Iveco vyhrálo velkou soutěž na nové hybridní kloubové autobusy pro Prahu

Autobus Iveco Urbanway Hybrid 18M pro DPP. Foto: DPPAutobus Iveco Urbanway Hybrid 18M pro DPP. Foto: DPP

Cena v soutěži klesla o téměř půl miliardy korun.

111 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdeněk Liška

Z reakcí některých mi připadne, že se SORy nemají žádné zkušenosti. Na těch pekáčích se neustále opakují stejné závady – poruchy dveří, elektroniky, úniky vzduchu a chl. kapaliny, v zimě moc netopí (u řidiče, v salonu pro cestující téměř vůbec a ani netemperují). A to mám na mysli už zajeté vozy. Jezdil jsem s Karosama i s CITY BUSy a tyto vozy vynikaly především spolehlivostí, což předpokládám nastane i u hybrydních Urbanwayů. A zastánci SORu by si měli aspoň rok vyzkoušet jezdit s takovými vraky. Ono když 5x týdně měníte vůz tak je něco špatně…
Klidný den.

Jakub

Tak např. v Praze s topením není problém, poruchy dveří jen někdy, závada elektroniky, ha vůbec nikdy. Autobusy vyjedou úplně nové nic. Jam jsme viděli v Jablonci u těch Conect tam to moc nefungovalo.
Urbanwaye u těch jsou takové nedostatky jako 6cm díry u dveří atd.

Zdeněk Liška

V Praze u SORů není problém s topením??? Pane, kde žijete, u starších vozů v zimě jsou často výměny kvůli topení, resp. že vůz netopí. Porucha dveří někdy? Jezdil jste někdy vůbec s těma pekáčema? Absolutně nevíte o čem je řeč.

MHD

No tak jako pražan musím potvrdit, že se SORy jsou daleko menší problémy s topením oproti tomuhle nízkopodlažními Ivecu.

Jakub

No nevím, busem jezdím každý den a ani u €5 SOREK se mi nestalo že netopí. Spíše je tam na mě až velké vedro a topení huci tak že není skoro slyšet motor

Zdeněk Liška

Díky Bohu!!!!
Konečně se dočkáme lepších vozů než Sráč Obrovských Rozměrů!!!!
Super, mám radost.
Cokoliv je lepší než popelnice z Libchav!
Držím palce IVECU!!!!

Jakub

No zrovna Urbanwaye na tom nejsou moc dobře

Tom

To je tedy úroveň komunikace!

Mates

To ešte nevieš, čo vás čaká 🙂 V BA by sme o tých krámoch vedeli rozprávať. Zlatá SORka

Kernteriér

V Brně je také milujeme. Ten odpich, ten výkon v kopcích, to se jen tak nevidí.

Juraj

Tak zrovna u hybridů bude odpich na elektromotor docela v pohodě.

Martin

to bych tak netvrdil, novy trolejbus zapujceny do Prahy na lince 58 nema dostatecny vykon, rychlost do kopce je horrsi nez u T400…

Mimopražský

Myslíte výkon při jízdě do kopce Proseckou na baterie nebo na trakční napětí z troleje?

Mimopražský

Low cost vystřídá low cost. To si moc nepomůžete.

Gajda

Jenže on může být lowcost všechno. Pokud zákazník nic nepřiplatí a jde mu jen o cenu, nespasí to žádná značka.

pedro74

Jako vůbec nic to neřeší, ale tak hnusná světla je unikát nadizajnovat a snad i vyrobit.

MHD

Hlavně ten design je už dost zastaralý. To i MAZ má modernější tvary. A to je co říct 🙁

n255

Solaris a Sor nabídnuly plnohodnotný Plug in Hybrid, který je schopen jet pouze na elektrickou energii – proto ten rozdíl v ceně. Systém s automatickou převodovkou Voith NTX je Mild Hybrid v tomto případě doplněný o možnost externího dobíjení. Malé baterii 1 kWh – 48 V, která slouží pro pomoc při rozjezdu. A funkce Start Stop. Rekuperace funguje pouze na první stupeň retardéru. Proto možná v popisu není uveden výkon na el. energii, který se u Plug in provedení uvádí.
https://voith.com/corp-en/drives-transmissions/automatic-transmissions.html

