Hrozba soukromníky zabrala. České dráhy státu zlevnily o čtvrtinu
České dráhy nasazují na linku Ex2 většinou lokomotivy řady 380. Foto: Jan Sůra
Českým drahám zůstane provoz dálkových linek Ex2 z Prahy do Horní Lidče a dál na Slovensko a i rychlíků R18
Tady je jasný důkaz toho, že ČD když chtějí, tak dokáží jezdit mnohem levněji než kolik dostávají dotací. A z těch přemrštěných dotací pak kryjí dumpingové ceny na trati z Prahy do Ostravy, Brna, Hradce Králové nebo Plzně….Ale na druhé straně když chceš cestovat např. z Brna do Strakonic nebo na Lipno, nebo např. z Pardubic do Liberce, tak se nedoplatíš….Ale ministerstvu to je samozřejmě jedno….. Proto mne na lince Ex2 až tak nevadí, že to zůstalo ČD. Tady jsou různé výhodné nabídky. Alternativním dopravcům přeji úspěch spíše na lokálních rychlíkových tratích (jako např. výše zmíněných), kde je ČD příliš… Číst vice »
Stejně by mě zajímalo, jak chtělo ministerstvo něco soutěžit bez slovenské strany. Už vidím, jak tam Danko s otevřenou náručí vítá regiojet:-) A vozy by byly asi druhá věc.
Ze strany RJ elegantně řečeno, děkuji, ale nechci (ať už je důvod jakýkoliv). Ne že by tomu MD svými termíny, často šibeničními, nešlo naproti.
Otázka je, proč ČD jdou s cenou dolů, jsou snad na nule a přitom náklady na energie, mzdy, dopravní cestu jdou nahoru? Škoda, že tuto magickou formuli nebudou, z důvodu obchodního tajemství, zveřejňovat…
Já si myslím, že pseudosoutěže ničemu nepomohly. Důsledek bude pouze takový, že se Ťokův dopravce dostane do problémů. Přece osobní dopravu dotovalo cargo. Takže ještě si stěžují, že jim neplatí.
Jsem hlavně zvědav, jestli od prosince 2019 přestane MD objednávat vlaky na trase Praha – Brno – (Vídeň/Bratislava) přes Českou Trebovou.
No já doufám, že ne.. Pak by se opakoval vyhazovací trik.
Me prekvapuje, kolik diskutujicich je ochotnych k porusovani pravidel a) hospodarske souteze i b) pece radneho hospodare ze strany statu v zajmu zachovani stavu v minulosti uprednostnujiciho jedineho dopravce. CR se jednou vydala cestou trzniho hospodarstvi, kde je povinnosti organu statu (vcetne MD), ale i verejnych podniku (SZDC a RSD) jednat tak, aby k soutezi prispivaly, nikoli ji naopak blokovaly. Primarne musi jednat tak, aby to bylo hospodarne, efektivni a ucelne. A provozovat linku napr. starymi vagony, ktere jsou drahe na provoz, takze stoji vice na kompenzaci, skodi zivotnimu prostredi, lidem neposkytuji potrebny uzitek moderniho cestovani, zamestnanci diky nim ztraci… Číst vice »
Aha, a jistí soukromí dopravci na ucpaném koridoru nemají zpoždění?
Udělejme si o tom referendum..
porušování pravidel hospodářské soužtěže? péče řádného hospodáře? To jsou názory které tady slyšíme jen z druhé strany, kdo ví jak to s nimi je. A co poškození věřitele?
Zajimave… neni nahodou ono zlevneni dano tim, ze driv byla kompenzace slev zahrnuta v cene a ted se vyplaci samostatne ? To by davalo hodne slusny prostor pro ono snizeni ceny. A ukazuje se, ze CD ceny vypocitavaji dle predpokladanych nakladu, ale soukromnik je urcuje dle sve vypocitavosti… a ted se prepocital. 😉
O výpočtu ceny podle předpokládaných nákladů ČD opakovaně přesvědčily. https://zdopravy.cz/drahy-dostaly-obri-pokutu-za-podstrelene-ceny-v-soutezich-odvolaji-se-5852/ soukromník je určuje podle toho, kolik by ho stálo za 10 měsíců od podpisu smlouvy sehnat cca 120 vozů a x lokomotiv. Nicméně to bubu zjevně na ČD zafungovalo a to je hlavní. Jinak k tomu zlevnění, text smlouvy v tomto bodě je následující 9. Dopravce deklaruje, že v rámci výchozího finančního modelu, který je přílohou č. 3A této Smlouvy, předpokládal podmínky cenové regulace platné v době podání nabídky. Konkrétně to znamená, že 9.a) nařízené slevy, jejichž úhrada se od 1. září 2018 provádí zvláštním systémem (jízdné pro děti od šesti… Číst vice »
No vsak to pisu… CD pocitaji cenu jako kdyby sleva nebyla narizovana, protoze je ted resena jinak. Takze sice cena vypada o 25 % nizsi, ale pokud je az 40% cestujicich se slevou, tak CD vydelaji vic, nez s predchozi smlouvou. 🙂
Bavíme se o palbě za 2017,tedy přes 200 Kč za km. Na tu zkuste ohýbání reality. Kde berete jistotu, že slevy budou devět let?
