Hranické viadukty projdou rekonstrukcí, poslouží vysokorychlostní trati
Na nevyužívanou část viaduktů by se měly vlaky vrátit kolem roku 2030.
Památkově chráněné Hranické viadukty čeká rekonstrukce. Dva ze tří mostů, cihlový a kamenný, poslouží jako spojka vysokorychlostní trati s městem Hranice, kde vznikne přestupní uzel mezi vybranými vlaky. Informace zazněla na prezentačním dnu Stavební správy vysokorychlostních tratí.
Oprava je nutná především u nejstaršího mostu, tedy cihlového. Pochází z roku 1846 a dlouhou dobu po něm již vlaky nejezdí. Nesmí na něj ani veřejnost, viadukt je oplocen a zprůchodněny jsou jen čtyři klenby. Nutnost rekonstrukce potvrdily i proběhlé výzkumy, jako byl stavebně-technický či stavebně-historický průzkum.
„Vlaky, dokonce ty vysokorychlostní, by se na nevyužívanou část Hranických viaduktů měly vrátit kolem roku 2030. Citlivá rekonstrukce jim tak vrátí jejich původní účel,“ uvedl mluvčí Správy železnic (SŽ) Dušan Gavenda.
Aktuálně je hotový záměr projektu. Potřebné je dopracování dokumentace pro povolení stavby, na čemž se nyní začne pracovat. Následovat pak bude realizační dokumentace.
„Napojení Hranic na vysokorychlostní trať výrazně usnadní dojíždění nejen za prací. Očekáváme, že snadná dostupnost Brna, Olomouce a Ostravy přinese nové impulsy pro rozvoj Hranic i celého regionu,“ řekl již dříve k představení terminálu Hranice náměstek generálního ředitele SŽ Mojmír Nejezchleb.
SŽ podle přepravního modelu očekává, že v roce 2050 bude nádraží v Hranicích odbavovat 9 800 cestujících ve všední den a 7 800 o víkendu. Hned po otevření vysokorychlostní trati by měly na nádraží zastavovat čtyři vysokorychlostní vlaky za hodinu.
Obrazem: Správa železnic odhalila podobu nového nádraží v Hranicích