Hubení květeny na kolejích. Správa železnic pořádá konzultace k vývoji po konci výjimky EU

Trať Ústí nad Labem-Střekov - Velké Březno. Pramen: Správa železnicTrať Ústí nad Labem-Střekov - Velké Březno. Pramen: Správa železnic

S koncem roku 2022 vyprší výjimka Evropské unie pro využívání glyfosátu, který se dnes pro hubení plevele používá.

Správa železnic aktuálně zahájila předběžné tržní konzultace k budoucnosti hubení nežádoucí vegetace na kolejích. Výsledkem má být „Návrh koncepce hubení nežádoucí vegetace na železniční síti ČR po roce 2022“. Důvodem je skutečnost, že s koncem roku 2022 vyprší výjimka Evropské unie pro využívání glyfosátu, který se dnes pro hubení plevele používá. Zatím není jasné, zda dojde k prodloužení této výjimky.

Správa železnic využívá převážně chemického hubení plevele, kdy se glyfosáty používají k potlačení růstu nežádoucí vegetace. Aplikace se provádí prostřednictvím upravených drážních vozidel. „Pro snižování množství aplikovaných herbicidů volíme cestu selektivního postřiku. Ten vede ke snížení dávkování herbicidu za předpokladu zachování stejného účinku se zacílením na místa výskytu plevele. Dochází tak ke snížení množství aplikovaných látek a tím i nákladů,“ doplnila mluvčí SŽ Nela Friebová. Částečně podle ní dochází i k mechanické likvidaci plevele sečením.

Náklady na hubení nežádoucího rostlinstva v kolejišti se pohybují kolem 65 milionů korun. Správa železnic přitom kombinuje vlastní síly a využití externí firmy.

Předmětem předběžné tržní konzultace bude mimo jiné „upřesnění možností provádění výše uvedených služeb“. Železničáři chtějí zjistit možnosti dodavatelů herbicidů. „Tak, aby mohl zadavatel optimálně nastavit zadávací podmínky veřejné zakázky,“ píše se v dokumentaci.

Tagy glyfosát hubení plevele Správa železnic
98 komentářů