Israir ztratil zájem o Smartwings, po více než roce ukončil jednání o převzetí

Boeing 737 MAX 8 letecké společnosti Smartwings s registrací OK-SWI. Zdroj: SmartwingsBoeing 737 MAX 8 letecké společnosti Smartwings s registrací OK-SWI. Zdroj: Smartwings

Firma vysvětluje ztrátu zájmu situací v regionu.

51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Danny

Rainbow Wisdom Investments… občas si říkám, kam na ty názvy Číňané chodí

Apex

Otázka je, co vlastně čínský akcionář chce a nakolik tento jeho postoj může ohrožovat fungování, resp. rozvoj společnosti do budoucna, protože si nemyslím, že by stejný přístup neuplatňoval při jednání s jakýmkoliv jiným partnerem (potenciálním partnerem z EU). Okázalý nezájem z jejich strany se ukázal už za covidu a zjevně pokračuje, ale co tím sledují mi není jasné.

Y.K.

Nechce nic, protože to jsou akcie co zrekvíroval po úpadaku CEFC (jejíž ex-majitel a poradce Zemana je zmizelý někde v Číně).

Evidentně má státní podnik na takových akciích, které nikdy nežádal, nulový zájem, ani nemají zájem cokoliv řešit. Překvapivé je, že ani nechtějí prodat (nebo tam staví jinou překážku, co daleko od jednacího stolu nevidíme).

Apex

Ano, ale přesně na to narážím, že na jednu stranu nemá zájem o fungování firmy, což by se vzhledem k tomu, jak se dostal k akciím, asi dá pochopit, ale pak nechápu, že to nechce prodat. Jestli je to cena, kterou požaduje nebo něco jiného, to pochopitelně nevidíme, ale v konečném důsledku to negativně dopadá na další fungování firmy…

Y.K.

To určitě. Pro Smartwings je to koule na noze.

VíKo

Škoda, že zájem nemá Lufthansa, Air France, nebo British… Vím že to schytal, ale jsou to hráči, co ten byznys umí.

Tomáš

To už spíš Tui… Otázka je co by pak bylo s ČSA. Nejspíše zaniknou. V současné situaci i budoucí je velmi nepravděpodobné aby si pod sebe vzal stát zpět ČSA.

vitapb

K čemu by to mělo být dobré, aby si vzal stát pod sebe ČSA?

Redneck

Aby nekrachly a neskoncily?

Jiří Kocurek

To už se stalo za Tvrdíka, přivedl je k tomu.

Air Traveller

Tak naposled to byl stat, ktery je privedl ke krachu a byli to SW, kdo je zachranil …

Miroslav

Opak, SW to jeste zhorsil

Air Traveller

Jasne 😀

vy mate dost spatnou pamet.

Zkusim pripomenout – bez SW by tu uz CSA nebyly vubec.

Y.K.

Zhoršil? Můžete být konkrétní čím?

Když už jsme u toho, tak Travel service před Tvrdíkem za ČSA nabízel státu pohádkovou částku. Tehdy se v ČSA plácali do kolen, že koupě bude spíše naopak, ale od Tvrdíka dál to jelo jen z kopečka. Smartwins si (konec roku 2018?) pořídili zchudlou aerolinku bez majetku (ale relativně levně), načež za nedlouho udeřil COVID. Naopak je snaha je udržet i přes to, že pandemie ČSA bez státní pomoci totálně finančně položila.

Apex

Po první privatizaci ČSA v devadesátých letech k žádnému obdobnému kroku nedošlo, takže před Tvrdíkem Travel Service žádnou pohádkovou částku za ČSA nenabízel… Pokud vím, tak nějaká nabídka ze strany TVS byla podána až v roce 2009, kdy konsorcium Unimex – Travel Service nabídlo za odkoupení více než 92 procent Českých aerolinií (ČSA) miliardu korun, ale požadovalo, aby stát dorovnal vlastní jmění ČSA na nulu. Tehdejší (úřednický) ministr financí Eduard Janota na to nepřistoupil a (asi na nátlak tehdejšího ředitele Dvořáka) privatizaci zrušil a první pokus Travel Service, resp. jeho majitelů o ovládnutí ČSA zkrachoval.

Y.K.

Popravdě, detaily si nepamatuji. Googlení mě přivedlo sem na zdopravy. 2009 Cit: ČSA zachránil mimo jiné výprodej majetku, například nákladového terminálu a cateringu. A především státní pomoc v podobě úvěru 2,5 miliardy od státní firmy Osinek v likvidaci, který firma díky kapitalizaci nemusela vracet. Do finále soutěže se dostalo konsorcium miliardáře Jiřího Šimáně Unimex/Travel Service a Air France/KLM. V soutěži nakonec zůstal jen Šimáně, Francouzi odstoupili. Travel Service nabídl miliardu s tím, že stát dorovná vlastní jmění ČSA na nulu. Podle tehdejšího šéfa Miroslava Dvořáka by tak stát tratil několik miliard. Úřednický ministr financí Eduard Janota privatizaci zrušil a první… Číst vice »

RHood

Bohužel, ten který by ti dokázal říci pravdu ty lháři, dnes opustil tento svět. Čest jeho památce.

vitapb

Když něco nemá hlavu a patu, tak to že to pod sebe vezme stát a bude dotovat, tak to fakt neni zdravá cesta..

Dino

Skonci stejne

Air Traveller

Proč by si mel stát pod sebe brát ČSA?

PeDazOl

Protože je to prej sto let staré rodinné stříbro 🙂

Dino

Spise statni neflexibilni moloch s malou flexibilitou a nekvalitni sluzbou a business planem, ktery uz nema moc smysl

RHood

Vy jste normální. Molochem nazýváte společnost o dvou pronajatých letadlech a asi 60 zaměstnancích.