Honzo… ano, bavime se o srovnani s rokem 2017, kde ty slevy byly jinak. Porovnavame to s nabidkou danou po 1. 9. 2018, kde uz se pocita s jinym systemem. Zatim si stale rozumime, nebo uz ne ? A kde beru jistotu, ze slevy budou 9 let ? Neberu ji nikde a ani brat nepotrebuju… I s tim totiz smlouva pocita a sam jste to v predchozi odpovedi citoval… „Smlouva z hlediska výchozího finančního modelu proto předpokládá stav, ve kterém tyto slevy nejsou nařizovány“ Coz v podstate znamena, ze pri dalsi zmene systemu slev (napr. pri navratu na system pred… Číst vice »
Nerozumíme. Předpokládá stav, kdy slevy nejsou nařizovány. Čemu na tom nerozumíte?
Mají to nacenit, jako by ty slevy nebyly.
No vsak… maji to nacenit jako kdyby vsichni zaplatili plne jizdne… Kompenzace slev neni zahrnuta v objednace, protoze bude zaplacena z jine kapsy a proto muze byt tato cena nizsi.
A myslíte, že dopravce bude automaticky předpokládat, že slevy budou devět let? není to trošku riziko? Jistě, pro ČD ne, kdyžtak natáhnou ruku a něco se zase prodá)
Nemyslim si nic, kdybych umel hadat budoucnost, nedelam IT, ale jiny obor. 🙂
Nicmene dopravce to trapit nemusi, protoze nic neriskuje. Pokud se to zmeni, tak se to bude brat jako zmena vychoziho financniho modelu a bude nutne udelat dodatek smlouvy.
Nebude. Proto je to tam takto napsané.
Takto napsane je to tam proto, aby nedochazelo k dvoji platbe. Jednou v ramci teto smlouvy a podruhe jako samostatna kompenzace.
Kdyby doslo ke zmene, tak se to resit bude… jedna se o rozdil 75% z castky pro 40% cestujicich, coz je tak zasadni zmena, ze ji v navrhu nedokaze zakalkulovat zadny dopravce.
Znovu opakuji: nebude. a vidím, že kvůli tomu budu muset sepsat extra text s jasným vyjádřením MD.
Ok, rad si to prectu. Prozatim pozdejsi zasadni zmena podminek ze strany statu snad vzdy koncila prohranou arbitrazi.
Nehlede na to, kdyby tomu tak opravdu melo byt, tak by to znamenalo, ze MD vlastne souhlasi s tim, ze si dopravci zakalkuluji moznost dvojiho proplaceni kompenzaci, coz pokud udelaji vsichni, tak vyrazne zvedne cenu kazde zakazky.
Že bych manželce začal hrozit milenkou, která by mi vařila levněji? A potom se budu radovat z toho, že mi manželka uvaří o čtvrtinu levněji? Budu se placat po ramenou? Aneb firma v rukou státu bude státu jezdil levněji…
To je poněkud zvláštní přirovnání. Na tuhle manželku se skládají všichni, ne pouze Vy. Váš život s manželkou asi není regulován zákonem a péčí řádného hospodáře. Pokud chcete zůstat u verze manželka vaří levněji, třeba zjistila, že stejné suroviny kupuje zbytečně draho a nemá nic jistého.
Jo tak podle pana Ťoka se přidá ušetřená částka na spojích ? A kam je nandá, to už neřekl. Na koridor Praha-Ostrava už se ale nevejdou, leda by jezdily o půlnoci. No i když i tam by se „75-tkaři“ rádi svezli.
