Boj o buducnost podřipské lokálky. Zachránit ji má 12 nákladních vlaků vypravených v jeden den
Nákladní vlak na trati Zlonice - Straškov. Foto: AŽD Praha

Dvanáct nákladních vlaků za den převáželo exponáty muzea.
Dvanáct nákladních vlaků za den převáželo exponáty muzea.
V Lužci na nepouzivane lokalce postavili i zvedací most, penize jsou jen se musí hledat.
Moc nerozumím té košaté diskuzi. Neboť SŽ, dle zákona jde o státní podnik, musí konat tak aby dosahoval zisku. Tj. ať už na oné trati jezdí dvanáct vlaků nebo dvacet tisíc, tak ceník SŽ musí být zaktualizován, tak aby SŽ dosahovala zisku.
Připomenu, že SŽ v minulých letech za použití kolejí nabízela velmi zlevněnou cenu = sleva pro dopravce činila cca 96 až 97% (dopravci platili do kasy SŽ pouhé 3 až 4% z reálné ceny za použití kolejí).
Není to státní podnik, ale státní organizace a zisku dosahovat nemusí. Možná to by mohlo být důvodem, proč tomu nerozumíte. 😉
Další možností může být, že se třeba jedná o formálně kultivovaný, ale obsahově stále stejný příspěvek pana „AXEL“ ve znění x dalších následných nicků.
Teorie o tom, že SŽ je státní podnik patří do zlatého fondu jeho železničně – ekonomických tezí.
Pokud neumíte používat google, tak se to naučte, protože pak nebudete za nepravdomluvce.
CItuji ze zákona:
(5) Postavení, právní poměry, činnost, sloučení, splynutí a rozdělení státní organizace Správa železnic se ode dne svého zřízení řídí přiměřeně ustanovením zákona o státním podniku,15) pokud tento zákon nestanoví jinak.
(zdroj: Zákon č. 77/2002 Sb.Zákon o akciové společnosti České dráhy, státní organizaci Správa železnic a o změně zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů)
Očividně umíte číst. Po pročten zákona pochopíte, že se mýlíte. Nebo snad zastáváte postoj, že realitou si nenecháte kazit svůj názor?
Proc to neudelali do Lokte predmesti, kde by to bylo podstatne aktualnejsi?
Protože do Lokte předměstí už nejsou koleje
Pred rokem treba.
Protože byla nesjizdna?
Straškov – Zlonice bych tedy za podřipskou lokálku rozhodně neoznačil. Takový název si zaslouží leda Vraňany – Straškov a Straškov – Roudnice.
Pokud obce a další subjekty chtějí trať zachovat, ať ji odkoupí a udržují na vlastní náklady. To by se jim asi nechtělo, že? Jediné racionální řešení je trať zrušit a předělat na cyklostezku.
Jo, a dovedete si vypočítat, kolik by při dnešních reálných cenách stála ta přeměna na cyklostezku? Plus její údržba? To aby mělo ekonomický smysl, tak by cyklisté museli platit sakra velký mýto… A to už vidím jako videoklip …
Jenom cyklostezka mezi Loktem a Horním Slavkovem stála 50 mil. Kč. Tedy stejně drahá sranda jako např. ono slavné Čapí hnízdo. Z rozpočtu obcí ani Karlovarského kraje na to nešla ani koruna (ti by totiž na to neměli), celou tuhle srandu platila Správa železnic. Ale je zajímavé, že na rozdíl od Čapího hnízda se nikdo pořádně nezabývá tím, za jaké nesmysly Správa železnic vyhazuje peníze.
Veřejné finance jako veřejné finance. Jen z jiného šuplíku, ale ze stejných daní
a když se pak podíváme na výsledky, tak řekneme, že SŽ neumí hospodařit, ale kraj je hospodář na svém místě.
Tak zrovinka tohle tahleta marná lokálka fakt neovlivní…
Čapí hnízdo nestálo jen 50 mega, ale stamiliony, které se tam z firem Agrofertu jako daňový náklad „nalily“ za údajnou reklamu. Těch 50 mega byla jen evropská dotace.
Porovnávat cyklostezku s Čapím hnízdem….tomu se říká velký coming out.
Dá se někde dohledat kolik „nás“ jako společnost „stojí“ tyto ďábelské lokálky? Jsou to miliardy, stovky nebo desítky milionů ročně? Občas mám pocit, že nebýt těchto „ďábelských“ lokálek (lokálních tratí), měli bychom se jako ve Švýcarsku, nebo by tu již dávno jezdily vlaky TGV. Nebohá Správa a MD by tak rádo vynakládalo finanční prostředky efektivně, ale ty lokálky, ta koule přivázaná k noze … my bychom chtěli, ale nejde to, prostě to nejde … Propojení této trati s Velvary a rozumný přípoj z Kralup (Kralupy nad Vltavou-Roudnice nad Labem) by dle vás podřipskému regionu z pohledu šetrné turistiky (hodně v… Číst vice »
Jojo, zatrápené lokálky jsou důvodem, proč neprosperujeme, proc máme drahé poživatiny, proc se děti špatně učí, můžou za povodně, nedodělanou dopravní infra, za zrušené továrny i za závislosti na alkoholu. A spasitelský stát lokálky vyŕízne jako nádor z tupého mozku, měli byste jim být vděčni. Je to takový novodobý hon na čarodejnice.