N222

Solaris a SOR nabídl plnohodnotný plug in hybrid, které je schopen jet pouze na el. pohon – proto je tam ten rozdíl v ceně. Vítězný systém je pouze mild hybrid se zásuvkou a 48 V malou baterií pro pomoc při rozjezdu

Juraj

To je ale tak trochu argument jako ČD na jižní Moravě – objednavatel nepožadoval, přesto uchazeč něco nabídl a bylo to dražší. DPP fakt nemá možnost vybrat jiného vítěze, než co vyleze z hodnocení výběrka.

MP427

To je smutný. Místo pořádných autobusů to je opět hnusnej, línej a vyklepanej franko-italskej krám.

Mimochodem neví někdo, kolik stupňů má Diwa NXT, případně převodové poměry? 🙂

Kernteriér

Minimálně ty v Crosswayích v Tišnově jsou sedmistupňové. Jestli to má ještě nějakou jinou variantu, nevím

Jiří 24

Stačí se podívat na prospekty na stránce ivecocr.cz
A ano měla by být sedmistupňová

Jan

Zrovna u městského autobusu, který pořád zrychluje a brzdí, ta myšlenka hybridního pohonu vypadá zajímavě. Jsou nějaké čísla (třeba z tady zmiňovaného zkušebního provozu), kolik to v praxi ušetří nafty?

Peeetr

5%

Kernteriér

To je zkušenost, nebo vyčteno z brožurky? Informace, co mám já, hovoří o záporné úspoře.

Kernteriér

To je něco trošku jiného.

Noddy

Nejsem si jist, jestli to Volvo neni klasicky hybrid, ne mild, se kterym Iveco uspelo.

Kernteriér

Ano, to na je ten rozdíl.

Kernteriér

Píšu jak Tatar, sorry.

Vojtěch

Jenže nejhorší rakovinotvorne nanocastice jsou z brzdových a spolkových odložení… a většina hybridu brzdí = rekuperuje , nikoliv jen motorovou brzdou

Emil

Jako přiznejme si, že Solaris je možná trochu lepší, ale až na to vrzání nic proti Urbanwayi nemám.
A ještě by mě zajímalo, jaké věci má Urbanway společné se Citybusem? Protože už zvenku jde poznat, že si jsou trochu podobní.

Osamělý Vlk

Ono to bude něco jako s Karosami. Tam taky na pohled bylo poznat, že je to přibližně totéž, jen v průběhu let se něco vylepšilo. Urbanway je tedy něco jako moderní Citybus, nebo R312, možná dokonce PR100. Vnitřně už je to samozřejmě hodně jinde než PR100.

Šalina na Špilas

Jaké máte zkušenosti s Urbanwayi? Dle mých zkušeností byly většinou více rozhrkané v interiéru (plastové obložení o sebe strašně mlátilo už po roce provozu), než srovnatelné jiné značky (Solaris, SOR NS). Týká se to Urbanwayů z roku cca 2016.

jacc

porovnani urbanwaye a soru je diskutabilni, obe takove rozhrkane atd

Jakub

Pořád SOR méně mlátí a lepší výkon motoru, raketa
Urbany hodně mlátí a jsou docela líné

Šalina na Špilas

Pocitově mi to jako cestujícímu přesně tak připadá.

Lukáš F.

Podle mě to je akorát přejmenované vozidlo, které se dříve jmenovalo Citybus nebo Citelis. V Praze na ně vzpomínáme jako na autobusy líné, hlučné, nedostatečně větrané, a po pár letech provozu daleko rozhrkanější než dneska nejstarší soráče. Snad alespoň ta klimoška pomůže lepšímu pohodlí, ale jako cestující z toho stejně nadšený nejsem.

Tomáš V.

