na vás sedí. Vlak z Frýdku Místku jezdi do konečné stanice v Polském Těšíně.

Rezte

S tou písničkou bych byl opatrný. Hans jen opravoval pravopisnou chybu. Není žádný „Polský Těšín“, je jen Cieszyn (v překladu Těšín) a od něj ve dvacátých letech dvacátého století odštěpený Český Těšín. „Polský Těšín“ je lidová slovesnost.

Robert

Zmiňuje se peážní trať kvůli Německu. Při cestě do Polska je to jak? Nemyslím teď peážní tratě, ale klasickou přeshraniční přepravu.

Samo

V Polsku su zial stale povinne. Detto aj ostatne susedne staty.

Robert

Nevadí, z Královce do Lubawky je to pěkná procházka, pokud s tím bude mít personál vlaku problém.

Robert

A děkuji za informaci!

Lektor

Takže karvinak se přejezdem fo Olomouce náhle uzdraví, zatím co já se cestou ve Studénce nakazim a uzdravit se až na Slovensku co vystoupim z vlaku, tak aspoň že nebudu mocdliuho nemocný…

MlB

Jinými slovy, nebude je nosit už prakticky nikdo (a i v těch úsecích kde je to stále nařízeno bude problém to vynutit).

MirekK1

Tak dnes v pražských tramvajích NEJMÉNĚ 50 % lidí s rouškami – i když nemusí!

Netris

První den po zrušení roušek venku také mělo roušky na ulici víc než 50 % lidí. Je tam jistá setrvačnost.

Robert

V regionálních autobuse na JM dnes ani jeden, v MHD asi tak 10 %.

Zbyněk

Jen pro doplnění redakci, trať 083 mezi Děčínem a Rumburkem přes německé Sebnitz by také měla spadat do průjezdu s rouškou.

Alois N.

Proboha proč zrovna v metru? Velký pohyb vzduchu, vozy bez klimatizace i topení.. V takovém uzavřeném Pendolinu to je horší.

súdružka Kolesárová

protoze jeste trocha sikany prazanum nezaskodi 🙂

Petr Novák

Vlaky možná bez klimatizace, ale o tunelech a stanicích se totéž říct nedá. A kdyby se v nich ta klimatizace a vzduchotechnika vypla, tak se v takto uzavřeném prostoru lidi udusí. Takže mě to smysl dává.

rtep

:-))
To je fakt. Kyž budou mít náhubky, tak to udušení bude rychlejší, to trápení nebude tak dlouhé.

kom

vypravit vlak bez klimatizace v létě je zločin!

berda

Jakkoli bych s tímhle názorem, kdyby byl vytržený z kontextu, souhlasil, jsi si jistý, že správně reaguješ na téma vlákna, tedy na vlaky metra?

rtep

Tak rozhodně bych byl stokrát raději obětí takového zločinu, než klepat kosu v nějakém překlimatizovaném vlaku.

Tonik

Protože metro je v podzemí.

czhunter

„velký pohyb vzduchu“ ale není to, co viry ničí, ale sice ředí a naopak roznáší.

To co viry ničí je například UV záření (jako součást slunečního svitu), kterého je pod zemí dost málo.

czhunter

I když tedy – příklad letní Kalifornie, Arizony a Texasu, proti zimnímu New Yorku a New Jersey ukazuje, že teplota a sluneční svit nemá na šíření Coronaviru prakticky žádný dopad.
Ale zdá se, že zmírňujee průběh nemoci (i teď, když je v LA 35°C a sucho tak se to šíří stejně rychle jako v březnu v NY, kde bylo kolem nuly, tma a vlhko – akorát je mnohem míň vážných průběhů nemoci).

Radek

Tady někdo zapomněl na Moravskoslezský kraj… kromě povinných roušek v některých okresech i na peážní trati přes Głuchołazy.

babilon

Okresy Karviná a Frýdek-Místek.

Bilbo.cz

Glucholazy opravdu nejsou v okrese Karviná ani Frýdek-Místek.

Zapa

V souvislosti s Německem bych spíš zmínil U28 z Děčína do Rumburku přes Bad Schandau.

Zapa

A už jsem to psal i vedle, ale nadále je povinnost nosit roušku ve vlacích v úsecích tratí 271 v úseku Ostrava hl. n. – Bohumín, 320 v úseku Ostrava hl. n. – Čadca / Petrovice u Karviné, 321 v úseku Šenov – Český Těšín, 322 v úseku Frýdek-Místek – Cieszyn, 323 v úseku Vratimov – Ostravice / Frenštát pod Radhoštěm

Stanley

takže když pojedu z Frýdku v momentě příjezdu do Vratimova si sundám roušku a už nebudu potencionální roznašeč viru..?? anebo se kovid bojí vycestovat za hranice okresu..??

Kamui

Prostor vlaku či jiného dopravního prostředku je komerční prostor dopravce, pokud dopravce určí, že cestovat se bude pouze s rouškou, tak to tak prostě bude a kdo se nepodřídí, bude z vozu vyhozen.

Petr Novák

Dovolím si to obrátit. Většina vlaků a autobusů v Česku je objednávána kraji nebo státem. Pokud tedy kraje nebo stát určí, že v jimi objednávaných spojích se roušky nosit nebudou, tak se dopravci budou muset podřídit nebo přijde nějaká forma sankce včetně případné výpovědi smlouvy 😉

computer

ženy by měly nosit nikáb. to není z důvodu náboženského ale protiepidemiologického. nikáb lépe chrání nositelku i okolí (lépe než rouška)

computer

i takto lze provádět zavádění něčeho, co je jinak nepředstavitelné, že by prošlo

Pravdepodobnost

Nejspis dost podobne se to zavadelo i u nasich blizkovychodnich „pratel“. Pochybuju ze jen tak nejaky velitel prisel s napadem hodit na zensky pytel aby nerusily muzstvo v boji a vsichni mu jen tak zasalutovali.

Dalibor

příkazy, zákazy, rozkazy, pezekuce, výhužky, zastrašování…

Jaaa

Ne, soukromník nemá právo mi nařídit, jak se oblékat, pokud to neporušuje tzv. dobré mravy. 🙂

Ondra

No ale může stanovit přepravním řádem za jakých podmínek vás bude přepravovat, pokud to nebudete plnit, tak vás může vyloučit z přepravy… takže jak se oblékat vám nařídit nemůže, ale za jakých podmínek vás přepraví ano.. „nařízení“ to sice nebude, ale prostě nepojedete 🙂

Hojakar

Pitomost…byla by to jasna diskriminace

Kamui

Diskriminace by to byla, pokud by se povinnost nosit roušky vztahovala pouze na cikány. Pokud by byla plošná, diskriminace to být nemůže.