IPR prověří vedení metra D přes Žižkov do Vysočan, možná až na Prosek
Rada hlavního města dnes řešila zásadní otázku: kudy povede plánovaná trasa metra D přes centrum a dál na sever. Ze
Rada hlavního města dnes řešila zásadní otázku: kudy povede plánovaná trasa metra D přes centrum a dál na sever. Ze zasedání rady vzešel úkol pro městský Institut plánování a rozvoje (IPR), který má prověřit možnosti trasování metra (včetně umístění stanic) přes Žižkov do Vysočan. Zároveň má institut zahájit přípravu na změnu územního plánu.
Metro D má jasnou zatím jen jižní část trasy (I.D), která povede z Písnice na náměstí Míru. „Nyní musíme prověřit plusy a minusy variant pokračování trasy,“ řekl mluvčí IPR Marek Vácha. IPR přitom dlouhodobě preferuje napojení trasy na linku C na hlavním nádraží a linku B na náměstí Republiky. Žižkov považuje za dostatečně obsloužený tramvajovou dopravou.
Otázkou proto je, jak úkrok rady směrem na Žižkov a do Vysočan vyřeší. V úvahu přichází například „vidlička“, kdy by se trasa na náměstí Míru rozdvojila, přičemž hlavní trať by pokračovala do Vysočan a možná až na Prosek, a na náměstí Republiky by vedla kusá kolej. Možná je i prudká zatáčka z náměstí Republiky na Žižkov.
Řeč je každopádně o stavbě pro příští generace. Stabilizovaný úsek z Písnice na Pankrác s prodloužením na náměstí Míru bude dle odhadů dokončen v roce 2030. Odhady nákladů se pohybují kolem 40 miliardy. Letos by měl začít geologický průzkum. Horizont dokončení trasy v celé délce se podle Váchy pohybuje kolem roku 2050.
Metro I.D.
Délka úseku je 10,6 km s celkovým počtem 10 stanic (4 ražené, 5 hloubených a 1 povrchová): Náměstí Míru, Náměstí bratří Synků, Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice a Depo Písnice.