Tam toho moc turistického není. Zda by propojení pomohlo, to by se poznalo až po několika letech provozu. Rozhodně by to byla šikovná spojka po dobu rekonstrukce nelahozeveských tunelů, i když s přepřahem.
Nesmyslný zákon nelze naplňovat jinak než nesmyslně.
Nesmyslný zákon je potřeba zrušit.
Nesmyslné zákony, nesmyslné tratě, vypocitavi lidé. Kocourkov.
Dobře to pan Chrle vymyslel👍👍
Největší škodič železnice v ČR, hned po SŽ.
Samozřejmě jsem pro zachování provozu, jen mám dojem, že celou poptávku po provozu na trati vytváří pan majitel zlonického muzea osobně. Dost se divím, že akci nepojal jako předvolební agitaci. Všiml jsem si totiž vícekrát, že poměrně dezolátním jazykem na sítích oslovuje středočeského radniho Boreckého, protože má dojem, že by mu železnice měla vozit návštěvníky.
Tomáš Čech říká hrubě a natvrdo akorát to, co si o Boreckém skrytě myslí většina politiků v sousedním Ústeckém kraji. Obecně celá kauza mezikrajské drážní dopravy nabyla politický rozměr vzhledem k tomu, jaké strany v jednotlivých krajích vládnou.
Mimochodem on vymyslel a prosadil Zákaznické karty, když šéfoval oddělení osobní přepryvy Českých drah
Myslite okopíroval model Bahncarda vydával ho za svůj nápad?
Přesně tak, a pak se ČD divili, že jim ubyli zákazníci.
A nikdo jiný by to nikdy nevymyslel?
To je jako když chválíte komunisty za bytovou výstavbu. Ale kapitalisti i třeba katolíci by bývali stavěli taky. A nejspíš i líp.
No, on soudruh Komínek je… jak to říci… nic víc, než jen soudruh. Vidíme v probíhající kampani. Takže nemít rád Boreckého (ODS) je v Ústeckém kraji stranická povinnost.
Soudruh Komínek je komunistická svině a lidský odpad. Je potřeba pojmenovávat tyhle kreatury (a jejich tupovolič) naprosto přesně. Borecký je STAN
Tomáš Čech je naprostý dezolát. Ale třeba se už na SŽ po této akci proberou a pochopí, jaká je skutečná role AŽD Praha na české železnici
Oni to na SŽ samozřejmě moc dobře vědí. Vždyť spoustu věcí upekli spolu….
Uživatel si již nepřeje přidávat další komentáře, protože to jeho omezenost neumožňuje.
Zachování jakého provozu a kde prosím?
O tom je jaksi článek na který reaguju. Dobré ráno.
Ta trať měla smůlu už v době stavby. V té době už existovala vlečka ze Zlonic do cukrovaru v Hospozíně, a Rakousko mělo hluboko do kapsy, tak Straškov byl na ní připojen. Logicky měla tato trať vést do Velvar, dneska by po ní jezdily přímé vlaky z Prahy do Roudnice, Velvary by nebyly konec světa a Kralupy by byly o mnoho menší a bylo by to předměstí Velvar. Otázka: Kde mají Kralupy historické centrum? Odpověď: Ve Velvarech. Chybí tam 4 km. Měla by taková spojka dnes význam?
Všechny diskutované tratě byly původně soukromé cukrovarské lokálky (ta první tedy vlečka). Trať Hospozín Roudnice vznikla na základě zájmu místních interesentů, stát o jejím trasování nebo vůbec vzniku nerozhodoval.
Kralupy začaly růst s připojením Buštěhradské dráhy na hlavní trať Praha Drážďany, k čemuž došlo o 30 let dříve než dorazila lokálka do Velvar, tudíž ať už by velvarskou trať potkal jakýkoliv osud, Kralupy by vyrostly úplně stejně.
Já si myslím, že by měla, protože to přiměřeně odpovídá potřebnému směru přepravy.
Ale doufám, že 12 vlaků v téhle formě jim SŽ neuzná.
Proč by to nemělo být uznáno, když zákonná podmínka byla splněna? Zákon neříká, jakým způsobem se to musí splnit. Nehledě na to, že o konzervaci nerozhoduje SŽ, ale Drážní úřad, ke kterému SŽ podá žádost.
Zákon říká, zákon neříká… Tohle je evidentně účelové jednání. Věci je nutné posuzovat individuálně dle místních podmínek. Svět se neřídí excelovskými tabulkami.
Účelové nekácení stromů mezi pražci u Mladotic, účelová neúdržba zbytku kozí dráhy a další účelové likvidace tratí a vleček v režii SŽ vám nevadí, že? Pracujete na Sabotáži Železnic?
Co chceš kácet u Mladotic proboha? Vždyť ta trať prakticky neexistuje.
Praktický ne, oficiálně ano
V mapách je trať ve výluce, tedy nezrušená. To že ji zpětně zruší, je jen legalizace současného nezákonného stavu, a proto s tou konzervací Skáza Železnic tak spěchà. Asi jako, když si zloději po vyloupení banky odhlasují, že krádež v té a té bance byla vlastně legální, a není tak nutný soud a trest v base.
Oficiálně jsme demokratický právní stát. Jak je to fakticky?
Ale ČR ano! Rakousko-Uherská byrokracie stále žije !
