Jablonec křísí myšlenky na společnou MHD s Libercem
Zastupitelé budou hlasovat o nové analýze, jak v druhém největším městě Libereckého kraje zajistit provoz MHD od února 2023.
Jablonečtí zastupitelé budou znovu řešit možnost, zda se za dva roky nevrátit k větší spolupráci s Libercem v zajišťování městské hromadné dopravy ve druhém největším městě Libereckého kraje.
Vyplývá to z materiálů pro jablonecké zastupitele, v kterých se řeší budoucnost provozu MHD po 31. lednu 2023, kdy vyprší nová smlouva se společností Umbrella Coach & Buses.
Podle návrhu usnesení by měli zástupci Jablonce s Libercem projednat „možnost další spolupráce a vyzvat Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) k předložení nabídky řešení zajištění městské hromadné dopravy na území Jablonce“.
Soužití obou měst v oblasti zajištění městské hromadné dopravy prochází řadou zvratů. Společný podnik existoval například od roku 1948 do roku 1960. K propojení došlo opět v roce 2009, ale zvláštním modelem, kdy Jablonec získal jen 0,38 % akcií v DPMLJ. V Jablonci dál jezdil pod hlavičkou DPMLJ Busline, který navíc expandoval i do výkonů v liberecké MHD.
Spory místo spolupráce
DPMLJ smlouvu o provozu MHD vypověděl, od února 2019 má Jablonec smlouvu s BusLine MHD Jablonecko. Zejména v době, kdy primátorem Jablonec byl Milan Kroupa (ANO), byly vztahy s DPMLJ značně vyhrocené. V poslední době s příchodem Jiřího Čeřovského (ODS) do čela jablonecké radnice došlo k určitému zklidnění vztahů. Liberec a Liberecký kraj dokonce mimo poptávkové řízení nabídl možnost spolupráce na zajištění MHD.
Obě města spojuje tramvajová trať, kterou provozuje DPMLJ, i ta se stala terčem sporů o financování. Jablonec nakonec odmítl její prodloužení do centra města.
Jablonečtí zastupitelé budou ve čtvrtek rozhodovat o zadání analýzy, která má městu ukázat tři možnosti pokračování provozu MHD od února 2023. Jednou je zajištění externím dopravcem, druhou zajištění vlastní společností Jablonecká dopravní a třetí spolupráce s DPMLJ. Spoluprací obou měst by přitom mohl vzniknout velký dopravní podnik, který by mohl pomoci dosáhnout například nižších cen při nákupu autobusů či paliva.
Jablonec si založil vlastní firmu, která je ale v podstatě nečinnou organizací zaměstnávající trestně stíhaného Luboše Wejnara, bývalého šéfa DPMLJ. Zastupitelé v Jablonci přitom loni rozhodli, že dají přednost externímu dopravci, protože to bude levnější. Studie ale porovnávala náklady na pořízení flotily nových autobusů pro městského dopravce a náklady soukromé firmy s ojetými autobusy. Teď budou zastupitelé rozhodovat o nové studii.