Iveco vyhrálo velkou soutěž na nové hybridní kloubové autobusy pro Prahu
Autobus Iveco Urbanway Hybrid 18M pro DPP. Foto: DPP
Cena v soutěži klesla o téměř půl miliardy korun.
Cena v soutěži klesla o téměř půl miliardy korun.
Z reakcí některých mi připadne, že se SORy nemají žádné zkušenosti. Na těch pekáčích se neustále opakují stejné závady – poruchy dveří, elektroniky, úniky vzduchu a chl. kapaliny, v zimě moc netopí (u řidiče, v salonu pro cestující téměř vůbec a ani netemperují). A to mám na mysli už zajeté vozy. Jezdil jsem s Karosama i s CITY BUSy a tyto vozy vynikaly především spolehlivostí, což předpokládám nastane i u hybrydních Urbanwayů. A zastánci SORu by si měli aspoň rok vyzkoušet jezdit s takovými vraky. Ono když 5x týdně měníte vůz tak je něco špatně…
Klidný den.
Tak např. v Praze s topením není problém, poruchy dveří jen někdy, závada elektroniky, ha vůbec nikdy. Autobusy vyjedou úplně nové nic. Jam jsme viděli v Jablonci u těch Conect tam to moc nefungovalo.
Urbanwaye u těch jsou takové nedostatky jako 6cm díry u dveří atd.
V Praze u SORů není problém s topením??? Pane, kde žijete, u starších vozů v zimě jsou často výměny kvůli topení, resp. že vůz netopí. Porucha dveří někdy? Jezdil jste někdy vůbec s těma pekáčema? Absolutně nevíte o čem je řeč.
No tak jako pražan musím potvrdit, že se SORy jsou daleko menší problémy s topením oproti tomuhle nízkopodlažními Ivecu.
No nevím, busem jezdím každý den a ani u €5 SOREK se mi nestalo že netopí. Spíše je tam na mě až velké vedro a topení huci tak že není skoro slyšet motor
Díky Bohu!!!!
Konečně se dočkáme lepších vozů než Sráč Obrovských Rozměrů!!!!
Super, mám radost.
Cokoliv je lepší než popelnice z Libchav!
Držím palce IVECU!!!!
No zrovna Urbanwaye na tom nejsou moc dobře
To je tedy úroveň komunikace!
To ešte nevieš, čo vás čaká 🙂 V BA by sme o tých krámoch vedeli rozprávať. Zlatá SORka
V Brně je také milujeme. Ten odpich, ten výkon v kopcích, to se jen tak nevidí.
Tak zrovna u hybridů bude odpich na elektromotor docela v pohodě.
to bych tak netvrdil, novy trolejbus zapujceny do Prahy na lince 58 nema dostatecny vykon, rychlost do kopce je horrsi nez u T400…
Myslíte výkon při jízdě do kopce Proseckou na baterie nebo na trakční napětí z troleje?
Low cost vystřídá low cost. To si moc nepomůžete.
Jenže on může být lowcost všechno. Pokud zákazník nic nepřiplatí a jde mu jen o cenu, nespasí to žádná značka.
Jako vůbec nic to neřeší, ale tak hnusná světla je unikát nadizajnovat a snad i vyrobit.
Hlavně ten design je už dost zastaralý. To i MAZ má modernější tvary. A to je co říct 🙁
Solaris a Sor nabídnuly plnohodnotný Plug in Hybrid, který je schopen jet pouze na elektrickou energii – proto ten rozdíl v ceně. Systém s automatickou převodovkou Voith NTX je Mild Hybrid v tomto případě doplněný o možnost externího dobíjení. Malé baterii 1 kWh – 48 V, která slouží pro pomoc při rozjezdu. A funkce Start Stop. Rekuperace funguje pouze na první stupeň retardéru. Proto možná v popisu není uveden výkon na el. energii, který se u Plug in provedení uvádí.
https://voith.com/corp-en/drives-transmissions/automatic-transmissions.html
Solaris a SOR nabídl plnohodnotný plug in hybrid, které je schopen jet pouze na el. pohon – proto je tam ten rozdíl v ceně. Vítězný systém je pouze mild hybrid se zásuvkou a 48 V malou baterií pro pomoc při rozjezdu
To je ale tak trochu argument jako ČD na jižní Moravě – objednavatel nepožadoval, přesto uchazeč něco nabídl a bylo to dražší. DPP fakt nemá možnost vybrat jiného vítěze, než co vyleze z hodnocení výběrka.
