Cestovní ruch Dopravci Železnice Zprávy

Hvozdnický expres čeká na jaře premiéra se slovenskými motoráky 811 i s historickou „kachnou“

Hvozdnický expres. Pramen: FB Railway Capital
Hvozdnický expres. Pramen: FB Railway Capital
V létě na trati z Opavy-východ do Svobodných Heřmanic bude pro velký zájem jezdit souprava s lokomotivou.

Trať Opava východ – Svobodné Heřmanice, která je jedinou s ryze turistickým osobním provozem ve Slezsku, čeká letos hned několik dopravních premiér. Vůbec poprvé se zde v Česku objeví v pravidelném provozu s cestujícími slovenské motorové vozy řady 811, fanoušky železnice překvapí neobvyklé nasazení motoráku s přezdívkou singrovka a letní vozbu převezmou kapacitnější vlaky než dosud.  Vlaky zde pod názvem Hvozdnický expres provozuje společnost Railway Capital, sezona letos začne v pátek 28. května.

„Jednoznačnou špičkou tratí, kde provozujeme sezonní provoz, je takzvaný Hvozdnický expres. Ani já jsem neočekával, jaký úspěch v tomto místě osobní doprava zaznamená,“ řekl při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz majitel Railway Capital Jan Šatava. Doplnil, že letošní sezonu na této trati zahájí motorový vůz M.240 přezdívaný kachna nebo singrovka. Dopravce vůz před dvěma lety pečlivě zrenovoval, před letošní sezonou jej navíc musel opravit po loňském střetu s osobním autem na přejezdu.

„Bude to takové překvapení, bude tam zahajovat letos dopravu a část června bude zajišťovat víkendové vlaky. Potom ji vystřídá motorový vůz řady 811. První, který u nás bude jezdit v takovéto pravidelné dopravě. Je to slovenský klon české 810, který je podle mého názoru technicky nejlepší,“ uvedl Šatava. Půjde tak o vůbec první nasazení těchto slovenských motorových vozů v pravidelné dopravě v Česku. Vozy se objevily v provozu v Česku už loni. Tehdy šlo však podle informací deníku Zdopravy.cz o zkušební provoz vozidla v rámci schvalování jeho typu pro ČR.

Vzhledem k velké poptávce cestujících vyrazí na slezskou trať následně v hlavní letní sezoně větší souprava Railway Capital s lokomotivou. „Jako velké překvapení o letních víkendech budeme na žádost objednavatele vypravovat ‚těžké‘ soupravy, to znamená hektora, dva balmy a případě ještě vůz pro přepravu cyklistů a jejich kol,“ sdělil Šatava.

Na této trati skončil pravidelný každodenní provoz v dubnu 2014 a stejného roku zde začaly jezdit v létě výletní vlaky v režii Railway Capital. Zatímco většina turistických tratí je v provozu v letní sezoně o víkendech a státních svátcích, tato trať se ostatním lehce vymyká tím, že zde začíná sezonní provoz vždy v pátek jedním párem večerních vlaků. Sezona je zde však kratší než u turistických vlaků ve Středočeském či Ústeckém kraji, letos trvá od 28. května do 28. září.

Celý rozhovor s Janem Šatavou vám přineseme v podcastu Cesty Zdopravy.cz v pátek.

51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marcel

Přeji ať je rok 2021 ekonomicky úspěšný, těším se na 811 , na srovnání a z nostalgie na Singrovku , přijde mi stále na tu dobu jako luxusní vozidlo . Proste vzpomínky z dětství nenahradíš.

ABC

No tak zrovna nám jako děckám přišlo hrozně supermoderní svézt se šukafonem, protože u nás jezdily výhradně singrovky. Podobně asi jako když přijela první Karosa 734 místo ŠM11 …

Marcel

No já jsem z Brna a mnoho příležitosti Singrem jet nebylo🙂

ABC

Tak já jsem z karlovarska. Tam byla pravidelná příležitost ještě v druhé polovině devadesátých let 🙂 A ještě někdy před rokem 2000 jezdily na „Hrbaté“

jal

vůbec první nasazení těchto slovenských motorových vozů v pravidelné dopravě v Česku.

jal

To není až tak pravda. Běžně jezdí už nějaký ten rok ze Slovenska jako přípoje k 471

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Teď tam jezdí 813

JirkaK

KPT rail již loni jezdili s jednou 811 na Jihu Čech

robert

M 242 se taky říká kachna? Já teda znám kachnu jako tramvaj KT8D5.

BDs

Tož ona se tak houpe na vekslích, tak se jí říká kachna..

robert

A taky je to Citroën 2CV.

Kernteriér

A mám dojem, že se tak nějak podobně jmenuje i jakýsi pták…

robert

Bystrý chlapec. 🙂 Tvůj dojem je určitě správný, nicméně tady se bavíme o přeneseném významu slova, o přezdívce. 😉 A mimo jiné je to článek z neověřeného zdroje. 🙂

Petr

M 240 pokud vím se vždycky říkalo Singrovka, dle zvuku motoru připomínající šicí stroj.

Socha

taky možnost

Hřebíček

„…je jedinou s ryze turistickým osobním provozem ve Slezsku“. A Bruntál – Malá Morávka, na které je provozován obdobný dopravní model leží kde? Ve Slezsku samozřejmě.
A kdybych chtěl být hodně rýpavý, tak trať do Morávky vede 100 % po slezském území, zatímco Opava – Svobodné Heřmanice v dlouhém úseku Slavkov – Mladecko po území moravských enkláv vklíněných do slezského území.

realistický odhad

S Malou Morávkou máte asi pravdu, s Hvozdnickou dráhou to ale vidím jinak – ta je podle mě v historickém Slezsku celá.
https://mapy.cz/zakladni?x=17.7744956&y=49.8791052&z=13&l=0&source=area&id=57

Hrebicek

Zde odkaz na Moravu vč. moravských enkláv https://mapy.cz/s/hotaposoze

Gwann

no, ona i úzkokolejka na Osoblažsku by měla být správně provozována moravskými zemskými dráhami

Pája

Nevíte Prosím někdo, v čem jsou slovenské 811 lepší oproti 810?

