Irsko v reakci na drahé pohonné hmoty zlevnilo veřejnou dopravu až o 50 %

Motorová jednotka 22000 Class irských drah. Foto: Iarnród ÉireannMotorová jednotka 22000 Class irských drah. Foto: Iarnród Éireann

Základní jízdní zlevnilo v celé zemi o pětinu, speciální slevu mají mladí do 23 let.

Zpět na článek
70 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Bohužel, u nás přesně obráceně… Překvapivě..

PetrH

Z trochu jiných úrovní cen.

Tom

Z trochu jiných úrovní mezd.

Zlámalík

Jen upřesnění k fotce, nejde o jednotku Class 22000, ale o řídící vůz Mk4 DVT (Driving Van Trailer), vozy jsou Mk4 a na druhé straně je asi „normální“ lokomotiva řady 201 či co.
Viz https://en.wikipedia.org/wiki/InterCity_(Iarnr%C3%B3d_%C3%89ireann)

Jarda V.

Tak a kolik tu bude „hejtů“ na myšlenku zdražit jizdné u ČD o 20% ještě letos.

Paddy

První hejt jsi provedl ty.

rozinka

Aha, tady máme příklad, ale ČD se dle modrých šotoušků nekritizují, jestli chtějí zdražit třeba o 100%, tak ať si zdraží, nasypat do nich peněz kolik si řeknou, to je svaté!

Jarda

Zatímco Česko (který prý podle současné vlády patří na Západ) veřejnou želzniční dopravu zdražuje, Irsko a další skutečné západoevropské státy cestování po železnici naopak zlevňují. Aneb není Západ jako Západ.

K.S.

Tak asi záleží i na tom jaká byla cena před tím, nemyslím si že v ČR, kde třeba IDS JmK deset let nezvedal ceny jízdního, je moc prostor na nějaké slevy. V hodnocení musíte brát v potaz počáteční podmínky

nowas

Asi mají z čeho zlevňovat. U nás už je hodně levná.

rozinka

Ve vztahu k průměrné mzdě? Ale jděte, Ir si ze své mzdy může vlakem zajezdit více než průměrný Čech.

xyz

Ve vztahu k cenám pohonných hmot do osobních aut.

nowas

Zapomeň, chlapče.

MartinS.

Jízdenka po Dublinu a okolí na 90 minut bude nově stát 2 €, tedy 49.80 Kč, jízdenka po Praze (a okolí) na 90 minut stojí 40 Kč. Je tedy stále o 20 % levnější než již zlevněná v Dublinu…

David

A platové podmínky jste vypustil???

MartinS.

Porovnával jsem ceny jízdenek, nic víc. Platové podmínky jsem tedy vypustil. Mzdy zaměstnaců v dopravě jsou jen jedním z mnoha nákladů. A ano, v Irsku jsou vyšší. Ceny vozidel, paliv, energií budou řekněme srovnatelné, u nafty asi trochu vyšší než u nás. Ceny dalších poplatků, pojištění a daní nejsem schopen zjistit a tudíž ani porovnat. Stejně jako případné doplatky dopravcům ze strany nějakého objednatele.

Doyl

Dcera bydlí na okraji Dublinu, za vodu neplatí, elektřinu mají levnější i plyn, který jim tento měsíc zdražil o 5%, ale už minulý měsíc dostali kompenzaci.

K.S.

Dobrý večer,
mohl bych se zeptat jak to s tou vodou funguje? To ji město platí z daní, nebo se platí nějaký paušál?

Ceně plynu i Elektřiny se nedivím, to ovlivňuje i to jak jsou postavené sítě po kontinentě a Irsko je ostrov, takže to co se děje na kontinentě je tolik netrápí.

PetrH

V Praze je ovšem 90 minut lístek předražený pro turisty, tak ta cena jen vypadá podobná.
Pro srovnání roční jízdné, jak jsem jej našel:
Dublin jen autobusy (oni tam stejně nic jiného nemají) 1150 euro = 28 692 Kč
Praha 3650 Kč.

Tedy skoro 8x tolik a 8x vyšší příjmy tam nemají. A myslíte, že v Dublinu zdarma jezdí děti až do 15 let a důchodci, jak je v Praze samozřejmé a už si nikdo ani nepamatuje, kdo to zavedl?

