Italské rychlovlaky míří do Německa. Začnou spojením mezi Mnichovem a Římem
Vysokorychlostní jednotka Frecciarossa 1000 v Miláně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Italské dráhy plánují i spojení dál do Německa, například do Berlína.
Letadlem za 2 hodiny – vlakem za 9 – cena nejspíše podobná.
Ano, letadlem je ještě cesta na letiště, odbavení, čekání – ale přitom všem se nesedí na jednom místě jako v tom vlaku – minimálně pro mě velké a významné plus.
No, a ja treba bych to radsi vzal tim vlakem – nemusim jezdit z centra na letiste a v cili zase z letiste, nemusim podstupovat ponizujici kontroly a buzeraci, muzu si s sebou vzit neomezene mnozstvi tekutych suvenyru, deodorant a kudlu, najim se v jidelnim voze, protahnu nohy v ulicce a kdyz me nebavi vyhled na okoli, muzu tam odpracovat cely jeden pracovni den. Mnohem produktivnejsi zpusob traveni casu.
Jestli Vás to nutí cestovat vlakem jedině celou trasu, dá se to v Itálii ukončit dříve, třeba ve Florencii… ale proč vlastně?
Jestli se chcete co nejrychleji a pravděpodobně i dráže dostat z Mnichova do Říma, tak bude lepší letadlo bezesporu.
Ale tento vlak využijete třeba na práci, je víceméně bez starostí, nemusíte řešit kufry apod. Důležitější nicméně je, že nemusíte cestovat mezi koncovými stanicemi, ale využít přímý vlak třeba do měst na trase a tam už ta nabídka je dost omezená či neexistuje vůbec.
Ten vlak má mezi dvěma metropolemi
smysl řekněme do 1000 km a to za předpokladu, že jede po VRT. Na delší vzdálenosti má ale smysl u spojení menších měst, které jsou dál od letišť.
Skvělé! Cesta po italských rychlodráhách je pecka, mezi Milanem a Římem jinak necestuji. Jen ta současná trasa Verona-Innsbrucku přes hory je šílená. Ale jen by mě zajímalo, proč se čeká až na rok 2026? Kvůli regulacím nebo Italové tam někde pod horami něco dostavují?
Musite ty jednotky vybavit PZB/LZB, doplnit magnetickou brzdu a kompletne je schvalit v Rakousku a Nemecku. To mate na chvili o zabavu postarano.
Staví se Brenner Basis Tunel, z Fortezzy do Inssbrucku.
Projet se luxusním vlakem z Mnichova do Innsbrucku Executive třídou je docela zajímavý a dostupnější sen. 🙂
Zacit by se melo jednim parem Mnichov-Rim a jednim parem Mnichov-Milan (viz originalni clanek). Proverovat se ma pote zahusteni a dalsi destinace v Nemecku.
„Trenitalia e DB, al momento, sono al lavoro per i collegamenti tra Milano e Monaco e tra Roma e Monaco. Entrambe le società, inoltre, stanno valutando potenziali sviluppi ed estensioni del servizio con collegamenti, in futuro, da e per altre destinazioni in Germania.“
O jednom a jednom páru tam nic nevidím.
To my si pockame, nez se kamkoliv podivame s Vmax>200kmh :)). Ani na trasy, kde jiz jsou koleje konstruovany na 200, totiz 200 nic nejezdi-pr. Praha-Budejovice.
§ 10
https://www.strojvedouci.com/2019/drazni-paragrafy/
Co kdyby ses před podobným sebemrskačským záchvatem podíval na Openrailwaymap jak rychle se jede z Trenta do Mnichova? Nebo se tam zašel projet… do doby než bude tunel je to prakticky stejný jako u nás…
Díky za mapu, to jsem neznal a je to fajn pomůcka.
Na tom IV. koridoru, by se nejspíše dala zvýšit rychlost i mezi Veselím a Ševětínem. Tam je ten úsek rovný, vedle dálnice skrz pole. Tam tomu podle mě nic nebrání. Jasně kromě legislativy a technologie nejspíše.