Tak jestli čtu správně, tak bude zkrácen vlak Hradec Králové – Luhačovice, na Olomouc – Luhačovice. Sice protáhnou jeden pár ze Starého Města u Uh. do Luhačovic, takže pak není problém snížit cenu, když najedu denně o 96km méně.
Kdyby Ex2 a R18 na úseku Praha – Přerov spojili do jednoho vlaku, tak by se ušetřilo mnohem více. Bylo by to max. 10 vozů, to snad ty šroty typu 151 po rovině ještě utáhnou. Kdysi byly běžné 15 i více vozové rychlíky a jezdily v pohodě a s mnohem menšími zpožděními jak dnes. Dnes už to dokáže jen ten nenáviděný RJ 1021 a 1020. V Přerově by se na tento zdvojený vlak napíchla zezadu 363 směr Žilina a při šikovnosti železničářů by byl pobyt max 7 minut. Zpět by to trvalo asi trochu déle, ale hlavně by se ušetřilo… Číst vice »
ČD pěkně vycukli, RJ se přihlásil účelově jen aby byl další účastník, ale aby to nezískal a ČD přišly o pěknej ranec. Uvidíme jak je soukromníci vycuknou (nebo vycucnou) jinde. 😀 ČD s tím blokováním brzy dojede k privatizaci.
Prave, ze nevycukli… i pri cene o 25% nizsi na tom budou lepe, nez pred tim, protoze v predchozi cene byla zahrnuta kompenzace slev, ktera se nyni plati zvlast a tu slevu ma v prumeru az 40% cestujicich. 😉
„Tato Smlouva z hlediska výchozího finančního modelu proto předpokládá stav, ve kterém tyto slevy nejsou nařizovány.“ Jinými slovy, ve příjmech nemají být zahrnuty slevy. Protože také za půl roku může jejich tvůrce odpočívat v klidu věznice a na MD sedět někdo jiný a slevy mohou být opět tam, kde byly.
Aby se nakonec všichni ti, kteří se dnes radují, jak se ušetřilo, nedivili, až jednoho dne některé vlaky nevyjedou. Dnes už je velký nedostatek strojvedoucích a průvodčích. Těmito kroky lze těžko očekávat, že porostou platy a lidí bude čím dál víc z dráhy odcházet. Situace nakonec dopadne jako v autobusové dopravě, kde se kvůli nedostatku řidičů ruší spoje ve velkém. Hlavně že se ušetřilo….
Má řeč. Bohužel někteří hájí, že nejdůležitějších je 25% dolu.
Miroslav Kupec při této příležitosti zopakoval, že České dráhy jsou a budou pro kraje i ministerstvo dopravy seriózním partnerem, který všechno, k čemu se ve smlouvách zaváže, dodrží. „Jenom pro vaši ilustraci: v případě krajů je to celkem 52 smluv, které bychom měli v nejbližší době absolvovat se 14 kraji. Něco jsme už podepsali, něco předpokládáme, že podepíšeme. Všude ale zdůrazňujeme, že jsme spolehlivý partner, který zajistí to, co slíbil, že nikdy nenecháme naše partnery ve štychu.“
http://www.osz.org/index.php/zpravodajstvi-on-line-osz/34-zol-rozhovory/4661-kupec-jednani-na-krajich-i-s-ministerstvem-dopravy-jsou-narocna-ale-zatim-jsme-pomerne-uspesni
Ono je především otázka, kolik se přesně ušetří, zda-li vůbec. Částka 600MKč je odvozena ze stavu bez kompenzací slev pro studenty a důchodce, takže logicky ztráta při zahrnutí kompenzací by měla být menší. Kolik budou dělat kompenzace na obou linkách, to zajímavá otázka.
A když v budoucnu některá vláda kompenzaci slev zase zruší, bude ztráta a tím i dotace zase vyšší – z objektivních důvodů:)
Ano, konecne nekdo, kdo pochopil jak to je. 😉
„Aby se nakonec všichni ti, kteří se dnes radují, jak se ušetřilo, nedivili, až jednoho dne některé vlaky nevyjedou.“
Souhlas. Mame pro to i pekny termin – „zavod ke dnu“. Ostatne, nizkonakladove letecke spolecnosti by mohly vypravet.