Jiří Šrámek

V Dublinu mají autobusy, tramvaje, DART a Commuter (něco jako S-bahn).

PetrH

No, mají. Mají celé dvě tramvajové linky. Ten slavný DART je jedna linka pobřežní železnice, kterou používá asi 80 tisíc lidí denně. Commuter Train jsou další tři linky železnice.
A to je město stejně velké jako Praha. Představte si, že bychom v Praze metro zrušili, malovali každou linku tramvaje a železnice jinou barvou a cenu roční lítačky zvedli několikanásobně.
https://static1.squarespace.com/static/5baca129e4afe92f4b6f3b3d/t/615c49ca77baf339e2f281e2/1633438162212/dublin-rail-map.jpg

Doyl

1.30 eu stojí autobus pro jednoho z jednoho konce na druhý. V Praze je o hodně dražší

PetrH

Jo, 10 korun na den.

PetrH

Jinak z jednoho konce Dublinu na druhý autobusem, to je vyhlídková jízda na čtvrt dne? V Praze na to máme metro.

Doyl

Jenže v Dublinu je 3x vyšší plat a potraviny mají za stej OÚ cenu jak my dokonce některé levnější. Není tam tolik překupníků asi.

xyz

To ale znamená, že i (byť zdražené) PHM pro ně jsou relativně levnější, takže jejich zdražení pro ně není takovou finanční zátěží jako pro průměrného českého občana.

K.S.

Za což si ale můžeme tím jak jsme v posledních 15 letech volili, jakou ekonomiku jsme si tu budovali a že jsme nechtěli o Euru ani slyšet.

xyz

A koho že měli lidé volit, aby byla „budována jiná ekonomika“ a šlo o „strany chtějící slyšet o euru“?

nowas

Bydlení a jiné služby?

rozinka

A jaká je průměrná mzda v Dublinu a v Praze? Kolik takových lístků si může ze své mzdy koupit Ir a kolik Čech? To je podstatné.

Andrej

Stale je verejne doprava i v porovnani s platmi o lacnejsia nez v Irsku, viac dotovana nez v Irsku a hlavne neporovnatelne kvalitnejsia a rozsiahlejsia. A na tom sa nic nemeni.

SaulGoodman

Ano, není Západ jako západ. Jedna věc je Západ ve smyslu hodnotového geopolitického ukotvení, druhá věc je západ geografický, kde také mají populistické vlády. Logicky by snad měla drahá ropa přilákat lidi do vlaků automaticky, pokud se to neděje, tak asi až tak prohibitivně drahá není, nebo lidi tu hromadnou dopravu nepoužívají z nějakého jiného důvodu, než kvůli ceně. Tak jako tak, opravdu zlevnění dopravy o 50 % v době všeobecně rostoucích nákladů není nic „západního“, to je prostě levicový populismus.

Georg

asi tak, ale to sotouskum nevysvetlite, ze cena neni ten problem #1

Georg

evidentne jste byl nejdal v ostromeri na vystave kraliku a to jeste s rezijkou, ze?
zkuste si nekdy kupovat zakladni jizdne treba u oebb (a nic extra, osobacek, par stanict). a pro jistotu si vezmete i nahradni spodni pradlo, kdyby se diveni vymklo kontrole.

Daniel

A takhle vláda zdražila studentům a důchodcům o 200 procent. Za Babiše bylo líp!

lsp

Babišovi.

PetrH

O 200 procent, opravdu?

Greta

Daniel neumí trojclenku.

rozinka

Babišovi voliči zpravidla počítat moc neumí.

Surio Mario

Tady nejste na Novinkách, jděte si lhát tam.

Luboš Beneš

Ano a následky toho rozhazování -inflaci tu máme ještě teď.

Tom

No zvlastni je, ze ta inflace se probudila ve chvili, kdy Babis skoncil. Ostatne tahle náhoda se stává pravidelne v dobe, kdy se u nas meni levicova vlada za „pravicovou“.

František Hučava

To, co nezaplatí cestují na jízdném, zaplatí na daních. Ve skutečnosti zaplatí víc, protože část toho se jako vždy „ztratí“ v různých neefektivitách, úrocích za státní dluh či korupci, které jsou všude tam, kde je státní přerozdělování. Nezdá se, že toto je správná cesta.