Platformu platformou dělá především podvozek a pohonné ústrojí. To, že si Praha a potažmo jiní čeští dopravci objednali konfigurace s malými výklopnými okénky, za to vážně autobus nemůže. Ostatně větší větračky se objevily až později v Citelisu. Podvozek je slušný, podle mého názoru lépe vypružený než NB12 euro 6 (která je oproti euro 5 výrazně tvrdší), ale dílenské zpracování stojí za houby, s tím bohužel nelze než souhlasit. Kde i v dobytčáku v Libchavách pod patronátem pana Kotase montují lehké stropní panely z umělé hmoty, tam Iveco nadále tvrdošíjně rve plechové panely, které, překvapivě, řinčí. Nechápu. Podobných věcí se najde… Číst vice »

LiborV

Budou v podobě trolejbusů 😈.

Lukáš F.

Pamatuju si, že Citybusy praskaly někde kolem zadní nápravy a v interiéru se pak objevovaly nějaké samodomo výztuhy. Nevím, jestli postupem času konstrukci vylepšili, na novějších Citelisech už jsem to neviděl.

SOR NS mi přišel z pohledu cestujícího OK, když byl jeden půjčený v Praze. Akorát teda, že bylo léto, řidič nezapnul klimatizaci a okna se nedala otevřít. Co se týče vzhledu, tak někdo v PIDu ho má (jezdí občas na 209) a v tom šedočerveném novém nátěru to překvapivě nevypadá tak příšerně, asi se to navzájem vyruší 🙂

Jakub

Okna otevírat šli a byla k tomu všemu všude a na poměry Iveca velká.
Pokud je řidič neuzamkl

Kernteriér

Z Brna ty nejhorší. V méně náročných provozech typu Prostějov to není taková katastrofa.

Jakub

No v Brně vám to jede 20kmh do kopce

Zdrasa

Ústecké Urbanwaye mi přijdou celkem v pohodě a rozhodně pohodlnější pro cestujícího než pražské SORy. V drncání mně osobně přijdou o dost lepší, ale jak tak čtu, jsem s tím názorem menšina. Designově o hodně lepší, interiér nevypadá po pár letech tak hrozně přestárle jako u SORů.

Jakub

No jel jsem Urbanwayem v Praze a na první pohled interier ( autobus z roku 2019) slušný. Ale pak se podivam na dveře které mlátí a je tam 5cm díra mezi dverma a karoserii autobusu. Drncani příšerné, k tomu ještě mlátí ten plast. A motor je tak akorát hlučný

Delarosa

V Ziline je bieda s tym , maju 12M hybridne urbanwaye ale ziadna slava s nimi

Peeetr

Nejdůležitější výhody tohoto autobusu jsou v teoreticky velké výdrži, rekuperací se šetří brzdy, a pomoc elektromotoru s výkonem šetří nejen diesel motor při rozjezdech a největších výkonech do kopce, ale extra prodlužuje životnost umožněním zcela vynechat recirkulaci spalin i při EURO 6e.
Tak snad se to v praxi Frantíkům při reálném nasazení nerozsype. Jestli jsou ceny zajištěny proti inflaci, tak letos bych odebral jen pár autobusů a maximum až příští roky.

Jakub

Ne to né.
Proč ne třeba Solaris nebo Man.
Zase kvůli ceně co?

jacc

Bohužel, cena je to nejdůležitější, dále taky fakt, že např. Man nebo Mercedes se v Česku vůbec do

jacc

soutěží nehlásí, jezdí s nimi jenom dopravci, kteří můžou mít autobusy podle svého uvážení. A je to škoda, rád bych nějaké takové vozy viděl i u dopravních podniků.

Jakub

Taky, vlastně v ČR jak se koukám vždy rozhoduje cena

Bartol

Evobus (=Mercedes) není nic moc. Jen ze to má vpředu hvězdičku nalepenou to nic neznamená. Klepá se uvnitř všechno co je možné už při dodávce s fabrik. MAN je jiná (dobrá) liga.

Evobus by mohl podat dobré a levné nabídky do ČR, jen že si radši drží kapacitu volnou pro dodávky za výši ceny.

Juraj

Od dopravců zase vím, že MAN je v mnohém totálně neflexibilní. Mají prostě svůj unifik a tím to končí. Pár kloubových Lion’s City L jezdí u ČSAD Polkost a je to takový průměr – not great, not terrible.