To je smutný. Místo pořádných autobusů to je opět hnusnej, línej a vyklepanej franko-italskej krám.
Mimochodem neví někdo, kolik stupňů má Diwa NXT, případně převodové poměry? 🙂
Minimálně ty v Crosswayích v Tišnově jsou sedmistupňové. Jestli to má ještě nějakou jinou variantu, nevím
Stačí se podívat na prospekty na stránce ivecocr.cz
A ano měla by být sedmistupňová
Zrovna u městského autobusu, který pořád zrychluje a brzdí, ta myšlenka hybridního pohonu vypadá zajímavě. Jsou nějaké čísla (třeba z tady zmiňovaného zkušebního provozu), kolik to v praxi ušetří nafty?
5%
To je zkušenost, nebo vyčteno z brožurky? Informace, co mám já, hovoří o záporné úspoře.
20-25% https://www.hybrid.cz/dopravni-podnik-hl-m-prahy-ukoncil-provozni-test-hybridniho-autobusu-volvo/
To je něco trošku jiného.
Nejsem si jist, jestli to Volvo neni klasicky hybrid, ne mild, se kterym Iveco uspelo.
Ano, to na je ten rozdíl.
Píšu jak Tatar, sorry.
Jenže nejhorší rakovinotvorne nanocastice jsou z brzdových a spolkových odložení… a většina hybridu brzdí = rekuperuje , nikoliv jen motorovou brzdou
Jako přiznejme si, že Solaris je možná trochu lepší, ale až na to vrzání nic proti Urbanwayi nemám.
A ještě by mě zajímalo, jaké věci má Urbanway společné se Citybusem? Protože už zvenku jde poznat, že si jsou trochu podobní.
Ono to bude něco jako s Karosami. Tam taky na pohled bylo poznat, že je to přibližně totéž, jen v průběhu let se něco vylepšilo. Urbanway je tedy něco jako moderní Citybus, nebo R312, možná dokonce PR100. Vnitřně už je to samozřejmě hodně jinde než PR100.
Jaké máte zkušenosti s Urbanwayi? Dle mých zkušeností byly většinou více rozhrkané v interiéru (plastové obložení o sebe strašně mlátilo už po roce provozu), než srovnatelné jiné značky (Solaris, SOR NS). Týká se to Urbanwayů z roku cca 2016.
porovnani urbanwaye a soru je diskutabilni, obe takove rozhrkane atd
Pořád SOR méně mlátí a lepší výkon motoru, raketa
Urbany hodně mlátí a jsou docela líné
Pocitově mi to jako cestujícímu přesně tak připadá.
Podle mě to je akorát přejmenované vozidlo, které se dříve jmenovalo Citybus nebo Citelis. V Praze na ně vzpomínáme jako na autobusy líné, hlučné, nedostatečně větrané, a po pár letech provozu daleko rozhrkanější než dneska nejstarší soráče. Snad alespoň ta klimoška pomůže lepšímu pohodlí, ale jako cestující z toho stejně nadšený nejsem.
