Hubení květeny na kolejích. Správa železnic pořádá konzultace k vývoji po konci výjimky EU

Trať Ústí nad Labem-Střekov - Velké Březno. Pramen: Správa železnicTrať Ústí nad Labem-Střekov - Velké Březno. Pramen: Správa železnic

S koncem roku 2022 vyprší výjimka Evropské unie pro využívání glyfosátu, který se dnes pro hubení plevele používá.

98 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ahr

Máte v tom trochu hockey. Souhlasím s tím, že problém nadužívání Roundupu je na poli, nikoli na železnici. Pravidla pro postřik pešunku jsou velmi přísná (nutno mít certifikaci od rostlinářů) a běžně se používá tzv. zónový postřik. MUVka má několik kamer a řídící počítač, který vyhodnotí zelená (=zarostlá) místa a řídí trysky na přední a zadní postřikovací liště. Je to velmi účinné (bohužel taky dost drahé), ale zase se ušetří za postřik, protože kamení není zelené a tudíž se nestříká.

Alois

A to mají všechny MUVky?

medvěd

V Švýcarsku jsem viděl parní mašinku a ta měla dole lištu s párou. Takže při jízdě funěla pára dolem .

Petr

proč je to potřeba odstraňovat?

Jiří Kocurek

Vyroste, uzraje, kola namelou a rosa udělá těstíčko. A těštíčko klouže. https://zdopravy.cz/u-kdyne-se-srazily-dva-vlaky-nejmene-trinact-zranenyc-59989/

roman

Protože se v tom blbě chodí a snižuje to viditelnost

Jarda

Protože plevel kořenovým systémem zanáší kolejové lože, které musí být ze své podstaty propustné, aby vlivem klimatických jevů nedocházelo k deformaci svršku a tím pádem kolejí. To samo ostatně obhajuje podstatu glyfosátu práve na železnici, neboť ani jedna z ekometod nehubí kořenový systém (desikace. kyselina pelargonová, nebo pára či horká voda). Co do rychlosti provedení též není možné sekat, aby nebyla kašička a těch specifických důvodů pro drážní provoz je prostě spousta… Tedy nemá náhradu.

Petr

Protože odhlučnění trávou funguje jen do určité rychlosti (tramvaje). Pak to spíš klouže a lítá kolem a musí se to stejně sekat.

Tom

To mi připomnělo, jak vloni v létě v Lysé takhle MUVka s postřikem ošetřovala ráno 5 minut před příjezdem vlaku kolej hned u 2. nástupiště, kde čekaly desítky lidí na vlak a dostaly svoji plnou dávku mraku aerosolu. Takový super pocit, když tam čekáte se svojí čerstvě těhotnou manželkou a někdo Vás přeleje Roundapem. A to jsme se alespoň na poslední chvíli schovali za tu plechovou boudu, co tam tehdy ještě byla a nedostali plný zásah. Těch 5 minut by to jistě nepočkalo, když tam pak 25 minut nejede nic…

Jarda

To je tam kde si dráha stříká sama, ne?

Alois

Postrikat vás samozřejmě neměli… Ale co se týká poznámky o těch 5 minutách, tam bych byl opatrný…

Miroslav Zikmund

TRAVEX = chlorečnan sodný … za bolševika stála plechovka 8 Kčs, kupovali jsme to jako „puberťáci“, ačkoli se v podstatě jedná o výbušninu ….
Rozpusťte ve vodě, pěkně tím nemočte noviny, nechte uschnout, nacpěte do kamen, zapalujte pomocí prskavky a utíkejte …

Jiří Kocurek

Hodinová mzda v dopravě byla nějakých 20 Kč, tedy 3200 Kč měsíčně (1986).
https://www.czso.cz/documents/10180/35067255/1100251539.pdf/afd4b303-aa1d-42f6-a1e8-8bab1b3f58ae?version=1.1

Jinak je to teda dost nepříjemný jed a to i pro zvířata žijící okolo trati. Nadýchat se toho nehcete…

Jiří Kocurek

Dost možná by pomohlo odstavit z provozu „hnojící“ vozy.

