Ministerstvo posouvá výběr moravských rychlíků, zakázalo objíždění soupravy v Břeclavi
InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy

Podle podmínek soutěže nelze čekat velké změny v kvalitě vozidel.
Podle podmínek soutěže nelze čekat velké změny v kvalitě vozidel.
Jsem jediný, kdo toto sloučení nechápe? Ještě umím pochopit sloučení R8 a R12 (ostatně si říkám, že k tomu mělo dojít už když se R8 soutěžila poprvé). Ale cpát do toho R13 nedává smysl. Pokud s něčím R13 sloučit, pak jedině s R19, kde jezdí stejné soupravy. A tudíž, je-li podmínkou jejich odkup, pak je opravdu vhodné sloučit tyto linky, aby všechny InterPantery mohly přejít k novému dopravci a nemusely se dělit. Slučovat tuto linku s jinými, naprosto nesouvisejícími linkami, jen proto, že náhodou vycházejí z Brna nedává smysl, protože díky tomu bude smlouva jen na 6 let. R13 by… Číst vice »
jenomže R13 navazuje na R12 – v Olomouci na sebe čekají, kdežto R13 na R8 v Přerově nečeká (a naopak)
A to souvisí s tímhle nesmyslným sloučením těchto tří linek jak, jestli se smím zeptat? Nějak nechýpu pointu vašeho příspěvku.
přestupní vazby + jsou to jediné rychlíky co jezdí na moravě pod elektrickou trakcí
Pořád nechápu jak tohle všechno souvisí se sloučením do jedné soutěže. Je spousta linek se vzájemnými přestupními vazbami, které se ale soutěžily separátně. Tak proč tady se tyto linky najednou spojují, kvůli takovým triviálním důvodům?
Že někde nyní jezdí stejné soupravy ČD neznamená, že je vhodné to sloučit.
Ani pokud je podmínkou odkup těch souprav vítězným dopravcem?
Spíše ano, tzn. i tak.
Praha – Č. Třebová – Brno už není příliš tzv. geograficky spjaté.
A mmch. neštymují ani časové polohy v Brně (o 1,5 h se míjejí), tzn. ani přímé oběhové provázání se moc nenabízí.
To vůbec nevadí , jezdil jsem na panterech i esosyslech , 140 fakt vůbec nevadí . Ani 100 by nebolelo kdyby jel na ,,ostro,, , vyzkoušeno . , je potřeba znát jízdní řád , stroj a místní zvyklosti .
Vážně? Tak proč náhradní soupravy se Syslem mají na R13 věčně sekyry, pokud to není kvůli nestíhání jízdních dob?
vata je jen Břeclav – Olomouc // Břeclav – Brno letíte s vyplazeným jazykem i s panterem
To je dobře. Aspoň nám to v tomto úseku pořádně frčí.
Na ten Jeseník by se hodily ty diesel elektrické jednotky poptávané na Pardubice – Liberec – Ústí
To by v tom byl cert, aby se vyberko nenapsalo na miru jedinemu dopravci, ktery je schopny tuhle podminku takhle narychlo docela bezproblemove splnit 😀
Tak nejak mam pocit, ze se temito manipulacemi vracime v case… Ale kdyz jsou vsechny klicove instituce pod palcem, tak se vlastne ani neni ceho bat 😀
a kterému, povídejte.
Asi nechci konkretne jmenovat, protoze uz tak je potrefenych minusu az dost 😉
Ale RJ ani Leo asi takhle narychlo behem mesice navic oboustranne soupravy na tuhle relaci jen tak nesezenou. (Osobni subjektivni nazor, ktery nemusi byt nutne spravny)
On někdo zakazuje mít dvě lokomotivy? Nebo na ranní špičku mít jednu navíc v Břeclavi aby urychlil obrat? Hledáte něco co tam není.
Neasi, však tu úvrať lze provést lokomotivou navíc, která po příjezdu do Brna může třeba dělat zálohu nebo jet na jiný výkon, žejo…
Nebo zdrzovat objizdenim na jeste precpanejsim hlavaku v Brne
když se jezdilo s plecháčema, tak se to řešilo výměnou mašin (a fíra měl pauzu na oběd, mohl umýt okna, atd…) – to byly časy – po rozjezdu 20 odboček směrem na Břeclav, 26 odboček směrem na Brno
…a ještě je tam možný odkup, převzetí stávajících jednotek
Nikoliv možný, ale vyžadovaný. Za mě bohužel, protože InterPantery na tuto linku už dávno kapacitně nedostačují.
