Hromadná elektrifikace polské železnice. Pod dráty půjde přes tisíc kilometrů tratí
Oprava trati Kłodzko - Kudowa-Zdrój. Foto: PKP PLK

Na vlaky se spalovací motorem již dopravci nemohou získat evropské prostředky.
Na vlaky se spalovací motorem již dopravci nemohou získat evropské prostředky.
U nás je třeba udělat studii…
Prostě Polsko. Berou podmínky jak jsou, během jednoho roku vypracují plán jak nejlépe prostředky využít a pak prostředky čerpají.
A my?
„My“ (Česko) = plán tzv. prostých elektrizací je znám již delší dobu.
Navíc mnoho dotací u nás stihlo být použito už dříve pro pořízení byť naftových moderních jednotek. Nebo byly případně pořízeny bez dotace.
Mmch. co tak sleduji ta různá polská obnovení provozu (na tratích, na nichž by u nás vůbec nebyl zastaven provoz), tak většinou/vždy (?) v danou chvíli bez elektrizace.
Zlotaryja, kam se obnovuje provoz a pod kterým článkem jste sám komentoval, tu elektrizaci pořád má a myslím to byl případ i jiných tratí. https://zdopravy.cz/polsko-chysta-obnovu-dalsi-trati-k-ceskym-hranicim-vlaky-se-maji-vratit-do-bogatynie-149233/ Důvod zavírání tratí v Polsku samozřejmě byl i v tom, že na nich neměli čím jezdit, chyběly jim velké nebo malé motoráky a některé tratě v 90.letech zavřeli i s koncem parních lokomotiv, z důvodů tohoto nedostatku se taky někde elektrifikovalo jen proto , aby tam mohli jezdit jejich Dřevolína. Proto je bizarní, že Polští výrobci Pesa a Newag, kteří na tuto situaci nedostatku motoráků zřejmě reagovali, teď budou mít vypuštěný rybník a návracení k… Číst vice »
Vy na správě železnic máte už v projekci okolo 200 km prostých elektrizací a jedna se i letos začíná stavět. Musíš líp sledovat intráč.
Nuž pokud vezmu prostou matematiku – oproti ČR 4x rozlehlejší Polsko má cca 20 000 km tratí, my s nejhustší sítí na světě 9 500 km tedy polovinu, nikoli čtvrtinu, toho co Polsko. 1000 km elektrifikace je 5 % tratí, to by u nás odpovídalo 475 km, tedy víc jak dvojnásobek toho, co píšete, že má SŽ v projekci. Jistě Polsko rovinaté, my máme spoustu lokálek, ale také mnoho tratí, které by si elektrizaci zasloužily a nejen tu, hlavně rekonstrukci na vyšší rychlosti – hlavně směr severní Čechy (Liberecko, Krkonoše, atd.). Jenže všechno stojí peníze a my jsme přeci jen… Číst vice »
Zas tak bych to s tou glorifikací Polska nepřeháněl…
To že budeme všichni platit jen proto, že není možno dále čerpat dotace na motorové vlaky, je docela smutná vizitka tohoto EU plánovaného hospodářství.
Co budeme platit?
Elektrifikované tratě jsou mnohem efektivnější, než neelektrifikované. A pak elektrický vlak nemá výfuk a neznečišťuje okolí. A na to rád ze svých daní přispěji. Jistě můžete mi demagogicky tvrdit, že výfukem je komín elektrárny, ale jen uhelné, případně plynové, ten má ovšem výrazně lépe čištěné spaliny, než motor vlaku vytvářející např. i jedovatý ozon O3. Kromě toho, že většina elektřiny (u nás přes 50, možná 60 %) už nyní pochází z jádra, vody, ev. větru a Slunce, a tam žádný komín není.
Jen tak dál! Kdoví, jestli budou dráty i do Karpacze. Pracovní vlak se štěrkem tam už byl. Kdyby se tam někdo chystal, tak na nádraží je hezké muzeum s fotkami k historii tratě.
1000 km je v Polsku relativně málo. Doporučuju se podívat do článku z Rynku kolejowego jaké tratě se tam zmiňují…