Jablonec oživuje plány na tramvaj do centra. Před pár lety prodloužení zastupitelé odmítli
Zrekonstruovaná tramvajová trať Liberec - Jablonec nad Nisou. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný
Mezi stávající konečnou a novým terminálem vznikne 800 metrů dlouhá trať.
že na trati jezdí šroty z poloviny minulého století ani není třeba zmiňovat.
z ekonomického hlediska, aby tramvaj jezdila lesem mezi Vraťákem a JBC se nevyplatí.
Koncem dubna tohoto roku jsem měl tu čest zúčastnit se zvláštní jízdy na nově modernizované trati z Liberce do Jablonce.Jízda byla nádherná,neboť byla provedena do Liberce zapůjčenou soupravou z Prahy ,motorovým vozem Ringhofer č.351 a vlečným vozem č.1202.Zajímavé a výstižné byly orientační tabule na motorovém voze,kde současná jablonecká konečná byla označena jako. JABLONEC – NÁVES..Jako bonus k této jízdě bylo další fantastické svezení do Horního Hanychová a zpět do liberecké vozovny.Ještě poznámka.Pražské historické soupravě to na libereckých kolejích moc a moc sluší.Takže za mne velké poděkování Boveraclubu,DPMLJ a samozřejmě Pražákům. P.S. Já ale prodloužení kolejí do centra Jablonce,bohužel,považuji za scifi.Kéž… Číst vice »
Ostuda, že to ještě není.
Výborná zpráva, už to tam mělo byt dávno..
Hlavně zničit stávající zástavbu a těch pár živnostníků to se vyplatí, že? Kd,by radši se daly do pořádku vozovky a chodníky, na kterých chodí se zničenyma botami, o kyčlích nemluvě. Liberec si stavi megalomanský pomník bez ohledu na lidi. Voliče!!!
Jste si opravdu jistá, že tramvaj sloužící obyvatelům zároveň ničí živnostníky? Já třeba díky tramvaji a její zastávce v jiném městě objevil moc prima kavárnu. Sice nepravidelně, ale zajdu/zajedu tam. A přiblížení tramvají centru Jablonce bez ohledu na voliče nerozumím vůbec. Koho ty tramvaje vozí? Nebo cestující snad podle Vás nemají nárok mít volební právo? Mohla byste k tomu říci víc, prosím?
Diagnóza Jablonec. Něco jako Zvonokosy s veřejným záchodem.
Nojo no, pokud se konstrukcí čehokoliv nesmí „ublížit“ absolutně nikomu, tak to se toho moc postavit nedá… i takový obecně příznivý obchvat obce sníží tržbu hospodě na návsi… ale je to důvod to neudělat?
Důležité je nekazit kšefty ZBYTEČNĚ, pokud reálný důvod existuje tak se dá maximálně řešit pomoc s náhradním umístěním.
Že by si konečně jablonečtí vyndali hlavy z prdelí?
A jak to vypadá s tím terminálem?
S jakým „terminálem“? Vždyť to bude stále pouhé autobusové nádraží a název „terminál“ je jen kamufláž umožňující snáze (nebo vůbec) dosáhnout na nějaké dotace – ostatně i ta změna přístupu k prodloužení TT asi souvisí právě s tím …
A co je na tom až tak špatně? Nádraží nebo terminál… hlavně aby byl funkční.
Ten původní obrázek na začátku článku byl top. Někdo žbrblal, že už není?
Ne, byl jen použit několikrát a zjistil jsem, že mám z JN novější fotky. Tehdy nejezdily tramvaje ani do Tyršových sadů.
Kéž by se to povedlo 🙂
Škoda, že tu tramvaj kdysi zrušili. Tehdy byla síť dost rozsáhlá vzhledem k velikosti města. Teď se to těžko vrací zpátky. Ale držím palce, aby se to podařilo. 👍 A snad se tramvaj dostane i na sídliště Palackého, kde by to podle mě dávalo smysl.
Já zrovna vytáhl čtení o Jabloneckých elektrických drahách. Ten provoz byl na úrovni. Na náměstí jste si mohli koupit jízdenku na vlak do libovolného města v Rakousko – Uhersku a platila i na příslušný tramvajový přípoj. Mluvíme o době dávno před PC a internetem…..
Člověk žasne, jak to dokázali. A potom s jakými obtížemi by se stejný systém zaváděl nyní.
Dokázali mít přípoje k vlakům a přitom na stejné trati jezdily i poštovní tramvaje, náklady…..
Například na Severočeskou průmyslovou výstavu postavili v Liberci po dobu trvání zvláštní trať až k výstavišti. Z Jablonce zapůjčili 3 motorové a 4 vlečné vozy. Problém už tehdy byl, že železniční společnost viděla v J.E.D. nepříjemného konkurenta. Tudíž tehdy nedošlo k realizaci tramvajového spojení. Někdy si říkám, že by bylo zajímavé se do té doby podívat.
V dnešní době by se podobný systém nezaváděl, protože v případě geografie Jablonce a množství cestujících je mnohem efektivnější silniční doprava autobusy a nákladními auty. V době vzniku jablonecké tramvajové sítě byla víceméně jedinou konkurencí pěší chůze a koňský povoz.
V kopcovitém terénu je vždycky výhodnější elektrická trakce oproti spalovacímu motoru.
