Autobusy Doprava ve městě Tramvaje

Jablonec křísí myšlenky na společnou MHD s Libercem

Autobus BusLine MHD Jablonecko v Jablonci nad Nisou. Foto: FB Jablonce nad Nisou
Autobus BusLine MHD Jablonecko v Jablonci nad Nisou. Foto: FB Jablonce nad Nisou
Zastupitelé budou hlasovat o nové analýze, jak v druhém největším městě Libereckého kraje zajistit provoz MHD od února 2023.

Jablonečtí zastupitelé budou znovu řešit možnost, zda se za dva roky nevrátit k větší spolupráci s Libercem v zajišťování městské hromadné dopravy ve druhém největším městě Libereckého kraje.

Vyplývá to z materiálů pro jablonecké zastupitele, v kterých se řeší budoucnost provozu MHD po 31. lednu 2023, kdy vyprší nová smlouva se společností Umbrella Coach & Buses.

Podle návrhu usnesení by měli zástupci Jablonce s Libercem projednat „možnost další spolupráce a vyzvat Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) k předložení nabídky řešení zajištění městské hromadné dopravy na území Jablonce“.

Soužití obou měst v oblasti zajištění městské hromadné dopravy prochází řadou zvratů. Společný podnik existoval například od roku 1948 do roku 1960. K propojení došlo opět v roce 2009, ale zvláštním modelem, kdy Jablonec získal jen 0,38 % akcií v DPMLJ. V Jablonci dál jezdil pod hlavičkou DPMLJ Busline, který navíc expandoval i do výkonů v liberecké MHD.

Spory místo spolupráce

DPMLJ smlouvu o provozu MHD vypověděl, od února 2019 má Jablonec smlouvu s BusLine MHD Jablonecko. Zejména v době, kdy primátorem Jablonec byl Milan Kroupa (ANO), byly vztahy s DPMLJ značně vyhrocené. V poslední době s příchodem Jiřího Čeřovského (ODS) do čela jablonecké radnice došlo k určitému zklidnění vztahů. Liberec a Liberecký kraj dokonce mimo poptávkové řízení nabídl možnost spolupráce na zajištění MHD.

Obě města spojuje tramvajová trať, kterou provozuje DPMLJ, i ta se stala terčem sporů o financování. Jablonec nakonec odmítl její prodloužení do centra města.

Jablonečtí zastupitelé budou ve čtvrtek rozhodovat o zadání analýzy, která má městu ukázat tři možnosti pokračování provozu MHD od února 2023. Jednou je zajištění externím dopravcem, druhou zajištění vlastní společností Jablonecká dopravní a třetí spolupráce s DPMLJ. Spoluprací obou měst by přitom mohl vzniknout velký dopravní podnik, který by mohl pomoci dosáhnout například nižších cen při nákupu autobusů či paliva.

Jablonec si založil vlastní firmu, která je ale v podstatě nečinnou organizací zaměstnávající trestně stíhaného Luboše Wejnara, bývalého šéfa DPMLJ. Zastupitelé v Jablonci přitom loni rozhodli, že dají přednost externímu dopravci, protože to bude levnější. Studie ale porovnávala náklady na pořízení flotily nových autobusů pro městského dopravce a náklady soukromé firmy s ojetými autobusy. Teď budou zastupitelé rozhodovat o nové studii.

57 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr Nick

je potřeba přestat myslet na sebe, nesbírat funkce a myslet na cestující .. Liberec měl také provozní problémy, ale řeší se to. Neměl bych problém s linkou Jablonec- Liberec s tím, že by obsluhovala například Hanychov a Rochlice, tedy by NESUPLOVALA linku 141 , kterou právě teď obsluhují Česadi atd.. Roli by zde mohl hrát i krajský koordinátor, který má na to vyškolené experty

Jana S.

Oni si asi páni radní v Jablonci vůbec neuvědomují ,že si hrají i s osudy desítek zaměstnanců a jejich rodin. Pokud totiž ti co nyní přestoupí k Umbrelle např.mají či plánují hypotéku ,mají prostě smůlu protože smlouvu na dobu neurčitou by jim,za stávající situace a vyhlášení nerozhodných radních , dal jen skutečný blázen a se smlouvou na 2 roky je hypotéka nemyslitelná ,Ti co už ji mají se rázem stanou nedůvěryhodní . To samé například pro ty co mají insolvence .A to nemluvím o tom ,že peníze které zatím Umbrella stávajícím řidičům nabízí ,když je obvolává , je s bídou… Číst vice »

Jana S.