Platformu platformou dělá především podvozek a pohonné ústrojí. To, že si Praha a potažmo jiní čeští dopravci objednali konfigurace s malými výklopnými okénky, za to vážně autobus nemůže. Ostatně větší větračky se objevily až později v Citelisu. Podvozek je slušný, podle mého názoru lépe vypružený než NB12 euro 6 (která je oproti euro 5 výrazně tvrdší), ale dílenské zpracování stojí za houby, s tím bohužel nelze než souhlasit. Kde i v dobytčáku v Libchavách pod patronátem pana Kotase montují lehké stropní panely z umělé hmoty, tam Iveco nadále tvrdošíjně rve plechové panely, které, překvapivě, řinčí. Nechápu. Podobných věcí se najde… Číst vice »
Budou v podobě trolejbusů 😈.
Pamatuju si, že Citybusy praskaly někde kolem zadní nápravy a v interiéru se pak objevovaly nějaké samodomo výztuhy. Nevím, jestli postupem času konstrukci vylepšili, na novějších Citelisech už jsem to neviděl.
SOR NS mi přišel z pohledu cestujícího OK, když byl jeden půjčený v Praze. Akorát teda, že bylo léto, řidič nezapnul klimatizaci a okna se nedala otevřít. Co se týče vzhledu, tak někdo v PIDu ho má (jezdí občas na 209) a v tom šedočerveném novém nátěru to překvapivě nevypadá tak příšerně, asi se to navzájem vyruší 🙂
Okna otevírat šli a byla k tomu všemu všude a na poměry Iveca velká.
Pokud je řidič neuzamkl
Z Brna ty nejhorší. V méně náročných provozech typu Prostějov to není taková katastrofa.
No v Brně vám to jede 20kmh do kopce
Ústecké Urbanwaye mi přijdou celkem v pohodě a rozhodně pohodlnější pro cestujícího než pražské SORy. V drncání mně osobně přijdou o dost lepší, ale jak tak čtu, jsem s tím názorem menšina. Designově o hodně lepší, interiér nevypadá po pár letech tak hrozně přestárle jako u SORů.
No jel jsem Urbanwayem v Praze a na první pohled interier ( autobus z roku 2019) slušný. Ale pak se podivam na dveře které mlátí a je tam 5cm díra mezi dverma a karoserii autobusu. Drncani příšerné, k tomu ještě mlátí ten plast. A motor je tak akorát hlučný
V Ziline je bieda s tym , maju 12M hybridne urbanwaye ale ziadna slava s nimi
Nejdůležitější výhody tohoto autobusu jsou v teoreticky velké výdrži, rekuperací se šetří brzdy, a pomoc elektromotoru s výkonem šetří nejen diesel motor při rozjezdech a největších výkonech do kopce, ale extra prodlužuje životnost umožněním zcela vynechat recirkulaci spalin i při EURO 6e.
Tak snad se to v praxi Frantíkům při reálném nasazení nerozsype. Jestli jsou ceny zajištěny proti inflaci, tak letos bych odebral jen pár autobusů a maximum až příští roky.
Ne to né.
Proč ne třeba Solaris nebo Man.
Zase kvůli ceně co?
Bohužel, cena je to nejdůležitější, dále taky fakt, že např. Man nebo Mercedes se v Česku vůbec do
soutěží nehlásí, jezdí s nimi jenom dopravci, kteří můžou mít autobusy podle svého uvážení. A je to škoda, rád bych nějaké takové vozy viděl i u dopravních podniků.
Taky, vlastně v ČR jak se koukám vždy rozhoduje cena
Evobus (=Mercedes) není nic moc. Jen ze to má vpředu hvězdičku nalepenou to nic neznamená. Klepá se uvnitř všechno co je možné už při dodávce s fabrik. MAN je jiná (dobrá) liga.
Evobus by mohl podat dobré a levné nabídky do ČR, jen že si radši drží kapacitu volnou pro dodávky za výši ceny.
Od dopravců zase vím, že MAN je v mnohém totálně neflexibilní. Mají prostě svůj unifik a tím to končí. Pár kloubových Lion’s City L jezdí u ČSAD Polkost a je to takový průměr – not great, not terrible.