Závist je hrozná vlastnost
Co tady má kdo komu závidět?
Co je to za nesmysl? Zákon, (protlačený na sílu a ušitý přesně pro zavilé rušiče), dává podmínku minimálního počtu vlaků. Není nikde řečeno, v které časy mají jezdit. Na to nemusím být právník.
Co je to „na sílu“?
Zákon byl schválen. Tečka. Žádné protlačení na sílu.
I násilná kolektivizace měla oporu v zákoně. A spoust dalších zvůlí.
Existuje něco, co se nazývá „zneužití práva“. Například trestní zákon zná i přečin „zneužití vlastnictví“. V daních je to naprosto zásadní a už řada lidí na to „dojela“ až do basy. Tento případ je naprosto ukázkový.
Pokud si kazdy vylozi zakon po svem, tak bude bezpraví. Ucelove jednani pak muzete hledat upne vsude. Je to velice jednoduche – splnis pravidla – trat bude zachovana, nesplnis – nebude (a nebo prejde pod nejakou jinou spolecnost/spolek)
V řadě vyspělých zemí se sleduje smysl zákona a jeho účelové obcházení u soudu neprojde. Zvlášť, když se tím účastník ještě chlubí. I v ČR tak občas soudy rozhodnou. Ale v tomto případě by mě velmi překvapilo, kdyby si někdo na SŽ přidělával rizikovou práci, aby šel proti protěžovému dodavateli.
Protežovanému.
V ČR ale zásadně praktikujeme slovíčkaření a nějaký smysl a účel zákonů a nařízení je všem úředníkům (a i soudce je jen úředník) srdečně ukradený!
S takovym jednanim, ucelovym obchazenim, zakon pochopitelne pocita. Ze to nekteri nechapou, to je jejich problem. Pak se budou hrozne divit. :o)
V jaké formě? I kdyby tam jezdila mašina tam a zpátky tak to platí.. a vy se můžete třeba na hlavu postavit. Vy a vaše zkáza železnic
To máte pravdu. Protože sebeblbější zákon musí být dodržován. Avšak to neznamená, že nemohu zákon kritizovat, nebo jej změnit.
Zákon není o tom jestli SŽ něco uzná nebo ne. Běžte si za ODS a jejím vedením že to neumí napsat.
Aha za tím je Kupka
Celá ta oblast je prostě vození od nikum nikam. Louny – Slaný – Kralupy (Praha) je ještě za mě fajn. Z toho se něco udělat dá. Ale Zlonice – Straškov je fakt spojení dvou vesnic a i ty ostatní tratě ze Straškova nikam nevedou. Škoda, že to u Černuce nevystavěli do Velvar a dál po trati do Kralup.
Zrovna ve Zlonicich je nádraží klasicky jk z 19. století. Za městem a ani tam nestaví autobus jako návazná doprava. Šukafon tam více méně vozí vzduch
Tak to ze na nádraží nestaví autobus, tak je jen snaha Středočeského kraje aby tam jezdilo co nejméně lidí a mohli lehceji zdůvodnit zrušení vlaků, víc bych za tím nehledal.
Vyhodit lidi z busu ve Zlonicích, aby si těch pár km dojeli do Slaného vlakem, to by využití VHD hodně prospělo. Nehovoře o poloze nádraží ve Slaném versus několik zastávek busu po městě.
Tato událost jasně ukazuje, jak je nastavena legislativa pro provozování dráhy. Je nastavena dobře, nebo špatně?
Možná tím chce AŽD ukázat absurditu české legislativy, kdy tucet formálně nákladních vlaků ročně za desítky tisíc Kč (za všechny) na poplatcích za DC musí stát vynakládat v průměru miliony ročně na údržbu a umoření investic (každý svršek, spodek i ZZ má plánovanou životnost a skutečná životnost také není nekonečná. A nekoukejte na to, kolik vykazuje SŽ takových nákladů. Jde vo princip.
Tak žádný ZZ ani není
O to nejde. Jde o to, že veškerý ten majetek se opotřebovává. A jednou za několik desítek let se musí zásadně opravit, nebo zmodernizovat nebo nahradit.
A? Není to snad smysl proč živíme z našich daní státní organizaci SŽ?
Ovšem chceme po ní udržovat nesmyslné množství tratí – jak přesně ukazuje tento článek. Ta trať je k ničemu, ale aby někdo ukázal, jak je důležitá, tak tam účelově protáhne pár vlaků a státe, starej se (když si tak blbej a nastavil sis nesmyslné podmínky sám pro sebe, pro péči o svůj majetek).
Co je na tom špatně? Zbytek národa zase chce udržovat nesmyslné množství silnic (55 737,5km), které nevykazují žádný zisk. Všichni by chtěli aby všechny silnice byly rovné, opravené a co nejlehčí na projetí, na což stát očividně peníze nemá. A peníze na tento silniční sen vznikají ve vzduchoprázdnu? Nebo v bankomatu?
Protože zdroje jsou omezené, je potřeba je utrácet uvážlivě – do důležitých železnic, do důležitých silnic.
Ano, SŽ peníze určené na rozvoj železnice rozfofruje do modrého zábradlí a do jiných kanálů. Tam bych začal, až potom redukoval síť. ŘSD možná staví efektivněji, ale daleko větší počet km, takže výdaje jsou také obří. A tady bych se zamyslel, které silnice jsou důležité, a místo kterých může být např, park, les, bydlení nebo pole. Tak jednoduché to je.