Ten jeden přímý vlak denně bude mít spíše význam politický a propagační. Tou zprávou bude, že Trenitalia je schopna skrze ETR-1000 zajistit spojení i s Německem. Alpy zatím na východ od Švýcarska působí jako neprůstupná hradba. Ale revoluce se bude konat až po zprovoznění Brenner Basis Tunnel. Pak bude možné vést minimálně z Innsbrucku do Itálie (minimálně po Veronu) vysokorychlostní vlak v hodinovém taktu. Kolik těch spojů pak pojede na jih od Verony je otázka. V Německu urgentně chybí nová trať München – Rosenheim – Kufstein. Největší problém je kapacita té současné kvůli silné nákladní a regionální dopravě.
Každou hodinu… Zas to nadšení kroť. Takových proklamací od českých vizionářů z řad ultras jsem už četl za poslední roky hodně a realita je poněkud jinde…………
To jsou kecy. Ona by byla poptávka již nyní, ale není kapacita. Jakmile bude k vyšší kapacitě i vyšší rychlost, tak to bude teprve poptávka. Neberme české turisty, kteří aby se dostali do Mnichova z Prahy, potřebují přes 6 hodin ve vlaku. Ti svoje auto asi neopustí. Ale kdokoliv, kdo to má do Mnichova na Hbf max 60 min, tak toto spojení v budoucnu rád v relaci minimálně do Bolzana rád využije a přesedne z auta. A to jsou např. obyvatelé Norimberku, Augsburgu, Donauwörthu, Ingolstadtu, Landshutu.
Souhlas. Basistunel bude pecka.
Krotiteli předhodíme, že by se pak dalo obnovit i úzkorozchodku Klausen-Gröden.
A konečně by se dalo zase – zdrhnout do Dolomit. 🙂
https://youtu.be/Vgc1jeyK5BI?t=1114
Innsbruck-Bolzano(-Verona) by poptávka na hodinový takt být mohla. V létě zcela bez problému, ty EC po dvou hodinách jsou našlapaný, pomalý a mizerný.
Vypadá to zajímavě. Jsem zvědavý, kolikrát to bude zastavovat na italském území z Říma. Jestli to zastaví i ve Firenze, protože pokud ne, tak to zrychlí, jelikož odpadne úvarť na S. M. Novella Jistotou je Verona, kde bude potřeba úvrať.
A v Rakousku, jak moc to zastaví? Bude to zastavovat jako vlaky EC nebo z Innsbrucku pouze ve Wörgl?
Sorry, ale spoj co jede 9h pro normalni lidi zajimavy neni.
Když spojím do jednoho vlaku plný EC Mnichov – Verona a plnou FR Verona – Řím, lidi ubydou nebo přibydou?
Jíž dneska jezdí FA/FR Řím – Bolzano/Bozen. Jestli se nemýlím, tak 4 páry, takže se nabízí prodloužení těchto vlaků.
Samozřejmě je zajimavý. Vláček je modla a nejlepší způsob trávení volného častu. Zjevně to nepochopíte 😉
Kdo rekl, že tím všichni pojedou z konečné na konečnou? V tom případě by snad nebylo potřeba, aby to mělo tolik mezizastávek.
Přijde na to, co myslíte tím „normální“. Určité procento lidí třeba nechce letadlem vůbec, třeba ze zdravotních důvodů. Nebo kvůli přesvědčení (eko) nebo strachu z létání. Pročpak se asi obnovují předlouhé noční vlaky.
To spojeni ma byt rychle jako doplneni k Railjetum, takze by to melo stavet v Innsbrucku, Bolzanu, Verone, Bologni a Florencii.
No počkat.. doplnění jakých railjetů? Dneska tam jezdí jen jeden, který končí v Bolzanu a staví taky na Brenneru, ve Fortezze, Brixenu a oproti taktovým EC také ve Sterzingu 🙂 takže je to otázka, kde to zastaví. S ohledem na to, že to pojede po konvenční trati, a obecně se v západní Evropě nehraje na nadvlaky, očekával bych zastavení Roma Termini, Roma Tiburtina, Firenze SMN, Bologna Centrale, Verona Porta Nuova, Rovereto, Trento, Bolzano, Brixen, Fortezza, Brenner.. a v Rakousku pochybuju, že by nezastavil ve Wörglu a Kufsteinu (možná projede Jenbach).