MHD

Tak už se „těším“ na specialitu Karosy- signál zavírání dveří i při otevírání dveří.

Ondros

Budou se vyrábět ve francouzském závodě, tak abyste se netěšil zbytečně. Jinak, co si zakazník zvolí/nezvolí, to má.

MHD

Tohle by zákazník musel explicitně odmítnout, o čemž pochybuji.

Ondros

Máte pravdu, ale spíš jsem chtěl poukázat na to, že vše jde, když se chce. Asi to pro žádného dopravce nepálí. Mě osobně to teda taky neva, ale chápu, že řidič, který to celý den poslouchá, může mít jiný názor.

PvvS

Vrakosa už léta ne.

FenyAMG

Many ARRIVY v PK to mají taky…

MP22

Nové iveca i ČSAD SČ vypadají zevnitř jako toitoika, tak snad to u hybridů vypadá lépe 😁

No a vypadá to že po monopolu SOR se nám u DPP začíná vytvářet monopol IVECO. Tak teď ještě výsledek soutěže na trolejbusy a uvidíme.

Petr

Tak ono ČSAD SC jsou toitoika celé, např chování jejich ridicu zhruba odpovídá socialistické hajzlbábě z hlavaku 70 let,takže se k nim bus takového vzhledu docela hodí 😀

p.ondrash

Mohu potvrdit… na Vlašimsku děs, chování řidičů je hrozné, žádný kontakt na centrálu, platební karty stále neberou… středověk.

Ladislav

A proč sem motáte Vlašim, když je řeč o Brandýse, Mělníce a okolí?

FenyAMG

Na Vlašimsku jezdí ČSAD Benešov.

Jakub

Radši SOR než IVECO

Ondřej S.

Dobrý den, a proč?

Jakub

Abych upřesnil: Radši SOR než Urbany, kdy by byly Streetwaye i s hybridem tak klidně Streetway

Ventura35

Kolik to bude sedaček bez podest? Šestnáct jako Solaris asi nee, že? 🙁

Kernteriér

Ale joo. Jen se to rozpočítá na víc aut.

Jarda

co je to hybridní autobus? To je jako napůl bus a napůl trolejbus?

Twix

Ano je. Akorát se nenabíjí z troleje.

Peeetr

Rekuperuje bržděním a elektromotor pomáhá při rozjezdech.

Peeetr

Myslím tento konkrétně.

Existují i hybridní autobusy, co jezdí na elektřinu většinově z baterií, a pro prodloužení dojezdu či vyhřívání mají „nouzovou“ elektrocentrálu na naftu.

Ralfík

To už mícháte jabka a hrušky. Pokud vozidlo většinu svého výkonu ujede na baterie, pak už to není autobus, ale elektrobus. U zmíněných urbanwayů je chtěno, aby jako primární pohon sloužil spalovací motor.

Miroslav

A to jako bude v případě blackautu těch pár autobusů stačit místo metra, tramvaji, trolejbusů a ekekticjych vlaků?

Pat

Jasně, všechny ty Diesely, které DPP už má budou okamžitě odstaveny, jakmile přijde první hybrid.

Vojtěch

Naopak DPP si pro takovéto případy objednal v předchozí zakázce flotilu Streetwayů

Adam Ř

Neví tu náhodou někdo, jaký je dojezd na elektromotor? A je v plánu na konečných nabíjet?

Martas

Podle mě to není plugin hybrid. Baterka se nabíjí jen bržděním, stejně jako hybridy od Toyoty.

https://www.iveco.com/ivecobus/cz-cz/produkty/pages/iveco-bus-urbanway-full-hybrid.aspx

Původní Aleš

Nabíjecí zásuvka: CCS-2

Martas

Najít tuto informaci v technickém popisu se mi nepovedlo. Vysloveně u baterií je napsáno: „Recharged by the electric engine during deceleration“

https://www.iveco.com/ivecobus/en-us/collections/technical_sheets/Documents/Urbanway-Hybrid/Urbanway-Hybrid-12m.pdf

Nicméně i kdyby to nabíjet šlo, mají jen 11kwh baterky, takže opravdu jen pro rozjezd

Peeetr

Díky, velikost baterie v článku citelně chybí.

n255

Protože to je poze Mild Hybrid doplněn o zásttčku ;baterka má poze 1 kWh, výkon skoro el. motoru 25 kW. https://voith.com/corp-en/drives-transmissions/automatic-transmissions.html

proto taková úspora na ceně.

