Jablonec zavedl sdílená kola, sousední Liberec je odmítá včetně náměstka pro sport

Sdílená kola v Jablonci nad Nisou. Foto: Společně pro JablonecSdílená kola v Jablonci nad Nisou. Foto: Společně pro Jablonec

Pilotní provoz má ukázat, kudy lidí jezdí nejčastěji i otestovat zájem o takovou službu.

54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karlos

Zabýval se někdy někdo bezpečností, povinným vybavením ? Kola i koloběžly se válí všude možně, (ne jen)nezletilí uživatelé ani netuší, že jako účastníci provozu musí dodržovat předpisy. Liberec nepatří k městům se širokými bulváry, s vyhrazenými cyklopruhy. Když vidím, jak koloběžky kličkují v hustém provozu, přeskakují přes chodníky, je spíš s podivem, že to ještě někdo nezarazil úplně.

Stanislav

No je to úplně skvělý, když vedle vašeho auta kolo odloží a to pak při poryvu větru na něj spadne….

Karel Mio

Jinak obecne k bikesharingu. Ten system ma smysl ve vetsich mestech jako doplnek MHD, tedy dojedu na kole na zastavku (idealne tramvaje ci v Praze metra) a pokracuju MHD na jinou zastavku, ze ktere dojedu na kole do destinace. Pro to, aby to fungovalo a bylo vyuzivano, to musi byt hlavne zkraje proste zafinancovane. To znamena, vytipovat prepravni proudy, umisteni stanic, kapacitu atd. Dale mit cety v terenu, ktere kola operativne opravuji, premistuji atd. Cilem je zvetseni spadoveho polomeru zastavek MHD. Tvrdit, ze to pujde bez dotovani je alespon ze zacatku blbost. Zajimave je, ze zatimco proti dotacim do MHD… Číst vice »

MP22

Ten systém má smysl i v menších městech jako náhrada víceméně nefunkční MHD.

Jiří Kocurek

A pak jsou tady vozíčkáři, báby o holích, slepci… kteří na kolo? No chtěli by aby mohli, ale už to nejde.

DPMLJ

Kéž by hádky mezi Libercem a Jabloncem n.N. skončily. Kéž by se DSOJ rozpadlo a spojilo opět s dopravním podnikem měst Liberce a Jablonce nad Nisou. Jaksi soukromí dopravci nedělají jablonecké MHD radost, chtělo by to společné řešení DPMLJ, pokud vím tak DP má slušný vozový park UrbinoBusů a také nějaké mercedesy + kloubové autobusy tohle jaksi ICOM, UMBRELLA či BusLine neměli a obnovit nástup všude nejen předem u řidiče. Další téma je Tramvajová trať č.11 která by mohla vést až do centra Jablonce to by bylo fajn, rozšířit tramvajovou dopravu v Liberci a Jablonci. Dále bych uvítal krajské autobusy… Číst vice »

Jarda

tak s rozšířením tramvaje souhlasím, to už mělo být dáno, jinak v jbc se začínají menit názory a tramvaj bude, v liberci se uvažuje protažení tramvaje přes rochlice tuším až do vesce nebo do doubí, mohli by natáhnout tramvaj až do pavlovic.
Jinak ano, busline ma kurva pomalé strojky, v čsad lbc to načte kartu okamžitě, kolikrat to reaguje ještě před strojkem.

T H

Není to nutně tak, kolo totiž může sloužit jako úplná alternativa k MHD, osobně to na na kole do práce mám cca 4 km, od dveří ke dveřím to na kole stíhám ve srovnatelném čase s tramvají.
Jet třeba jen kousek na kole k metru se mi nevyplatí – než ke kolu dojdu, než si ho půjčím, sešteluju sedačku, to radši dojdu pěšky. Plus lidi na těchto kolech vidím i na místech, kde určitě nejedou k metru, ale prostě se jedou projet, sám dělám úplně totéž.

