Israir potvrdil, že jedná o nákupu Smartwings
Boeing 737 MAX 8 letecké společnosti Smartwings na ostravském letišti. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
Israir jedná o koupi Smartwings půl roku.
Israir jedná o koupi Smartwings půl roku.
Pro autora. Pan Jurán se píše na konci s n (ne ň). Skloňování podle vzoru pán.
díky za upozornění, automatické opravy zapracovaly(
Nezapomeň mé že Smartwings vlastní ještě další svoje brandy typu travel service či dokonce národního leteckého dopravce s jedním letadlem (ČSA). Takže třeba i Izraelcům prodají podíl SW, a rozjedou si národního dopravce za Narodni dotace. Kde skončily ty miliardy z období COVIDu ?
Pro jistotu zopakujeme, pokud to již nebylo řečeno dostatečně několikrát – Smartwings nevlastní ČSA.
Jaké miliardy z období covidu? Smartwings žádné miliardy od státu v období covidu nedostaly.
Prodeje strategických a významných podniků, mezi které aerolinky bezesporu patří, by se neměl realizovat do zemí porušujících lidská práva jako například Rusko, Čína, Izrael…
Je to bezpečnostní a politické riziko v rámci EU a mezinárodních vztahů.
Stát má vlastnit letiště a výkonné dopravní vojenské letectvo schopné takových výkonů jako je evakuace ambasády na druhém konci světa nebo dovoz roušek a vakcín případě epidemie. Dovoz koupáků do Hurghady rozhodně strategickým podnikem není.
Od kdy je aerolinka strategicky podnik?
Koukam, ze ti ten Izrael hodne lezi v zaludku.
V současnosti se z Izraele spíš tiše investice stahují, ale to jen na okraj.
Poslední jejich vlády jsou učiněný „pilíř stability“ a to ani lidská práva vytahovat nemusím.
Vy „žaludku“…
Vidite a ja zde vidim rozvoj 👍
a … že je někdo stahuje .. co má být?
tady se nebavíme o tom, že někdo investuje v izraeli, ale že izraelci chtějí investovat v čr. to jenom, kdyby to doteď nedošlo.
Izrael lidská práva neporušuje.
Jako, že si nějaký soukromník vybuduje firmu a Vy jí potom označíte za strategickou nebo významnou a zakážete mu jí prodat? Zajímavý přístup k soukromému majetku, takový neotřelý. To už jsme tu před 75 lety měli…
Ne, aerolinky ke strategicky významným podnikům nepatří. Ani bezesporu.
Izrael porušuje lidská práva?! Palestinců? Byl jste tam někdy? Jak dopadl stát kde Palestinci převládli nad místními víme. Libanon. Kdysi švýcarsko východu a dnes?
Aerolinky rozhodne mezi strategicke podniky nepatri ani obecne. A konkretne tyto muze za „strategicky podnik“ povazovat skutecne jen neleceny optimista.
Peto, bez domu a venuj se hrackam.
Nemel by mit vetsinu podilu majitel z EU?
Tak nějakého sežeňte nebo podejte nabídku sám.
Me to netrapi. Spis jestli pak Smartwings neprijdou o vyhodu prepravce EU. Pokud budou Izraelci vlastnit 100%
Viz. treba. https://pravniradce.ekonom.cz/c1-66810980-kdo-ovlada-evropske-aerolinky
Sice neznám ekonomickou situaci Smartwings, ale letmým pohledem na cenu mi to přijde jako docela málo. Vezmu-li v potaz katalogovou cenu 737 MAX cca 150M$, že firma byla v zisku cca 26M$ a je fungující a zavedená mi přijde 44M€ jako monkey business. Cenu ale asi dost sráží účast nekomunikujícího čínského investora.
No … a kolik z těch 737 je přímo travel servisu, a kolik z nich je leasingovek?
I kdyby letadla nebyly jejich, tak kupovat firmu za ani ne 2násobek ročního zisku je hodně hodně levné
No, a je to nákup celého travel servisu?