Huh

Tak to by opravdu nepomohlo. Byl jste někdy venku od PC? 🙂

Leinad

Pomohlo, otázka je o kolik a zda by se to vyplatilo.
Nicméně vozy s propadavajícím WC se odstavují i z jiných důvodů.

Jiří Kocurek

I hnůj jsem vozil na zahrádku. Ono to pak lépe roste. Mnohem lépe než nehnojené.

julio

Na to je najlepší ocot. Je ekologický, prečistí vzduch, najlepšie je ho striekať keď svieti slnko, na druhý deň je koľajisko bez porastu. Len by bolo potrebné urobiť testy, čo urobí kyselina octová s koľajami a ostatnými kovovými dielmi na železnici. A mudrlanti nech nemudrujú a skúsia si jeho účinok na záhrade alebo na sídlisku pred domom. Ak ste o tom ešte nepočuli, je najvyšší čas sa presvedčiť.

Sporak

účinok je především v tom, že to pěkně několik dní smrdí. Lidové návody pak doporučují smíchání se solí, což taky není pro půdu velká hitparáda. Jinak to funguje asi tak že to spálí listy, čili zhruba podobné jako ta pára či vypalování. Narozdíl od glyfosátu který rostlinu zlikviduje celou.

Sporak
medical examiner

Jak to vlastně dělají ÖBB nebo DB?

Petr

stejně jako u nás. A také hledají způsob jak to splnit. Zajímavá je Belgie. https://www.railtech.com/infrastructure/2020/06/25/sheep-regulate-vegetation-along-tracks-in-belgium/

Jaaa

Mám blbej dotaz: Jak se to dělalo před vynálezem průmyslových herbicidů?

Jan Neruda

Jednoduše. Na trať se pustily parní lokomotivy a jejich žhavé jiskry a pára se postaraly o vše samy

medical examiner

Takže by stačilo občas vyměnit bangli za štokra… 😀

Petr
Miroslav Zikmund

A jak se TO dělalo na elektrifikované trati – Lipenka, Bechyňka bez žhavých jisker a páry ….

Petr

tak zrovna Bechyńka je známá, že to Křižík představoval jako minimální zásah do krajiny. Takže sekat nejmíň sena a otavu. Ještě tam rostou borůvky mezi pražci, podobně jako na JHMD? v 93 nám to ukazovali z mašiny.

Petr

Ono to působení parního provozu, bylo vidět i v okolí tratě, většinou křoví došlo k úhoně, takže se dalo i krásně pást na pešuňku kozy, nebo pěstovat brambory.

On:

Nevyjde levněji častější čištění a výměna štěrku?

P_V

Vlak pro strojní regeneraci štěrkového lože + několik let pomalých jízd než se trať dočká v pořadníku, je podle Vás levnější než kropicí muvka?

Roman

Dvakrát ročně budeme měnit na celým nádraží štěrkové lože. Jo to se vyplatí

Pražec

No jo, koza na každém nádraží už vyšla z módy.

medical examiner

To by to musela být nějaká študovaná koza, aby včas odběhla z kolejí před jedoucím vlakem…

Petr

To nebývaly jen kozy, ale i jiná zvířata žijící blízko u dráhy. Zvířata nejsou blbci a naučí se.

Jiří Kocurek

Hmm, kolik že je sraženách zvířat kolem kolejí?

Petr

Pokud jde o hospodářská zvířata, tak se stává spíš u stád (krávy, koně). jinak jsou to spíš divoká zvířata, která trať pouze přechází. Ostatně ta Belgie do těch koz a ovcí jde i se stády a speciální drážní ovčáci, to spásají i podél VRT.

Roman

My máme mezi kolejimi zajíce, jenom potvory to nějak nestíhají spásat

Petr

Kozy a zajíci jsou mlsná zvířata, lepší je ovce nebo lama. 🙂

roman

To jo ale kdo to bude uklízet když to při posunu přejdeme?

