Hřib ohrožuje včasný nákup nových vlaků pro PID. Schvalování obří zakázky nabralo další zpoždění

Stadler KISS pro ÖBB. Foto: Stadler RailStadler KISS pro ÖBB. Foto: Stadler Rail

Praha měla mít podmínky soutěže schválené již v září, Hřib nyní mluví o lednu. Prodlevy nahrávají ČD.

Příprava největší drážní zakázky v české historii nabrala další zpoždění. Na konci dubna Středočeským krajem a Prahou představená soutěž na provoz elektrických vlaků na 30 let prošla ještě v prvním pololetí středočeským zastupitelstvem, Praha ale souhlas s vypsáním tendru dál odkládá. V praxi tak hrozí, že se nové vlaky nepodaří dodat do roku 2029. To by znamenalo snížený komfort pro cestující a s největší pravděpodobností provoz vlaků dál Českými drahami bez jakékoliv soutěže.

Když deník Zdopravy.cz poprvé upozornil v září, že soutěži hrozí zpoždění, náměstek primátora Zdeněk Hřib uvedl, že soutěž bude schvalovat zastupitelstvo v listopadu. To proběhne příští týden, na programu ale tento bod není. A není ani jisté, že bude do konce roku soutěž schválená. Součástí podmínek tendru na dopravce bude i dodávka 54 velkokapacitních elektrických jednotek typu EMU 400 za více než 21 miliard korun.

Největší železniční soutěž v historii. Středočeský kraj s Prahou vyberou dopravce na 30 let

„Rizika prodlevy jsme si plně vědomi již několik měsíců, kdy tato skutečnost reálně nastala. Proto se také detailně zajímám o tento stěžejní, až historický záměr rozvoje železnice na území Prahy a požádal jsem o jeho ucelené představení a prezentaci, včetně návrhu smlouvy,“ uvedl Hřib. Důvod zpoždění nevysvětlil.

Možná až v lednu, připouští Hřib

Kvůli zdržování na straně Prahy už dochází trpělivost radnímu pro veřejnou dopravu Středočeského kraje Petrovi Boreckému. Včera odeslal Hřibovi dopis, ve kterému mu připomíná, že se na jaře dohodli na schválení do poloviny září. „Každé další zpoždění projektu výrazně zvyšuje pravděpodobnost, že oba objednatelé nebudou moci od prosince 2029 realizovat spuštění provozu nových vlakových jednotek, a bude nutno složitě hledat náhradní řešení pro zajištění provozu na společných vlakových linkách na území Prahy a Středočeského kraje,“ napsal Borecký.

Oba zadavatele tlačí čas ze dvou důvodů. V roce 2029 vyprší stávající smlouva s Českými drahami. Pokud nebude znám vítěz nového kontraktu příští rok, výrobci nemusejí zvládnout dodat 54 nových jednotek typu EMU 400 včas. České dráhy by se v případě zpoždění soutěže ocitly v komfortní pozici. Kraj a Praha by neměly vysoutěženého dopravce a jediným řešením by bylo prodloužení stávající smlouvy. Dopravce by si tak mohl stanovit podmínky, za jakých prodloužení podepíše. Zpoždění vyhovuje také výrobcům kolejových vozidel, kteří dosud podobný typ jednotky vyvinutý nemají.

Hřib v odpovědích připustit, že ke schválení může dojít až příští rok. „Je předpoklad finalizace smlouvy až na přelomu roku, tj. finalizace zadávací dokumentace se smlouvou bude probíhat až v lednu, s předpokladem vypsání soutěže nejdříve v lednu 2025. Proto je plně dostatečné schválení v Zastupitelstvu hl. m. Prahy až v prosinci nebo lednu příštího roku. Schválení v Radě hl. m. Prahy se předpokládá již teď v listopadu, záměr je již zařazen na projednání ve Výboru pro dopravy,“ dodal Hřib.

Podívejte se, jak by mohly vypadat vlaky pro PID. Soutěž na EMU 400 zadrhla u Hřiba

Tagy EMU 400 PID praha Pražská integrovaná doprava Středočeský kraj
7 komentářů