Pardon, tohle jsem si vůbec neuvědomil. Ačkoli stejně tak mi to přijde stále celkem málo. BTW, smartwings některá letadla vlastní ne? 44M$ nebude cena ani jediného novějšího kusu.
No, ono tady se zatím jen operuje s částkou .. ale (snad nejsem příliš slepý) nikde nezaznělo, za jak velkou část travelu to je.
Vzhledem k věku majitelů bez potenciálního nástupce je ten prodej reálný.
Skoda, ze tu take nezijete, abyste sam prikladne sahl na praci a neco tu bylo. Neplanujete se vratit?
Budujeme, sám patřím k lidem, kteří se zde snaží vybudovat firmy. Jenom ono to trvá z nuly něco vybudovat. To není tak rychlé, jako při kupónovce, kdy Vám půjčuje Moravia banka.
Ale stačí tomu dát čas, viz Alza, Rohlík, Seznam a další. Jen prostě nesmí přijít proletariát a majitelům vše sebrat, to je pak jasné, že dříve úspěšné firmy půjdou do kopru. Nebýt zde minulý režim, tak dnes mohla být Tatra jako Scania, ČKD jako Siemens a tak dále…
Zrovna Scania není dobrý příklad. Má dlouhodobé finanční potíže a VW group (majitel) zvažuje zda nenechat žít ze svých 2 značek nákladních vozů a autobusů pouze úspěšnější Man. Případně prodat Scanii do Číny.
Hrozné kecy.
Každý může rozvíjet velký business, i Vy. Nebo prostě mrmlat jak na tom jsme špatně (i když na tom tak špatně nejsme). Nicméně po devadesátkovém chaosu už nám tady vznikají nové generace podnikatelů se skvělými plány a koncepty a vracíme se ke generacemi předávaným rodinným podnikům. Prostě věci, které byly tady skoro čtyři dekády degradovány.
Zajímala by mě situace po případné koupi. Lety TVS budou zachovány, ale pod jiným názvem, nebo zcela zmizí a pak by je musel zajišťovat někdo jiný – na to by asi nebyl prostor, že?
To v tuhle chvíli nikdo neví – o tom vůbec nemá smysl spekulovat.
Ono hodně záleží, jak velký podíl by nakonec Israir koupil, kdo by vlastnil zbytek – pokud se nemýlím, tak kdyby víc jak 50% vlastnil non-EU subjekt, tak by přišli o status EU dopravce (což by byla celkem velká komplikace)…
Jaký mají vztah Smartwings a ČSA? Vlastní Smartwings ČSA (a tedy je i součástí koupě Israirem) nebo je ČSA vyčleněno?
V OR jsem tuto informaci nenašel a loni se kolem vlastnictví ČSA zamotávalo. Vím, že tam figuruje Prague City Air s.r.o., v té zase Canaria Travel s.r.o… přijde mi ta struktura až moc složitá, na to, že provozují 1-2 pronajatá letadla.
Prague City Air -> Canaria -> Unimex. Mělo by to být kompletně mimo QS.
Děkuji, tak do detailu jsem nešel.
Tohle dává malou naději, že současný majitel chce Smartwings vyexitovat (asi i kvůli číňanům) a mohl by se vrhnout na budování ČSA. Jestli teda už není příliš pozdě.. A taky s nabízenými 44M$ s tím asi velkou parádu neudělá.
Smartwings čsa nevlastní, ale mají stejné vlastníky.
Ten vztah by se nyní dal popsat spíš jako sestry.
Děkuji za vysvětlení. Stejné vlastníky vím, ale nevěděl jsem, zda vazba je matka/dcera nebo sestry.
a vlastně by se asi slušelo říct, že tak trošku napůl nevlastní sestry , protože jen část vlastníků je stejná – ve smartwingsu jsou čínani, a v čsa nejsou atd