Israir ztratil zájem o Smartwings, po více než roce ukončil jednání o převzetí
Boeing 737 MAX 8 letecké společnosti Smartwings s registrací OK-SWI. Zdroj: Smartwings
Firma vysvětluje ztrátu zájmu situací v regionu.
Firma vysvětluje ztrátu zájmu situací v regionu.
Rainbow Wisdom Investments… občas si říkám, kam na ty názvy Číňané chodí
Otázka je, co vlastně čínský akcionář chce a nakolik tento jeho postoj může ohrožovat fungování, resp. rozvoj společnosti do budoucna, protože si nemyslím, že by stejný přístup neuplatňoval při jednání s jakýmkoliv jiným partnerem (potenciálním partnerem z EU). Okázalý nezájem z jejich strany se ukázal už za covidu a zjevně pokračuje, ale co tím sledují mi není jasné.
Nechce nic, protože to jsou akcie co zrekvíroval po úpadaku CEFC (jejíž ex-majitel a poradce Zemana je zmizelý někde v Číně).
Evidentně má státní podnik na takových akciích, které nikdy nežádal, nulový zájem, ani nemají zájem cokoliv řešit. Překvapivé je, že ani nechtějí prodat (nebo tam staví jinou překážku, co daleko od jednacího stolu nevidíme).
Ano, ale přesně na to narážím, že na jednu stranu nemá zájem o fungování firmy, což by se vzhledem k tomu, jak se dostal k akciím, asi dá pochopit, ale pak nechápu, že to nechce prodat. Jestli je to cena, kterou požaduje nebo něco jiného, to pochopitelně nevidíme, ale v konečném důsledku to negativně dopadá na další fungování firmy…
To určitě. Pro Smartwings je to koule na noze.
Škoda, že zájem nemá Lufthansa, Air France, nebo British… Vím že to schytal, ale jsou to hráči, co ten byznys umí.
To už spíš Tui… Otázka je co by pak bylo s ČSA. Nejspíše zaniknou. V současné situaci i budoucí je velmi nepravděpodobné aby si pod sebe vzal stát zpět ČSA.
K čemu by to mělo být dobré, aby si vzal stát pod sebe ČSA?
Aby nekrachly a neskoncily?
To už se stalo za Tvrdíka, přivedl je k tomu.
Tak naposled to byl stat, ktery je privedl ke krachu a byli to SW, kdo je zachranil …
Opak, SW to jeste zhorsil
Jasne 😀
vy mate dost spatnou pamet.
Zkusim pripomenout – bez SW by tu uz CSA nebyly vubec.
Zhoršil? Můžete být konkrétní čím?
Když už jsme u toho, tak Travel service před Tvrdíkem za ČSA nabízel státu pohádkovou částku. Tehdy se v ČSA plácali do kolen, že koupě bude spíše naopak, ale od Tvrdíka dál to jelo jen z kopečka. Smartwins si (konec roku 2018?) pořídili zchudlou aerolinku bez majetku (ale relativně levně), načež za nedlouho udeřil COVID. Naopak je snaha je udržet i přes to, že pandemie ČSA bez státní pomoci totálně finančně položila.
Po první privatizaci ČSA v devadesátých letech k žádnému obdobnému kroku nedošlo, takže před Tvrdíkem Travel Service žádnou pohádkovou částku za ČSA nenabízel… Pokud vím, tak nějaká nabídka ze strany TVS byla podána až v roce 2009, kdy konsorcium Unimex – Travel Service nabídlo za odkoupení více než 92 procent Českých aerolinií (ČSA) miliardu korun, ale požadovalo, aby stát dorovnal vlastní jmění ČSA na nulu. Tehdejší (úřednický) ministr financí Eduard Janota na to nepřistoupil a (asi na nátlak tehdejšího ředitele Dvořáka) privatizaci zrušil a první pokus Travel Service, resp. jeho majitelů o ovládnutí ČSA zkrachoval.
Popravdě, detaily si nepamatuji. Googlení mě přivedlo sem na zdopravy. 2009 Cit: ČSA zachránil mimo jiné výprodej majetku, například nákladového terminálu a cateringu. A především státní pomoc v podobě úvěru 2,5 miliardy od státní firmy Osinek v likvidaci, který firma díky kapitalizaci nemusela vracet. Do finále soutěže se dostalo konsorcium miliardáře Jiřího Šimáně Unimex/Travel Service a Air France/KLM. V soutěži nakonec zůstal jen Šimáně, Francouzi odstoupili. Travel Service nabídl miliardu s tím, že stát dorovná vlastní jmění ČSA na nulu. Podle tehdejšího šéfa Miroslava Dvořáka by tak stát tratil několik miliard. Úřednický ministr financí Eduard Janota privatizaci zrušil a první… Číst vice »
Bohužel, ten který by ti dokázal říci pravdu ty lháři, dnes opustil tento svět. Čest jeho památce.
Když něco nemá hlavu a patu, tak to že to pod sebe vezme stát a bude dotovat, tak to fakt neni zdravá cesta..
Skonci stejne
Proč by si mel stát pod sebe brát ČSA?
Protože je to prej sto let staré rodinné stříbro 🙂
Spise statni neflexibilni moloch s malou flexibilitou a nekvalitni sluzbou a business planem, ktery uz nema moc smysl
Vy jste normální. Molochem nazýváte společnost o dvou pronajatých letadlech a asi 60 zaměstnancích.
