Hostem podcastu bude šéf královéhradeckého dopravního podniku Zdeněk Abraham, ptejte se

Elektrobus na hlavním terminálu v Hradci Králové. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraElektrobus na hlavním terminálu v Hradci Králové. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Zdeněk Abraham je sám řidičem autobusu, i když dnes už jen příležitostným.

45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jakub Minařík

Dobrý den pane řediteli, část populace bude MHD využívat i přes nedokonalosti, které zde někteří zmiňují (žáci, senioři, lidé bez automobilu). Disponuje DP analýzou, kde se zjišťovaly u množiny lidí, kteří nevyužívají MHD, jaké jsou toho hlavní důvody? Je-li jedním ze strategických cílů DP zvýšit množství uživatelů, měl by identifikovat hlavní dvě příčiny nebo jenom jednu, co by přesvědčilo tuto množinu potenciálních cestujících k využívání služeb DP. Domnívám se, že není efektivní a ani možné chtít postihnout všechny příčiny. Máte k dispozici, co je nejčastější důvod, proč MHD lidé nevyužívají a nebo obráceně, co by je přesvědčilo? Je možné, že… Číst vice »

Jan H.

Dobrý den, plánuje DPmHK zprovoznit své historické trolejbusy 14Tr čísel 08 a 28 a vozík s elektrocentrálou? Je docela škoda, že si na jakoukoliv historickou akci musí DPmHK půjčovat vozidla odjinud.

Vašata

28 je už 13 let sešrotovaná.

Vašata

77 již 5 let nepojízdná a 08 pojízdná ale zkorodovaná. Generátor NZ60 funkční v DP.

IDS

Dobrý den,
je DP připraven na plnou integraci do IDS IREDO a jak se stavíte k IDS VYDIS? Děkuji za odpověď.

czhunter

Dobrý den, říkalo se, že budou v HK zavedeny taktové jízdní řády.

Jednak v nich tedy moc taktu nevidím, ale zajímalo by mě, jak přesně jsou konstruovány jízdní řády, když se velmi často stává, že souběžné linky z okrajů města (typicky 1 a 2) nejedou v prokladu, ale jedou těsně po sobě (třeba 4 minuty) a pak 26 minut nic.

Absurdní je, že čím je jejich frekvence nižší (třeba o víkendu večer), tím je tento souběh častější a ironičtější …

Eisenbahn spezializt

Po HK v podstatě MHD nejezdím, ač jsem tam několikrát do týdne. Když už tak jdu pěšky nebo použiju nextbike. Důvodem je zejména nutnost shánět papírový lístek (SMS jízdenka je něco podobně exotického. Takže do doby zavedení platby kartou ve vozidle (jako to už funguje i v Pardubicích) holt smůla. Dotažení integrace ireda by taky bylo fajn.

CP1

Dojde k obnově odbavovacího systému a opětovného navázání spolupráce s MHD v Pardubicích, co se týče uznávání karet?
K dosazení více označovačů a tedy zrušení povinnosti nástupu u řidiče?
Lepší možnosti koupit papírovou jízdenku na vlakovém nádraží?

Adam

Dobrý den, kdy budou fungovat IREDO karty v Hradeckém mhd? (Tak jak to funguje např. v Pardubicích.) Děkuji

Kuba

Dobrý den pane řediteli, kdy bude zavedena webová stránka s online polohou vozidel MHD? Je to už celkem standard ve větších městech v ČR.

Adam Beneš

Dobrý den pane Abrahame, Živě si pamatuji na stavbu trolejbusové trati na Pod Strání za +- 17 mil. Kč a měl bych k ní pár rýpavých dotazů. V té době (aspoň mezi obyvateli Moravského) panoval předpoklad, že ji bude využívat přesměrovaná linka 1 nebo 2 a tím zrychlena doprava na Moravské předměstí, místo pomalé linky 24 se zrušenými 24R a 28. K tomu nedošlo a byla zavedena nová 4 v taktu neslavných 30 min. Byla tedy stavba opodstatněná? Nestačilo by na cca kilometr použít parciální trolejbusy? Předběhl snad jejich rozvoj tuto stavbu? Není kapacita linek 1 a 2 v koncovém… Číst vice »