Divím se te částce u RJ, když ještě nedávno tvrdil, že to zvládne bez dotací…. (Mimochodem kde je těch 70 vozů aktuálně?)
https://ekonomika.idnes.cz/jancura-bude-jezdit-do-ziliny-i-do-uherskeho-hradiste-p0n-/eko-doprava.aspx?c=A150601_081710_eko-doprava_suj
Jo jo, papír aj Internet snesou všechno. Plány jsou jedna věc, realita druhá.
RJ má momentálně 127 vagonů a do hradiště nejezdí po domluvě s leoexpresem. O jakých 70 vagonů píšete, to mají být k těm 127?
Pane „manažére Regiojetu“,píše se do Hradiště.Slovanské kmeny obývali kdysi hradiště-to je prosím něco jiného….
Váš přehled o počtech vagonů napovídá,že máte k vedení RJ velmi blízko,děláte něco jiného než lapíte u PC a chválíte RJ?
A ty zase děláš něco jiného než jen kritizuješ RJ? Podle sebe soudím tebe…..
Když už jsi takový detailista (lépe řečeno byrokrat), tak s velkým H je pouze Uherské Hradiště, jako název města, ale nikoliv jen hradiště, to je jen podstatné jméno, s malým h……
No milé děti a teď pohádka o tom, kdo to zaplatí. Ne, to už nebude pohádka, spíše balada o navýšení cen jízdného, zatímco „babišovi 75procentní“ si budou pískat, daňový poplatníci to zaplatí několikrát. Ať žijou plné dálnice naštvaných lidí, bez nároků na jakékoliv úlevy…..
proč vzpomínáš dálnice, když lidi přešli z aut na vlaky.
Spíše je otázka, na jakých linkach nazenou těch 200 milionů. U Regiojetu se dá od prosince spíše předpokládat expanze do Českých Budějovic nebo do Ústí nad Labem, kde bude jezdit regionální dopravu.
Co že se dá očekávat od prosince?
Elb: Od prosince 2019.
Ať žije konkurence! Daňový poplatník je nadšený!
Ví někdo čím chce LE jezdit Brno – Bohumín?
Těžko říct, jestli to vůbec ví on sám.
psal, že soupravama s číny.
Ty soupravy ještě nikdo nikdy neviděl, smlouva platí od prosince 2019, kdy mám pocit, že se jednalo o jednotky jedné velikosti, které moc neodpovídají představě MD o rozličných kapacitách podle dnů, svátků.
Z Brna hl.n. do Slatiny 810, pak přestup na minibus na letiště, pronajatými L410 od Van Air z BRQ do OSR, odtamtud pak další 810 přes Studénku, Svinov, hlavní nádraží až do Bohuníma.
Nebo jinak, ale musel by vědět o něčem, co je k dispozici.
Z článku: Pro ministerstvo dopravy jde o další důkaz, že oslovení více dopravců pro zakázku přináší velké úspory.
V případě RJ by to byla úspora cca 9 milionů což není tedy žádná sláva. Jestli on nemá na mysli že bude jezdit levněji než ČD že sníží cenu jen o 100Kč 😀
Důležitý je výsledek, bez ohledu na barvu. Zlevnění o 25 %. I kdyby Jančura nabídl o 100 % více, než platí stát dosud, tak by k tomu zlevnění nedošlo, pokud by stát neoslovil více firem.
No že by už na Ministerstvu pochopili co přináší konkurence? No hurá, daňový poplatník je rád. Jen houšť a větší kapky!
Ví někdo čím chce LE jezdit Brno – Bohumín?
coudy, nevím co ti není jasný, RJ se přihlásil jen a jen aby udělal dobro pro lidi, on vůbec o tu linku nestál jen stál aby se slevnila státu. Prostě novátor železnice.
A další příběh o pohádkovém podnikateli, kterému jde jen o blaho všech. 🙂
podívej se, tohle není pohádka, stačí jak on vybírá autobusy a vlaky, napiš, proč vůbec dal v astře ty displeje do tych sedaček? pro veverky?
Nezasvěcený člověk by si mohl pomyslet, že tohle někdo píše tendenčně, aby fanoušci Rj vypadali jako trotlové, ale vzhledem k vytrvalosti, a velmi obtížnému napodobování podobných komentářů dlouhodobě vězte, že tenhle člověk skutečně existuje.
tak co novátor udělal špatnýho pro cestující? To tě naučili kde, když někdo má pravdu tak ho otravovat aby tu pravdu neříkal?
Kde se na zlínsku nachází nějaký ten ústav pro choromyslné. Tam to musí být super pobyt. Jídlo, teplo, vycházky, volné jízdenky na žluté vlaky a imrvére na internetu na stránkách zdopravy. Jo to je panečku život.