Karel Mio

Mam takovy pocit, ze v Liberci se to udelalo tak polovicate, bylo to vyhodnoceno jako selhani, ted to ma spatne PR a zadny politik s tim nechce mit nic spolecneho. Pamatuju si ze tam prvni byly Rekola, ktera se hromadila pod kopcem u Fora. Taky si vybavuju jak kdykoli napadl snih, tak se cyklopruhy na Husovce promenily v super sikovne odkladiste snehu, ktery tam s prehledem drzel dloouho do jara.

Jarda

ty růžový kola si pamtuju, teď jsou tam zelené a červené kolomrdkoběžky, to vymyslel úplnej analfabet, překaží to, jízda na tom není tak bezpečná, možna pro děti bez tašek, oslnuje to jako prase, no hrůza, takhle jsem šel na busák a myslel jsem že tam nahoře stojí bus s puštěnejma dálkovejma no jake překvapení že to byla ta mrdka. má to tu lampu moc silnou a zvednutou nahoru a oslnuje to i v tramvaji. nepřál bych to potkat řidičovi v blbym úhlu, oslepuje to docela hodně. Jinak chvíli tam byli i elektrické bicykli, ale opět kamsi zmizeli, což je škoda.… Číst vice »

MP22

Doufám že se brzy přidají i města v Polabí. Od Kutné Hory po Mělník není jediné město obslouženo touhle službou, což je škoda.. My například jezdíme už pouze do měst v okolí hor a návštěvu spojujeme s výletem do kopců nebo v opačném případě, tam kde nejsou kopce, půjčujeme sdílená kola a okolí si důkladně projedeme na kole. Bohužel nás teda cesta do Polabí s výjimkou Kutné Hory nenaláká..

Jouda

Nesmysl, pokud někdo chce jezdit na kole, ať si přiveze vlastní a nebo půjčí v klasické komerční (nedotované) půjčovně. Proč se ale mají „místní“ z daní skládat na dotace pro firmy, provozující půjčovnu kol (bikesharing)? Nebo mi také někdo bude dotovat mé vlastní auto?

Vaclav

Vsichni Vam jiz nyni dotuji silnice, krizovatky a parkovani.

MP22

Auto vám nikdo nedotuje, ale dotujeme vám všichni infrastrukturu pro něj a to mnohem masivněji než nějaké sdílené kolo. Takže jestli chcete svět bez dotací, bojujte za to aby se všechny silnice ve správě státu, krajů a obcí udržovali a stavěli jen a pouze z daní vybraných provozem automobilů. Asi byste koukal kolik by vás ten benzín stál strejdo

Ten Onen

Opět tradiční nesmysly. Spočítejte si, kolik se vybere na dani z PHM, mýto a dálničních poplatcích. Sice se občas objevuje argument, že daň z PHM je kompenzační platba za negativní externality silniční dopravy, ale zatím nikdo neřekl (aspoň mně ne), kam si můžu pro tu kompenzaci zajít a kolik mi tak dají. Třeba za ta auta, co mi jezdí třeba teď v práci pod okny 🙂 Ona to totiž žádná kompenzace externalit není… Pak si od vypočtené vybrané částky odečtěte podíl za náklady na infrastrukturu nezbytnou pro zajištění základních služeb (polici, hasiči, záchranka, popeláři, vodovody, energetika), protože tyhle služby bez… Číst vice »

původní Jakub P

Ty kompenzace za externality si nevyberete vy, to za vás udělá zdravotnictví (nemoci způsobené emisemi z přebujelé IAD, zraněními z nehod, civilizačními chorobami způsobenými nedostatkem přirozeného pohybu, atd.), sociální systém (pracovní neschopnosti způsobené hádejte čím), pozná je MF na nižším výběru daní z příjmu (díky hádejte čemu)… Dále u silnic platí, že jejich počáteční výstavba je většinou ještě levná proti permanentní následné údržbě. A její potřebu samozřejmě silně zvyšuje (a prodražuje) zatížení. Jo, i IZS a VHD k tomu přispívá, ale opravdu netvořej většinu provozu na silnicích. A jen velmi výjimečně IZS a MHD vytvořej to zdaleka nejproblematičtější pro emise,… Číst vice »

jan v

Proč dotovat cykloprovoz: Protože kolo zabírá mnohem méně místa, má nulové emise a přispívá k prevenci kardiovaskulárních onemocnění a obezity. Ale zároveň pŕiznávám, že mnohem lepší investice do cyklistky je investice do bezpečné infrastruktury.

