- Železnice •
- Dopravci •
- Cestovní ruch •
- Zprávy
Hvozdnický expres čeká na jaře premiéra se slovenskými motoráky 811 i s historickou „kachnou“
V létě na trati z Opavy-východ do Svobodných Heřmanic bude pro velký zájem jezdit souprava s lokomotivou.
Trať Opava východ – Svobodné Heřmanice, která je jedinou s ryze turistickým osobním provozem ve Slezsku, čeká letos hned několik dopravních premiér. Vůbec poprvé se zde v Česku objeví v pravidelném provozu s cestujícími slovenské motorové vozy řady 811, fanoušky železnice překvapí neobvyklé nasazení motoráku s přezdívkou singrovka a letní vozbu převezmou kapacitnější vlaky než dosud. Vlaky zde pod názvem Hvozdnický expres provozuje společnost Railway Capital, sezona letos začne v pátek 28. května.
„Jednoznačnou špičkou tratí, kde provozujeme sezonní provoz, je takzvaný Hvozdnický expres. Ani já jsem neočekával, jaký úspěch v tomto místě osobní doprava zaznamená,“ řekl při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz majitel Railway Capital Jan Šatava. Doplnil, že letošní sezonu na této trati zahájí motorový vůz M.240 přezdívaný kachna nebo singrovka. Dopravce vůz před dvěma lety pečlivě zrenovoval, před letošní sezonou jej navíc musel opravit po loňském střetu s osobním autem na přejezdu.
„Bude to takové překvapení, bude tam zahajovat letos dopravu a část června bude zajišťovat víkendové vlaky. Potom ji vystřídá motorový vůz řady 811. První, který u nás bude jezdit v takovéto pravidelné dopravě. Je to slovenský klon české 810, který je podle mého názoru technicky nejlepší,“ uvedl Šatava. Půjde tak o vůbec první nasazení těchto slovenských motorových vozů v pravidelné dopravě v Česku. Vozy se objevily v provozu v Česku už loni. Tehdy šlo však podle informací deníku Zdopravy.cz o zkušební provoz vozidla v rámci schvalování jeho typu pro ČR.
Vzhledem k velké poptávce cestujících vyrazí na slezskou trať následně v hlavní letní sezoně větší souprava Railway Capital s lokomotivou. „Jako velké překvapení o letních víkendech budeme na žádost objednavatele vypravovat ‚těžké‘ soupravy, to znamená hektora, dva balmy a případě ještě vůz pro přepravu cyklistů a jejich kol,“ sdělil Šatava.
Na této trati skončil pravidelný každodenní provoz v dubnu 2014 a stejného roku zde začaly jezdit v létě výletní vlaky v režii Railway Capital. Zatímco většina turistických tratí je v provozu v letní sezoně o víkendech a státních svátcích, tato trať se ostatním lehce vymyká tím, že zde začíná sezonní provoz vždy v pátek jedním párem večerních vlaků. Sezona je zde však kratší než u turistických vlaků ve Středočeském či Ústeckém kraji, letos trvá od 28. května do 28. září.
Celý rozhovor s Janem Šatavou vám přineseme v podcastu Cesty Zdopravy.cz v pátek.