No, ten zákaz objíždění soupravy v Břeclavi poněkud „zavání“ trochu neférovostí. No uvidíme. A opravdu jsem zvědav na ty rychlíky do Šumperku. Wifi a klimatizace v každém voze, to by bylo pomalu „scifi“, tedy opravdu skok v kvalitě cestování. Doposud je vcelku časté že celý rychlík tvoří vozy B 249 a Bd 264 v tristním stavu, bez vody na WC a s nefunkčním blokování dveří, které se občas otevřou za jízdy, což je paráda, když se to stane na koridoru mezi Olomoucí a Zábřehem (vlastní zkušenost při cestě s kolem, kdy jsem byl na představku a najednou rána a dveře… Číst vice »
Je neférové to, že není záhodno blokovat kapacitu vytížené stanice a prodlužovat jízdní dobu objížděním HV?
Je neférové, když má výběrko málo účastníků.
A to jste vzal kde, že má málo účastníků? Však je tam odkup současných souprav, což jsou obousměrné (ale kapacitně již nedostačující) jednotky. Tak moc nechápu, co se tady řeší. Kdo to dostane, dostane i Pantery a má objíždění vyřešeno.
tak zrovna v Břeclavi je místa až až, tam takovej provoz není – akorát na to objetí potřebujete cca 20 min.
Neférovost? Je to normální požadavek, aby se uvolnil provoz ve špičce. Nové vagóny na linku Brno—Šumperk/Jeseník by se hodily, ale jejich stav není tak hrozný.
Do Jeseníku je to špinavý šrot. Asi jste v tom nikdy nejel.
Ale ano, je tak hrozný.
„Moravany“ jsou funkční a (dle vytíženosti) i důležitý dopravní produkt. Osobně jej využívám často z Bv jak směrem do Brna, tak na Olomouc. Můj pohled je – nic neměnit.
Já bych přidal spoje (resp. prodloužil vložáky končícií ve Staráku až do/z Olmu)
Jediné, co bych měnil, jsou nízkopodlažní jednotky na posilových spojích, ale to očividně nebude. Ty honeckery jsou fakt naprd, natož s kolem nebo kočárkem
To není na posilových spojích, ale jako náhrada za nefunkční InterPantery. A toho bude zjevně jen přibývat, když se Pantery rozdělí mezi dva dopravce. Fakt skvěle vymyšleno od MD.
Až na ty místy dlouhé jízdní doby, dlouhé pobyty v řadě stanic a nepříliš slavnou průměrnou rychlost. Ale pro frekvenci „z dědiny do dědiny“ vcelku fungují a jsou slušně obsazené.
No, z Hodonína do Brna jezdívaly před zavedením těchto vlaků expresní autobusy s jízdní dobou 65 minut. Dnes to je rychlíkem mezi 58 až 60 minutami. Čili zlepšení o úžasných 5 až 7 minut. Jenže byly časy, kdy ty vlaky byly pomalejší, než ty expresní autobusy před tím a lidi na to dost nadávali. Faktem ale je, že dnes by ty autobusy nedokázaly tu jízdní dobu dodržet, díky zácpám v Brně, které se za ty roky dost zhoršily. Takže díky bohu za vlaky. I když jsou narvané k prasknutí.
Nějak nečekám, že by došlo k návratu ČD na R8 spíš RJ získá další dvě linky a bude si moc mnout ruce, plus místní ČD Hate bude mít opět žně.
Cože?
Čili ať to vyhraje RJ nebo ČD, vždycky to bude špatně.
No samozřejmě, ale jak pro koho.
No, pořád lepší ČD či RJ, než Arriva 😛
Tyhle vlaky mohou být vedeny vozidly „špičkových posil“, na ty jsou snížené požadavky – 140 km/h a nižší kvalita
TO bych pochopil u sezonních posil, ne u špičkových posil.
Mmch. na „sezónní posile“ (Brno – Břeclav) jede stejně Moravie.