A to navíc na J.E.D. měli slevu i zaměstnanci ČSD (na režijní průkazku) …
Ano a recipročně zaměstnanci JED měli režijku u ČSD.
Tak ono v té době byly daňově výnosy jenom města Jablonec nad Nisou stejné ,jako měla celá Rakousko Uherská Halič ,to znamená skoro třetina Ukrajiny.A Liberecko -Jablonecká aglomerace byla takové Silicon valley tehdejší Rakousko Uherské monarchie.Na jednu jízdenku jste mohl jet až do Benátek ,do Říma nebo do Hamburku.Potom někoho napadlo ,źe ten stát až moc dobře funguje a bylo by dobré ho rozbít ve jménu nějakých zcela vylhaných Starých pověsti českých.A pak už to šlo
pořád zu grunt.
A ti, co je to tehdy napadlo a bylo by dobré ho rozbít, jsou i teď tady s námi v téhle místnosti? A platil je Szőröš krvavými petrošekely??
Inu, hlavně že si ty Staré pověsti české četli i Maďaři, Slovinci a Chorvaté…
Reálně ať už byla propaganda jakákoliv jsme po I.sv. mohli zůstat tak akorát sami v Rakouskočesku. A sdílet úroveň tehdejšího rakouska, která byla veskrze nevalná.
„Pokazilo“ se to výrazně jindy, jmenovitě v 48mém… zu grund (k zemi, ne k základům) to šlo až poté, za první republiky bylo ještě nadprůměrně dobře.
Takže vyhlášení války Srbsku, reciproční ruské vyhlášení války Rakousku a spousta dalších událostí včetně VŘSR byla vedena ve jménu Starých pověstí českých? 😀
https://www.okoliliberce.cz/l/kopie-z-jablonec-nad-nisou-3-cast-jablonecke-paseky-novoveske-koupaliste-mseno-a-prehrada-historie-tramvajove-dopravy-v-jablonci/
Tak tohle bylo hodně zajímavé čtení, díky za něj.
Otázkou je jakou perspektivu ta jablonecká síť měla a jestli se vůbec reálně dalo jejímu zániku zabránit. Když už nic jiného, tak většina sítě byla sklonově i směrově hodně náročná. Podélný sklon cca 80 promile, který přibližně odpovídá Trojské v Praze, zde byl na několika kilometrech různých tratí. Jako maximum jablonecké sítě se udává dokonce 108 promile. Tohle v kombinaci se směrovými oblouky o malých poloměrech muselo být dost složitý a drahý na údržbu a taky omezující pro typ provozovaných tramvají. Je vůbec otázkou nakolik by ta síť byla adaptovatelná na tehdy jednotné tramvaje T3. Jak známo jiný typ k… Číst vice »
Přesně pro tyto úzkorozchodné provozy se vyráběly vozy 6MT. Když byla výroba v České Lípě ukončena, byla to prakticky poslední rána všech těch provozů. Přežil pouze Liberec a Bratislava.
Částečně máte pravdu, ale tehdejší důvod rušení tramvají i trolejbusů byl zcela jiný: levná ropa ze SSSR a levně ve velkém vyráběné autobusy. Že autobus není všespásný a ropa bude zdražovat ještě někteří nechtěli slyšet. Samozřejmě při případné válce a evakuaci je autobus praktičtější, ale ono se pořád čekalo, že bude brzy válka.
KT4 ovšem rozhodně neměla v NDR za cíl překonávat „horská“ stoupání…
Jinak co do schopností, prameny tvrdí že výjezd v Brně na Kraví horu do stoupání max. 95 promile pro tramvaj nebyl problém, naopak dřív bylo riziko při sjíždění… se kterým se T2/T3 vcelku vyrovnaly díky elmg. kolejnicovým brzdám. Dokonce tam dokázala vyjet běžně i K2 která měla jeden podvozek nehnaný (běžný) tedy adhezi jen 67%…
Až do konce II. světové války, resp. do nástupu komunistů k moci, fungovalo v Československu dost slušné množství úzkorozchodných tramvajových provozů: Mariánské Lázně, České Budějovice, Teplice, Ústí nad Labem, Liberec, Jablonec nad Nisou, Jihlava, Opava, Bratislava… a v bohumínsko-ostravsko-karvinské aglomeraci dokonce byla směs různých sítí různých dopravců a různých rozchodů.
Tramvaj do centra Jablonce? A pokolikáté už? A mohl bych ji vidět?
Tramvaj do města povede možná opravdu do města…
Copak se stalo, že Jablonec změnil názor? Prodloužení tramvaje vítám, ale ono už v tuto chvíli mohlo být i hotové, ne?
Za což mohou to současní nebo ti minulí? 😉
Pokud bych znal odpověď, nepoložil bych tuhle otázku 😉
Jj.
ANO..
Pokud se pamatuji z různých průzkumů a diskuzí v místních i krajských médií,velký odpůrce tramvají byl starosta Jablonce pan Čeřovský.Ale prý změnil názor.,
Hlavní stopka proběhla za Kroupy.
Ehm. Vy sám jste o tom odložení nové trati psal až za Čeřovského.
https://zdopravy.cz/prodlouzeni-tramvaje-v-jablonci-se-odklada-mesto-chce-zatim-jen-modernizaci-35903/
Ano,souhlas.Ale pan Čeřovský byl také silný bojovník proti tramvajím.Jeho moto byli,že koleje do města nepatří.