původní Jakub P

Tak ono to není buď-anebo. Bezpečná infrastruktura je samozřejmě nutná podmínka, ale sdílená kola pak můžou přispět k jejímu využití. Tím spíš dokud je neúplná – sdílené kolo tam, kde infrastruktura je, a MHD tam třeba má horší pokrytí a frekvenci a MHD překonat úseky, kde zatím bezpečná cykloinfrastruktura chybí. Tuhle flexibilitu je obtížné nahradit vlastním kolem.

A i po dokončení slušné sítě bezpečné infrastruktury se sdílená kola hodí třeba pro návštěvníky města (aby si nemuseli pokaždé vozit vlastní kolo), pro „jednosměrné“ cesty, kdy třeba jedu na sraz a ostatní kola mít nebudou, atd. atd.

Jarda

Je to výborný priblizovadlo k vlaku, treba v bolce jedine s pomocí kola.

MaT

A musíte sem to samé psát třikrát? Nebo jste placený Nextbikem?

MP22

Čtyřikrát 😎

Jarda

jsem jen velice spokojený s jejich službou, nic víc. 😉 stačí mi jen telefon, víc nepotřebuju.

Jakub

Bingo. Není to o velikosti měst ale o jejich rozložení. Mít Nextbiky v Čelákovicích tak člověk může komfortně dojet až do Brandýsa nebo Kostelce. To stejné platí v Nymburce a Poděbradech a Sadskou. Zde jsou oddělené asfaltové cyklostezky a místo pro stanice.

MP22

Proč jsou k tomu zrovna tato města tak imunní, mi nejde do hlavy

Frantisek

„Půjčujeme sdílená“ – tady přesně je vidět to znásilnění původní bohulibé myšlenky komercí. Pouhé snížení nákladů na úkor okolí. Se skutečným sdílením ta „létající“ půjčovna nemá mnoho společného; jakkoli může být sama o sobě i užitečná.

MP22

Ano ale kvůli tomu jednomu slovíčku je to k ničemu žejo 🤷

jiný Petr

„Jablonec je zatím jediným městem, který letos sdílená kola má. “ Já bych tedy ještě o pár městech se sdílenými koly věděl…

Zbyněk

V libereckém kraji…

Zbyněk

Radní z ODS.
ODS by mohla po celé zemi obsadit radni pro bludy, pověry a šíření polopravd. Na víc tahle parta nemá.

Jan

Pokud se nějaká tech. novinka neumí prosadit bez dotování veřejnými prostředky, tak prostě asi na trh nepatří. Tyhle firmy jen kočují od města k městu a stále dokola předstírají „pilotní provoz“…

Jan

Já to nikomu neberu, jenom nemám rád vysávání veřejných rozpočtů, ať si to klidně funguje na komerční bázi. inak jsem velký fanda cyklistiky jako takové…

Jarda

Třeba v bolce mezi centrem a vlakem nevyužívám nic jinyho než sdílená kola.

Desper

Ta věc stojí míň než MHD a je 100x přínosnější. V Jablonci MHD stojí za tužku

Jouda

A zvládne to i bez dotací?

původní Jakub P

Bez problému, pokud by tu nebyla nekalá konkurence v podobě drahou infrastrukturou silně dotované IAD. Ve chvíli, kdy města pro IAD stavěj např. parkování, který se z poplatků na něm vybíraných nikdy nezaplatí (stěží se zaplatí provoz, natož aby se vrátila počáteční investice) a tím trh silně křiví, je zcestné chtít po bikesharingu, aby se obešel bez podpory. Furt vyjde město každý km na sdíleném kole levněji, než když ten člověk pojede vlastním autem…

Jarda

zejména mhd v bolce je úplně nepoužitelná, kdyby aspon byla v pid, ale ikdyby ne tak mohli mít platbu v aplikaci, liberecká mhd má taky svoji appku.