Sysel, 3x Honecker, Plecháč. Ano, to je sen každého cestujícícho!
Lepší by bylo Sysel + 2xBpee + ABpee + 362
Bpee (ani žádné další Movo rekontrukce) nemají na Sysla kabel, ne? Proto je budou od nového GVD Praha – Děčín tahat jako normální vagóny.
Dneska na pražskym rychlíku v Děčíně v půl 9 sysel, na druhý straně 162.
Ano máte pravdu, nevšiml jsem si autokorekce, má chyba. Mělo být 2xBdpee, ty mám za to WTB linku mají
Sysly by mělo být možné homologovat i na 160 km/h, akorát se to při jejich zařazení do provozu neudělalo, protože s lokomotivami x62/x63 to nebylo potřeba. Ale jak se to neudělá rovnou, tak už se to neudělá nikdy.
U Sysla by tu V =160 km/h zvládly tak maximálně podvozky, protože se někde psalo, že skříň má problematickou torzní tuhost a při vyšších rychlostech by byla náchylná k deformacím – pokud si to pamatuji dobře.
tjn… díky tomu, jak se ta kastle za jízdy kroutí, pak věčně nefungují ty velký dveře…..
Bezobjížděcí soupravy by mohli požadovat více, třeba bychom dohnali devadesátky na západě. Pak by najednou bylo takové kapacity na nádražích… 🙂
A je to věc objednavatele?
Objednavatel má chtít časové polohy spojů. co kdyby posun prostě měl nejnižší prioritu. A pokud dopravce chce jet do stanice za účelem blokovat nástupní hranu, dostane trasu až v noci.
Pokud je objednavatel zároveň vlastníkem těch nádraží, pak to jeho věc je 😉
Od 12/26 se jich plno uvolní v Ústeckém kraji.
Jak tak čtu zběžně, lekl jsem se, že MD nějak omezilo výběr Moravských ryzlingů. Ve svobodné ČR jeden nikdy neví
Vinařské Moravie jsou v majetku Jihomoravského kraje. Na ty MD nedosáhne LOL
Naštěsí …
Po pravdě posun v kvalitě na lince Brno – Ostrava nebyl nic moc a pak takové věci nebyl strojvedoucí / vlakvedoucí tak se spoj zrušil to byla už jen třešnička
Nechápu, proč teda ČD napukují ojeté vozy od ÖBB, když píšete, že oproti B249 to není kvalitativní posun.
Tak to co jezdí Bohumín – Brno RegioJet je teda hnus všech hnusu ..údržba a úklid nula.
To co jezdí na lince Jeseník Olomouc je podstatně větší hnus od ČD. Asi na Jesenicku nejsme pro dráhy lidí.
Ano, to co jezdí na R12 je strašný šrot. Ve třicítkách je v tom na zdechnutí, v zimě to zase netopí. Jediné pozitivum je to, že jezdí čistý a uklizený.
Smazáno pro tupost
Na Jeseník je to lepší v tom že vám platí režijka?
Regiojet je rok od roku horší. Tristní stav. A takový to byl fajn dopravce.
Jakože si ČD řeklo: Joo, ty Liegewagen napolo přestavěné jako jezdí na R8 musíme mít taky, nebo jak si to mám představit?
I po tolika letech jsou ČD stále zavázané InterPantery případně odprodat? Protože aby je prodaly dobrovolně nedává příliš smysl – pořád mají dost jiných linek kde jezdí štotiště, kam by se daly upotřebit.
Záleží, jaké byly podmínky dotace. Co jsem dohledal, tak k regiopanterům v Plzeňském kraji je psáno tohle: „Tyto jednotky budou provozovány na uvedených linkách společností České dráhy, a.s., v souladu s uzavřenou smlouvou o veřejných službách, a to do konce roku 2023. Další provoz po roce 2023 bude zajištěn na základě smlouvy uzavřené v otevřeném nabídkovém řízení.“ Zatímco pro Interpantery na lince R13 je formulace poněkud odlišná: „Aby příjemce mohl obdržet příslib o poskytnutí dotace, bylo nutné splnit několik podmínek definovaných programem. Jednou z těchto podmínek bylo uzavření smlouvy o závazku veřejné služby dle Nařízení 1370/2007, kdy Ministerstvo dopravy uzavřelo… Číst vice »
Dotace na Interpantery dostaly ČD nebo objednatel??
