Hradec Králové promění křižovatku Fortna na kruhový objezd
Vizualizace podoby přestupního terminálu Fortna. Foto: MMHK.cz
Součástí akce bude i proměna přestupního terminálu.
Součástí akce bude i proměna přestupního terminálu.
Obecně jsem za to moc rád. Ulice potřebuje rekonstrukci jako sůl. Logické uspořádání zastávek je taky super! Taky souhlasím, že křižovatka je příšerně složitá, je to však tím, že je tam fůra zbytečných odbočovacích pruhů.
Dle mého názoru by stačilo pouze klasické Tčko s jediným pruhem v každém směru… maximálně s jediným odbočovákem doprava z Hermannovy ulice ke zdrávce.
Kruhový objezd je sice super vynález, ale do centra měst podle mě nepatří – zabírá příliš prostoru, který by se dal využít na širší chodníky s lepším přecházením, stromořadí, případně cyklopruhy/cyklostezky.
Co se týče rychlostí, více by tam slušela třicítka.
Poznámka II. – jako hlavní problém proč většina zdejších diskutujících prská nad kruhovým objezdem je – že zmojí opakované zkušenosti je 50 km/h po městě bráno jako výsměch a drtivá většina – pokud ne dolova každý – to nedodržuje… A každý kruhový objezd ať je kdekoliv donutí řidiče zpomalit… Ať jsem jel kdekoliv po Hradci a měla ta silnice 2×2 pruhy, jedoucí předpisově 50 km/h tak mě přes 90% aut předjelo, takže naprosto chápu proč město volí takovouto variantu řešení dané křižovatky – ikdyž je to křižovatka jen malá…
Ať jsem jel kdekoliv po Hradci a měla ta silnice 2×2 pruhy, jedoucí předpisově 50 km/h tak mě přes 90% aut předjelo
To bude možná tím , že na těch čtyřproudech po HK snad vyjma u nemocnice nebo od OBI tou zástavbou na LB , je většinou rychlost zvýšená na 70 takže „kdekoliv“ se dívej na značky , mají je tam i vlevo.
Většinou je tam 60 km/h. 70 km/h je v úseku od Brněnské po Víta Nejedlého. 50 km/h je na městském okruhu jen v 500 m úseku ulice Resslova (není tam střední dělící pás) a na 4 pruzích mimo okruh na Vita Nejedlého ve směru od okruhu po Interspaar a na Antonína Dvořáka (opět bez SDP).
Pokud by Jarda 2 dělal autoškolu v HK dost možná by za těch svých 50 km/h na městkém okruhu vyletěl od zkoušek v autoškole za bezdůvodně pomalou jízdu. Takových případů několik znám.
Od Brněnské (Toyota) po Víta Nejedlého (Tesla) je taky 70. Až ten skleněný most je 50 a místy dál , jak píšeš , není tam stř. děl. pás . Od Baumaxu je taky zvýšená rychlost. V HK mám pocit , že to tam blokují hloupou jízdou hlavně místní a nikde jinde než při průjezdu HK nevidíš tolik aut lítat na červenou a na zelenou stát jak trubka asi jestli nepadne víc zelenější. A co mě baví nejvíc je příjezd do HK od OL kde na prvních světlech stojíš ikdyž z města jedou. Bral bych to kdyby pak byla zelená vlna,… Číst vice »
Hradecké grafikony se shluky spojů v jednom směru a náhodnými intervaly jsou případ sám pro sebe.
Jakožto Hradečák musím nesouhlasit protože na příjezdu od Holic (Svitavy / Olomouc) se dá na zelenou vlnu dojet až na kruhák s okruhem u kolejí. U toho Futura to trošku závisí na provozu ale zase až takový problém to není. Když srovnám HK s Prahou tak průjezd na červenou je hodně podobný. Co teď ale začíná být problém je to, že v souvislosti s novou světelnou signalizací přibývá míst kde je zelená pro chodce se zelenou pro doprava odbočující auta – min. na křížení okruhu a Gočárovy třídy ve směru od podchodu a to samé na další křižovatce okruhu s… Číst vice »
Kdysi byl Hradec architektonickou perlou i v pojeti dopravy, velkoryse okruhy s dvema pruhy a auta jela, nyni vsude pruh pro cyklisty nebo autobusy, rychlost 50max, uz tam nejezdim, chybi uz jen hupy, aby se dalo vynutit i 30, 15 a zacly konecne fronty aut, ktera jsou spatna, protoze kouri:)
Křižovatka Fortna je bezpochyby dopravní špunt, který potřebuje upravit. Může za to několik věcí: poměrně vysoká intenzita dopravy včetně dlouhých kloubových autobusů a trolejbusů, celkové řešení křižovatky a umístění přechodů. Podle mě lepší varianta než OK by byla udělat pevný ostrůvek v ulici Komenského, jak to někdo navrhoval, aby neznalým bylo jasné, že tomuto směru nemusí dávat přednost. Za další rozšířit odbočovací pruh od stadionu k mostu, aby napojení s dopravou od Komenského k mostu bylo plynulejší. Alternativně udělat vyhrazený odbočovací pruh od stadionu k mostu pro MHD (až k zastávce). Dále je zapotřebí posunout přechody u zastávek tak, jak… Číst vice »
Stačí se podívat třeba do Ústí nad Labem, kde kloubové trolejbusy (i dlouhé nekloubové) projíždějí podobně velké kruhové křižovatky a problém s tím v zásadě nemají (např. Stříbrnická x Krušnohorská, Masarykova x Roosveltova aj.). Kruhové křižovatky nejen rozmělní dopraví proudy, zároveň eliminují závodníky. A to snad není ve městě nikdy na škodu.