Pokud někde existuje silnice, jejíž význam musí někdo dokazovat projížděním tam a zpět, nechť je jako zcela zbytečná přestavěna na cokoliv jiného. ŘSD dostává od SFDI přibližně stejnou částku jako SŽ. Což mi vzhledem k výkonům a důležitosti české železnice přijde (vůči železnici) jako docela velkorysé (ano, vím že do silnic plynou peníze i z krajských a obecních rozpočtů). Přesto stále chybí řada důležitých staveb. Takže na ty bych soustředil zdroje ekonomické i personální. Jistě, pár odepsaných lokálek nezafinancuje libeňský přesmyk. Ovšem zuřivě lpět na zachování třeba Zlonice Straškov českou železnici nikam neposune. Angažmá AŽD v této akci je jen… Číst vice »
Smiřte se s tím, že řada místních přispěvatelů se řídí heslem: „Dálnice do každé vesnice! A železnice taky!“
Můžete naznačit která STATNI sinice druhé a třetí třídy je udrzovana pro cca 100 vozidel ročně? Nemluvě o zisku, kdy účelová jízda rozhodně zisk negeneruje.
Žádná silnice druhé ani třetí třídy nemůže být státní.
Zase jeden, který chytá za slovo a nechápe či nechce chápat podstatu.
Státní silnice II a III třídy neexistují! Stát udržuje pouze dálnice a silnice I třídy. II. Tř. udržují kraje, III. Tř. jsou okresky.
Pěší a automobilní přístup je považován za naprostou nutností, přístup železniční je vždy navíc. Toto mínění je stále dost stabilni6a je o něm přesvědčeno cca 99 % obyvatel Česka i zeměkoule.
A rozdíl mezi silnicí a tratí pro 12 jízd ročně chápete?
Z čeho je méně externalit? ( karcinogenní částice z gum, brzd, výfuků, silniční nehody, vyasfaltovaná krajina vs tráva mezi kolejemi)? Z 24 jízd kamionů, nebo 12 vlaků?
a emise ze 742 jste započítal?
mimochodem, tohle byla nějaká přeprava, která by se jinak po silnici odehrála? Jezdit s banglí a hytlákem a vydávat to za nákladní vlak je zhruba to samé, jako když se puberťáci jedou projet z vesnice do vesnice.
Drobný rozdíl je v tom, že kromě puberťáků mezi těmi vesnicemi jezdí ještě spousta jiných lidí, pro které to není jen zábava, ale třeba nutnost. Tady kromě bangle s hytlákem nejezdí celý rok nic.
Koukám na jízdní řády autobusů, to není doprava? Nebo je snem každého obyvatele těchto vesnic jít kilometr za město a tam čekat na vlak namísto jízdy autobusem ze středu obce?
Za mne je tady zbytečně dálnic a zničena krajina ..prohání se tu přetížené kamiony které vozí úplně zbytečně zboží..
Zbytečné asi nebude, to by ho nikdo nevozil a nekupoval. OK, část zboží v obchodech jsou zbytečné blbosti. Ovšem většina zboží, výrobků, surovin má význam. Můžeme si říct, že se ekonomickým výkonem vrátíme 150 let zpět, což by se brutálním omezením (zdaněním) dopravy dalo dosáhnout, ale nevím, k čemu by to bylo dobré.
Ano, vozit zboží, výrobky a suroviny má samozřejmě význam. Ale je třeba si neplést dopravu se silnicí. I železnice umí vozit zboží, výrobky a suroviny. Položte si otázku, zda jste raději, když tu přepravu zajišťují kamiony nebo když ji zajišťuje železnice a proč .A ano, vím, že aktuálně to železnice zcela neumí a aktuálně stát nastavuje takové podmínky, že to železnice nedokáže zajistit, ani kdyby to perfektně uměla. Takže se nemusíme vracet 150 let zpět, ale můžeme mít okolo sebe podstatně lepší životní prostředí, jen bychom museli chtít.
Nemusíme se vracet o 150 let.. to neříkám. Ale hraje se tu na ekologii jen na oko
Protože doprava je příliš levná. A rychlá Což oboje kdysi fakt neplatilo.
A tady se vozí zbytečně hytlák s banglí sem a tam. to vám nevadí?
Na Moto GP, Barum Rallye, Dakar Rallye, F1, či Nürburgringu se jezdí taky jen sem a tam či pořád dokola. Nemělo by se to zrušit a zlé okruhy vytrhat?
Ač si o této zálibě myslím své, je mezi nimi a účelovými jízdami bangle s hytlákem jeden dost zásadní rozdíl. Možná přijdete, jaký. Ale o tom dál rozjímejte mezi svými.
já v tom rozdíl nevidím. Nikdy jsem nebyl a nechci ýt na automobilových závodech, ale každý týden vyrážím sledovat železniční atmosféru mimo jiné právě do míst, kde železnice přinášela pokrok a spojení se světem. Já to chci stejně moc, jako někteří jiní chtějí galerie nebo lední stadiony. Jsem méně člověkem?
Tak si tu zábavu plaťte, je to jednoduché
Přesně tak.
Rád platíte daně i za údržbu trati, po které ročně projede právě 12 úplně zbytečných vlaků?