Tak pro R12 to bude kvalitativní skok už s touto soutěží, ať to vyhraje kdokoliv. Jediný vůz, který tam momentálně splňuje podmínky ze soutěže, je ABpee, ne?
Taky jde o to, jestli ministerstvo bude plneni podminek smlouvy i vyzadovat. To bohuzel neni vubec jiste.
Nedávala by větší smysl linka Znojmo-Ostrava, místo této podivné Brno-Olomouc přes Břeclav? Hlavně když za chvíli přibudou další dálkové vlaky mezi Břeclavou a Brnem, po koridorizaci Brno-Přerov.
Ta “podivná “ linka plní dvě zásadní funkce:
1. Poskytuje spojení od Olomouce do Zlínského kraje a naopak přípoje na hlavní tah do Pardubic a Prahy, jako doplněk R18 (v nedokonalém prokladu).
2. Zajišťuje rychlé spojení z Hodonínska do Brna bez nutnosti přeplňovat Ex3. Navíc JMK částečně přispívá.
V obou scénářích umí být ty spoje narvané.
Já tu linku používal každý týden několik let v kuse, že to je hodně narvané vím, ale taky vím, že velká část cestujících jezdí jen do další zastávky maximálně mezi okresními městy, ze staráku do Brna jsem ve voze zbyl jen já. Zlínský kraj nemá špatné spojení na Prahu nebo Pardubice už dnes a pracuje se na dalším zkvalitnění, Olomouc-Zlín by klidně mohl být obsloužen nějakým hustým taktem osobáků, který by pak fungoval jako přípoj na všechny vlaky, po elektrifikaci a modernizaci přes Veselí pak takový spoj z Hradiště nebude dávat smysl vůbec, stejně tak z Otrokovic a Zlína přes… Číst vice »
I kdyby jezdili jednu zastávku, byl to snad nějaký problém? Na té trase je hodně relativně velkych měst, dává to tak smysl.
Takže místo rychlíku z Otrokovic (Zlína) do Olomouce pojede zastávkový osobák a všem se prodlouží jízdní doba. To je teda výrazné zhoršení, ve světle toho, že Zlín-Praha jede přímý spoj 2x za den.
Spojení Slovácko-Ostravsko zajišťuje Ex4 s přípojem v Otrokovicích nebo Starém Městě. Je tam větší, byť latentní, poptávka po přímém spojení ve srovnání s Prahou?
Zatím. Je ale počítáno s tím, že Ex4 bude jezdit do budoucna přes Brno. A jelikož už před lety byly zrušeny přípoje mezi dnešní R13 a R8 v Přerově, tak pokud nebudou obnoveny, v což nedoufám, pak bude jediné spojení Slovácka s Ostravou vlastní auto po právě budované dálnici 🙁
Joo. Také Brod, Starak, Hradiště-Brno. Jezdit Vlárou do Brna je za trest.
Ta linka je sakra hodně využívána, proč ničit něco funkčního?
Koridorizace Brno-Přerov bude (snad) hotová přibližně v době, kdy tento kontrakt skončí, a právě proto je to takto nastaveno. Potom bude doprava organizována jinak, ale Moravany určitě smysl mají, vlaky jsou využité v celé trase. Teď se ostatně přidávaly další spoje na této lince.
Moravany jsou jedním z nejlepších počinů na Moravě za poslední roky, co se provozního konceptu týká.
Ještě pamatuju, když to jezidla souprava se změnou čísla vlaku. Možná někomu vadí, že to jede pod jedním číslem vlaku.
A smím se zeptat kudy byste to chtěl z toho Znojma vést? Ona tam jaksi chybí vhodná trať. I proto kraj vede spojení Znojma a Brna autobusem. A nezdá se, že by ta trať, i přes nátlak místních, v dohledné době vznikla.
Tento spoj zajišťuje spojení Brno-Hodonínsko. Co to používáme o víkendech, tak je totálně přecpaný cyklisty (to nebude jedna stanice) hlavně do Brna.
Celkem velký problém je nedostatek miísta na kola – v jednom „prostoru pro 2 kola“ jich bývá třeba 10. Důvod, proč jich mají Moravie tolik (v Křižanově mi tvrdil, že spojením dvou je tam na 100 kol).