Chleba Nakup

Musíte si to přejíždění rozplánovat, ať řízečky vyjdou na všechny 🙂

Jenisej

Kdyby SŽ je používali jen k ošetření tratí, tak to umím pochopit. Ale oni nalijí i stovky litrů po peronech, kde lze plevel bezpečně odstranit mechanicky, protože se jim nechce.

Jarek

Plus pět metrů na každou stranu.

On:

Doufám že se hlasíte jako dobrovolník na tuto práci. Bude stačit mzda 200,- za nástupiště třikrát ročně?

Jenisej

To je problém SŻ, jak si zaplatí lidi na údržbu. Když před Xxx lety byli ve stanicích ještě lidé, tak to dělali běžně. Zametli, vytrhali plevel, pokosili travu.

Miroslav Zikmund

Ale když máte ty knížecí rady, tak byste se měl přihlásit sám a dělat to buď jako nekvalifikovanou práci za minimální mzdu na Dohodu o pracovní činnosti nebo na Smlouvu o dílo za pevně stanovenou odměnu – jak výše navrženo třeba a těch 200 Kč / peron …. pochopitelně včetně odvozu do hnědého kontejneru, pracovní nástroje si obstaráte sám, zdarma absolvujete vstupní školení VŠ01 a taky musíte absolvovat zdravotní prohlídku dle 101/95 Sb. Vestu výstražné barvy možné od SŽ nafasujete, jinak si jí musíte koupit sám …

Jenisej

Ještě.jednou to zopakuji. Management SŽ zrušil ve stanicích lidi, kteří tu práci zastali. A misto toho lije stovky litrů nebezpečných chemikálií do životního prostředí, jen aby ušetřil peníze. Takže je to jejich problém, jak si to vyřeší. Já mám svou práci a nemám v umyslu jít dělat jakoukoli brigádu k SŽ.

Milda

Při platech co mají kluci od tratovky se nedivte že se lidi nehrnou. Když nejsou lidi není práce a tak dokola. Pak taky na postřikovač, křovinořez musí mít každý školení atd byrokracie to je kolikrát jednodušší vzít starou dobrou kosu

Beda

Ono by to take chtelo rozsirit ochrane pasmo, aby se mohlo kacet i trosku dal od trate. Pokud se nemylim Senat to zamitl a vysledek? Prisly bourky a byla zcela ochromena hlavni trat pres Vysocinu tj. popadane stromy, vetve (bylo to i na dalsich tratich). SZ by mela znovu aktivne usilovat a rozsireni tohoto pasma a moznost kacet nebezpecne dreviny i dal od trate.

Pavel Bláha

Článek není o kácení, nýbrž o konci výjimky pro rozprašování karcinogenních herbicidů do krajiny v okolí žel. tratí.

Zdendik

A to, že se okamžitě neutralizují po styku s půdními bakteriemi, tvrdí jen výrobce.

asdfg

Kancelářští dostanou kyblíček, rukavice a vestu a vyrazí na trať. 😀

asdfg

Úderka z Dlážděné má mínusovací neděli? Strach že by museli něco dělat? 😀 😀

medical examiner

Asi.
Možná mají kopřivku s manuální práce…
Nebo alergii na ocet, který se nám osobně báječně osvědčil na dvorku.

nowas

Lít kyselinu do kolejiště je geniální nápad.

Jiří Kocurek

Obzvlášť na betonové pražce a do mostních kontrukcí. Budem je dělat kyselinovzdorné?

Luba

Bude to jako v ZOO, cedulky podél tratí s nápisy: Tento metr kolejiště v udržuje Honza Vobluda z Horní Dolní. Děkujeme.

Honza

O co, že skončí u vodní páry pod tlakem.

Jan Mahdal

Nedokážu si představit, čím by to museli vyrábět, kontinuálně napařovat čtyřmetrový pás něco spotřebuje.

K.S.