Ano! Na rozdíl od daní za které se staví průmyslové zóny !
Ano, protože mám rád vláčky, ta údržba bude oproti cenám železničních staveb 0,000nic. Zatímco daně na údržbu Xkm silnic, kde se po dvou letech mění asfalt rozježděný od kamionů, platím nerad. Bohužel kvůli neschopnému vedení tohoto srandastátu musím.
Ale svršek, spodek a PZZ ano.
Jistě, že je. Nebo si snad myslíte, že se tam všechno ovládá manuálně. Ta trať je i řízena v režimu D1 (a ne D3). To že tam není traťová část vlakového zabezpečovače je už věc druhá.
SZ se má ale o zákazníky starat a ne jim házet výluky pod kola atd. Za mne se tam už dávno mnelo vyměnit vedení. SZ někde vykazuje náklady a vůbec to neudržuje (kozina) . Na údržbu silnic se peníze nedávají?
A já vám zase říkám, že jde o dementní princip toho zákona, nepíšu nic o kvalitě hospodaření SŽ.
na kozinu (tu část ve výluce) nebere několik let ani korunu.
Zase dalsi pribeh o tom, ze nekde se magicky zjevi penize na zeleznicni a za zadnou cenu nejdou nikdy pouzit na nic jineho? To je uplne uzasny.
Aneb vítězství formalismu nad faktickou stránkou věci.
Třeba to má být průkaz důserem.
Jestli ona si SŽ na takovéto formální naplnění zákonné podmínky svým bohatým dvorním dodavatelem náhodou nezadělala sama.
Chybí mi tady jeden krok: – převzetí trati jiným subjektem.
Například Hornorakousko si od ÖBB Infra převezme dvě tratě, na kterých ÖBB chtěla zastavit provoz a náhradit je autobusy.
https://zdopravy.cz/mladoboleslavske-zanedbane-nadrazi-necekane-prokouklo-pred-navstevou-ministra-88444/
Když už se zmiňuje obec Loucká, tak by mě zajímalo, kolik cestujících si myslí, že by dokázali vygenerovat za rok. Celkem 139 obyvatel. Autobusová zastávka v centru obce. Vlaková zastávka zhruba 1 km polní cestou přes menší kopeček. Turisticky v okolí nic zajímavého.
Taková obec by se vůbec neměla nechávat strhnout do nesmyslného lobbingu AŽD.
Je to samozřejmě nesmysl, ale tu obec to nic nestojí a když jim to nějakej kámoš poradí, tak si to do plánu napíšou. Část mé rodiny v tomto kraji bydlí, těmi vlaky v životě nejeli, ale když byl zastaven provoz, měli z toho ujímání.
Snažil jsem se najít vysvětlení vašeho rčení, že příbuzní měli ze zastavení provozu vlaku UJÍMÁNÍ. Na internetu jsem po zadání tohoto slova narazil pouze na rady, jak štrykovat nějaké svetry, výplody umělé inteligence nevyjímaje.
https://www.google.com/search?q=m%C3%ADt+uj%C3%ADm%C3%A1n%C3%AD&client=firefox-b-d&oq=uj%C3%ADm%C3%A1n%C3%AD
Chtěl jste nám snad takto pouze decentně naznačit, že příbuzní se tehdy z toho zrušení vlaků málem posra.i?
Tak vážné to nebylo, ale ano – mít ujímání znamená mít s něčím problém, trápit se tím.
Děkuji za objasnění termínu.
Možná, že kromě mně, se poučila i AI a nebude k tomuto slovu příště nabízet pouze kurzy pletení.
Taková obec by vůbec nemela existovat, 139 obyvatel je na vlastni OU proste malo.
Jj tyhle tendence na rušení obcí, které mají jiné názory, už tady párkrát byly – fašistické, komunisti…
no ale my ten OU a zastupitelstvo tam plat9me z dan9,,,
Tak určitě…
A kdo myslíte, že platí odměny členům zastupitelstev? V takové Loucké mají starostku, místostarostku a 5 zaatupitelů, kteří jsou navíc předsedy a členy výborů a komisí, takže podle tabulky odměn, kdyby byli všichni neuvolnění, to stojí 77-93 tisíc měsíčně, to je kolem milionu za rok. V ČR je asi 5 tisíc obcí pod 1000 obyvatel, takže náhrady členům jejich zastupitelstev budou kolem 7-8 miliard. A to zdaleka nejsou všechny náklady na provoz.
Odhadl jste to celkem přesně. Rok 2024. Příjmy 3,7 mil. Kč. Náhrady, odměny, mzdy, atd. zhruba 1 mil. Další výdaje, které vznikají jen tím, že se spravují samostatně, odhadem 0,5-1 mil.
Tak jestli správně počítám to je 1,5-2 mil + ! Tak jaké doplácení? Požadavky na kanalizaci , odpadové hospodářství, atd. jsou ze strany státu- tak ať si je zadotuje STÁT !!
To není za názor ale za absenci obyvatelstva. Víc než 139 obyvatel jinde bydlí v jednom vchodě paneláku…
Aldo jim v tom brání, nebo nechce přestěhovat. Tak nechte žít i nás.
Ať si tam žijou, v tom jim nikdo nebrání, ale nevidím důvod aby si vedení obce vymýšlelo, jak je ta trať pro ně důležitá.