Samozřejmě, že to ti řidiči projedou, tak blbě to snad navržené není, ale určitě z toho budou mít velkou radost. Pokud víte, jak pomalu a opatrně se jezdí na OK U Koruny, tak zde to bude ještě pomalejší. Navíc spousta řidičů je neohleduplných a ty autobusy a trolejbusy vůbec nenechá do křižovatky najet, kolikrát tam čekají poměrně dlouho. Navíc stačí, aby před přechodem u zastávky MHD bylo několik aut nebo 1 delší autobus a v kruháku bude hned takovýto kloubák blokovat průjezd ostatních vozidel.
Eliminují závodníky ano, ale sakra co ta spotreba a co opotřebovávání brzd a spojky neustále se rozjíždět a brzdit? Nemělo by i ve městech existovat něco jako nejplynujelsi průtah bez zbytečného brzdění a tím ztrátám?
No nevím, když vidím Pardubice a jejich 4 kruhové křižovatky v řadě, tak je mi zle. Normálně se dá křižovatka projet i 30 az 40 km/h (když jsem na hlavní a vidím, že nic nevidím), zatimco u „kruháku“ prostě musí každý zpomalit, není zde pořádně vyřešena přednost jízdy. Také chci vidět, jak zde pojede MHD, nebo jak plynulá bude doprava s cyklisty (s novým zákazem předjíždění)
Křižovatka Mileta na silnici I. třídy ale nemá s městem nic společného, to se musíte zeptat na ŘSD, proč se její rekonstrukce (opět) opozdila.
Možná to bude moc radikální, ale co kdyby byl vnitřní okruh jednosměrný dvoupruhý kruhový objezd? Žádné semafory, jen připojovací, odbočovací a vyhrazené pruhy se zastavkami pro MHD …
To by 27 nedojela k Adalbertinu nebo 2 na Komenského a Magistrát. Ledaže by ta jednosměrnost platila pro všechny mimo MHD.
Jako Nehradečák obdivující krásnou a plynulo dopravu díky městskému okruhu …. Z odkazu na Hradeckou Drbnu jiných diskutujících a komplet vizualizacích se mi to velmi líbí – je to pěkné , čisté, jednoduché… prostě super Jediný problém Hradce Králové vidím v tom že paprskovité napojení sídlištních i regionálních radiál je řešeno pomocí semaforů – to je fakt blbě.. Ideálem by bylo napojení mimoúrovňové anebo pomocí prostorově velkých kruhových objezdů jako jsou například v Plzni na Borských Polích – místo na to pořád v Hradci je – ale ubývá komerční zástavbou.. Poznámka: Museli by ale být opravdu prostorné jak na Borech… Číst vice »
Ono to vypadá pěkně, čistě a jednoduše, ale nebude to dobře fungovat. Ta část se zastávkami je vyřešená slušně, jen ta OK tam nepatří. Nejde ji vhodně umístit do středu křížení komunikací a místa je tam tak málo, že nebude větší než ty zmiňované miniokružní křižovatky na Poděbradské v Pardubicích. A to tam budou jezdit kloubové trolejbusy. Proto je taky navržená, jako celodlážděná s patníkem uprostřed. Přitom stačilo udělat jeden fyzický ostrůvek stávající křižovatka by fungovala mnohem lépe. O plynulosti dopravy vypovídá to, že HK byl loni nejucpanějším městem v ČR: https://www.stoplusjednicka.cz/nejvice-casu-v-zacpach-stravili-ridici-v-londyne-v-cesku-je-nejhorsi-hradec-kralove-pardubice-praha Teď se navíc začli dávat po městě nové… Číst vice »
Hlavně prosím ať vozovku v místě stání pro autobusy tvoří něco jiného, než ty dlažební kostky, které má HK tak v oblibě. Nedrží tvar a šíleně to na nich drná. Na pár nově opravených zastávkách už v HK mají beton nebo asfalt s nějakou zpevňující vrstvou – drží to, nedrná to, tiché to je a estetické taky.