Kubrt

Zejména mají poháněné obě nápravy a mají elektrický přenos výkonu.

pohledem realisty

Což BOHUŽEL nemusí nutně znamenat, že jsou lepší vždy: trakčně samozřejmě lepší jsou, ale od samého počátku byly problémy v zimě s nasáváním sypkého sněhu do chlazení trakčních motorů, které kvůli tomu často „odcházely“.

Kubrt

Netvrdím, že je to lepší, jen konstatuju hlavní rozdíly. Příště budu formulovat jak u soudu, abych se nedostal do podezření.

ABC

no jo ale dotaz tak zněl. v čem jsou lepší 🙂

Jiří Kocurek

Jak to safra dělají ve Švýcarsku… bílá tma:
https://www.youtube.com/watch?v=XsVJ8PCV-0M&t=2400s

O.K.

Prostě s tím při výrobě počítají.

Jézeďák

Rozjezd je opravdu svižnější než u 810. Něco mi říká, že byly vyrobeny z přípojných vozů 010.

Zrzek

Bodejť by nebyly svižnější, mají větší výkon než originál 810. Slováci stavěli ze všeho co bylo. 811, 812 i snad 813 se stavěly z přívěšaku, motoraku a něco dokonce bylo novostavby.

Kubrt

Kromě výkonu mají 811 i víc než dvakrát vyšší adhezní hmotnost než 810, což té svižnosti taky pomáhá.
V případě 811 je původ: 4x 810, 13xBaafx a 10 jich má skříň z novovýroby MSV Studénka. U 812 a 813 už převažovaly přestavby z motoráků, ale část byla i z přívěsů.

Jézeďák

Díky za solidní informace.

Mychal

Skvělé! Budu tam! 🙂

asdfg

Je zvláštní, jak se nejdřív zruší pravidelný provoz, protože je tam slabá obsazenost spojů. Načež vznikne turistický provoz a během 6 let už je potřeba souprava s kapacitou cca 120 míst.

Možná by stálo za úvahu zda i na jiných tratích nemít „všednodenní provoz“ pro cestující do práce, školy, atd. a „víkendový provoz“ pro turismus v jiných časových polohách, případně i třeba přímé vozy.

Kernteriér

Protože do průměru na vlak se počítají cestující za celý rok. Ten je pak logicky mizerný, když obsazenost je jen v rámci turistiky.

Odpolední autobus z Jeseníku do Brna se taky uživí jen v neděli, když veze studenty a lidi z výletů, nic jiného bych v tom nehledal.

Willy

Není na tom nic zvláštního, je to atrakce, takže rodiny s dětmi se tam vozí čistě kvůli té jízdě. S dopravní obslužností a pravidelnou dopravou to nemá nic společného.

jal

Hlavně jsou tam turisticky atraktivní cíle. Buď koupání na konečné nebo na kole blízká Slezská Harta, s možností svezení na lodi atd.

Miroslav

Ke stejnému efektu došlo na gmünských úzkokolejkách. Po zavedení sezónního turistického provozu je počet cestujících o mnoho vyšší než v dobách pravidelné dopravy. Funguje zde princip vzácnosti, nevšednosti. Na některých tratích to může být řešení.

Jan

No ale pokud je počet cestujících vyšší než v dobách pravidelné dopravy, tak tam postrádám tu vzádnoct a nevšednost 🙂

Tomas

je kapku rozdil jezdit tam kazdy den … a o vikendech

svojsin

Navíc jen víceméně letních dnech.

Opavák

Jakartovice musely skončit, protože MS kraj potřeboval někde ušetřit ujeté km, které potřeboval použít na otevření linky na Mošnov. Kdyby nebylo Mošnova, Jakartovice pořád jezdí, protože lidi vlak používali. Neříkám, že všechny spoje jezdily narvané po střechu, ale lidi jezdili. Paradoxem je, že na Jakartovice jezdilo denně mnohonásobně víc lidí, než jezdí teď na Mošnov.

Josef Král

Mít vlakové spojení s letištěm je velká výhoda. Snad to cestující hojně využívají.

Pavel

On ten Ryanair nějak v minulosti nechtěl přozpůsobit svůj letový řád našemu železničnímu grafikonu.

Facepalm

Na chvíli jsem se zasnil nad zubačkou nahoru z Bojova… 🙂

Kalanis

Praštěnější nápad: https://mapy.cz/s/hesaguvepu

Ostravan

Pokud takto, tak by to chtělo líznout obce u Slezské Harty (turismus), třeba Leskovec nad Moravicí nebo Dlouhou Stráň:-).

Kalanis

A rovnou honit krabičky dokola… 😀 https://mapy.cz/s/dadepebude

Jiří Kocurek

Je libo horský tunelmost, který vede odnikud nikam? https://mapy.cz/s/refagofure

Kalanis

Když tunel, tak pořádný… https://mapy.cz/s/hafotuvoce

Alibaba

S něčím takovým se i uvažovalo, jen ty poloměry by jste měl zvětšit alespoň na 300, ideálně 600, aby se po tom dalo jezdit rychleji.

Alibaba

Kdyby nebyly ty příšerné oblouky mezi Bruntálem a Dlouhou strání, tak je to dobrý návrh.