***** Petr

Proč na všech zastávkách v centru, Gočárové i Brněnské pernamentně za sebou jedoucí stroje MHD (zvláštní je , že všechny stejným směrem mimo poslední zastávky s podivem max dvě stě metrů od poslední ) blokují jízdní pruhy i celé křižovatky bezohledně ostatním když se do nich nevejdou? Navíc tak extrémně rozbité zastávky s vymačkaným asfaltem (i tam , kde jezdí převážně jen MHD) jsou v celé ČR jedinečné (na kole až nesjízdné). Ještě mě zajímá, zvláště při nedostatku řidičů, proč koupě a provoz malých auto/trolejbusů bez nějakého smysluplného páteřního systému při častých zastávkách pomalu u každého domu prodlužující jízdu (… Číst vice »

Jenda

Co hodláte dělat s upadající konkurenceschopností hradecké MHD oproti ostatním druhům dopravy? Jízdní řády jsou tragické – mediálně propagované zavedení taktové dopravy bylo bohužel jen částečné a hlavně se stalo zástěrkou pro razantní omezení provozu některých linek. Linky č. 1 a 2, které jako jedny z mála byly konkurenceschopné díky kratším intervalům, byly seškrtány tak, že i v přepravních špičkách pracovních dnů jezdí prakticky podle víkendových jízdních řádů. Linka č. 6, která bývala nejsilnější linkou hradecké MHD a vždy jezdila vytížená, byla postupem času omezena na žalostné torzo. Její nynější jízdní řád ani nedává smysl – provoz v pracovní den… Číst vice »

Alibaba

Má ještě někde DP uschovaný vlečný vozík s dieselovým motorem?
Existuje nějaké porovnání výše zmíněného řešení pohybu mimo troleje proti trolejbusu s baterkama?

Arnošt

Má…

Marie Votroubková

Dobrý den pane řediteli, v televizi vypadáte vždy velice optimistický a usměvavý. Můžete mi dát recept na tuto náladu, když při této funkci dostáváte stále nekvalifikované dotazy, které zde čtu, týkající se integrace městské dopravy do krajské dopravy, úpravy tarifů, které ve všech MHD stanovují samotná města nebo organizátoři dopravy. Nejedná se tedy o manažerská rozhodnutí, ale politická rozhodnutí. Pevné nervy a díky za radu. Marie Votroubková, Plzeň

Dan

A napadlo vás třeba, že dobrý ředitel nečeká, až co po něm bude kdo chtít, ale sám může některé změny iniciovat a i těm politikům navrhnout? Recept na úsměv a dobrou náladu je právě ulovit nějaké teplé místečko, kde člověk může být pasivní a vystačí víceméně s konzervováním současného stavu a dotazy může s klidem odpálkovávat, protože ví, že jeho pozici to neohrozí. V Česku jsou vidět propastné rozdíly mezi městskými dopravními podniky, které se snaží inovovat a jednat prozákaznicky, a těmi, které jen dál přežívají a dělají jen to nejnutnější. Máte podivné vnímání toho, jaký dotaz je kvalifikovaný a… Číst vice »

Arnošt

Kdy, se pan ředitel naučí snášet kritiku a naslouchat řidičům a jeho dalším spolupracovníkům? Kdy, přestane lhát a začne říkat pravdu a ne jen to, co vypadá na venek hezky a pro jeho pozici výhodně?

Vtvt

Dobrý den, jaký je podíl nákladů na provoz trolejbusů a jejich infrastrukturu v DPMHK?

Za rok 2021 https://smlouvy.gov.cz/smlouva/18670151?backlink=6jjdk jste uváděli, že trakční energie+opravy trolejbusů tvoří 18% nákladů na trolejbusovou dopravu. Správní režie firmy je dalších 6%. A zbývajících 82%?

Prosím rozdělit náklady orientačně v % na:
– jízdy trolejbusů
– infrastruktura na jízdu trolejbusů ve městě (včetně napáječek atd.)
– náklady na parking a údržbu trolejbusů v garážích

Díky.

Honza 77

Dobrý den pane řediteli. Kdy vyjedou nové autobusy SOR NS a je letos v plánu další obnova vozového parku?

Hradečák

Dobrý den pane řediteli. Kdy vyjedou do provozu nové autobusy SOR NS a je letos v plánu další obnova vozového parku?

