Letecké společnosti Letectví

IAG ovládne španělské aerolinky Air Europa. Covid srazil cenu o polovinu

Air Europa má ve flotile také 5 Boeingů 787-8. Foto: Air Europa
Air Europa má ve flotile také 5 Boeingů 787-8. Foto: Air Europa
IAG má na zaplacení firmy šest let, chce výrazně posílit vliv madridského letiště.

Skupina International Airlines Group (IAG) se definitivně dohodla s majiteli aerolinek Air Europa na koupi druhého největšího španělského leteckého dopravce. Kupní cena bude nakonec kvůli současné krizi v letectví o polovinu nižší.

Kontrakt oznámila IAG v tiskové zprávě. Kupní cena je nakonec zhruba 500 milionů eur, navíc splatná až za šest let po převzetí. K transakci dojde přes společnost Iberia, jednu z aerolinek patřící do skupiny IAG. Prodávajícím je španělská společnost Globalia. Transakci musí schválit ještě Evropská komise.

IAG věří, že i přes současnou nepříznivou situaci na trhu jde o strategický nákup, který posílí pozici celé skupiny na evropském nebi. Transakcí chce vytvořit velký přestupní hub v Madridu, který má podle firmy plně konkurovat Amsterdamu, Frankfurtu nebo Paříži. Od transakce čeká skupina i velké synergie v oblasti nákladů a příjmů.

K převzetí Air Europa by mělo dojít v druhé polovině letošního roku. „Větší skupina může takovou hlubokou krizi, jaké nyní čelíme, zvládnout lépe,“ řekl šéf IAG Luis Gallego.

Air Europa má aktuálně ve flotile 52 letadel, v porovnání s koncem roku 2019 o 16 méně. Firma se kromě letů po Evropě zaměřuje i na spojení zejména do Latinské Ameriky. Aerolinky během současné krize čerpaly úvěr přes 400 milionů eur od španělské státní holdingové společnosti SEPI.

10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MPE

Obavam se, ze tohle tak snadno neprojde pres antimonopolni urad: Iberia, Air Europa i Vueling pod jednim vlastnikem, to se jim nebude uplne libit…

beija

MAD je už i tak silným hubem pro lety do celé Latinské Ameriky (kromě Brazílie), takže to dává smysl.
Čekám více takovýchto prodejů v příštích měsících.. Tak schválně, kdo bude další?

Mata

Doufám že udělají i nové zbarvení letadel, protože Air Europe má asi nejošklivější zbarvení v Evropském letectví. Samozřejmě je to věc názoru a v této době asi i zbytečné vyhazováni peněz IAG

Tomas

Takže další oslabení skyteamu…. mno .. úžasný.

RHood

SkyTeam není o Air Europa a nikdy nebyl. Byl hlavně o rozdělení trhu mezi Evropou a USA mezi Delta, AF, KLM a do počtu Alitalia.

Mata

Souhlasim, ale čím více členů ve Sky Team tím je to pro ně lepší

RHood

Čím více členů v jakémkoliv seskupení, tím horší nalezení konsenzu, bohužel.

Tomas

co to plácáš?

Jaký konsenzus? letecká aliance není žádná jednotná firma, ale defakto zájmové sdružení firem za účelem zvýšení zisku a přijmů. Společnosti i v rámci aliance si pořád konkurují, byť (v omezené míře) spolupracují.

Konsenzus tak nějak moc nemají na čem hledat – v podstatě ten konsenzus začíná a končí na propojení FFP … na ničem víc se ty společnosti hromadně nedohadujou, i jen blbé C/S spolupráce se nedohadují „přes alianci“, ale stále bilaterálně mezi jednotlivými členy, na základě zájmů jednotlivých členů.

Tomas

Blábol.

Air Europa zajištovala pro cestující v rámci skyteamu celkem solidní obsluhu destinací v jižní americe. v tuto chvíli toto v pdostatě padá.

KLM a AF ji v tomto nenahradí, a argentici , ti mají problémů dost sami se sebou.

Jakub

Tudíž nejspíš konec Air Europa u SkyTeamu.