Chápu správně, že pokud tuto soutěž nevýhrají ČD, tak od prosince 2027 do prosince 2029 budou jezdit vlaky Brno – Zábřeh jeden dopravce a ze Zábřeha pak na Jeseník jiný dopravce?
já bych se ani nedivil kdyby se zavedl na ty 2 roky přestup v zábřehu…
Z Brna do Vídně máte všecky 3 možnosti:
– Jet se změnou dopravce v pohraniční přechodové stanici
– Jet s jedním dopravcem celou cestu
– Jet to s přestupem v Břeclavi
Přičemž poslední možnost nevylužuje změnu dopravce v pohraniční přechodové stanici. Obrat cestujících mezi Brnem a Vídní bude možná i větší než mezi Olomoucí a Jeseníkem.
K první variantě – čd a öbb se domluví protože dle §1 se to tak (na hranicích) vždycky delalo. Ale čd se s rj/arr/… nedomluví protože dle §1 se to (ve vnitrozemí) nikdy nedělalo.
Za d) jet autem
Raději přestoupím v Zábřehu než dále jezdit tímto špinavým šrotem od ČD .
tak logicky když to vyhraje jiný dopravce tak do Jeseníku nejspíš přestanou jezdit na 2 roky rychlíkové vozy pokud to olomoucký kraj nějak nevyřeší. Takže jak víš že to stále budou šroty když se ani neví jak to bude a co bude nasazeno
Olomoucký kraj na Jesenicko zvysoka kašle. Spojení do krajského města je tedy hrůza. Vlak dvě hodiny a autobus skoro tři. První přímé spojení vlakem je v Olomouci až v devět dopoledne. Takže pokud potřebuji v krajském městě něco vyřídit tak buď celé autem nebo do Loučné autem a pak jako člověk vlakem.
Olomoucký kraj čeká na elektrifikaci trati na změnu koncepce. Ohledně prvního vlakového spoje bude od nového jízdního řádu že už budete moct být přímým vlakem už v 7 v Olomouci. Vozy co tady ted jezdí jsou z rychlíku co objednává stát akorát abychom nemuseli přestupovat tak olomoucký kraj objednal dálkové vozy z toho rychlíku. Dokonce se má dělat prostá elektrifikace takže stejně ty vlaky moc jezdit nebudou a zase se bude jezdit výlukovýma autobusema
Abych se těch slibů dožil. Zatím většinou jezdím autem jako většina mých známých. Vlakem jen když opravdu musím. A ty vagóny co tam jezdí snad byly rychlíkové v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století. To že kraj čeká a nic nedělá je pro ně typické.
https://zdopravy.cz/dalsi-prosta-elektrizace-ma-projektanty-trat-do-jeseniku-by-mohla-i-zrychlit-211381/
ty spěšnáky co ted jezdí jsou chyba státu že nechal jezdit tyhle vozy na rychlíku Bouzov, kraj jenom zlepšil podmínky aby alespon ty vozy jezdili do Jeseníku. Ale jak vidím lepší bude rýpat do kraje že to jezdí tímhle způsobem než být rád že kraj dokázal domluvit že stále budeme moct jezdit přímým vlakem na Olomouc a dokonce až do Brna. Navíc až bude elektrika do Jeseníku budou jezdit vlaky do Olomouce každou hodinu a to tím má končit os do Šumperka , už ted od nového jř sp co jezdilo do/ze Šumperka přesměrují do/ze Zábřehu a tam se vozy… Číst vice »
Ty vagony jsou totální hnus. Doslova hnusné.
Budou se přidávat nějaké vlaky? Protože poslední R13 z Brna v 18:36 je poněkud brzy.
To je v pořádku. Jezdí tam i EC.
Tak rychlík jede ještě 19:36 a 20:36 do Hodoša, pak krajem objednávaný Sp ve 22:36 též do Hodonína.
MD chce očividně šetřit, ostatně proto ty “vložáky” ve špičce z Brna končí ve Staráku a nejedou dál na Olomouc. ZLK a OLK k tomu pak musí doobjednávat spěšňáky. Tolik ke schopnosti ministerské objednávky
MHD asi myslel rychlík dál, jak do Hodonína.