Vojtěch Suchan

Zajímavé, že všude na západ od nás ta „špatná cesta“ funguje, zatímco všude na východ od nás ta „správná cesta“ nefunguje 🙂

xyz

Všude určitě ne (Švýcarsko, Francie atd.).

Mmch. jízdné „zdarma“ pro vybrané skupiny lidí na Slovensku či v Maďarsku dle vaší teze funguje či ne?

M19

Ve Švýcarsku není veřejná dopřává dotovaná?

xyz

Je. Ale jízdné tam je velmi drahé a ani nyní, „kvůli drahé ropě“, nebylo zlevňováno (o čemž zde je vedena polemika, ne o těch dotacích).

M19

Je tam velmi drahé vzhledem kurzu ke koruně, vzhledem k tamním platů už tak moc ne. Ceny se snížili v Rakousku, Německu např. To nestačí?

xyz

V Rakousku se snížily (mimochodem rozhodně ne jednotlivé jízdné) nikoliv vlivem zvyšování cen PHM.

A přesně tak, dva (resp. s Irskem tři) případy pro potvrzení teze typu „na Západě se snižuje jízdné“ v mých očích neplatí, protože „Západ“ těch zemí má poněkud více.

XXXD

To je blbost. Když pomineme současné slevy, které jsou navíc pravděpodobně jen dočasné, tak na západ od nás opravdu není zrovna levné jízdné, i když zohledníte vyšší příjmy. Naopak na východ od nás jezdí trvale daleko více skupin zdarma. Ono by pro podporu VHD bylo daleko lepší, kdyby se nevymýšleli další slevy a zároveň se nesnižovala daň za pohonné hmoty. Ušetřené peníze by se mohli dát na dopravní stavby, které by zvýšily konkurenceschopnost VHD a zcela jistě přivedly více cestujících než levné jízdné.

Roman

Pokud máte zafinancovanou infrastrukturu od kolejí po nádraží. Tak je pro vás výhodou, pokud tím projde co nejvíc cestujících a co nejvíc vlaků. Nejdražší je dotovat osm prázdných vlaků denně na trati. Když jich tam bude 24 plných efektivita bude naprosto jinde a vůbec to nemusí být dražší.

xyz

To jistě, ale vámi popisovaný stav není tím irským případem (tohle sedí možná tak na nějaký původní zoufalý (exvýchodo?)německý stav s pomalou vedlejší tratí a jízdou „podle potřeb občanů“ vs. zmodernizovanou tratí a 1h taktem celodenně, kdy mimochodem zásadní změnou ke zvýšení počtu cestujících bylo to zrychlení a zvýšení počtu spojů, nikoliv nízké jízdné).

Luboš Beneš

Přesně tak.Jakmile se mezi Plzní a Prahou zkrátila doba jízdy o 30 minut, dodaly slušné vozy a zavedl se 30 minutový takt, tak busy si ani po dálnici neškrtnou.

xyz

Perličkou je, že naprostá většina irské železniční sítě je neelektrizovaná, takže drahota pohonných hmot zvyšuje i nákladovou náročnost provozu železnice.

Tzn. o to vyšší bude (ve srovnání se stavem, kdy by jízdné zůstalo „jenom“ nezvýšené) dotační náročnost.

os.ka.rek

Alespoň nebudou vlaky jezdit poloprázdné. Lepší plný vlak s 20 % nižším jízdném než poloprázdný za plnou cenu.

xyz

Platí jen v případě, že elasticita poptávky takto skutečně funguje.

Přičemž si dovolím zapochybovat, že 20% snížení ceny = 100% zvýšení poptávky (natož když při zvyšujících se cenách PHM je i prosté nesnížení ceny jízdného ve skutečnosti relativním zlevněním oproti jízdě autem).

A krom toho další aspekty že „poloprázdnost“ není „šmahem“, ale leda tak v závislosti na období a směru jízdy, přičemž kapacitu soupravy je potřeba určovat tak, aby i v období a směru špičky pobrala všechny cestující.

František Hučava

Buďto o to víc zaplatí na daních, nebo to bude jako vždycky na dluh, takže to zaplatí ještě s úrokem další generace. Peníze na stromech nerostou.