Ano jsem a Vy?
Moloch to už určitě není.
Škoda, že zájem nemá Lufthansa, Air France, nebo British… co by s tím proboha dělali?
Získaly by sloty v JCL! 🙂
JCL není slotově koordinované letiště
Což znamená, že získávají všechny sloty. 🙂
Nekolik jich predjednava United, Delta tam chce letat urcite z JFK a mozna i ATL.
Jo budejice jsou pro amiky skvelou destinaci.
Neni, ale brzo bude provoz jako v Praze, ani dve paralelni drahy to nebudou zvladat a bude se stavet i centralni rwy.
Já nevím. Napadlo mě, že třeba létali. Smart Wings jsou zdraví. Ale pokud vás napadá jiné využití letecké společnosti s bází na relativně velkém letišti se zajímavou flotilou, pak mě to klidně prozradte. Řečnicka otázka je v tomhle případě příspěvek na prd.
Tyhle nahodny vystrely moc nechápu – proč by si BA, LH nebo treba AF mely porizovat zrovna Smartwings v Praze? Zkuste rict aspon jediny smysluplny duvod?
Maji svuj business, a nevypada to, ze by se snazili si zakladat dalsi huby nekde po evrope, a to ani na lukrativnejsich letistich… Takmproc zeovna smartwings a zrovna Praha? 🙂
Renomovane aerolinky se pod sebe nevezmou charterovku z vychodni evropy. K cemu?
Spojení Lufthansa a renomovaná aerolinka nejde poslední době k sobě. Teď zrovna jsem viděl recenzi na Condor, kde bylo řečeno, že Business lepší než u Lufthansy
https://www.youtube.com/watch?v=g61uXNyjiH8
A 330-900 brzy vyzkouším v byznysu z FRA do PUJ, jen ta pruhovaná letadla vypadají děsně….
Jinak tajemstvi: Josh nesnasi Lufthansu, neni nejlepsi ale porad je to takovy lepsi standard v businessu na dalkovce. Srovnavat to s charterovkou no nevim
Kdyby měly Smartwings co k čemu síť destinací a nějaký minimální tranzitní model, tak třeba, ale i tak by to asi nebyl mega výhodný kšeft. Hlavně ale je to primárně charterová aerolinka, která úplně nezapadá do byznys modelu a nenabízí nic moc unikátního.
No Praha je neorane pole… Potenciál tam podle mě je. Ale já si jen posteskl, že o ně nemá zájem nikdo „pořádně“ flotila slušná… Proste je to postesk…
Praha je hlavne letiste s minimalnim potencialem ma dalkove lety a tranzitni pax. Radeji by se mela pasovat do role kvalitniho regionalniho / lowcost letiste s nekolika malo long hauly… nic vic, nic min.
A právě proto, že to umí, po Smartwings ani nekoukaj 🙂 Co by s nima dělaly?
Vždyť to je jako zoufat si, proč Rolls Royce nekoupí Dacii 🙂
Ale ty rozdíly chápu samozřejmě. Prostě bych radši viděl rozvoj pod evropskou aerolinkou.
To ako Smartwings je Dacia a ISRAir Rolls-Royce Royce????😄😄😄😄
🙈 prectete si jeste jednou, na co odpovidate
Myslel to jako prirovnani a trefne ,-)
…spíš Renault, pod který spadá Dacia, by si mohl dovolit koupit malou továrničku na RollsRoyce 😀
Air France majetkově vstoupila do ČSA už v 90. letech minulého století a žádný rozvoj to nepřineslo. Bylo to velké zklamání.
Jak by mohly tehdy neco přinést? Air france totiž svůj podíl kvůli zhoršené finanční situaci prakticky ihned vrátily zpět státu.
Air France mal podiel v CSA tak maximalne 2 roky a potom to predal . Dovod preco vystupil z CSA nepoznam. Mozno mali velke ocakavania alebo co ja viem. Problem CSA bol ze nemali dostatocne siet regionalnych leteckych liniek. Tak ako ma LOT alebo Austrian aby prezili. Staci sa pozriet kde lieta LOT alebo Austrian v domovskych krajinach a kde lietalo CSA po roku 1991. Najvacsim klincom do rakvi CSA bolo ze od roku 1948 az po 1990 bola letecka doprava prezentovana v byvalom CSSR ako velmi luxusne cestovanie pre hornych 10 000 ludi. Aj ked trend vo svete bol… Číst vice »
Za sociku letecka doprava nebyla prezentována jako neco luxusniho. Naopak, zejmena vnitrostatni sit byla tezce dotovana a letalo se za ceny jen o malo vyssi, nez vlak s rychlikovym priplatkem.
Rozchod AF-OK v devadesátých letech byl iniciován českou stranou, nikoliv AF a důvodem bylo více problémů, které zde ve stručnosti popsat je obtížné… AF se potýkala se svými vnitřními problémy, musela být dotována vlastní vládou, ČSA měly hlavně problém ve špatně nastavených a tím drahých leasingových splátkách za nová západní letadla, management dosazený AF nedokázal tu situaci řešit a ztráta narostla do takové výše, že se tehdejší vláda rozhodla jednat a navrhla AF ukončení spolupráce s tím, že dostanou náhradu ve výši svého vkladu. Pokud jde o domácí linky, tak naopak po roce 1948 byla až do začátku 70. let… Číst vice »