Israir potvrdil, že jedná o nákupu Smartwings

Boeing 737 MAX 8 letecké společnosti Smartwings na ostravském letišti. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýBoeing 737 MAX 8 letecké společnosti Smartwings na ostravském letišti. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Israir jedná o koupi Smartwings půl roku.

40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Igor Hnízdo

Pro autora. Pan Jurán se píše na konci s n (ne ň). Skloňování podle vzoru pán.

Vojtěch

Nezapomeň mé že Smartwings vlastní ještě další svoje brandy typu travel service či dokonce národního leteckého dopravce s jedním letadlem (ČSA). Takže třeba i Izraelcům prodají podíl SW, a rozjedou si národního dopravce za Narodni dotace. Kde skončily ty miliardy z období COVIDu ?

Pavel

Pro jistotu zopakujeme, pokud to již nebylo řečeno dostatečně několikrát – Smartwings nevlastní ČSA.

Jaké miliardy z období covidu? Smartwings žádné miliardy od státu v období covidu nedostaly.

Petr

Prodeje strategických a významných podniků, mezi které aerolinky bezesporu patří, by se neměl realizovat do zemí porušujících lidská práva jako například Rusko, Čína, Izrael…
Je to bezpečnostní a politické riziko v rámci EU a mezinárodních vztahů.

Greta

Stát má vlastnit letiště a výkonné dopravní vojenské letectvo schopné takových výkonů jako je evakuace ambasády na druhém konci světa nebo dovoz roušek a vakcín případě epidemie. Dovoz koupáků do Hurghady rozhodně strategickým podnikem není.

Pavel

Od kdy je aerolinka strategicky podnik?

Koukam, ze ti ten Izrael hodne lezi v zaludku.

Petr

V současnosti se z Izraele spíš tiše investice stahují, ale to jen na okraj.
Poslední jejich vlády jsou učiněný „pilíř stability“ a to ani lidská práva vytahovat nemusím.
Vy „žaludku“…

Erik

Vidite a ja zde vidim rozvoj 👍

Pavel

a … že je někdo stahuje .. co má být?

tady se nebavíme o tom, že někdo investuje v izraeli, ale že izraelci chtějí investovat v čr. to jenom, kdyby to doteď nedošlo.

navratp

Izrael lidská práva neporušuje.

MartinS.

Jako, že si nějaký soukromník vybuduje firmu a Vy jí potom označíte za strategickou nebo významnou a zakážete mu jí prodat? Zajímavý přístup k soukromému majetku, takový neotřelý. To už jsme tu před 75 lety měli…

Jméno.m

Ne, aerolinky ke strategicky významným podnikům nepatří. Ani bezesporu.

Luboš Beneš

Izrael porušuje lidská práva?! Palestinců? Byl jste tam někdy? Jak dopadl stát kde Palestinci převládli nad místními víme. Libanon. Kdysi švýcarsko východu a dnes?

Mysel

Aerolinky rozhodne mezi strategicke podniky nepatri ani obecne. A konkretne tyto muze za „strategicky podnik“ povazovat skutecne jen neleceny optimista.

Pavel

Peto, bez domu a venuj se hrackam.

Jarda

Nemel by mit vetsinu podilu majitel z EU?

Greta

Tak nějakého sežeňte nebo podejte nabídku sám.

Jarda

Me to netrapi. Spis jestli pak Smartwings neprijdou o vyhodu prepravce EU. Pokud budou Izraelci vlastnit 100%
Viz. treba. https://pravniradce.ekonom.cz/c1-66810980-kdo-ovlada-evropske-aerolinky

vitapb

Sice neznám ekonomickou situaci Smartwings, ale letmým pohledem na cenu mi to přijde jako docela málo. Vezmu-li v potaz katalogovou cenu 737 MAX cca 150M$, že firma byla v zisku cca 26M$ a je fungující a zavedená mi přijde 44M€ jako monkey business. Cenu ale asi dost sráží účast nekomunikujícího čínského investora.

Pavel

No … a kolik z těch 737 je přímo travel servisu, a kolik z nich je leasingovek?

Lukáš F.

