Jak bude vypadat rychlejší trať do Mladé Boleslavi. Lidé mohou plány připomínkovat na speciálním portálu
Jde o první konvenční trať, kde Správa železnic využije GIS portál.
Správa železnic ve spolupráci se společnostmi AFRY a Sagasta spustila další stránky s geografickým informačním systémem. Lidé přes speciální portál mohou připomínkovat plány na nové železniční tratě a modernizaci stávajících úseků.
Takzvaný GIS portál dává poprvé veřejnosti možnost detailněji se seznámit s vedením tratí na Mladoboleslavsku a Nymbursku v souvislosti se souborem staveb, které mají zrychlit spojení z Prahy do Mladé Boleslavi a následně až do Liberce. Zájemcům nabízí komplexní přehled o plánované modernizaci a výstavbě nových železničních úseků. Portál umožňuje lidem podávat připomínky k vedené trase či navrhovaným opatřením.
„GIS portál umožňuje interaktivní komunikaci mezi investorem, projektovým týmem a občany. Je to speciální mapová aplikace, s jejíž pomocí můžeme prezentovat aktuální podobu projektu veřejnosti. Zároveň nám dovoluje sbírat podněty a připomínky občanů,“ uvedl Petr Hofhanzl, ředitel Stavební správy západ Správy železnic.
Podobnou možnost připomínkovat plány přes mapový portál využila Správa železnic zatím jen u vysokorychlostních tratí, v případě konvenčních jde o premiéru. Aplikace zprostředkovává náhled do územních plánů a podrobného technického řešení vedení železniční trati.
Reakce místních jako cesta k lepšímu projektu
V mapě je možné zobrazit různé vrstvy informací, například rozmístění biotopů a biokoridorů či vodní poměry oblasti. „GIS portál je součástí transparentní a otevřené komunikace s veřejností. Reakce místních obyvatel, spolků a samospráv jsou pro nás velmi cenné a přispívají ke zdokonalování projektu,“ říká manažerka projektu z AFRY Simona Plischke.
Do Mladé Boleslavi 160 km/h. Správa železnic odmítla pokusy primátora zpomalit plánovanou trať
Stavby detailněji popisuje Správa železnic v informačním letáku.
„Uživatelé mohou v portálu připojit ke konkrétním bodům na mapě dotaz, námět či připomínku, a to jak ke konkrétní stavbě, tak v podobě obecné poznámky. Získané podněty pak Správa železnic analyzuje a vyhodnocuje, a pokud je to ve fázi konkrétního projektu ještě možné, může podle nich ve spolupráci s projektanty projekt částečně upravit,“ dodává Petr Hofhanzl.
Zadané náměty jsou v anonymní podobě veřejně přístupné všem uživatelům aplikace. Na jednotlivé dotazy a připomínky odpovídají projektanti a Správa železnic přímo v GIS portálu. Jen pár dnů po spuštění portálu položila veřejnost již několik desítek dotazů i námětů, například na zřízení nové zastávky.
Součástí portálu jsou stavby Všejanské a Bezděčínské spojky, modernizace trati z Nymburka do Nepřevázky a úsek Mladá Boleslav město – Mladá Boleslav hlavní nádraží.
GIS portál je přístupný zde.