Dino

Ano jsem a Vy?

Jirka

Moloch to už určitě není.

Balíkář

Škoda, že zájem nemá Lufthansa, Air France, nebo British… co by s tím proboha dělali?

Víťa

Získaly by sloty v JCL! 🙂

Jana

JCL není slotově koordinované letiště

PeDazOl

Což znamená, že získávají všechny sloty. 🙂

Dino

Nekolik jich predjednava United, Delta tam chce letat urcite z JFK a mozna i ATL.
Jo budejice jsou pro amiky skvelou destinaci.

Dino

Neni, ale brzo bude provoz jako v Praze, ani dve paralelni drahy to nebudou zvladat a bude se stavet i centralni rwy.

VíKo

Já nevím. Napadlo mě, že třeba létali. Smart Wings jsou zdraví. Ale pokud vás napadá jiné využití letecké společnosti s bází na relativně velkém letišti se zajímavou flotilou, pak mě to klidně prozradte. Řečnicka otázka je v tomhle případě příspěvek na prd.

Air Traveller

Tyhle nahodny vystrely moc nechápu – proč by si BA, LH nebo treba AF mely porizovat zrovna Smartwings v Praze? Zkuste rict aspon jediny smysluplny duvod?

Maji svuj business, a nevypada to, ze by se snazili si zakladat dalsi huby nekde po evrope, a to ani na lukrativnejsich letistich… Takmproc zeovna smartwings a zrovna Praha? 🙂

Dino

Renomovane aerolinky se pod sebe nevezmou charterovku z vychodni evropy. K cemu?

Martas

Spojení Lufthansa a renomovaná aerolinka nejde poslední době k sobě. Teď zrovna jsem viděl recenzi na Condor, kde bylo řečeno, že Business lepší než u Lufthansy

https://www.youtube.com/watch?v=g61uXNyjiH8

Zdeněk

A 330-900 brzy vyzkouším v byznysu z FRA do PUJ, jen ta pruhovaná letadla vypadají děsně….

Dino

Jinak tajemstvi: Josh nesnasi Lufthansu, neni nejlepsi ale porad je to takovy lepsi standard v businessu na dalkovce. Srovnavat to s charterovkou no nevim

Juraj

Kdyby měly Smartwings co k čemu síť destinací a nějaký minimální tranzitní model, tak třeba, ale i tak by to asi nebyl mega výhodný kšeft. Hlavně ale je to primárně charterová aerolinka, která úplně nezapadá do byznys modelu a nenabízí nic moc unikátního.

VíKo

No Praha je neorane pole… Potenciál tam podle mě je. Ale já si jen posteskl, že o ně nemá zájem nikdo „pořádně“ flotila slušná… Proste je to postesk…

Dino

Praha je hlavne letiste s minimalnim potencialem ma dalkove lety a tranzitni pax. Radeji by se mela pasovat do role kvalitniho regionalniho / lowcost letiste s nekolika malo long hauly… nic vic, nic min.

Air Traveller

A právě proto, že to umí, po Smartwings ani nekoukaj 🙂 Co by s nima dělaly?

Vždyť to je jako zoufat si, proč Rolls Royce nekoupí Dacii 🙂

VíKo

Ale ty rozdíly chápu samozřejmě. Prostě bych radši viděl rozvoj pod evropskou aerolinkou.

Jano

To ako Smartwings je Dacia a ISRAir Rolls-Royce Royce????😄😄😄😄

Air Traveller

🙈 prectete si jeste jednou, na co odpovidate

Dino

Myslel to jako prirovnani a trefne ,-)

Jdeme do nich

…spíš Renault, pod který spadá Dacia, by si mohl dovolit koupit malou továrničku na RollsRoyce 😀

Caracas

Air France majetkově vstoupila do ČSA už v 90. letech minulého století a žádný rozvoj to nepřineslo. Bylo to velké zklamání.

Kuba

Jak by mohly tehdy neco přinést? Air france totiž svůj podíl kvůli zhoršené finanční situaci prakticky ihned vrátily zpět státu.

otik

Air France mal podiel v CSA tak maximalne 2 roky a potom to predal . Dovod preco vystupil z CSA nepoznam. Mozno mali velke ocakavania alebo co ja viem. Problem CSA bol ze nemali dostatocne siet regionalnych leteckych liniek. Tak ako ma LOT alebo Austrian aby prezili. Staci sa pozriet kde lieta LOT alebo Austrian v domovskych krajinach a kde lietalo CSA po roku 1991. Najvacsim klincom do rakvi CSA bolo ze od roku 1948 az po 1990 bola letecka doprava prezentovana v byvalom CSSR ako velmi luxusne cestovanie pre hornych 10 000 ludi. Aj ked trend vo svete bol… Číst vice »

Air Traveller

Za sociku letecka doprava nebyla prezentována jako neco luxusniho. Naopak, zejmena vnitrostatni sit byla tezce dotovana a letalo se za ceny jen o malo vyssi, nez vlak s rychlikovym priplatkem.

Apex

Rozchod AF-OK v devadesátých letech byl iniciován českou stranou, nikoliv AF a důvodem bylo více problémů, které zde ve stručnosti popsat je obtížné… AF se potýkala se svými vnitřními problémy, musela být dotována vlastní vládou, ČSA měly hlavně problém ve špatně nastavených a tím drahých leasingových splátkách za nová západní letadla, management dosazený AF nedokázal tu situaci řešit a ztráta narostla do takové výše, že se tehdejší vláda rozhodla jednat a navrhla AF ukončení spolupráce s tím, že dostanou náhradu ve výši svého vkladu. Pokud jde o domácí linky, tak naopak po roce 1948 byla až do začátku 70. let… Číst vice »