Ano, běžná velikost volební okrsku ve městě bývá kolem 1000 voličů. Na sídlišti to je jedna ulice. To bych bral jako minimální samostatnou jednotku, spíš ještě větší, aby to bylo efektivnější.
V některých pohraničních oblastech by pak moc obcí nezbylo. Tam je někdy 500 lidí velká obec.
Obce v ČR jsou (společně se Slovenskem a Francií v těsném závěsu) nejmenší v Evropě, všude jinde funguje větší či menší míra slučování. Chápu, že po ´89 byla tendence rozpustit sloučené obce dle vůle obyvatelstva řešit si věci po svém, ale teď jsme o 35 let dál. Medián počtu obyvatel v české obci je asi 400 obyvatel. Nejde jen o náklady a efektivitu talkové samosprávy, ale i omezený počet lidí, kteří o volené funkce mají zájem a schopnost je vykonávat.
No a , to jsou nesmysly to porovnat s jinými státy. Všude se zakládali obce jina je jiný typ osídlení a I jiná struktura administrace správy. Ve spoustě států se obce dělí ještě na menší jednorky a ty mají taky určitou samosprávu a obec ani není nejmenší jednotkou pak jich mají logicky méně. Oni dost tyhle řešili obci na to zapomínají . Praha má taky ještě 57 městských částí, které mají samosprávy
57 pražských městských částí je taky pěkný nesmysl.
Ty případné podřízené jednotky ovšem nevykonávají stejné činnosti jako obce, a v tom je to kouzlo, že jeden úřad obslouží řádově víc obyvatel, mají snazší cestu k investicím, provozu školy, lékařského zařízení atd. U nás je to tak na půl cesty, že některé agendy si řeší každá obec sama, jiné jsou přenesené na někdejší střediskové obce.
Porovnávat se se sousedy nevidím jako nesmysl, naopak mít obce o 100 hlavách nesmysl je. U tak malých obcí padně většina rozpočtu na administrativu úřadu, do vedoucích funkcí se nikdo schopný nežene, protože v tak malé obci se stejně nic kloudného udělat nedá. V mém okolí jsou často menší obce přidruženy k větším, takže má spousta obcí nad 1000 obyvatel, což už mi přijde rozumná velikost něco vytvořit.
Přidružené obce mívají svůj osadní výbor, ale ten je pořád mnohem efektivnější, než když má každá stohlavá obec svého starostu, zastupitelstvo a úřas s veškerým zázemím.
Městské části v Praze jsou v jiných krajích obce… Zastupitelstvo HMP je vlastně krajské zastupitelstvo. Ano i v Praze je těch MČ moc, ale žádná z MČ Praha 1-22 (tedy ORP) nemá méně než 7 tisíc obyvatel. A z těch zbylých 35 MČ jich jen 5 má méně než 1000 obyvatel.
Kterou obec zrušili třeba fašisti za to, že měla jiný názor? Lidice to doufám nejsou.
I komunisté si před roky 1960 (krajská reforma) a 1980 (vlna slučování a vzniku střediskových obcí) spočítali, jak je veřejná správa v dosavadní podobě drahá. Proto se obce slučovaly, kraje a okresy rušily. Nic než peníze za tím nehledejte.
Jo, vlastně jo, v osmdesátkách to podpořil ještě nedostatek vhodných vedoucích kádrů.
Jenže kdo se bude starat o obci? Pokud ji sloučí s něčím větším, tak se na ni vykaslou. Kdyby to bylo zajímave pro obyvatele tak se obce budou slučovat samy.
Profesionálně vedený úřad té větší obce, tak jak to funguje všude krom ČR a SR. A hlídat ho budou zastupitelé zvolení v přidružených obcích a případně osadní výbory. Plus aktivní občané chodící na jednání zastupitelstva jako veřejnost. Nevidím, v čem se ČR tak liší od jiných evropských zemí, že nutně potřebujeme svébytné obce pro pár stovek občanů.
Jenže sloučení musí projít zastupitelstvem. Těm to většinou vyhovuje. Náhrady a odměny nejsou malé, zejména takhle na venkově. A pokud dokáží hospodařit vyrovnaně a neudělají velký průser, tak jsou spokojení i voliči.
To, jak je to strašně neefektivní, většině lidí nedojde. Viz výše přes 25% rozpočtu jsou náklady na samotné zastupitelstvo, dalších 15-25% je zbytečných. Přitom služby v takových obcích bývají slabé.
Takže se slučují buď obce, kde do zastupitelstva nikdo nechce, nebo kde mají problémy s rozpočtem. Anebo tam, kde si spočítali, že díky spojení překročí hranici pro vyšší příjem z daní. Ale i to už vyžaduje rozumné zastupitelstvo.
Kdyby tam pořádně pracoval starosta, už by třeba byla obec městem. Jako Přebuz se 70 obyvateli.
Zastávku Loucká nikdo nevyužíval ani za dob pravidelné osobní dopravy. A najednou by byl zájem 🤣
Přišlo by mi relativně rozumné, kdyby měla správa železnic možnost místo zakonzervování tratě převést její správu na zapsaný spolek, který má chuť se o ni starat a udržovat ji v provozuschopném stavu. V případě, že by na takové trati pozděj vznikla poptávka k obnovení provozu v závazku veřejné služby v dostatečném objemu, převzala by pak SŽ její správu zpět.