Jan Novák

To chcete zrušit i MHD celkově, protože se bez dotací neuživí? Vždyť např. Praze jde 1/4-5 rozpočtu právě na MHD. Bikesharing je dobrý doplněk MHD a MHD je celkově veřejným zájmem. Druhou variantou je stavět vysokokapacitní silnice a spoustu parkovacích míst, abyste uspokojil potřeby obyvatel na dopravu.

Co je podle vás lepší? Sdílená kola a MHD nebo spousta aut, silnic a parkovišť?

jkjk

V Praze fungovala Rekola i Nextbike i před dotacemi (a tedy bez dotací).

Peeetr

Jediná přelomová věc jsou právě elektrokola.
Kola už v Česku všude byla, a je totální nesmysl dotovat programy na jejich „experimentální zkoušení“.

Peeetr

Hlavní problém v Česku stejně zůstává zima a vyšší efektivnost MHD, které mají flotilu samozřejmě celoroční. Takže rozvoj kol by nic moc neušetřil, protože vozidla MHD nejsou vhodná pro letní dálkové zájezdy, kam jedině by se dala v té době nějak užitečněji poslat.

původní Jakub P

Funkční bikesharing může být naprosto skvělej doplněk právě k MHD. Dohromady můžou být velmi silná konkurence vlastním autům i na trasách, kde by každý zvlášť moc nemělo šanci. Ku prospěchu měst, která si tuhle příležitost uvědomí a dokážou ji využít. Silný a slabý stránky obojího se velmi hezky doplňujou.

Jarda

Tak třeba v bolce mezi vlakem a centrem jedině na kole.

Jarda

Hlavně že po elektrokolomrdkach touží jak po mlady holce. Přitom kola místo nich by byla vhodnější. Jen v Jablonci asi neví že to neni placka jak praha, nebo mnichovo hradiste atd, tady by měli dát spíše elektrická kola, jako třeba v bolce kde mají oboje. Takhle po těch horách moc cyklistů nebude jezdit.

Roman Soudný

Praha je placka? To jako vážně?

původní Jakub P

V podstatě dvě placky nad sebou a mezi nima pár šikmejch ploch s různým sklonem.

Adam Ř

Pankrác a Ládví je ta samá placka? A Strahov je nad, nebo pod ní?

původní Jakub P

Všechna tři zmíněná místa jsou ta horní placka.

Karel Mio

Z geologickeho hlediska samozrejme ano:)

Jouda

Ať si na kole jezdí kdo chce a jak chce. Ale za své! Nevidím jediný důvod zrovna tohle dotovat. Stát nemá peníze na důchody a vzdělání lidí a tady se bude dotovat půjčovna kol… skutečně na palici.

Jarda

Tak v bolce jsem si ta kola oblibil, ceny jsou akceptovatelné a na presun z vlaku do centra nebo z centra na vlak je ideální, takové ideální cenove dostupné přibližovalo k vlaku. Nedovedu si predstavit kolik by stál taxál z centra na vlak.

MP22

Dobře ale přestaneme dotovat auta! Výběr všech daní okolo aut nezaplatí ani zlomek nákladů na všech úrovních samospráv do výstavby a údržby infrastruktury. Přestaneme dotovat bikesharing ale na litru paliva uděláme spotřební daň 500 korun, jste pro?

Jarda

auta bych přestal dotovat okamžitě, zrušil bych dálniční známku a poplatek nahradil pravidelnou měsíční daní za užívání všech silnic nejen za dálnice, peníze za to by se používali na opravu těch děravých silnic. Kdyby každý řidič musel platit ještě tuto druhou „daň“ k tomu povinou pojistku, k tomu drahé palivu, k tomu žádné dotace na auta, tak by jezdili vlak/bus/cyklo, na některých silnicích bych ještě snížil maximální rychlosti. Snižit rychlost i pro dálkové busy, aby se zvýhodnil vlak.

Jarda Zhor

Ještě je potřeba, aby každý automobilista platil poškozování zdraví ostatním a zábor veřejného prostranství stejně jako každá předzahrádka…