Hostem podcastu bude Jaroslav Křenek ze spolku KHKD. Ptejte se ho na historii i budoucnost klubu

Jaroslav Křenek vede KHKD od 90. let.
KHKD, tedy Klub historie kolejové dopravy Praha, vznikl už v roce 1981 a je jedním z nejznámějších spolků, které u nás pečují o historické železniční dědictví. Jaroslav Křenek byl už v roce 1981 jedním z jeho zakládajících členů, vedení klubu pak převzal začátkem devadesátých let.
Od mala byl velkým fanouškem dráhy a pracovat na ní byl jeho velký sen. Chtěl studovat na strojní průmyslovce, ale sám říká, že kvůli špatnému kádrovému profilu v rodině mu komunisté studovat nedovolili.
A tak se musel vyučit a vytvořit si podle svých slov vlastní dělnický původ. Šel tedy na truhláře a pak na uměleckoprůmyslovou školu na pražském Žižkově. Celý život tak pracuje se dřevem a dodnes se mu truhlařina hodí, když vlastníma rukama opravuje historické vozy.
Od roku 1994 se stala železniční nostalgie jeho hlavní pracovní náplní. Už 30 let se stará se o to, aby historická vozidla klubu měla také práci a vydělala si tak na svoje opravy.
Zázemí má KHKD dnes především na bývalé vojenské vlečce v Kněževsi u Rakovníka na trati Krupá-Kolešovice, kde už léta pravidelné vlaky nejezdí. Využívají ale také depo v Turnově nebo v Dolní Lipce, kde bude vznikat železniční muzeum Pardubického kraje.
Proměna depa v Dolní Lipce na muzeum je blíž, kraj vypisuje první soutěž
Jaroslav Křenek se také v úplných počátcích podílel na vzniku železničního muzea v Lužné u Rakovníka a dlouhých 15 let spolek provozoval parní vlaky na trati do Kolešovic. Pak ale přišel o dotace a historický provoz tu skončil.
Historický provoz na Kolešovce končí, kraj už neposlal dotaci
Jak KHKD pracuje také na opravě čtyřkoláku, na nějž je vypsaná veřejná sbírka? Proč nebylo možné udržet provoz historických vlaků do Kolešovic bez krajských dotací? Jak se shání práce pro historické vlaky? Jak vzpomíná Jaroslav Křenek na samotné začátky klubu a první exponáty, které s kolegy zachraňoval a opravoval? Jak rozsáhlá je dnešní sbírka KHKD a kolik z dnešních historických exponátů je provozních?
Své otázky pište Jaroslavu Křenkovi i vy až do pondělního odpoledne. Samotný rozhovor ve formě podcastu vám přineseme v pátek 6. června.