Ralfík

Elektromotor má sloužit jen při rozjezdech, čili jmenovitý dojezd bude poměrně malý. Dobíjení má probíhat v garážích přes zásuvku.

Juraj

U těchto se to nepředpokládá. Elektromotor slouží primárně pro rozjezdy a popojíždění v nízkých rychlostech, kdy se obvykle spalovací motor nejvíc namáhá.

Adam Ř

Díky vám i všem ostatním za odpovědi.

pony

Ten autobus jinak nez na elektromotor nejezdi, podle sheetu na strankach vyrobce je prenos jen elektricky, at uz z baterie nebo generatoru u dieselu.

Martas

Nevím, proč ty minusy. Taky to tak chápu, že pohon kol zajišťuje elektromotor a nafta je pro dobíjení.

pony

To neni, to by byla zase jina koncepce. Baterie je pro rekuperaci a rozjezdy, coz ma pomoci k tem usporam paliva, ale normalne je bus pohaneny spalovacim motorem s generatorem, co pohani ty elektromotory (bez meziclanku s baterii). Otazka kolik se da dojet jen z te baterie je smysluplna, ocividne to moc neni, otazka „kolik se da ujet na elektromotor“ nebo tvrzeni ze „elektromotor pomaha“ je u tehle koncepce ale blabol.

Jiří Kocurek

Což je teda poněku v rozporu s článkdem, kde se píše VOITH DIVA.

Pája

Takže ve skutečnosti elektrický přenos výkonu? Tomu odpovídá i startování dieselu přímo generátorem.

PvvS

POkud vím, tak je to klasický spojení diesel-převodovka. POuze na převodovce je další příruba s elektromotorem. Což je krásně vidět i na prezentaci. Jak holá převodovka, tak s CRU. Dá se to použít i na startování.

https://voith.com/corp-en/drives-transmissions/automatic-transmissions.html

Pája

Když si čtu specifikace v odkazu a v článku, mám pocit, že to není jeden a tentýž vůz…..

Pája

Pardon, to měla být reakce na pana Kocurka. Ale je klidně možné, že se pletu.

Jiří 24

Jenže to co máte v odkazu je ještě nějaká stará verze s Tectorem, jenže teď už se dělají hybridy s Cursorem viz odkaz https://www.ivecocr.cz/data/files/filemanager/237/12-18m-diesel-hybrid-2237.pdf
Tudíž bude pravděpodobně o něco živější než předchozí generace.

Kernteriér

No, nevím, jestli gratulovat. Vím minimálně o dvou dopravcích, u kterých se tento stroj v krátké podobě rozhodně neosvědčil. Jeden měl ovšem to štěstí, že jej měl jen na testování.

Ralfík

V DPP ten zkušební 12m kousek obstál poměrně solidně.

Kernteriér

V Praze byl nějaký hybridní Urbanway?

Ralfík

Ano, v roce 2019 ve zkušebním provozu spolu s hybridním Solarisem Urbino. Poznatky (spotřeba, spolehlivost, dojmy řidičů) hrály právě ve prospěch Urbanwaye.

Kernteriér

Aha, díky, ten mi unikl.

preclík

Nebuďte tajemný a prozraďte.

Ondros

Jací? Když se řekne A, musí se říct i Béé 😉

Kernteriér

Na jižní Moravě a na Hané.😉

Ondros

Ok, tak já si domyslím 😉

Kernteriér

Jen se omlouvám, byly to Crosswaye.

vlakofil

7 ks má ČSAD Tišnov a zdá se jezdí bez problému https://seznam-autobusu.cz/seznam?trakce=autobus&iddopravce=35&vyrobce=Iveco

vlakofil

7 je jich od 1/2023 u ČSAD Tišnov a všechny jezdí https://seznam-autobusu.cz/seznam?iddopravce=35&ntyp=Crossway