Není teď náhodou v opravě nějaký Štokr? Nebo není k dispozici nějaká Němka? To by snad šlo, ne? Nebo konec konců, neměly parní generátor i nějací brejlovci?

Zdendik

Neúčinné, funguje jen chvilku.

Marana_CZE

Sice je to méně účinné než normální herbicid, za to ale bezpečnější. Většina lidí z vodní páry „nechytne“ rakovinu narozdíl od herbicidu…

Sporak

a jak chytneš rakovinu z herbicidu na kolejích? chodíš je olizovat?

Marana_CZE

Většina herbicidu se aplikuje postřikem, což znamená že ten herbicid rozprašuješ… A jaksi se nám ta aerosolová směs může dostat i do okolního ovzduší… Herbicidy jsou prostě zlo, zvlášť když to jde dělat jinak…

Kopr

Nemluve o tech, co s herbicidy pracuji.
Vuz, který herbicidy aplikuje asi take nebude hermeticky uzavreny.

Navíc proc bychom do uz tak zkousene prirody lili dalsi chemii, kdyz to lze jinak?

Nyvlt

Vůz lze udělat s přetlakovou kabinou. Zemědělské stroje lze mít jako vzorek. Jen mne zaráží jak tratě ošetřovali před 70-80 lety. Drážní tělesa vidím na historických záběrech udržované, bez náletů a tunelů v chráněné „zeleni“.

asdfg

Odpovědí je parní trakce….

Sporak

ta řešila i pásmo kolem trati 🙂

Růža

Jezdily páry a ty tu vegetaci vypálily.

Kumsta

No, zatím to moc jinak dělat nejde. Teda za předpokladu, že to nebude stát miliardy jako pořizovací náklady plus několikaznásobení těch současných 100M.
Mimochodem už v současné době třeba u nás tím jak šetřej to na mnoha místech vypadá jak polní cesta a ne koleje.

Martin

A jak? 😆 A hlavne s jakymi naklady? 😂

Růža

Dříve to obstaral parní provoz jaksi sám.

Pavel Bláha

Jako je běžné jinde, mechanickým odstraňováním, vysekáváním, stejně jako se standardně provádí podél silnic a cest. Prolévání krajiny tunami rakovinotvorného roundupu je dosud tolerováno snad jen na dráze.

Pavel Mráz

A ten stroj, který to bude mechanicky vysekávat lze i na kolejích objet tak, jako na silnici? Pokud to dokážete, tak souhlasím. Ale já si myslím, že by na to, vzhledem k rychlosti toho stroje, byla potřeba výluka koleje. Za sezonu na každém takovém úseku 5-6x, to byste teprv řvali jak protržení

Pavel Bláha

Výluka koleje je i při pojezdu dosavadního kolejového rakovinometu.

Miroslav Zikmund

Kropení je vhodné dělat v noci, kdy se tekutina neodpařuje tak rychle a nejlépe za deště, aby se dostala rychle ke kořenům … a rostlinka si na jedu rychle pošmákla ….

Adamgolias

No to asi ne, tento typ likvidace vegetace pracuje na principu ulpeni látky na zelených částech rostlin s následným transportem pletivem rostliny do kořenů. Zde je dest kontraproduktivní, listy omyjeme od jedu a ten je v zemi neúčinný.

Alois

Neni

Miroslav Zikmund

Trávu nebo „bejlí“ budete v koleji sekat jak … je třeba „zničit“ rostlinku od kořenů. Jinak je to boj s větrnými mlýny nebo sysifovská práce …

P_V

Nemusí se rozprašovat, stačí kropit. Na kontaminaci okolního ovzduší si musejí dávat pozor, aby to nežralo i okolní polnosti a lesy. Píše se to i v návodu.

Hlavní problém glyfosátu je v použití jako desikant u hospodářských plodin. Prostě se s tím pole pokropí před sklizní, aby „to zelené“ méně překáželo a aby umírající rostlina stáhla víc živin do plodů. A pak se to sklidí a my to jíme. Nějaká pokropená dlažba nebo koleje je jen marginální problém.

