Letecké společnosti Letectví

Ironie letectví. Uzemněné boeingy čeká přesun do hlavního města Airbusu

Boeing 737 MAX 8 společnosti Icelandair. Foto: Icelandair
Boeing 737 MAX 8 společnosti Icelandair. Foto: Icelandair

Letecká společnost Icelandair se připravuje na přesun pěti uzemněných letadel 737 MAX do Francie. Důvodem jsou obavy z vlivu chladného počasí na Islandu zejména během zimy na odstavené stroje.

Icelandair si pro odstavení letadel vybral nečekanou destinaci: letiště v Toulouse, hlavním sídle Airbusu. Tento týden získal potřebná povolení pro přelet jinak globálně uzemněných letadel, informoval islandský list Visir.

Icelandair přepraví celkem čtyři letadla 737 MAX 8 a jedno 737 MAX 9. Aerolinka se k tomuto kroku rozhodla kvůli lepším klimatickým podmínkám. Odstavení letadel na Islandu během zimy by mohlo výrazně zhoršit jejich technický stav.

Dopravce musel pro let získat speciální povolení, nakonec se vyřizování formalit protáhlo a namísto tento týden plánovaných letů dojde k přesunu letadel až příští týden. Podobné přesuny provedly v době zákazu uzemnění letadel i jiní dopravci: například Norwegian ale narazil na problém v Německu, které letadlu vůbec nedovolilo vstoupit do vzdušného prostoru a muselo ho tak oblétat.

Icelandair bude mít povolení letět v nižší letové hladině a nižší rychlostí, piloti jsou podle vyjádření firmy ještě speciálně trénováni na simulátoru pro tento přelet. Kvůli nižší rychlosti a letové hladině let potrvá o dvě hodiny déle, než je obvyklé. Letadlo nesmí do vyšší letové hladiny než 20 tisíc stop.

Icelandair je jedním z prvních dopravců, který oznámil dohodu s Boeingem o kompenzacích za uzemnění letadel. Kvůli nedostatku strojů musela firma zrušit některé linky.

Termín návratu letadel do provozu není zatím jasný, dopravci proto už přesouvají stroje i na jiných kontinentech na jiná, klimaticky příhodnější místa. V USA se proto letadla přesouvají zejména do Kalifornie, Nového Mexika či Arizony kvůli suššímu podnebí. Přesun chystá i singapurský Silk Air, který plánuje letadla odstavit v australském Alice Springs.

7 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
GPGP

Bože, ať to už povolí, trenažéry na Maxe už mají nový SW, tak tam za měsíc provedou všechny možné i nemožné stavy a když to bude OK, tak Maxi mohou 1.1.2020 do vzduchu.
Nebo tam jsou další konstrukční chyby o kterých veřejnost neví, zatím to tak vypadá 🙁

noerf

No vzhledem k tomu, že je začátek října a informace o schválení ještě nejsou a zatím to nevypadá, že by Max podstupoval novou certifikaci, po tom, tak to vidím s návratem všech prodaných letadel max na oblohu tak v březnu či dubnu. První možná v únoru.

Bob S.

Hm.kdyby to byl u tech,MAXiku jediny problem.Sw s tim nic nenadela jestlize jedine cidlo bude posilat klamne informace.Nehlede na zmrsenou konstrukci kridla kvuli „predsunutym“ motorum narusujicim pri tahu centraz letadla.

Přemek

Hmm, predikuji nejen prodloužení doby uzemění, ale také rostoucí počet dopravců, kteří se ještě rádi s MAXy rozloučí.

Nekdo

a nevstoupí na tento trh třeba provozovatele bister a bufetů? https://edition.cnn.com/travel/article/airplanes-turned-restaurants/index.html nebo ubytování? https://www.jumbostay.com/

Y.K.

To fakt nevím jestli rádi, když čekací dobu na dodávku Airbusů v pořadníku jsou 60 – 63 měsíců. Tohle fakt nejsou telky, že do krámu zajdete koupit jinou.

Viktor

Koupí…Jdit SW už uvažovalo že koupi od Airbusu A220(CS330) protože mají krátkou dobu dodání….Airbus je teď napůl ve výhodě kdyby se někdo takový rozhod….a jinak po evropě teď někde stojí více jak 70 letadel po Aigel Azur,XL, Thomas cook, Adria