M19

A nedají se vydělat tak, že se nedostanete do práce. Prosím, proč existují slevy, když to tedy podle vás znamená, že to někdo musí zaplatit jiný? Cena, tržba, výnos, zisk, marže… Každé to slovo má nějaký význam a nějaký vztah k ostatním…

xyz

A v „závazkové“ veřejné dopravě tedy mají slevy jaký význam? 🙂

M19

Zcela stejný jako v té komerční.

xyz

Čili jaký?

Těžko půjde o důvody slev jako např. „aby se to prodalo, když se blíží doba spotřeby“ či „letáková nabídka – zlevnit část zboží, které když si lidi přijdou koupit, tak pravděpodobně zakoupí i další , nezlevněné zboží“ (čímž se liší supermarketové slevy od slev na jízdné, protože u nich tyto faktory neplatí).

M19

To jsou jediné důvody slev? Když slevu názvu přizpůsobení se tržní ceně budete tomu rozumět?

K.S.

Čím to vlastně je že Británie a Irsko tak zaostávají v elektrizaci? Podle Open Railway Map je pod drátem a navíc jen na „tramvajových“ 750 V jenom kousek po pobřeží u Dublinu. Tolik problematických tunelů snad v Irsku nemají, ne?

Johan

No historicky to vypadalo, ze do 90. let nastaval utlum zeleznic. Nejvetsi zasahem byl odliv lidi/emigrace a pote uhelna valka s Britanii od 30.let 20. stoleti. Po 2. svetove se jeste inspirovali Beechingem v Anglii. Podivejte se na internet a jeste na pocatku 90. let to tam vypadalo jako na Balkane/ Polsku ve stejne dobe. Elektrifikace je drahy spas a Irsko bylo chude. Dnes je sice statisticky velmi bohate ale stat je facticky na urovni Portugalska. I proto se znovu odsunula stavba metra v Dublin (jako jedna z mala zemi v EU bez metra) – nejsou finance. Melo se zacit… Číst vice »

K.S.

Díky za vysvětlení, jestli vím něco málo o drahách v Anglii, tak v Irsku krom toho že mají širší než široký rozchod nic. Díval jsem se pak ještě na Open Railway Map a nějaké zrušené tratě jsem tam viděl. Říkám si že je to možná trochu škoda že není trať z Corku přes Waterford do Wexfordu, i když, zase tak dobře Irsko neznám.

Johan

Zdravim, no historicky to vypadalo, ze do 90. let nastaval utlum zeleznic. Nejvetsi zasahem byl odliv lidi/emigrace a pote uhelna valka s Britanii od 30.let 20. stoleti. Po 2. svetove se jeste inspirovali Beechingem v Anglii. Podivejte se na internet a jeste na pocatku 90. let to tam vypadalo jako na Balkane/ Polsku ve stejne dobe. Elektrifikace je drahy spas a Irsko bylo chude. Dnes je sice statisticky velmi bohate ale stat je facticky na urovni Portugalska. I proto se znovu odsunula stavba metra v Dublin (jako jedna z mala zemi v EU bez metra) – nejsou finance. Melo se… Číst vice »

Johan

No historicky to vypadalo, ze do 90. let nastaval utlum zeleznic. Nejvetsi zasahem byl odliv lidi/emigrace a pote uhelna valka s Britanii od 30.let 20. stoleti. Po 2. svetove se jeste inspirovali Beechingem v Anglii. Podivejte se na internet a jeste na pocatku 90. let to tam vypadalo jako na Balkane/ Polsku ve stejne dobe. Elektrifikace je drahy spas a Irsko bylo chude. Dnes je sice statisticky velmi bohate ale stat je facticky na urovni Portugalska. I proto se znovu odsunula stavba metra v Dublin (jako jedna z mala zemi v EU bez metra) – nejsou finance. Melo se zacit… Číst vice »

Alibaba

Tunely v Irsku asi ne, ale spoustu nadjezdů.
A pak asi malá intenzita nákladní dopravy (žádný tranzit), na rozdíl od kontinentální Evropy.
A Anglie je jasná, tunely a nadjezdy.

M19

Ten vlak by jinak nejel?