Indové překolejili Himálaj a napojili Kašmírské údolí na železniční síť

Most přes řeku Čanáb. Foto: Konkan RailwayMost přes řeku Čanáb. Foto: Konkan Railway

Most přes řeku Čanáb je nejvyšším železničním mostem na světě, tok překlenuje ve výšce 359 metrů.

60 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Nemel

Spoiler alert:

Čeští kyseláči opět níže srovnávají jablka s hruškami a vyjadřují svou domnělou křivdu. Jako jak si to ta SŽ dovoluje, že se v Indii něco staví…

😀

frank

pěkné, jak tak sleduji internet, tak fotky toho mostu budou zanedlouho prezentovány nějakým afričanem s tím, že je to most “ u Vladivostoku“ …

Honza

Beatiful Russia 🇷🇺🇷🇺……..

😅

David Smrček

SŽ by měla vyrazit na exkurzi. Ti vidí himalájský terén i v Polabí či na jih od Brna.

Flek

V Indii má železnice úplně jiný význam, než u nás.

Dan

Úplně by stačila exkurze do Švýcarska.

Alibaba

SŽ si může vyrazit kam chce, ale když nebudou mít politickou podporu (MD), tak můžou akorát opravovat rozpadající se nádraží.

David

SZ se může jít podívat i v rámci Prahy do RSD… jak to jde dělat nový stavby podle úplně těch samých zákonů

Ojin

Toto bude teprve výzva, tam už se nejspíš nevyhnou výškám okolo 5000: https://en.wikipedia.org/wiki/Bhanupli%E2%80%93Leh_line

Petr Šída

nejvyšší sedlo na tehle cestě má 5300, údolí Indu v Lehu 3600

sedla projdou tunely, co si to pamatuju z cesty busem, tak tipuju nejvyšší bod na 4500

Jaaa

Jestlipak je tam nějaká obdoba ETCS? 😉

Mathew

Ano, maji to do budoucna v planu jako ve zbytku Indie, par testovacich useku uz maji.

Pan M

Trasa 340 km dlouhá ,max rychlost 130 km/h cesta trvá kolem 13 hodin píšou v článku,u nás 350 km do Prahy 4 hodiny délka cesty

Že by ten vlak jel průměrně kolem 30 km/h pokud počítám dobře?

Chápu že to bude tím horským terénem a délkou souprav v Indii

Pavouk

Těch 13 hodin se v článku myslí až z Dillí, to je přes 800 km, viz https://www.jagranjosh.com/general-knowledge/new-delhi-to-srinagar-vande-bharat-sleeper-train-1732621080-1

Lysimachia

Ten velký vysypaný kužel v levé části fotky, hádám, nebyl součástí projektu…

vagonář

Těžko říct, možná tam končil odtěžený materiál.

Zdeněk

Zajímalo by mne, jak dostali do Kašmírského údolí lokomotivy a vagony, když tam byla do této chvíle jen autonomní železnice.

Noscortas

Nevím, tak třeba je naložili na nákladní automobily a převezli je tak přes ten krátký úsek mimo železniční síť?

Plecháč

No tak třeba v těchto místech https://mapy.cz/s/nutacafada bych asi nechtěl řídit náklaďák s lokomotivou na návěsu. V Indii používají hlavně šestinápravové lokomotivy s váhou kolem 120 tun, osobní vozy mají skříň širokou 3,24 metru oproti našim 2,825, i když jsou o něco kratší. Musela to být hodně zajímavá přeprava. Ten úsek bez kolejí měřil asi 170 km po silnici, část cesty je tam normální dálnice, ale část je úzká horská silnice.

Padre

Rozmontovali a naložili na slony.

David

Když je možný vozit lokomotivy za náklaďákem po Evropě, tak to půjde taky.

jkjk

Stavba začala v roce 1983.

Šalina na Špilas

Jako vtip dobré, ale ohrané, tak s dovolením si taky nudně dovolím oponovat:
U nás od 80. let: všechny koridory.
Od roku 2009: 4. koridor, Uničovka na 160, Brno – Zastávka, komplet nové Pardubice (těch pražců na výhybkách asi vyměnili jen v Pardubicích víc), přechod na ETCS na koridorech.

Ač SŽ většinou kritizuji, tak mě nebaví to neustálé shazování čehokoliv českého, takže tak.

Šalina na Špilas

Ale možná se musím omluvit. Je-li pan diskutující z Albánie, tak to asi odpovídat bude.

Martin

Přijeďte k nám vlakem do Liberce, my jsme SŽ a elektrifikací nepolíbený kraj.

Šalina na Špilas

Nu ale víc než jednu novou výhybku máte, ne? Jinak jako cestující na trati 300 soucítím.