Tak on není problém SŽ ale MD, protože idyby ji vlastnil nějaký spolek, tak by měli právo na dotace od státu. Takže reálně by ty peníze od MD (SFDI) jen šli místo na SŽ na nějaký spolek. Je třeba ze ten tlak na rušení tratí je od MD ne SŽ. Schválně se podívejte kolik peněz dostává AZD na provoz tratí most – Lovosice.
No v tom je právě ten vtip, v úpravě, kterou si představuji, by tyto subjekty neměly nárok na peníze z SFDI (mohly by však žádat o podporu kraj, obec či soukromé společnosti, jako je například AŽD:). Rovněž moje úvaha je, že trať by takovému subjektu byla pouze svěřena do správy, nebyl by jejím vlastníkem – pořád se jedná o potenciálně strategickou infrastrukturu a vlastnictví něčeho takového by stát neměl dávat z ruky. Rovněž, pokud by Drážní úřad shledal, že doprava na trati není nadále bezpečná a provozovatel by nedokázal v rozumném čase tyto vady odstranit, šla by trať automaticky do… Číst vice »
Tak to by se líbilo každému, ze když to nepotřebuji, tak to dám někomu aby se za to zadarmo staral a až to budu chtít tak si to zase vezmu.
Tak vtip je v tom, že nyní si pan Chrchle zaplatí dvanáct přetahů jendoho vagónu a pak se mu celá naše společnost z našich daní skládá na to aby se trať udežela sjízdná. Nechť, pokud to považuje za tak důležité, vezme tu údržbu na svá bedra uvidíme pak, jak dlouho mu udržování té tratě v provzuschopném stavu přijde smysluplné.
Tak když naší zákonodárci něco takového schválili tak pak je to těžké
Ale s tím sotva něco uděláte. Můžete si jen jednou za čtyři roky jít zahrát divadlo jménem volby, kde máte teoreticky jedinou legální možnost ovlivnit, co za zákonodárce budeme mít. Případně můžete strávit zbytek života tím, že je jako pravověrný kverulant budete permanentně kontrolovat a popohánět k odpovědnosti a výkonu svěřené funkce. Ale to je tak vše, co s těmi zákonodárci zvládnete udělat.
Podstatou mého původního komentáře i všech ostatních dovysvětlujcích po něm je, že bych právě doporučoval změnu toho zákona tak, aby dal možnost přenést porovoz nerrentabilní trati na neziskové sdružení, které o to projeví zájemm, místo toho aby trať musela jít rovnou do konzervace, vytrhat pražce atd.
Naše společnost se skládá na financování údržby všech tratí SŽ i bez ohledu na to, kolik po nich jezdí vlaků. Tady jen vtipně ve spolupráci s AŽD vyhověli požadavků SŽ, aby na té trati za rok projelo aspoň 12 nákladů a sebrali tak SŽ důvod tu trať zakonzervovat, vy chrchle.
„Vtip“?
Nějak mi uniká, co by se vašim konceptem řízení vlastně zjednodušilo, zlepšilo nebo co by se tím vlastně vyřešilo. Přijde mi to jen komplikovanější a určitě ne levnější.
Zlepšilo by se to, že když by se našla skupina šotoušů, kteří by chtěli zachovat provz na dráze mezi horní a dolní, tak by dostali tu možnost na ní za své vlastní náklady bačovat, když jim to teda připadá tak důležité. Tím by se ulehčilo státu v tom, že by nemusel platit náklady spojené s konzervací a ani údržbu té trati, po které projede pár nostalgických vlaků ročně.
Řekl bych, že problém spočívá v možných následcích převedení tratě. Příkladem může být trať ze Šumperk – Kouty nad Desnou. Když přišla povodeň, stát chtěl trať zrušit. Jenže obce podél trati ji převzaly a opravily. Najednou byli lidi ochotní tou lokálkou jezdit a dnes už je i elektrizovaná. Další případ je Švestková dráha. Stát ji prodal jako nepotřebnou, AŽD spravilo, a dnes se tam opět jezdí v závazku v hodinovém taktu (Litoměřice – Třebívlice, dál na Most je takt dvouhodinový). Pokud by takhle Správa železnic převedla další tratě a ty najednou začaly být využívané, tak by si toho někdo mohl… Číst vice »
Škoda že AŽD nebojuje třeba za něco co by dráze skutečně pomohlo, nevim, třeba levnější ETCS?
Z čeho by pak tyhle šotohrátky financovala….. Takže si o levnějším ETCS můžeme nechat zdát.
Ty si šoto v.l
Není tedy nic „jednoduššího“, než aby AŽD vyvinula vlastní ETCS a „bojovala“ jím v konkurenčním boji na trhu. Pokud je pro vás hlavním kritériem cena, pak stačí nastavit bezkonkurenčně nejnižší cenu, a výhra je jejich. 🙂
„Konzervovat“ tedy rušit trať do Straškova a současně u Straškova plánovat terminál VRT je hloupost první třídy. Ale ono z té koncepce těch terminálů tak trochu vyplývá, že Správa železnic s žádnými přípoji nepočítá a ať si každý hezky dojede k terminálu autem. Nejradši by se jen starali o VRT a zbytku železnice se zbavili.
což je na těhle tratích to nejsmutnější – kdyby se podobná skutečná lokálka rekonstruovala na 100km/h a udělal se rozumný jizdní řád s přípoji, tak může fungovat skvěle
To by ale zkáza železnic musela něco dělat.