Pane redaktore ,měla jsem Vás za profesionála ,ale mazáním plusových bodů a označováním za někoho kým skutečně nejsem ,jste u mne padl na novinářské dno .V odborech jsem byla naposledy když to bylo ROH a účast byla dobrovolně povinná ,od té doby bych si raději usekla ruku než bych dala těm vyžírkům byť jen jednu jedinou korunu . Ale dobrá ,žijte si svůj sen že jiný názor než Vy mají jen v B.L. .Ale můžete mě prosím označit tu část mého příspěvku ,kde bych tvrdila či naznačovala že si přeji v Jbc Busline na věčné časy ? Naopak ,vyjádřila jsem… Číst vice »

Jana .S.

To máte pravdu s tou IP adresou ,pane redaktore ,jsem vdaná a můj partner má svém „noťasu“ také svůj nick . 😉

P.S: Nejen odboráře ,ale ani zbraně nemám ráda a žádnou nevlastním 🙂

Jana .S.

A ??? to je problém že máme jeden účet ? Je to celkem praktické ale netušili jsme že když po 30 letech manželství před sebou nemáme tajnosti a nepotřebujeme více mailů ,budeme podezírání z „odborové činnosti“ 😀

XYZ

Teda jestli jsou v odborech takový „borci“ jako vy dva, tak díky bohu, že v nich nejsem. 😀

XYZ

Jo, tak já myslel, že to je sám Vařil, ale ono je to Kuchynka. No, to mě pos*** záda. 😀 😀 😀 Takže nakonec Vařilův poskok …

Study

Kuchynkovic sračky člověk pozná i bez jména, bez IP a bez mailové adresy…

XYZ

Jo, ale zajímavý je, že když si porovnám texty Vás a „Vašeho manžela“, tak vidím stejné chyby:

1) píšete OBA záhadně čárku stylem „nejsem ,jste u mne padl“ místo správného „nejsem, jste u mne padl“ stejně jako to v jednom vyjádření napsal zde výše jmenovaný „nesvéprávný“ střelec Mgr.

2) Píšete OBA nachlup stejně afektovaně.

3) Píšete ve větách OBA naprosto stejné slovní obraty.

Závěr: ANO, Josifek a Jana S. jsou jedna a tatáž osoba a dovolím si tvrdit, že vím i o koho se jedná. Že ano, pane Vařile. 😀

Jana .S.

A Vaši ženu už někdo viděl Kolombo ? 😀 😀

XYZ

Nejsem zatím ženatý, ale až do toho konečně praštíme, tak Vás určitě pozveme na svatbu jako první. 😉 😀

XYZ

Tak s panem Romanem Kolombem mě nespojujte. Toho opravdu neznám, ačkoli o jeho existenci v Bus Line vím. 😉 S Bus Line jsem měl pracovně společného toliko, že jsem do roku 2014 pracoval pro jejich cestovní kancelář. Nic víc, nic méně.

Lojzík

Tak bez urážky ,nechci se tady nikoho zastávat ,ale tu narážku na „Kolombovu ženu“ by snad pochopil i uplný hlupák ale na vás je to evidentně moc že? 🙂

XYZ

Nevím, jestli je pan Kolombo ženatý, tudíž ani neznám jeho manželku, pokud nějaká je.

Pokud vím, tak poručík, kterého myslíte, se psal „Columbo“, nikoli Kolombo.

Zeptám se, Lojzíku, jste syn Jozífka a Jany S.? Soudě podle písma ano. 😉

Pavel Steiner

No, já sice nevím jestli odpovídám nějaké paní Janě a nebo panu Kuchynkovi / jak je tady již panem Sůrou zmíněno / , ale vzhledem k tomu že si tu někdo bere do úst firmu Umbrella, tak se prostě ozvat musím. Předně, do Umbrelly se za posledních 14 dní přihlásilo minimálně 30 řidičů z regionu Jablonec / Liberec. Z Umbrelly nikdo – opakuji NIKDO – nemá oprávnění k tomu, aby sám od sebe obvolával jakékoliv zaměstnance jiných společností. To, jestli se někde na severu sejdou lidi kteří se znají a momentálně dělá jeden tam a druhý jinde, to já nikomu… Číst vice »

Jana .S.

No nasliboval jste uplný ráj na zemi ,tak nezbývá než Vám popřát aby se alespoň půlka splnila až se z teorie a slibů přesunete do reality a praxe . Jen ty dva co obvolávají řidiče s tím že jich musí sehnat 40 ,slibují trošku něco jiného ,ale to asi netuší že jde jen o pokec kdesi na severu ,že ? 😉

Pavel Steiner

Vážená paní – pane, já se vážně omlouvám, ale ráj na zemi by byli bus linky na Maledivách, ale věřte mě, že přesně vím jak zní smlouva řidiče u BL, na kolik peněz zní ta smlouva – ty smlouvy – a taky přesně vím, jak zní naše smlouvy, takže taky stopro vím že nelžu !! Já si nepotřebuji měřit ,,pindoury,, , já jen konstatuji fakta. Přestante se o Umbrellu otírat a já nebudu nucen reagovat. Je asi zcela zbytečné s Vámi cokoliv diskutovat, protože s někým kdo se schovává za nick se věcně diskutovat nedá. Já vážně nechápu, proč se… Číst vice »

XYZ

Buďte konkrétní a oslovte zde „paní Janu“ správně pane magistře Vařile.