Mám pocit, že se bude jednat o protažení linky FR/FA Řím – Bolzano/Bozen. Jsem zvědavý, zda to zastaví na Tiburtina a zejména S.M.Novella.
K Rakousku Vám chybí Innsbruck. Z Innsbrucku si myslím, že zastaví ve Wörgl a Kufstein a po té Rosenheim v Německu.
Ten Innsbruck mi nechybí, tam je to snad bez debat, že zastaví 😀
Dneska jezdí pravidelně FR/FA Řím – Bolzano/Bozen. Nabízí se protažení zatím jednoho vlaku po té více vlaků, navíc v dřívějších zprávách bylo psáno o lince Milano – Mnichov.
Firenze je otázka. Ne vše tam zastavuje, navíc rychlovlaky pořád tam mají úvrať na S. M. Novella. Jedině zastavit na C. di Marte.
Samozřejmě až bude hotova stanice Firenze Belfiore AV, tak to bude něco jiného.
Firenze bez zastavení? To neprojde.
Celé řada vlaků dneska jezdí bez zastavení ve Firenze.
Nemám ještě stažený italský jízdní řád, ale minulý jízdní řád 2022/2023 ve Florencii na hlavním rameni zastavovaly pouze 2 FR ze 4 co jezdí na trati Milano-Řím.
Jedna FR byla tzv. „no stopp“ tedy pouze zastavení Řím a Milano a další zastavovala Řím – Bologna a Milano.
Firenze je problém, je to úzké hrdlo VRT v Itálii, ale s výstavbou Firenze Belfiore by se to mohlo změnit.
Snad si tento spoj najde své zákazníky při cestování mezi stanicemi na trase. Ti, kteří chtějí cestovat z Říma do Mnichova, však jistě zvolí cestu letadlem, která trvá hodinu a půl oproti devíti ve vlaku. Myslím, že letecky to bude také levnější než po železnici, jak je tomu v mnoha případech již nyní.
Spoje Mnichov->Bologna jezdí tuším 5 párů denně a bývají vyprodané. ÖBB od dubna nasazuje dvoupatrové Railjety, které navýší komfort a kapacitu. „Levné“ letenky a časy s budgetovými aerolinkami jsou taky dost zavádějící, jelikož levná letiště jsou zpravidla ještě 2 hodiny cesty od zamýšlené destinace, musíte tam být nejmíň hodinu předem, navíc za 20EUR často najdete letenku jen jedním směrem v úterý v 5 ráno, zpět je za násobně víc, a pokud chcete jet aspoň s batohem, ne jen s kabelkou, jsou to další desítky eur, plus k tomu cena cesty na letiště… Nepodceňujte taky, že čím dál víc lidí klade… Číst vice »
Je to sice anekdotický zážitek, ale minulý rok jsem jel přímým vlakem Mnichov – Verona a takhle nacpaný vlak jsem dlouho neviděl, tak si myslím, že o poptávku asi nebude jen tak nouze 🙂
Ty railjety na trase Mnichov – Innsbruck – Itálie ale nebudou dvoupatrové. Jedná se o railjety druhé generace od Siemens. Ty dvoupatrové jsou další objednávka pro pomalejší spoje Vídeň – Salzburg a Vídeň – Graz a výrobce je Stadler.
Letiště v Michově (MUC) a Římě (FCO) jsou dobře dostupná rychlou veřejnou železniční dopravou. Cena zpáteční jízdenky se pohybuje kolem 150 EUR. Nenašel jsem ani cenu za vlakové spojení. Na stránkách http://www.bahn.de je v současné době nabízena pouze jízdenka interrail. Také ne všichni cestující bydlí v centru města a jejich cesta nevede do centra, kde se nachází nádraží, takže to také určitě zabere nějaký čas a peníze. Také většina cestujících je na nádraží nějakou dobu před odjezdem vlaku. Reálně vám tedy cesta vlakem zabere téměř celý den, zatímco letadlem je to půl dne. Možnost pracovat na palubě letadla nebo vlaku… Číst vice »
Pokud nekdo potrebuje z centra do centra, pak mu cesta letadlem rozhodne zabere nasobne vice nez hodinu a pul. A i celkova cena nebude tak nizka, jako se na prvni pohled zda.
