lot
Letecké společnosti Letectví

Izrael po patnácti letech znárodní aerolinky El Al, aby je zachránil

Boeing 787-9 společnosti El Al. Foto: Letiště Praha
Boeing 787-9 společnosti El Al. Foto: Letiště Praha

Spory o záchranu letecké společnosti El Al skončí nejspíše jejím znárodněním. Vedení firmy přistoupilo na nabídku izraelského ministerstva financí na ovládnutí většinového podílu v aerolinkách státem.

Informovala o tom izraelská média, například Jerusalem Post. Jednání o státní pomoci se v Izraeli vlečou čtyři měsíce, naráží především na skutečnost, že dopravce byl v problémech už před pandemií koronaviru.

El Al má vydat nové akcie v hodnotě 150 milionů dolarů, které upíše pouze Izrael, získá tím podíl ve výši 61 %. Stát se současně zaručí za úvěr v hodnotě 250 milionů dolarů.

Aerolinka bude státní po patnácti letech, vláda v roce 2005 prodala dopravce společnosti Knafaim Holdings. Podmínkou transakce je i dohoda s odboráři, kteří v posledních dnech odmítli nastoupit do práce.

Řízení aerolinek chce stát předat nezávislému správci, pak chce podíl opět prodat.

Napětí v letecké společnosti se vystupňovalo, když firma přistoupila k masivním úsporám a sáhla do penzijního fondu, aby se udržela po dobu krize nad vodou. Celkem poslala 80 procent z 6303 zaměstnanců na neplacenou dovolenou, manažerům snížila platy o 20 procent, zastavila investice a podepsala dohodu a prodeji a zpětném pronájmu tří letadel Boeing 737-800. Na začátku měsíce pak firma úplně zastavila lety, protože po neúspěšném jednání mezi odborovým svazem pilotů a vedením odmítli piloti nastoupit do práce. Minulý čtvrtek vedení poslalo na nucenou dovolenou dalších 500 zaměstnanců, včetně 100 pilotů, ale také pracovníků údržby, palubního a pozemního personálu.

(s využitím ČTK)

tagy
37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
VojtaPepaJednicka

Položme si otázku, kdo by převzal a kdo vůbec byl schopný přebrat provoz? Nějaká velká aerolinka z Perského zálivu, která do Izraele ani nelítá? Nějaký evropský lowcost s úzkotrupými letadly?
Pro Izrael je ta aerolinka vzhledem k okolnostem opravdu důležitá, což se opravdu nedá srovnávat se situací SW/ČSA…

John

El Al má také čínské spolumajitele?
El Al má také nenasytného miliardáře, který by z fleku mohl své aerolinky zachránit?

Roman

První ne druhé ano

beija

Izrael má dvojnásobné HDP než ČR, takže si to může dovolit. A úroveň EL AL je přece jen trochu jinde než úroveň Smartwings.
BTW Smartwings by tam přece také mohl o podporu také požádat, když tam lítal chartery.
A v Čechách by se za tu cca ušetřenou miliardu pro dosud nefilantropní miliardáře mohly postavit 4 nové nemocnice následné péče s 90 lůžky, ordinacemi, zázemím pro záchrannou službu a stravovacími provozy.

czhunter

Izrael hlavně řekne, že „problémy El-Al jsou otázkou národní bezpečnosti“.
A když se v Izraeli řekne, že je něco „otázkou národní bezpečnosti“, tak se o tom nesmí diskutovat, polemizovat, kritizovat … to je prostě dáno.

Anonymus

To se furt vyhrozuje,ze aerolinky budou krachovat… a ono se znarodnuje zachranuje… jen 3 aerolinky krachly od corony co vim

Struhadlo spravedlnosti

Čr ať taky smartwings znárodní ale ať se přejmenují na ČSA. Prosím nehejtujte jen jsem vyjádřil svůj názor na což mají všichni právo.

Alca

Souhlasím jen se znárodněním ČSA bez SW se všemi sloty do hlavních center Evropy, po koroně si u Airbasu časem vyzvednou flotilu A220 a 321XLR a malé efektivní ČSA budou na světě. Ať si chartery prerozdeli FR a W6.

Já, kdo jiný

Znárodněná firma nebude nikdy efektivní. Tohle je socialismus, který nemá nic společného s tržním hospodářstvím.

Anonymus

A vsichni manazeri tam maji zustat a jen proste makat pro jiny nazev a pro statni firmu,nebo manazery vymenit za statni politiky?

Pavel

„Manažeři“, co kryli a podporovali Jednomotorový let, už dávno ztratili právo být nejen manažery, ale i se byť jen proplížit okolo čehokoliv, co je spojené s dopravou, cestujícími, bezpečností.

Anonymus

Tak urcite z firmy neodesli.

Filip

Kam by chodili, když ji vlastní.

beija

Tak by si firmu Smartwings měli i sami zachránit v vlastních kapes. Když x let vydělávali i za cenu snížené bezpečnosti, atd.

beija

Bohužel.

kanafasik

myslíte manažery jako Vik, Štolba a spol? 🙂 🙂

Peeetr

Státní politici budou určitě lepší, u nich je to fiftyfifty, u stávajících manažerů se už prokázalo, že firmu dovedli do krachu.

jirka

ČSA – České Smartwings Aerolinie 🙂

R.A.

Hmm tak už ten seznam státu co nepomohli “vlastnímu” dopravci notně řídne….

A já zase nemůžu nedokázal na ten rozhovor s Lesnym

Jan

ČR nemá žádného svého dopravce. Šmeliny vlastněné Čínou samozřejmě nepočítám!

R.A.