Jana .S.

Ano pane Obe…… 😉

XYZ

Ale no tak, pane magistře Vařile. Už toho nechte. 😀

Martin V.

„Společný podnik existoval například od roku 1948 do roku 1960.“
A co se stalo v roce 1960?

Filo

Stručný popis třeba zde https://cs.wikipedia.org/wiki/Městská_autobusová_doprava_v_Jablonci_nad_Nisou konstatováno pouze, že byl rozdělen do dvou komunálních podniků. nicméně bych kořeny dnešní situace nehledal v jedné historické události v rámci komunistických rozhodnutí před 60 lety.

Jindra

Tak se mi vtírá myšlenka, proč se v té době nerozdělil Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova….?

Bob

Například rozsáhlá reforma územní správy, zavedení nových krajů a okresů a také jedna z mnoha reforem ČSAD (tentokrát změna z krajských podniků na okresní podniky, která ovšem vydržela jen tři roky). Rozdělení společného komunálního podniku tedy bylo v souladu s dobovou tendencí dělení velkých dopravců na menší celky.

Turnovak

K samostatnosti je potřeba odvaha!!!
A jen samostatnost může přinášet pozitivní uměny.
Společné vlastnictví moc nefunguje

robert

Jako ano, ale zrovna doprava by neměla hledět na hranice měst, okresů, krajů. Nemůžu ukončit linku jen proto, že tam končí město, když zástavba je souvislá a přepravní přeshraniční proudy jsou velice silné. Proto se v dnešních IDS smazává rozdíl mezi MHD a příměstskou dopravou.

Turnovak

To ale není v rozporu. Jednotné IDS může být objednáno u více rozdílných dopravců (a díky za to). Nebo si snad dovede představit, že autobusy budou provozovat ČD. když už tudy taky jezdí :D.

Bob

A proto je třeba zakázku svěřit nečinné společnosti zaměřené na zaměstnávání trestně stíhaných manažerů?

Vlk

To ale lidi nezajímá ! Podívej se kolik je a kolik bylo trestně stíhaných lidí ve vládě, a co jako ? Tady je priorita doprava a nějací trestně stíhaní lidé ve vedení společnosti nikoho z cestujících nezajímá. Plno firem je trestně stíhaných a firmy jedou dál a vyrábí. Tohle přeci nemůžeme brát jako bernou minci a na základě toho tady v JBC likvidovat dopravu, co to je za blbost ! Teď samozřejmě Jablonec přemýšlí opět nad myšlenkou společného fungování s Libercem. No jasně, nikdo cizí jim v JBC jezdit nechce, protože na dva roky to nemá smysl a teď Jablonec… Číst vice »

Jindra

Nejdůležitější záležitost pro Jablonec je zabránit za každou cenu prodloužení tramvajové tratě do centra města. Vždyť těch pár stovek metrů k zamýšlenému novému dopravnímu terminálu se dá „v pohodě doběhnout“.

Jimbo Jones

Von tomu hodně škodí třeba „běžec Jindra“.

-TR-

Ten škodí lecčemu jinému, takže kdyby měl prsty i v tom, tak bych se tomu vůbec nedivil.

Jindra

Jimbo Jonesi, můžete uvést, čím tomu hodně škodí „běžec Jindra“? Argumenty nemáte a tak, jak se říká, pouze šleháte klackem do vody.

robert

Tramvaj je potřeba za každou cenu prodloužit. Tady nejde jen o to doběhnout terminál, ale o celkové přestupní vazby, které se prodloužením zkrátí.

Bob

„Tak proč tedy používat sarkasmus? Jak ten, kdo sarkasticky poznamenává, tak terč této poznámky, musí překonat rozpor mezi doslovným a opravdovým významem. Musíme tak zapojovat různé části mozku a správně interpretovat. Podle výzkumů právě používání sarkasmu, ale také konverzace s někým, kdo sarkasmus často používá, zlepšuje kreativní i kritické myšlení, oproti těm, kteří se nejčastěji baví doslovně a bez ironie. „

Vojta

A díky tomu se zkrouhla dotace, protože pochopitelně bez prodloužení jsou ty přínosy rekonstrukce mnohem menší https://zdopravy.cz/liberci-a-jablonci-se-prodrazi-oprava-tramvajove-trati-prijde-o-cast-dotace-51163/

Jindra

Všem, co mi dávají minusy, doporučuji ještě jednou přečíst článek. Tam je pravdivě uvedeno, které město odmítlo prodloužení tramvajové tratě do centra Jablonce. Liberec to rozhodně nebyl.