Tak už se „těším“ na specialitu Karosy- signál zavírání dveří i při otevírání dveří.
Budou se vyrábět ve francouzském závodě, tak abyste se netěšil zbytečně. Jinak, co si zakazník zvolí/nezvolí, to má.
Tohle by zákazník musel explicitně odmítnout, o čemž pochybuji.
Máte pravdu, ale spíš jsem chtěl poukázat na to, že vše jde, když se chce. Asi to pro žádného dopravce nepálí. Mě osobně to teda taky neva, ale chápu, že řidič, který to celý den poslouchá, může mít jiný názor.
Vrakosa už léta ne.
Many ARRIVY v PK to mají taky…
Nové iveca i ČSAD SČ vypadají zevnitř jako toitoika, tak snad to u hybridů vypadá lépe 😁
No a vypadá to že po monopolu SOR se nám u DPP začíná vytvářet monopol IVECO. Tak teď ještě výsledek soutěže na trolejbusy a uvidíme.
Tak ono ČSAD SC jsou toitoika celé, např chování jejich ridicu zhruba odpovídá socialistické hajzlbábě z hlavaku 70 let,takže se k nim bus takového vzhledu docela hodí 😀
Mohu potvrdit… na Vlašimsku děs, chování řidičů je hrozné, žádný kontakt na centrálu, platební karty stále neberou… středověk.
A proč sem motáte Vlašim, když je řeč o Brandýse, Mělníce a okolí?
Na Vlašimsku jezdí ČSAD Benešov.
Radši SOR než IVECO
Dobrý den, a proč?
Abych upřesnil: Radši SOR než Urbany, kdy by byly Streetwaye i s hybridem tak klidně Streetway
Kolik to bude sedaček bez podest? Šestnáct jako Solaris asi nee, že? 🙁
Ale joo. Jen se to rozpočítá na víc aut.
co je to hybridní autobus? To je jako napůl bus a napůl trolejbus?
Ano je. Akorát se nenabíjí z troleje.
Rekuperuje bržděním a elektromotor pomáhá při rozjezdech.
Myslím tento konkrétně.
Existují i hybridní autobusy, co jezdí na elektřinu většinově z baterií, a pro prodloužení dojezdu či vyhřívání mají „nouzovou“ elektrocentrálu na naftu.
To už mícháte jabka a hrušky. Pokud vozidlo většinu svého výkonu ujede na baterie, pak už to není autobus, ale elektrobus. U zmíněných urbanwayů je chtěno, aby jako primární pohon sloužil spalovací motor.
A to jako bude v případě blackautu těch pár autobusů stačit místo metra, tramvaji, trolejbusů a ekekticjych vlaků?
Jasně, všechny ty Diesely, které DPP už má budou okamžitě odstaveny, jakmile přijde první hybrid.
Naopak DPP si pro takovéto případy objednal v předchozí zakázce flotilu Streetwayů
Neví tu náhodou někdo, jaký je dojezd na elektromotor? A je v plánu na konečných nabíjet?
Podle mě to není plugin hybrid. Baterka se nabíjí jen bržděním, stejně jako hybridy od Toyoty.
https://www.iveco.com/ivecobus/cz-cz/produkty/pages/iveco-bus-urbanway-full-hybrid.aspx
Nabíjecí zásuvka: CCS-2
Najít tuto informaci v technickém popisu se mi nepovedlo. Vysloveně u baterií je napsáno: „Recharged by the electric engine during deceleration“
https://www.iveco.com/ivecobus/en-us/collections/technical_sheets/Documents/Urbanway-Hybrid/Urbanway-Hybrid-12m.pdf
Nicméně i kdyby to nabíjet šlo, mají jen 11kwh baterky, takže opravdu jen pro rozjezd
Díky, velikost baterie v článku citelně chybí.
Protože to je poze Mild Hybrid doplněn o zásttčku ;baterka má poze 1 kWh, výkon skoro el. motoru 25 kW. https://voith.com/corp-en/drives-transmissions/automatic-transmissions.html
proto taková úspora na ceně.