Tento ústav je v Kroměříži. Párkrát za den tam jezdí autobusy RJ, ale vlaky jsou nejblíže v Olomouci.
které nesmí brát cestující do zlína a obráceně.
A oni mají chovanci tohoto ústavu možnost volně cestovat, hlavně tedy vlaky společnosti RegioJet (protože jsou nejlepší,jak jinak) sem a tam jen tak, nebo to má nějaký řád?
Píšeš z Kroměříže, z vlastní zkušenosti?
Úplně jste mně dojal, asi začnu plakat. Vidím svatozář nad hlavou majitele RegioJetu. Teď ještě tu o Červené Karkulce. 😁
On má vlastně Petr pravdu, i když ji podal svérazným způsobem. Jančura podával nabídku hlavně proto, aby ČD musely snížit cenu. Každá ztráta konkurence se počítá.
správně, já sice píši trochu, že to pochopí možná kdo má lepší chápání, ale nedomyslel jsem, že tady budou i ti co nemají psychotesty a nepochopili, že zub není za zub, ale za oko.
No sláva. Hned je mi to jasnější.
Proto podal nabidku o pul miliardy vyssi ? Aha, tak to jo…
Tak to dopadá, když se nechce. Kdyby se začalo od Adama, a nepřemýšlelo, jak to přihrát ČD, nemuselo to být o 1/4, ale 2/3…
Tak ona ta snížená cena muže být vlivem více faktorů, velkého nárůstu cestujících, tím myslím poměrně dost vysokou zaplněnost objednávaných spojů směr Olomouc, které ne zřídka kdy bývaly/bývají kapacitně podstřelené, úspory v provozu, třeba menším posilováním v exponované dny na vlastní náklady, levnější údržba/efektivnější využití vozů novým pražským soustruhem, přeturnusovaním na provoz dražší 380, která to ale třeba podraží jinde. Nevím jak moc, ale určitě i toto mohou být věci, se kterými se kalkuluje.
Elb: Vzhledem k mezirocmimu růstu doplatku na ex2 mezi roky 2016 a 2017 je to zajímavá teze.
Neříkal Jančura, že dokáže jezdit levněji? Nebo to myslel tak, že od státu si vezme více a cestující sveze levně, zatímco ČD jdou nebo půjdou (asi) cestou levně pro stát, draze pro cestujícího. Každopádně ať jezdím jak jezdím, ČD jsou levné i pro cestujícího. Tož sú z teho jelen.
ano čd jsou levné pro cesujícího, ale největší problém je v tom, že konkurence je levnější.
To nějak nevychází, zatím to je tak že ČD jsou levnější než konkurence. Možná jste myslel asi kávu ne? Tu mají opravdu levnou, pokud ji koupili v makru, tak kelímek vyjde na 30 haléřů.
nevím na jaký ceník se díváte, ale co už, jen vám připomenu kolik stála jízdenka otrokovice- praha před příchodem soukromníků, jestli nejste zaslepenec nemusím říkat jak se zlepšila kvalita cestování.
Taky je to jen na oko. Zub je pak chycen na mimokoridorové trati, kde ČD nemají konkurenci a zvyšují ceny každý rok. Zkuste se někde projet, třeba Otrokovice – Břeclav bez jakékoliv slevové karty ČD. Ta cena není dvakrát levná.
Navíc kolik spojů toho dne na trase Otrokovice – Pha vypraví ČD a kolik RJ nebo LE ?
Mají tak trošku jiné náklady.
Což jste ale úplně vedle, protože čím víc spojů, tím menší vedlejší náklady, jelikož se to rozdělí na víc spojů. Ještě nějaké moudro?
ČD jsou levné? Tak to asi vlakem nejezdíš? Je to nejdražší veřejný pozemní dopravce jaký v tomto státě existuje. Leckterý autobusoví dopravci, a to i ty na autobusové poměry silně předražené ČSAD Havířov a ČSAD Vsetín jsou levnější jak to ČD. Autobusoví dopravci na Vysočině nebo v Jižních Čechách jsou v některých pásmech levnější snad i o 50 procent. O vlakových to platí totéž, všichni co jezdí, jsou levnější. Stačí se podívat na ceníky a srovnat jakoukoliv vzdálenost, jak 10 km, tak 50 km, tak 100 km i více.