Lsv

Bude rekonstrukce křižovatky Mileta (se zpřístupněním Benešovky odtud) impulsem k větší změně provozní koncepce MHD? A plánuje se, třeba i v této souvislosti, výstavba nových trolejbusových tratí?

Jaké jsou dosavadní zkušenosti s elektrobusy a parciálními trolejbusy: Jak se vyvíjí dojezd a provozuschopnost během roku, po jaké době se mění akumulátory?

A stejně jako další mě zajímá i plná integrace do IDS IREDO

Hradečák

Dobrý den pane řediteli. Kdy vyjedou nové autobusy SOR NS do provozu a je letos v plánu další obnova vozového parku?

Beny

3 stejné dotazy, 2 přezdívky. Proto za mě minus.

Hradečák

Moje chyba, omlouvám se.

zvukař

V atlasu trolejbusů (NADAS 1986) se píše o přípravě trolejbusových tratí na Moravské předměstí. Nezdá se vám 37 let, které zatím uplynuly, na přípravu dostatečných?

Zdeněk Sýkora

Jihlava už v době vydání atlasu měla rozpracovanou trať, která se otevře letos. Při započítání plánu prodloužení tramvaje tak slavíme krásných 100 let od prvních reálných projektů…
37 let je nic.

Traveller

Kdy bude v hradecké MHD možnost platit bankovní kartou, jako zavedli např. v Pardubicích? Plánuje se obnovit spolupráce mezi vaší Městskou kartou a Pardubickou kartou? Plánuje DPMHK mít jízdenkovou aplikaci, jako mají taky v Pardubicích? A pokud bude DPMHK mít jízdenkovou aplikaci, a obnoví se spolupráce s Pardubickou kartou, propojí se také aplikace (jako že např. na ViPku budu moct jezdit v HK a naopak na tu hradeckou v Pardubicích)?

Lukáš Kníže

Jak to prosím vypadá s myšlenkou vlakotramvaje, kterou navrhoval Kotas v rámci ÚP?

Oldřich

Dobrý den, často čtu v tisku, jak je nutné čím dál více dotovat MHD v Hradci Králové. Neuvažuje vedení DPmHK se zavedením většího počtu zastávek na znamení, popřípadě jejich zavedení v určitý časový interval (v noci), čímž by jistě došlo ke snížení nákladů? Případně má k tomutu DPmHK nějaké propočty? Jak dále snížit náklady na provoz MHD?

czhunter

Větší počet zastávek na znamení byl HK zaveden asi tak před měsícem.

Richard

Uvažuje DPmHK o dalším rozšiřování trolejové sítě (např. Moravské předměstí, Podzámčí)?
Plánuje se nákup parciálních kloubových trolejbusů (na lince 27 jezdily původně kloubové autobusy, kapacita parciálních trolejbusů je menší)

Michaela

Plánujete upravit jízdní řády podle zpoždění/čekání na zastávkách z předchozích cest, tzn. udělali byste si záznam toho, kdy autobus přijel na danou zastávku a podle toho upravili jízdní řád (podobně jako to ukazuje idos u odjezdu a příjezdu vlaků a některých autobusu)? Autobusy ve špičce mají buď zpoždění protože kvůli dopravě nestíhají, nebo naopak, zvláště v časech mimo špičku, musí na zastávce čekat, aby autobus neodjel před plánovaným odjezdem

Milan

Pane řediteli, kdy bude MHD Hradec Králové plně integrována do IDS IREDO? Netrpělivě na to čekáme…

Dan

1) U nového chytrého systému řízení světelných křižovatek na okruhu se mluví o prioritizaci MHD. Jaký to bude mít v praxi dopad na zelenou vlnu? 2) Proč v časech dopravní špičky nepřidáte vatu do jízdního řádu linky 9? Během špičky i náběhu na špičku nikdy nejede včas. Podobně linka 24 a další. 3) Dočkáme se někdy sladění jízdních řádů linek MHD s vlakovými? Čestnost některých spojů MHD není a nebude tak velká, aby šlo spoléhat jen a pouze na jejich četnost. Vlakové spoje na Pardubice (= přestup do směrů po celé ČR) a Prahu odjíždí z HK v taktu vždy… Číst vice »

yxc

Na 1) dokážu odpovědět.
Priorita pro MHD zelenou vlnu samozřejmě narušuje. Proto budou upřednostňovány pouze zpožděné spoje prodloužením příslušné fáze (zelené) max. o nižší desítky sekund.