Sporak

Ta rostlina hlavně musí dostat nějakou koncentraci aby to fungovalo. Na stromy musí být podstatně vyšší než na trávu a na jehličnatý to nefunguje vůbec. Takže ani pár kapek fouknutých vedle přilehlý les skutečně nezlikviduje.

Jarek

Funguje to i na smrkové nálety – viděno mezi Prahou a Benešovem…

Kamil Maršálek

Silně pochybuji, že při hubení plevele se někdo zamýšlí nad tím, kam ten sajrajt kropí a kolik.

Miroslav Zikmund

Cožpak není možné vyrobit usměrněný „kropáč“ – kapalina bude směřovat dolů a kolem kropáče bude zástěra bránící rozptylu tekutiny mimo obrys kropáče (vozidla). Tak, jako si nevěsty mnohdy táhnou závoj po zemi, tak by si kropicí vozidlo táhlo po pražcích kolejnicích „závoj“ a podobné zástěrky by byly i na bočních stranách kropáče …

Alois

Ale ano . Samozřejmě se chyba stát může… Ale jsou i úseky kde se nezříká, páč je to úředně zakázáno…

Taky pokud dojde k poškození např. Cizí flóry, poškozený pak žádá odškodnění, pro zaměstnance to není příjemné. .

Sporak

jaksi se nám ta aerosolová směs může dostat i do okolního ovzduší

a tam asi zůstave viset na nějakým věšáčku ne

Jarek

Glyfosát nebo jeho rezidua (chemikálie, na které se po čas rozpadne), se spojí s prachem, který víří projíždějící vlak.
Jako cestující to dýcháte.

medical examiner

A člověk pak jede v Bdmpee nebo v rakouských Bmz, a klimatizace to nasaje…

Miroslav Zikmund

Není to o konstrukci zařízení, jíž se dostává postřik do prostoru mezi kolejnicové pásy ….
Předpokládal bych, že za postřikovacím zařízením stříkající svisle bude nějaká zástěrka tažená po pražcích bránící rozptylu herbicidu do okolí …

mic

Říkal mi jeden známej chemik, že zákaz glyfosátu je kontraproduktivní, neboť se jedná o jedno z menších zel. Většina ostatních (nezakázaných) herbicidů je prý ještě toxičtější. Problém glyfosátu je jeho nadužívání v zemědělství, nikoli jeho měrná toxicita.

MHD

A bude to účinné i na Bolševníky, co se vyskytují u trati? Třeba u Svojšína.
Tipuji, že ne…

K.S.

Pokud vím tak bolševník, ale i jiné tyto rostliny, jako třeba pajasan, se musí jinak, uříznout a „pařez“ zatřít tak aby se to dostalo do zbytku rostliny, jinak to z kořene obrazí. Buď tak, nebo Agent Orange a napalm.

MHD

Stačí zjara glyfosát. Ještě než začne kvést. A pak během roku případně opakovat, pokud po první dávce něco přesto vyroste.
Pokud bolševník vykvete, tak už jen opatrně odříznout květ a schovat do pytle a spálit. Aby se nemohl vysemenit. Rostlina tím svůj život do podzimu ukončí. Nicméně na okolní nekvetoucí Bolševníky to vliv nemá.

Greta

Jsou i jiné možnosti termickeho pletí, třeba propagovat hořáky.

P_V

Ovšem musí to být hořáky na vodík vyrobený elektrolýzou ze solární elektřiny.

Halamus

Ekopošuci tomu říkají „zelený vodík“.

Adamgolias

Energeticky náročné, pro účinek nutno vypálit i kořínky, takže je nutno aby plameny ,,olizovaly,, kolejové loze , s následnou možnou degradací zařízení kolejiště.

Petr

Bohužel to moc účinné není, některé TS měst, kde už na to přešli, mají takříkajíc hlavu v pejru. 🙁