No jo no. Už Werich říkal:

Nejhorší srážka v životě, je srážka s blbcem. Blbce nikdy neusvědčíte z blbství. Z takové srážky, vyjdete vždycky jako největší blbec pod sluncem.

A pánové, abych to parafrazoval já si někdy opravdu připadám jako největší blbec pod sluncem, ze sem vůbec chodím, čtu ten odpad a ještě Vám odpovídám…. a krmím troly

Jan

Tohle vám nadiktovali markeťáci SmartWings? Nebo rovnou Prchal??

R.A.

Werich, i jsem ho uvedl jako zdroj …

Andy

Jako blbec se cítíte oprávněně. Lidí co citujou neironicky Wericha jsou vždycky vypatlanci, co maj o sobě hodně vysoký mínění…

R.A.

Teda dneska je to na nějaké pasy a airbagy do internetových diskuzi další srážka … posílám pozitivní energii a at jsi utrpěl jakékoliv duševní bebicko já ani Werich za nej nemůžeme

beija

Když někdo konstatuje, že firma je vlastněná Čínou (ano, má 49%), tak je blbec? Nebo kvůli tomu, že prostě napíše druhou ze všeobecně známých přezdívek jednoho z akcionářů Smartwings? Tedy Šmelinář? Kdyby to náhodou někdo nevěděl, jedná se o přezdívku Šimáněho. A nebyl taky náhodou veden u STB? (Přiznávám, že tohle neřeším.)

R.A.

Tak spíš napsat, že CR žádného vlastního dopravce nemá. … Protože to pak nemá žadné vlastní výrobce aut, nemá české výrobce elektroniky, nemá ani pivovary … atd. Protože pokud je české jen to co je 100% v rukách státu či 100% vlastěno Čechy, tak toho moc tady v ČR nezbyde. Možná tak Český dráhy, Seznam, Pošta a Budějovický Budvar. Jinak škodovka němci, TPCA hundai, – taky zrovna nevlastní čeští akcionáři, Foxconn taiwan, Prazdroj – Japonci, vždyť i ČEZ vlastní stát na nějakých 70% Tak co vlastně dělá českou firmu českou firmou? A poslouchat řeči o tom jak je smartwings nějaká… Číst vice »

kanafasik

tak pro Izrael je ElAl skutečně strategický podnik…. což se o SW říci nedá.

Tomas

v čem stragegický?

když krachne.. tak ho přeci nahradí jiný podnik. To je stejná mantra jako tady v případě smartwings-haterů …

Andy

Nevšiml jsem si, že by vláda ČR exkluzivně charterovala svoje lety se SW, Tak jako je to v případě tý izraelský a taky pokud vím, tak letadla SW nejsou vybavený protiraketových systémem… Kromě tohoto geologická poloha Izraele a politická situace v regionu tak nějak znemožňuje aby aerolinky ze sousedních států přebraly roli El Al.

El al jsou taky postavený na dalkovejch letech. Nahradit linku TLV-JFK není tak jednoduchý jako praha-djerba.
Stačí?

R.A.

Díky za vecnou poznámku, takže stačí když letadla smartwings namontují za peníze státu nějaký obranný systém koupeny od Hávy a je to cajk? No tak to by kalousek udělal asi slušnou politickou 180 …. Pokud je nějaká aerolinka postavena dálkových letech není logické ze by její lety nemusely přebrat firmy z regionu ale jiné s dálkovou flotilou ….. zajímalo by me jestli izraelské veřejné mínění a politické strany byly tak natesene na krach vlastní firmy a nástup firem cizích jako je to u nás … určitě se tam živě řešilo ze lety El Al muže obhospodařovat Lufthansa Němci, přece mají… Číst vice »

Já, kdo jiný

No Lufthansa nevím, spíš DB.

beija

Myslíte asi neodkázat.. A jak víte, že se Lesný se Šimáněm nekamarádí podobně jako se znal s Havlíčkem? A není to „jeho člověk“ , jeho lobista? V rozhovoru nezazněla otázka ohledně toho, proč si dle něj svá letadýlka Smartwings nezaplatí miliardář Šimáně a spol. ze své vlastní kapsy , která je naprosto logická. Jenže Lesný je také podnikatel a ví, že ti prvně zaplatí sami sebe. BTW za kolik let by se státu vrátilo to, za co by se SW zaručil, na daních ze SW (lobování CK se nepočítá)? A je jisté, že za tolik let bude ještě SW existovat?

R.A.

Hmm tak všichni co mají odlišný názor jsou spiklenci nějakého tajemného zednarskeho spolku prolozeneho Vodňanským kuretem, nemůžete to proste být tak ze ma proste jen pravdu, protože se nějaký ten pátek v doprave pohybuje. Já na nej odkazuji, protože je spousta věci (rozčarování z veřejného mínění, jasné ekonomické dopady krachu, příklad skodovka či veřejné akcie) s kterými naprosto souhlasím a sám sem je tu několikrát uváděl a to tenhle rozhovor ještě ani neotiskli …. Nepíše mi to prchal, ani dufkova, ani havlicek … proste asi když se v letectví pohybujes a nepřeješ si rozklad tohoto odvětví u nás, potažmo krach… Číst vice »

beija

Ne, tak to prostě v byznyse chodí. 😉

beija

A prohlášení národ mě zklamal velmi zavání Šimáněho rétorikou o nepřejících Češích.Kdyby to byl normální úředník z praxe, co dělá svou práci, a přestalo by ho to na ministerstvu bavit např. kvůli tomu, že ho nepovýšili, tak nemá takováhle velikášská prohlášení. Není to státník.

Roman

A právě proto že to není státník tak může prezentovat svůj názor stejně jako to děláte vy. Jeho to zklamalo vás třeba potěšilo. Každý máme názor. Jen vás nezvou k rozhovoru do novin