* pardon: drncá 🙂
Dle vizualizace to budou zase žulové kostky:
https://hradecka.drbna.cz/files/drbna/images/page/2021/12/14/size4-16395126954144-207-v-zime-se-zacne-s-rekonstrukci-krizovatky-fortna-na-vnitrnim-okruhu-hradce-kralove-mesto-dokoncilo-v.jpg
CB kryt vyztužený kari sítí by byl jistě výdržnější a příjemnější pro cestující, ale v HK se to moc nenosí.
Někde už jsou po HK aspoň zastávkové panely od CS betonu, ale tady to nejspíš nedopadne.
Dopadne to stejně jako u Koruny. Záměr je vždycky super, ale měli by provést nejdřív sčítání dopravních proudů a potom to hodit do modelu, jak se budou chovat Dopravní proudy ve špičkách, třeba i ve spolupráci s dopravní univerzitou najít nejvhodnější koncepci a ne si jen od stolu říct že tam postavíme kulaťák a ono se to nějak vyřeší. Aby to zase nebyly vyhozené penize. Koruna se ještě dá zachránit tím že se podkope ve dvou pruzích v přímém směru Gočárova – Kukleny pro osobáky a železniční podjezd naváže po rekonstrukci 4 pruhově. Ale u Fortny to v jednom pruhu… Číst vice »
Podkopání aut je nesmysl, to už by bylo levnější vrátit se ke světelné křižovatce. Ta byla zcela bezproblémova a vyjezdila by i 30k aut/24h. Když tam stála vyjezdila 20k voz/24h, teď tam jezdí něco přes 10k a jsou kolony. V době přípravy Koruny PČR i dopravní odbornící poukazovali na problém s chodci. Proto dala PČR k této stavbě zamítavé stanovisko. Ty chodí na přechody u OK živelně, na světelné křižovatce měli svojí fází. Proto byla snaha prosadit tam podchod, jenže město si nedalo říct. Původní křižovatka by byla i tak lepší pro auta i pro chodce. Velká část nákladů stavby… Číst vice »
Možná kdyby se přidaly semafory pro chodce…
Její rekonstrukce klidně, ale se semafory a nejlépe s preferencí VHD. Není problém se s autobusem doskákat z přesného jízdního řádu až k minus osmi minutám na odjezdu od zimáku. Podobně zablokovaná je křižovatka u nemocnice ve směru z centra, dalších X minut a jízdní řád na roztrhání, pauza v pytli, zpoždění přenesené do obratu a spousta nemile se chovajících cestujících. Ať žije HK!
A tu preferenci MHD by jsi uskutečnil v tomto případě, kde jezdí ze všech tří stran , jak ? Každé privilegované pouštění zpozdí jiný směr a to zde nebude priorita. Propustnost křižovatky by se měla technickým zásahem zvýšit a nikoli snížit jako předpokládám zde nebo u Auparku HK to je podobné , plus zvýšit bezpečnost chodců , což zde prioritou není a pak rádoby design . Těch vozů zde bude stejně , ani obchvat HK to nezlepší protože jde o jiný typ provozu v centru , spíše lokálního charakteru. MHD HK je specifické hlavně množstvím zastávek u každého domku a… Číst vice »
Mám jisté obavy, že nedojde k vyřešení dopravní situace v HK , ale spíše dojde k totálnímu domrvení této křižovatky. Důvody mi nejsou známy.
Škoda, že zde není více vizualizací, než jen jedna fotografie 🙂
https://hradecka.drbna.cz/zpravy/doprava/11679-v-zime-se-zacne-s-rekonstrukci-krizovatky-fortna-na-vnitrnim-okruhu-hradce-kralove-mesto-dokoncilo-vyberove-rizeni.html
A bude to zase projektovat Kotas?
Po započtení inflace zjistíme, že tato křižovatka bude stát třetinu toho, co stála zrůdnost u Koruny, takže Kotas 100% ne.
Zaplať Pánbůh za ty dary.