I kdyby letadla nebyly jejich, tak kupovat firmu za ani ne 2násobek ročního zisku je hodně hodně levné

Pavel

No, a je to nákup celého travel servisu?

vitapb

Pardon, tohle jsem si vůbec neuvědomil. Ačkoli stejně tak mi to přijde stále celkem málo. BTW, smartwings některá letadla vlastní ne? 44M$ nebude cena ani jediného novějšího kusu.

Pavel

No, ono tady se zatím jen operuje s částkou .. ale (snad nejsem příliš slepý) nikde nezaznělo, za jak velkou část travelu to je.

noerf

Vzhledem k věku majitelů bez potenciálního nástupce je ten prodej reálný.

DrFj

Skoda, ze tu take nezijete, abyste sam prikladne sahl na praci a neco tu bylo. Neplanujete se vratit?

Otakar

Budujeme, sám patřím k lidem, kteří se zde snaží vybudovat firmy. Jenom ono to trvá z nuly něco vybudovat. To není tak rychlé, jako při kupónovce, kdy Vám půjčuje Moravia banka.

Ale stačí tomu dát čas, viz Alza, Rohlík, Seznam a další. Jen prostě nesmí přijít proletariát a majitelům vše sebrat, to je pak jasné, že dříve úspěšné firmy půjdou do kopru. Nebýt zde minulý režim, tak dnes mohla být Tatra jako Scania, ČKD jako Siemens a tak dále…

LiborV

Zrovna Scania není dobrý příklad. Má dlouhodobé finanční potíže a VW group (majitel) zvažuje zda nenechat žít ze svých 2 značek nákladních vozů a autobusů pouze úspěšnější Man. Případně prodat Scanii do Číny.

Pavel

Hrozné kecy.

Jenda První

Každý může rozvíjet velký business, i Vy. Nebo prostě mrmlat jak na tom jsme špatně (i když na tom tak špatně nejsme). Nicméně po devadesátkovém chaosu už nám tady vznikají nové generace podnikatelů se skvělými plány a koncepty a vracíme se ke generacemi předávaným rodinným podnikům. Prostě věci, které byly tady skoro čtyři dekády degradovány.

Pepa

Zajímala by mě situace po případné koupi. Lety TVS budou zachovány, ale pod jiným názvem, nebo zcela zmizí a pak by je musel zajišťovat někdo jiný – na to by asi nebyl prostor, že?

Pavel

To v tuhle chvíli nikdo neví – o tom vůbec nemá smysl spekulovat.

Ono hodně záleží, jak velký podíl by nakonec Israir koupil, kdo by vlastnil zbytek – pokud se nemýlím, tak kdyby víc jak 50% vlastnil non-EU subjekt, tak by přišli o status EU dopravce (což by byla celkem velká komplikace)…

Otakar

Jaký mají vztah Smartwings a ČSA? Vlastní Smartwings ČSA (a tedy je i součástí koupě Israirem) nebo je ČSA vyčleněno?

V OR jsem tuto informaci nenašel a loni se kolem vlastnictví ČSA zamotávalo. Vím, že tam figuruje Prague City Air s.r.o., v té zase Canaria Travel s.r.o… přijde mi ta struktura až moc složitá, na to, že provozují 1-2 pronajatá letadla.

Adam H

Prague City Air -> Canaria -> Unimex. Mělo by to být kompletně mimo QS.

Otakar

Děkuji, tak do detailu jsem nešel.

vitapb

Tohle dává malou naději, že současný majitel chce Smartwings vyexitovat (asi i kvůli číňanům) a mohl by se vrhnout na budování ČSA. Jestli teda už není příliš pozdě.. A taky s nabízenými 44M$ s tím asi velkou parádu neudělá.

Pavel

Smartwings čsa nevlastní, ale mají stejné vlastníky.

Ten vztah by se nyní dal popsat spíš jako sestry.

Otakar

Děkuji za vysvětlení. Stejné vlastníky vím, ale nevěděl jsem, zda vazba je matka/dcera nebo sestry.

Pavel

a vlastně by se asi slušelo říct, že tak trošku napůl nevlastní sestry , protože jen část vlastníků je stejná – ve smartwingsu jsou čínani, a v čsa nejsou atd