A všichni bydlí u nádraží v centru ty brepto.
Ne, trolle, všichni bydlí těsně u letiště.
Kromě argumentů jinde, ono tím vlakem může (a bude) jezdit určitě spousta nácestných cestujících. Třeba Řím-Innsbruck anebo Bologna-Mnichov. Mít oboje jako přímé vlaky je výhoda, cílit na *obě* (resp. další podobné) skupiny cestujících lze nejlépe právě takovýmto vlakem.
V tomto mají vlaky dost výhodu oproti letadlům, co „umí“ primárně jen spojit bod A s B ale nic víc.
Tak hlavně nasadí takové pálky, že si to každý dvakrát rozmyslí.
Mám otázku: Teď se tedy dohodli, že se zprovozní tato linka a teď se bude dít co ty dva roky, než se zprovozní? To opravdu musí trvat několik let?
Záleží, s čím tam chcou jezdit. Frecciarossa 1000 (ETR400) zatím nesmí ani do Rakouska ani do Německa. ETR610 by asi mohly jezdit dřív, protože (skoro) stejné soupravy od SBB už v Rakousku a Německu jezdí.
Dva roky se budou prestavovat a schvalovat Frecciarossy 1000 a je dost pravdepodobne, ze se nabere jeste nejake zpozdeni. O ETR 610 se uvazovalo na spojeni Mnichov-Milano, ale jednotka ma aktualne v Rakousku jenom Sondergenehmigung pro St. Margarethen-Bregenz a jeji kompleti schvaleni by trvalo a stalo moc penez (a jeste jich Trenitalia nema zrovne moc).
Ach jo. To aby na italských hranicích přistavili další soupravy, které pojedou včas. Nedovedu si představit ty 80 minutá zpoždění jak z Mnichova do Plzně, nebo, že vlaky z Německa kvůli opakovaným stávkám nepřijedou vůbec.
Trať Praha -> Mnichov je absolutní katastrofa, ale může za to téměř výhradně Alex (die Landerbahn) s jejich nedostatkem lokomotiv, a do jisté míry nepřipravenost tratí (neelektrifikovaná jednokolejka). Jezdím tudy do Itálie každý měsíc, z Mnichova do Verony už potom jede DB, ÖBB a Trenord a tam ta zpoždění nejsou moc častá. Alex mezitím dokáže nabrat 45 minut i na prvním vlaku ze dne (z Prahy v 5:35) – a ČD jsou v tom nevinně, to zpoždění se zpravidla nabere až za hranicí. Ještě jsem do Mnichova ani jednou nedojel s míň než půlhodinovým zpožděním, je to opravdu trapné, že… Číst vice »
Aby to nebylo ale tím, že na hranice jedete kategorií EC a potom jenom ReX … 😁 … pardon, pouze odlehčení.
Zcela s vámi souhlasím, velmi ostudná linka do západního Německa a České dráhy jsou zde v roli pouhého mučedníka.
Bavorský dopravní svaz měl již dávno konat …
I přes to všechno tam furt lezou lidi. Nevím, jestli mám poslední dobou jen smůlu nebo už je to pravidlo, že kapacita spoje (tím pádem třeba i WC) je nedostačující i v přeshraničním úseku. Když už lidi akceptují cenu i jízdní dobu, aspoň by se nemuseli trestat sezením a stáním v chodbách a zavazadlových prostorech.
Naprosto souhlasím. Bohužel, jediná kompenzace, na kterou máme nárok, je 30Kč, a na to se každý vykašle… pokuty ministerstvo dopravy prakticky nerozdává. Už jsem i zažil, že ve 4 vagonech bylo jediné funkční WC…
Ano, to je časté….
A víte, kdo je majitelem Die Länderbahn? Ano, jsou to Ferrovie dello Stato Italiane, mateřská společnost Trenitalie.