Doprava ve městě Infrastruktura Metro Stavebnictví

IPR prověří vedení metra D přes Žižkov do Vysočan, možná až na Prosek

Stanice metra D Nemocnice Krč. Vizualizace: DPP, Metroprojekt
Stanice metra D Nemocnice Krč. Vizualizace: DPP, Metroprojekt

Rada hlavního města dnes řešila zásadní otázku: kudy povede plánovaná trasa metra D přes centrum a dál na sever. Ze zasedání rady vzešel úkol pro městský Institut plánování a rozvoje (IPR), který má prověřit možnosti trasování metra (včetně umístění stanic) přes Žižkov do Vysočan. Zároveň má institut zahájit přípravu na změnu územního plánu.

Metro D má jasnou zatím jen jižní část trasy (I.D), která povede z Písnice na náměstí Míru. „Nyní musíme prověřit plusy a minusy variant pokračování trasy,“ řekl mluvčí IPR Marek Vácha. IPR přitom dlouhodobě preferuje napojení trasy na linku C na hlavním nádraží a linku B na náměstí Republiky. Žižkov považuje za dostatečně obsloužený tramvajovou dopravou.

Otázkou proto je, jak úkrok rady směrem na Žižkov a do Vysočan vyřeší. V úvahu přichází například „vidlička“, kdy by se trasa na náměstí Míru rozdvojila, přičemž hlavní trať by pokračovala do Vysočan a možná až na Prosek, a na náměstí Republiky by vedla kusá kolej. Možná je i prudká zatáčka z náměstí Republiky na Žižkov.

Řeč je každopádně o stavbě pro příští generace. Stabilizovaný úsek z Písnice na Pankrác s prodloužením na náměstí Míru bude dle odhadů dokončen v roce 2030. Odhady nákladů se pohybují kolem 40 miliardy. Letos by měl začít geologický průzkum. Horizont dokončení trasy v celé délce se podle Váchy pohybuje kolem roku 2050.

Metro I.D.
Délka úseku je 10,6 km s celkovým počtem 10 stanic (4 ražené, 5 hloubených a 1 povrchová): Náměstí Míru, Náměstí bratří Synků, Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice a Depo Písnice.

Štítky

5 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Prověřovat to klidně můžou, ale ekonomicky mi to nedává smysl. Žižkov by si sice metro možná zasloužil (i s přihlédnutím k plánovanému zastavění Nákladového nádraží), ale nevěřím, že bude v relaci Vysočany – Žižkov taková přepravní poptávka, která by stavbu metra do Vysočan opodstatnila. To samé Prosek – Vysočany. Ten záměr vnímám jako pozůstatek starších plánů na metro ve stejné relaci, který pohřbil závlek metra C na Prosek. V dnešní době mi to už nedává smysl, protože by si metro D akorát přetahovalo cestující s céčkem (na Proseku) i béčkem (ve Vysočanech). A pokud nová trasa nepropojí Žižkov s centrem (vč. přestupů na ostatní linky metra v centru), tak nebude příliš zajímavá ani pro ten Žižkov.
    Já si myslím, že problém MHD na Žižkově spočívá především v malé propustnosti Seifertovy ulice a to by do značné míry vyřešil ražený tunel pro tramvaje v úseku Náměstí Winstona Churchilla – Olšanské náměstí a prodloužení tramvajové trati z Olšanské přes Nákladové nádraží ve stopě železniční trati by zajistilo obsluhu nového developmentu. A v relaci Prosek – Vysočany – Žižkov podle mě nikdy nebude taková přepravní poptávka, aby opodstatnila stavbu metra. To už mi připadá realističtější nápad s lanovkou z Vysočan na Prosek…

  • mohla by se taky zvážit přirozená varianta ‘rovně’, z hlavního nádraží přes náměstí Republiky, Letenské náměstí a ZOO do Bohnic, než opět takto ohýbat jednu linku metra…

    • K čemu je výstavba dalších de facto téměř souběžných tras metra, když v jiných oblastech taková obsluha chybí?
      Už samotný téměř souběh tras „C“ a „D“ mezi Pankrácí a hlavním nádražím je svým způsobem luxus, byť v tomto případě pochopitelný – trasa spojující Žižkov s oblastí Proseka a Letňan před Vysočany je určitě logičtější, N.B. když spojení Letné (a Prahy 7 obecně) s centrem může kromě MHD kvalifikovaně zajistit i (modernizovaná) železnice.

  • „Žižkov považuje za dostatečně obsloužený tramvajovou dopravou.“ Ještě před pár lety bych asi souhlasil. Ale poslední dobou platí mezi Hlavním nádražím a Ohradou prakticky v libovolnou denní dobu „stojím na jedné noze a ještě ne na své“. S výstavbou, která se plánuje kolem a na nákladovém nádraží, si to nedokážu představit už vůbec.

    • Když tramvajovou trať v Husitské ulici před už více než 40 roky město bez jakékoli adekvátní náhrady obětovalo automobilistům, tak se nelze divit …

Newsletter

Partneři


Výběr editora