Elektromotor má sloužit jen při rozjezdech, čili jmenovitý dojezd bude poměrně malý. Dobíjení má probíhat v garážích přes zásuvku.
U těchto se to nepředpokládá. Elektromotor slouží primárně pro rozjezdy a popojíždění v nízkých rychlostech, kdy se obvykle spalovací motor nejvíc namáhá.
Díky vám i všem ostatním za odpovědi.
Ten autobus jinak nez na elektromotor nejezdi, podle sheetu na strankach vyrobce je prenos jen elektricky, at uz z baterie nebo generatoru u dieselu.
Nevím, proč ty minusy. Taky to tak chápu, že pohon kol zajišťuje elektromotor a nafta je pro dobíjení.
To neni, to by byla zase jina koncepce. Baterie je pro rekuperaci a rozjezdy, coz ma pomoci k tem usporam paliva, ale normalne je bus pohaneny spalovacim motorem s generatorem, co pohani ty elektromotory (bez meziclanku s baterii). Otazka kolik se da dojet jen z te baterie je smysluplna, ocividne to moc neni, otazka „kolik se da ujet na elektromotor“ nebo tvrzeni ze „elektromotor pomaha“ je u tehle koncepce ale blabol.
https://www.iveco.com/ivecobus/cz-cz/collections/technical_sheets/Documents/Iveco%20Bus%202021/Urbanway/URBANWAY_18_T7_HYBRID_2018_CZ.pdf
Je to tak, mechanická převodovka tam vůbec nemá být.
Což je teda poněku v rozporu s článkdem, kde se píše VOITH DIVA.
Takže ve skutečnosti elektrický přenos výkonu? Tomu odpovídá i startování dieselu přímo generátorem.
POkud vím, tak je to klasický spojení diesel-převodovka. POuze na převodovce je další příruba s elektromotorem. Což je krásně vidět i na prezentaci. Jak holá převodovka, tak s CRU. Dá se to použít i na startování.
https://voith.com/corp-en/drives-transmissions/automatic-transmissions.html
Když si čtu specifikace v odkazu a v článku, mám pocit, že to není jeden a tentýž vůz…..
Pardon, to měla být reakce na pana Kocurka. Ale je klidně možné, že se pletu.
Jenže to co máte v odkazu je ještě nějaká stará verze s Tectorem, jenže teď už se dělají hybridy s Cursorem viz odkaz https://www.ivecocr.cz/data/files/filemanager/237/12-18m-diesel-hybrid-2237.pdf
Tudíž bude pravděpodobně o něco živější než předchozí generace.
No, nevím, jestli gratulovat. Vím minimálně o dvou dopravcích, u kterých se tento stroj v krátké podobě rozhodně neosvědčil. Jeden měl ovšem to štěstí, že jej měl jen na testování.
V DPP ten zkušební 12m kousek obstál poměrně solidně.
V Praze byl nějaký hybridní Urbanway?
Ano, v roce 2019 ve zkušebním provozu spolu s hybridním Solarisem Urbino. Poznatky (spotřeba, spolehlivost, dojmy řidičů) hrály právě ve prospěch Urbanwaye.
https://seznam-autobusu.cz/vuz/83315
Aha, díky, ten mi unikl.
Nebuďte tajemný a prozraďte.
Jací? Když se řekne A, musí se říct i Béé 😉
Na jižní Moravě a na Hané.😉
Ok, tak já si domyslím 😉
Jen se omlouvám, byly to Crosswaye.
7 ks má ČSAD Tišnov a zdá se jezdí bez problému https://seznam-autobusu.cz/seznam?trakce=autobus&iddopravce=35&vyrobce=Iveco
7 je jich od 1/2023 u ČSAD Tišnov a všechny jezdí https://seznam-autobusu.cz/seznam?iddopravce=35&ntyp=Crossway