Další mršení hradecké dopravní situace okružní křižovatkou, tak jak trvale prosazuje hlavní architekt. Jako by nestačila Koruna. Vše by vyřešil fyzický ostrůvek na Komenského za pár desítek tisíc Kč, tak aby těm,co odbočují od mostu k zimáku bylo jasné, že nemusí dávat přednost zprava a propustnost by šla rázem nahoru. Argumentovat nebezpečným přechodem pro chodce k Bono Publico je taky bezpředmětné, dle statistik CDV/PČR tam za 15 let došlo ke dvěma srážkám s chodcem (2008 a 2015) s lehkým zraněním. Takhle navržená okružka s tím betonovým patníkem uprostřed bezpečnost nezlepší. A při jejím malém průměru je pro provoz kloubových trolejbusů… Číst vice »
Souhlasím, že fyzicky oddělit směr „rovně“ po Komenského od soudu k zimáku by ulehčilo opravdu hodně. A je tam ještě jeden problém na druhé straně mostu. Brněnská x Hradecká. Dost hrozné T, tam bych snad zakázal odbočení doleva z Brněnský
Na druhou stranu mostu by se naopak kruhák hodil velmi dobře. Na most se totiž nevejde levý odbočovací pruh, který by situaci řešil, ten ale v případě OK není potřeba.
Vy máte v Hradci smůlu, že jste si několikrát zvolili na radnici sestavy tak zkorumpované, že bez jakékoli soutěže nechaly protečkního pseudoarchitekta a diletanta bez vkusu – Kotase město zničit. Jím navržený kruhový objezd u Koruny je jakýmsi souhrnem všech chyb, které lze při návrhu takové křižovatky udělat. Proto lze téměř s jistotou předpokládat, že dnes diskutovaná křižovatka bude vyřešena lépe.
To není jen o těch zvolených na radnici. Ty jsou spíš nekompetentní. Tady je to hlavně o osobě hlavního architekta. Ten tam nemá dávno co dělat a městu škodí i jinde než v dopravě. O HK se dobře ví, že ze všech krajských měst je nejhorší na stavbu čehokoli.
A jelikož Kotas je jeho kamarád a spolužák z architektury, tak jejich vazby jsou dostatečně pevné.
Tam by v prvé řadě mělo být pořádné zábradlí na severní straně křižovatky. Nejnebezpečnější je totiž tato křižovatka pro ty, kteří se vypotácí z Kotle s deseti a více čárkami na lístku. A ze schodiště občas taky vypadnou dost zajímavé figurky, které mají problém se stabilitou. 😀
Už se těším na komentáře od dopravních odborníků na FB stránce HK Salón republiky, jak je to špatně, zbytečně a bude to zdržovat auta a stejně dopravu ve městě blokuje MHD.
Však je to špatně, jsou to vyhozené peníze a bude to zdržovat jak osobní auta, tak především tu MHD, pro kterou je ta malá okružní křižovatka zcela nevhodná.
Naopak jsem zvědavý, jak se budou představitelé města vymlouvat až se ukáže, že to nefunguje a jen vyhodili peníze. Podobně jako to dělali a doteď dělají kvůli OK u Koruny.
Místní situaci neznám, takže jí nekomentuju, ale dostala mě citace náměstka primátora v článku – „Vytvořením kruhového objezdu by mohlo..“ – co to je? Obhajuje investici se slovíčky „by mohlo“? To je příšerné.
V HK nemají nikoho, kdo by řešil dopravu. O dopravní infrastruktuře rozhoduje pouze hlavní architekt a ten má v oblibě okružní křižovatky. Pěkně totiž vypadají a dá se do nich třeba umístit fontána. Okružky tlačil i na budoucí severní tangentu a celou přípravu stavby tím zdržel o víc jak rok. Nakonec ustoupil a bude mít MUK, severní tangenta půjde spodem a nahoře mu tu OK ŘSD postaví. Další OK si prosadil na 4 pruhu z města na PCE, Prahu, Brno/OL. Všechny tyhle směry bude must obsloužit jeden pruh. Přitom kvůli marketům jsou tam klasické MUK. Proto bude plánovaná jižní spojka… Číst vice »
Ono taky tvrdit, že by to mohlo zlepšit bezpečnost chodců a cyklistu je ukázka slušné nekompetentnosti. Chodcům to trochu pomůže, ale pro cyklisty to bude výrazně nebezpečnější.
Okružní křižovatky obecně pro cyklistickou dopravu moc vhodné nejsou, ale todle bude ještě o dost horší, viz. foto: https://hradecka.drbna.cz/files/drbna/images/page/2021/12/14/size4-16395126663063-207-v-zime-se-zacne-s-rekonstrukci-krizovatky-fortna-na-vnitrnim-okruhu-hradce-kralove-mesto-dokoncilo-v.jpg
Tento způsob napojení cyklistů do tak malé OK si říká o malér.
Že to nikdo neřekl holanďanům. V Holandsku jsou kruhové objezdy všude možně i s cyklopruhy.
Jenže tenhle bude bez cyklopruhů.