Od lesa

Jinými slovy, Umbrello posluž když nám teče do bot a pak táhni odkud jsi přišla. No to asi moc korektní není. Jablonečtí radní by asi měli probrat své komplexy někde u psychologa.

Kubrt

Umbrella do toho šla při vědomí délky smlouvy. Ala jasně, ze strany města je to počínání dost zoufalé.

Od lesa

Je přímo naprůplesk. Rozhodnutí jako malé děti. Kdyby to řekli po pár měsících provozu, tak bude jasné, že nejsou s Umbrellou spokojeni. Takhle to opět vypadá, že někdo tahá za provázky a daňový poplatník ani cestující to rozhodně není.
Umbrella to vzala na 2 roky, ale předpokládám, že i s myšlenkou, že se ukáže a za 2 roky ji budou zastupitelé brát jako vážného adepta na prodloužení smlouvy.

Filo

Proboha.. vždyť bylo zcela jasné, že co bude dál se musí začít řešit ihned, protože pokud se rozhodnou soutěžit dopravce na 10 let v otevřené soutěži, mají jasnou zkušenost, že to je díky obstrukčnímu jednání některých soutěžitelů běh na dlouhou dobu, co nemusí dopadnout.

Tak co jste jako čekali?

Postup přes DPMLJ je cesta, která tyhle rizika eliminuje. Přináší ale zase jiná a to zejména osobní malost a nevraživost mezi oběma městy a jejich reprezentacemi navzájem, což samozřejmě může situaci vážně zkomplikovat.

Oskar

Já si to taky myslím, přeci jenom jsou tam specialisté na krizové řízení.

Bob

Umbrella nebyla přemluvena, aby ze soucitu vzala zakázku, kterou nikdo nechtěl, ale naopak uspěla mezi několika zájemci – poté, co regulérní vítěz výběrového řízení byl intrikami odstaven. Všichni uchazeči věděli, že se hlásí jen na dočasný záskok. Umbrella tím může získat cenné reference pro jakékoliv jiné zakázky kdekoliv jinde.

Vojtěch Přichystal

Žiju v Jablonci od narození, a dost mě to unavuje, proč nevypíšou pět let předem výběrové řízení na dalších dvacet let? Proč to řeší na poslední chvíli.

Filo

Tak na to lze říct jen, že co si jablonečáci zvolili, to mají….

Petr Nick

Jde o ty, kteří tahají za provázky, ostatní jsou jen loutky

robert

Nevidím v tom problém. Asi proto, že nejsem dementní politik. Společnou dopravu má spousta provozů – Tábor/S. Ústí/Planá n. Luž., Chomutov/Jirkov, Most/Litvínov, Pardubice/L. Bohdaneč, Havířov/H. Suchá/Albrechtice, Zlín/Otrokovice a další.

MJ81

Tak třeba v případě Pardubic a Bohdanče patří dopravní podnik jen a pouze městu Pardubice a Bohdaneč s tím nemá nic společného. Provoz linky do Bohdanče dotuje kraj.
Srovnáváte nesrovnatelné.

Filip

Společný dopravní podnik obou měst je pro Liberec velice špatné řešení (už se nejednou prokázalo). Řízení jednoho podniku politickou reprezentací obou měst nebude šťastné (opět už máme zkušenosti). Vždy prodělá Liberec, Jablonec nic nemá, jen využívá…Nejlepší je oddělit a nechat Jablonec ať jde vlastní cestou (Jablonecká dopravní, soutěž) a udělat zpět Dopravní podnik města Liberce. Vzpomeňte na právní napadení valné hromady ze strany Jablonce při změně představenstva….

Nikolaj M.

Společený podnik může být i dobré řešení, ale Jablonec by měl mít odpovídající podíl. Pak to bude fér. Najdete příklady i důvody pro i proti. Že to v minulosti nefungovalo – no ano, ale lze se z toho poučit i jiným způsobem než tím, že společný podnik nedává smysl. Může dávat, pokud se něco udělá jinak. Například ve Zlíně a Otrokovicích zajišťuje MHD Dopravní společnost Zlín-Otrokovice, vlastníkem je z 87 % Zlín (z toho 97,5 % Zlín a 2,5 % Želechovice nad Dřevnicí – obec, která se ne tak dávno od Zlína osamostatnila) a z 13 % Otrokovice. Odpovídá to… Číst vice »

PetrB

Saskarna pokracuje 😂

Partneři

Škoda transportation