Italské dráhy spojí síly se společností Nevomo na vývoj levitujících vlaků

Koncept Magrail. Foto: NevomoKoncept Magrail. Foto: Nevomo

Díky dohodě má vzniknout v Itálii první testovací úsek pro novou technologii železniční dopravy. Vlaky mají jezdit rychlostí až 550 km/h.

Polsko-švýcarská technologická společnost Nevomo získala prvního důležitého partnera pro rozvoj své technologie magrail. Ta má umožnit zavedení levitujících vlaků na současných konvenčních tratích.

Dnes podepsala memorandum o porozumění v oblasti vývoje s italskými státními drahami Rete Ferroviaria Italiana (RFI – italská obdoba Správy železnic). „Cílem dohody je potvrdit technickou a ekonomickou proveditelnost zavedení technologie magrail na stávající železniční infrastruktuře,“ uvedla firma v tiskové zprávě.

Navázaná spolupráce mimo jiné umožní ucházet se o evropské fondy zaměřené na výzkum, vývoj a inovace, které budou následně využity k financování přípravy pilotního projektu v plném měřítku na testovacím zařízení RFI v boloňském San Donatu. Pro firmu jde o zásadní zlom ve vývoji celé technologie.

Společný provoz s konvenčními vlaky

Technologie magrail má fungovat na principu magnetické levitace. Vozidla pro magrail mají být poháněna lineárním motorem. Na rozdíl od projektů typu maglev má vzniknout na stávajících konvenčnch tratích právě díky umístění komponentů umožňujících akceleraci a magnetickou levitaci. Z technického hlediska má umožnit na stejné trati společné fungování konvenční železniční kolejové přepravy a nových, rychlejších, levitujících vozidel.

Při využití stávající železniční infrastruktury a při dodržování železničních předpisů si Nevomo klade za cíl umožnit cestování rychlostí až 550 km/h. Nevomo je první společností na světě, která nabízí postupné zavádění řešení inspirovaných konceptem Hyperloop představujícího inovaci železniční dopravy jako takové. Na rozdíl od hyperloopu ale nebudou potřeba tak velké infrastrukturní investice.

Italské dráhy a Nevomo se chtějí ucházet o dotaci z evropských fondů. Ta by měla zajistit financování prvního plnohodnotného pilotního projektu systému magrail na testovací trati RFI v boloňském San Donatu. Půjde o závěrečnou fázi testování.

„Technologie magrail, kterou vyvíjíme, nám dává příležitost zavést udržitelnou mobilitu díky proměně prostředí v dopravě na efektivní systém bez emisí. Předběžná studie proveditelnosti technologie magrail realizovaná ve spolupráci s partnerem IDOM ukazuje, že výhody zavedení technologie magrail by byly zásadní, a to jak ekonomicky, tak i společensky,“ říká Przemek Paczek, generální ředitel a spoluzakladatel společnosti Nevomo.

Nevomo nedávno oznámilo, že v létě začíná s rekonstrukcí první testovací trati v měřítku 1:1 v Polsku. Firma již získala z vlastního kapitálu a grantů 7,9 milionu eur, v nejnovější crowdfundingové kampani na platformě Seedrs přilákala téměř 900 jednotlivých investorů z více než 40 zemí.

Koncept Magrail. Foto: NevomoKoncept Magrail. Foto: NevomoKoncept Magrail. Foto: NevomoKoncept Magrail. Foto: NevomoKoncept Magrail. Foto: Nevomo

Tagy Magrail Nevomo Rete Ferroviaria Italiana seznam
52 komentářů