Končáky v Hodošu jsou cestujícím do Staráku nebo Otrokovic k prdu.
Já bych zase uvítal dřívější rychlý spoj (nutně to nemusí být R13) z Otrokovic do Břeclavi, než v 7:42 h. (a to denně).
Mrkněte do Provozní koncepce 😉
R13 s příjezdem do Břeclavě v 6:36 bude začínat už v 5:05 v Olomouci, v Otrokovicích bude 5:42.
Poslední stránka tohohle: https://nen.nipez.cz/file?id=3165005721
Přesně tak. Šlo mi o spojení Břeclav-Olomouc. Podle mě by měl vlak o 2 hodiny později ( v celé trase) stále dost zákazníků. Minimálně na třívozový Panter. Takhle se to za Hodonínem dost třepí. Přerov je ještě relativně dobře dosažitelný, Olomouc už hůře.
20.36 jede do Hodonína, s tama Žralok do vepřova
A do Olomouce?
Jsem zvědav kdy se prodá R18 Praha- Luhačovice
Co se prodá?
Smí se v Břeclavi místo objíždění měnit jedna lokomotiva za druhou? Tak se to dělalo když linka vznikla, než přišli syslové a pak panteři. Ale je to tedy návrat o víc než 15 let zpět. Jak to má být první 2 roky s tím úsekem do Jeseníka? Bude v Zábřehu přestup do Sp objednávaného MD, a nebo tam přijede R od Brna teoreticky jiného dopravce, přímé vozy vezme brejlovec ČD a pojede to jako vlak ČD?
A nebo lze teoreticky za interpanter ve špičce připojit dvou vozový regiopanter jako posilu.
To by Interpanter musel umět komunikovat s Regiopanterem…
To by se snad dalo dodělat, ale muselo by se chtít.
No jasně že by to šlo, jen si za to řekne Škodivka tolik, že za to koupíš nové jednotky… Co na tom, že v cicilizovaném světě spojíš na kabel cokoli s čímkoli, u nás je problém spojit první a poslední sérii Regiopanterů…
Umí, však na R13 jezdili Interpantery posílené o regiopantery (ale první generace)
Nebyly to spíše velké a malé Interpantery?
Ve špičce jezdí 5+3 vozové Interpantery.
Akorát že vůbec… Jsou to dlouhé a krátké Interpantery, s Regiopanterem se to bavit nebude.
No, RegioPantery na R13 jsem už taky zažil. Ale výhradně sólo (což byla teda solidní tlačenka), nebo spojené s jiným RegioPanterem. Spojení Regio- a InterPanter jsem fakt nikdy neviděl.
Z formulace MD mi přijde, že v Břeclavi buďto provedu výměnu loko (což se dneska děje na R826 a R831, kde jezdí “klasiky”) nebo nějakej řidičák jako sysel. Způsob útvarem je na dopravci, ale prostě to nesmí bejt objíždění
Můžu tam nasadit sysel, stejně jako když dnes jede náhradní souprava.
Jako, že by na trase Brno – Nezátky – Prostějov – Olmik zůstalo to co je teď? No to snad ne?…
Všecky vozy klima, wifi a zásuvky, ne?
Zatím jsou tam socialistické rychlíky
Zřejmě jste si spletl R13 s R12 nebo snad mate na mysli ten občasný výskyt ABpee?
Spíš myslí podmínky pro nové vlaky.
Řekl bych, že kdyby to splňovalo, tak nikdo nic nenamítá. Jenže jediný slušný vůz, který ale relativně často chybí, je ABpee
Já doufám v to, že se na ty rychlíky přesunou novĕjší vozy po masovém nasazení Comfortjetů. Jinak si na té lince můžou ČD už vážně otevřít skanzen.
Už otevřely 😸
„Podmínkou bude klimatizace všech prostor a wi-fi v každém voze.“
Tak to jsem zvědav, jak toto ČD vyřeší u R12, často tam vidím soupravy složené ještě z AB a taky případně B či Bd, které občas bývají kompletně retro.
Všechno lepší než špína na , R8
No to si nemyslím, ano, na R8 je v tech vagonech bordel, údržba je zanedbaná, ale to co jezdí z Šumperka do Brna je totální retro, to teda jsou vagony na R8 modernější.