Padre

Jak to elektrifikací nepolîbený kraj? Vždyť za Adolfa jste za hranicí na území Pruska měli elektrifikaci skoro všude.

Jiří Šrámek

Jasně. A v Liberci ještě máme tramvaje. Tak není na co si stěžovat, že?

David

Krásný, jak na tom výčtu jsou jen rekonstrukce a ne nové tratě…

Adam Ř

Ty koridory často byly de facto nové tratě přibližně na místě starých

Honza

Tak když už je tý železnice u nás tolik tak není vždy třeba stavět novou

Dejv

Masakr a u nás máme problém vyhloubit dva tunely mezi Ústím nad Orlicí a Chocní nebo neumíme postavit tunel na 200 km/h. Indi, kterým se sněhem za to jak cestují, postavili něco takového, neuvěřitelné.

mlokXCM

To srovnáváte dvě různé věci. U nás by se ten tunel postavil v pohodě. Problém není samotná stavba. Problém je přípravný proces.

Jan Tichavský

Taky je rozdíl stavět trať do míst, které ještě nebyla připojená na železniční síť anebo dělat nové tunely u stávající trati, kde vám uberou jen jednotky minut, to se hůř prosazuje.

Roman Marek

Titulek článku mě zcela vykolejil…….

mgr.pavel

Naolejovala Julie koleje? I v Himaláji? 🙂

VRTjecesta

Oceňuji termín překolejit, který použila Michaela Škultéty v českém překladu Winterbergovy poslední cesty. Ta v originále odkazuje na knihu Die Überschienung der Alpen.

kuna

Himaláje, sesuvy, zemětřesení, nadmořská výška, konflikt se sousedním Pakistánem zcela bledne ve srovnnání s modernizací tratě skrze Střešovice. To je naprosto nesrovnatelný oříšek, to by nedali ani Číňani.

Kvák

Jak se tak dívá na videa tratě, tak ty mosty stavěly rovnou pro dvě koleje.

PetrK

podle mě to stavěli hlavně chlapi

Frantisek X

On by k tomu „i“ stačil i jen jeden ve skupině. 🙂

Stepan

Třeba to stavěly firmy.

Petr

A u nás jsou problém Brdy. 😀

Stráťa

Pro SŽ je problém i rovina kolem Pohořelic.

Zdeněk

U nás jsou problémem především lidé. Je to ten věčně opakovaný scénář. Ano postavte to, je to velmi potřeba… no, ale víte tady u nás ne, ale hned vedle u sousedů. a tak se to opakuje s jen drobnými obměnami dokola. Takže nekritizujte SŽ (nebo jindy ŘSD apod.).

František

Pro SZ je problém cokoliv jiného než vizualizace a nebo oprava nádraží

Petr

Ono i pro ŘSD. Viz informace o stavbě spojky D5-D4.

Petr

Pět let plánů a teď se probudil alespoň ministr s jižní dálnicí. https://zdopravy.cz/plan-na-desitky-let-ministerstvo-predstavilo-dalnicni-obchvat-strednich-cech-40352/

Pitrys

…bylo rozhodnuto v roce 1994, stavět se začalo o rok později… U nás to trvá i 30 let než se kopne do země.

mlokXCM

Dost špatné srovnání. V Indii asi neřeší některé věci, které se řeší v Evropě. Třeba životní prostředí. Srovnávat se má srovnatelné.

Radek Janata

A jste si jist, že oni o tom předtím taky 30 let nedebatovali? Indie je tradičně celkem byrokratická země, to mají po Britech.

jkjk

Základní kámen trati Džammú – Udhampur ukládala ještě Indira Gándhíová v roce 1983, ten úsek byl zprovozněn až v roce 2005. Z indické organizace staveb si opravdu vzor neberme.

Petr

Zajímavé v tom samém roce se přerušila elektrizace trati Zdice-Protivín. 😀

JiP

No hlavne je videt co lze postavit kdyz se chce a co je za problemy v ceske kotlince, kdyz se tzv nechce. Nase kopecky jsou uplne k smichu a tunely a mosty stejne ve velkem nestavime.

Jan

Strategický krok v dlouholetém přetlačování o Kašmír s Pákistánem. Rovněž určité gesto směrem k Číně…

Ondřej Wagner

Že by Indové chtěli propojit indickou a čínskou železniční síť?

Klondajk

Myslím že jde o to, kdo tam dřív dopraví vojsko. I když trefit most není problém ani z Číny

Kubrt

To určitě ne. Ale je dobré ukazovat přítomnost a aktivitu v regionu.

Radek Janata

Pokud by snad chtěli, o čemž pochybuju, tak to by bylo mnohem snažší udělat na druhém konci Himalájí u Derjeelingu.

Jan

To asi ne, i když teoreticky by Indové byli dostatečně chráněni rozdílným rozchodem…