Leinad

Jsou různé způsoby, jak mhd preferovat. Seřídit zelenou vlnu na rychlost autobusu se zástavkami, ne na maximální povolenou rychlost. Pokud by se jezdilo slušně(kdo jede včele a vidí červenou, zpomaluje aby projel plynule). Buspruh může pokračovat pruhem doprava + rovně a tím zdržet jen odbočující doprava jen pokud najede první k zelené šipce.

Dan

5) Proč nezobrazujete na obrazovkách v autobusech aktuální zpoždění? Ty obrazovky aktuálně v případě zpoždění všechny časy odjezdů správně přepočítají, ale informaci o zpoždění taktně zamlčí (přestože ji mají k dispozici) a vytváří dojem, jakoby cesta vlastně probíhala správně stále jízdního řádu. Pokud cestující potřebuje stihnout někde navazující spoj, tak aktuální zpoždění si stejně musí zjistit sám, čili ty obrazovky jsou v tomhle ohledu k ničemu. 6) Kdy zavedete, po vzoru větších měst, nějaké jednotné nároky na vzhled busů? Tedy například jednotný interiér (vzor potahů, barva obložení stěn a madel, atd…). V zahraničí jsou často k vidění bílé nápisy na… Číst vice »

Peeetr

Staré zelené a oranžové nápisy jsou dražší a luxusnější, bílé diodovky nejdou často na přímém slunci přečíst a v hluboké noci se taky čtou špatně, když jsou jako světlomety v méně osvětlených oblastech.

Dan

To ale také závisí na svítivosti těch diod. Třeba panely se zelenými diodami na starších hradeckých busech moc nesvítí a ta čitelnost taky není nic extra. S přečtením jasně bílého jsem nikdy neměl problém a oranžová je někdy až moc agresivní. Ale ano, klidně ať se vybere (pokud možno objektivně) nejvhodnější kombinace barvy a svítivosti a ta ať se pak používá jednotně, resp. stačilo by na všechny nové objednávky…

yxc

Uvažuje DPMHK o zavedení časové přestupní jízdenky třeba na 45min, místo stávající nepřestupní? To pípnutí městkou kartou po přestupu, za nižší cenu, nelze považovat za adekvátní náhradu. Bude nový odbavovací systém fungovat podobně jako v Ostravě nebo Londýně, kdy po placení bankovní kartou, zvolí na konci dne pro cestujícího tu nejvýhodnějí variantu jízdného? Neplánuje se celková úprava koncepce MHD? A to tak, aby se z okrajů HK sjížděli busy do centra (na vnitřní okruh), kde by navazovali na nějaké ty páteřní linky. Teď spousta linek přejíždí z jedné okrajové části přes centrum na druhou a je to dost neefektivní. Ona… Číst vice »

Lsv

Vámi nadnášené řešení je naopak neefektivní (zbytečné kilometry navíc) a pro cestující nevýhodné

czhunter

Jenže současné „pro cestující výhodné“ řešení spojení „všeho se vším“ má problém v tom, že to jede jednou za půl hodiny nebo za hodinu, o víkendu vůbec.

Lsv

Tak já samozřejmě souhlasím, že je potřeba přinést zcela novou koncepci s co nejmenším počtem linek, ale popisované řešení je zase opačný extrém, navíc poměrně neefektivní.
Stávající systém se mi líbí v tom, že jeho hlavní myšlenka je, aby se z co největší části města šlo dostat bez přestupu jak do centra, tak k nádraží – a to bych rád zachoval. Ostatně, skutečným centrem města podle mě není ani tak samotné okolí Velkého náměstí, jako spíš osa řekněme z širšího okolí Adalbertina až k nádraží.

Bdtax Fan

Jak to vypadá s přípravou integrace hradecké MHD do krajského systému IREDO? Kdy se jí jako cestující dočkáme? A plánujete změnit podmínky odbavování tak, aby cestující platící bankovní kartou nebyli penalizováni za její použití vyšší cenou oproti objektivně zastaralejším platebním metodám?