I kdyby se tato lokálka rekonstruovala na 100 km/h, což by znamenalo plno přeložek, záborů apod., tak by stejně vedla kolem (a někdy daleko kolem) obcí, kde v souhrnu bude bydlet kolem 2500 obyvatel. Na to potom neuděláte ani rozumný jízdní řád a nenajdete ani vozidlo, které by ho vyjezdilo a nevozilo vzduch.
A podobných lokálek se najdou v ČR desítky. Kdyby se tam poslalo DMU120, tak by museli jet vlakem každý den všichni, co v okolí bydlí včetně nemluvňat a důchodců 80+ a někteří i 2x.
Když pomineme smysluplnost umístění VRT terminálu Roudnice nad Labem vůbec, potažmo jeho napojení na další železnici, tak zrovna tato lokálka by beztak jako zdroj nijak velký vliv neměla. Přímo na trase je největší obec Zlonice s 2300 obyvateli. Další obce jsou pod 1000 a celkem je jich 5. Mimo rušenou trasu je ještě Slaný a pár malých obcí směrem na Louny. Jakou to může generovat poptávku po cestě zrovna do terminálu Roudnice?
Tak hlavně nádraží Zlonice je úplně na okraji městečka (ovšem zase zastávka je umístěna dobře) a v posledních letech přípoje neexistovaly… Kmetiněves je opět až za vesnicí, ostatní zastávky až daleko od vesnic… Jedině posunout zastávky do center a udělat pořádné přípoje, jinak je to o ničem
O ničem by to bylo i s přípojema, ta trať vede odnikud nikam. Kolik lidí asi touží jet z Hospozína do Slaného vlakem, když autem tam je za čtvrt hodiny dveře-dveře?
To,co popisujete, už dávno vyřešil jiný dopravní prostředek. Bohužel ne ten železniční.
Ona se železniční stanice nedá přesunout blíže k centru a dráhu přetrasovat? U silnic se to běžně dělá, tedy tam spíš opačně – silnici do polí.
Dá. Ale na té dráze se to udělá pro 20 motoráků za den. Tolik vozidel po té silnici projede za pár minut. Není možné srovnávat provoz na lokálce, většinou jen osobní, se silnicí, po které nejezdí jen autobusy, ale plno dalšího provozu.
To co popisujete je současný stav před vznikem terminálu VRT. Co se ale málo ví je, že VRT po první vlně narůstu cestujících, vyprovokují i druhou vlnu nárůstu cestujícich na přiléhajících tratích. Není to hned, dokonce někdy to trvá několik let ale je to tak.
Takové se jsou mé zkušenosti z Francie.
Tak ono to především vyvolá celkovou změnu na místa kde budou chtít lidé bydlet. Kolem takového terminálu vznikne obrovská poptávka po stavebních pozemcích s dojezdem do Prahy za 20 minut.
To je asi jediná možnost, jak vygenerovat dostatečnou poptávku na této lokálce. Kdyby se do těch obcí na trase přistěhovalo jednou tolik obyvatel. A ještě, aby se rozrůstaly jen směrem k nádraží. Ale jak moc je to pravděpodobné?
V případě rozumné revitalizace trati tam může jezdit Panter ze Slaného. Slané nemá železniční spojení do Prahy, takže využívat Praha hl. n. je pro ně nevýhodné a na kilometry to vychází dobře.
Teda nic proti návrhům, ovšem koukněte napřed na mapu…
Slané určitě ne, takové město neexistuje. Ten Slaný.
Až ten cestující ze Slaného bude na VRT Roudnice přestupovat z toho Pantera do VRT vlaku do Prahy, bude už jeho soused, který jel autobusem po D7 dávno v Praze.
Úplně stejnou jako po místních silnicích.
Tak koncept VHD v kraji (a to i právě k tomu chystanému VRT terminálu) má snad na krku kraj, ne?
„Proto je vždy lepší hledat pro trať smysluplné využití“ 12 vymyšlených nákladů a dva osobáky za rok.
Vyhozené peníze, pak se nedivme že je AZD tak drahá.
Ona si AŽD nemůže za své peníze objednat vlaků kolik chce? Máme nějakou totalitu, kdy sociální inženýři budou diktovat, kolik kdo může vypravit vlaků? SŽ je takových sociálních diktátorů plná.
Hlavně se hodí říct, že už po vyvěšení „konzervačních“ dat na webu sž se na téhle trati vesele dál obnovoval svršek 🙂
Kde je na téhle trati obnoveny svršek to bych rád viděl.
To je jak na trati do Polné..kde se přejezdy osadily novými výstrazniky .
Nevím, jestli ty výstražníky byly zralé na výměnu či nikoliv, jen si dovolím upozornit, že ta trať – po vlečku Agrochemického podniku – se teď nárazově využívá pro vozbu paliv (na tu vlečku).
Agropodnik vozí výborně..
Byly osazeny dva přejezdy při zřízení dálkoviny Brod- Jihlava. Přičemž ten blíž k Polné, který nahradil vúdéčko snad vlak nikdy neviděl. Navíc jsou tam velmi slušné rozhledové poměry. Je to typický příklad plýtvání peněz…