S regiojetem na R8 ideálka 🙂 Nejlepší služby ve Standardu
Smazáno pro tupost
Tak jezdi Bouzovem a přestupuj v Nezamyslicích, když ti to táák vadí.
Do linky R8 po poslední zkušenosti nesednu ..od té doby co ty vozy přijely z Německa se na ně nesáhlo. Jo radši Bouzovem s přestupem v Olomouci..
Pokud chtějí moraváci cestovat důstojně a v moderních vlacích, tak si občas udělejte výlet do Rakouska. Jestli on ten rozpad monarchie nepřinesl některým regionům a městům více škody jak užitku.
Ten rozpad monarchie asi není ten hlavní problém. Tím bylo budování socialismu 40 let.
Budování socialismu skončilo před skoro 36 lety. To je více jak před celou generací. Jak dlouho se chcete vymlouvat na tak dávnou minulost?
Někdy mám pocit, že na Dráze ještě neskončilo.
Dokud se bude preferovat silniční doprava, tak se nic nezmění.
Jde to vidět i v dalších postsocialistických zemích, např ve východním Německu., tak je evidentní, že kde zkoušeli budovat socialismus, ani 36 let poté ještě tráva neroste 🙂
Tak svým způsobem je to pravda. Kdybychom dál zůstali pod Vídní, nebyl by u nás komunismus a nestala by se z jednoho z nejvyspělejších států téměř rozvojová země.
Ještě k tomu připočítejte nacismus, ten k tomu přispěl úplně stejně.
To sice ano, ale ten by k tomu přispěl i „pod Vídní“.
No, to je otázka. Kdyby pořád existovalo Rakousko-Uhersko, dokázal by se Hitler tak snadno zmocnit Vídně a potažmo i Prahy? Ale to jsou ta historická kdyby, na která se už odpověď nikdy nedozvíme. Ale je zajímavé si je klást.
Tím si nejsem úplně jistý. Klidně by nás po válce mohli rozdělit na sovětskou a americkou část (britskou, francouzkou), jako Německo.
Což je docela škoda, protože Slovensko bylo poražený stát, tzn Slovensko klidně pod Ruskem a ČR pod západními spojenci.
A mohou těmi vlaky z Brna jezdit i Češi, nebo ti mají jet autobusem? Ptám se pro kamaráda.
Ona tedy cestovní rychlost a pohodlí v Os/Sp na trati Brno-Břeclav-Wien je tedy lepší na české straně.
Ještě dnes jsem se domníval, že Břeclav i Brno leží na moravské straně.
Ano, to taky.
Pradědek si výlet do Rakouska udělal jako totalně nasazené, kde jako podčlověk nesměl ani do tramvaje, umřel sice když mě bylo 7 let, ale i tak tuším, že by mě za takový nápady dal počuni.
Totálně nasazený a za Rakousko-Uherska? Nepovídejte!
Děda byl taky za války totálně nasazený v Rakousku, tehdy to byla normálně součást německé říše. Byl někde na velkým statku, ze kterého se nesměl hnout.
V čem vidíte problém? Že nás společné soužití za R-U monarchie kultivovalo? Nebo že se rozvíjel průmysl a země prosperovala? To co se dělo během války byla tragédie,ovšem my také nejsme zcela bez viny. Různé jazykové zákony( šikana Němců), pozemkové reformy namířené proti německé a maďarské šlechtě. Jo, dokázali jsme být ve dvacátých letech taky pěkné svině. Stále si připomínáme bolístky co jsme během posledního století zažili,ale je načase postavit se čelem i selhání našeho národa/vlády/armády.
No, ono ta mezitotalitní vláda za Beneše (1945-1948) by tady dost chucpe.
Zabavení majetku Židům, kteří přežili nacisty – před WWII mluvili Židé většinou německy, tož byl jejich majetek zabaven.
O stranách „Národní frony“ jen s těmi, které vyhovovaly sovětským komunistům (Beneš), ani nemluvě.
Můj děda tam v Ostmarce také dělal a není pravda,že by nemohl jet tramvají . Pracoval dobrovolně ve Wiener Neustadt v továrně na letecké motory. V roce 1945 se vrátil na Moravu.