Horní Rakousko ukázalo podobu nové vlakotramvaje pro Linec, vyjet má v roce 2026
Podoba vlakotramvaje pro Linec. Foto: Schiene OÖ
Nová vozidla jsou ze společné zakázky šesti rakouských a německých objednatelů.
Nová vozidla jsou ze společné zakázky šesti rakouských a německých objednatelů.
Koukám že v PIDu 😁
PID integruje už i Linz 😁… doufám, že nevynechá ČB, tam by to fakt potřebovali…
Žíji tu už několik let. A ta politika je stejná, jak v Čechách. Na Industriezeile jezdí několik tisíc lidí denně do práce, a jsou tam jen 4 linky autobusů. Tam by se to mělo vyřešit. Já teď musím třikrát přestupovat, abych se z Pöstlinbergu dostal do práce. Trvá to hodinu. Což ještě jde. Ale i tak je to dost času na MHD, když to je vzdušnou čarou cca 8 km.
A co Češi? Pořád se slibuje, že něco někde bude, v roce 2026 se všechno postaví, ale dnes se pro to nic nedělá. Kdy budou vlakotramvaje jezdit na některé příměstské lokálce?
Kdy? Až se najde nějaký objednatel ochotný objednat (a platit) dopravu vozidlem o kapacitě 100 mist k sezení a pořizovací ceně řádově 160 mega. Mimochodem, poslední série dvouvozových Panterů s kapacitou cca 160 míst se kupovala za nějakých 120 mega.
A nevyslo by levneji se ucastnit prave v takove zakazce? Spolecne s nekolika dopravci z Rakouska, Nemecka a CR? Cim vetsi objem vozidel tim mene to stoji….
Ne my si pockame az nekdo vyrobi vuz ketery bude v male serii a levnejsi?
Mmch., srovnavate vlakotramvaj a zel. vuz, coz jsou dve odlisne veci…
To srovnání bylo pro ilustraci vysoké pořizovací ceny vlakotramvaje. A to Němci soutěžili extrémně velkou zakázku.
Tak především to vozidlo musí splňovat legislativní požadavky v ČR. A vlakotramvaj se nikdy nedělala, SŽ bude proti.
Další důvod pro federalizaci Evropy, tohle hraní si na svém písečku je neefektivní a kontraproduktivní.
To si myslite ze Nemci zahodi BOStrab a EBO a podridi se EN? Francouzi ze by se vzdali sve legislativy/signalizace ktera se za kazdou cenu musi lisit? Je zazrak ze se Evropani dohodli aspon hlavni zeleznicni tahy prehodit na jednotny zabezpecovac, kde se da argumentovat vyhodami sjednoceni pro provozovatele a tedy i cestujici. Na lokalnich/mestskych tratich ta argumentace nefunguje, i proto ze mimo signalizaci jsou tam ruzne fyzicke limity (rozchod, obrys,…).
Souhlasim ze kazdy pes jina ves je neefektivni, ale prehazet to vse na jednotne rozmery a signalizaci je v dohledne dobe naprosto nerealne.
Omyl, Správa želenic do toho nemá co kecat. Vlakotramvaje jsou vozidla schvalovaná dle TSI a pokud vozidlo bude doschváleno pro provoz v České republice (čemuž třeba v případě vlakotramvaje pro maďarský Szeged od Stadlera prakticky nic nebrání), tak Správa železnic k tomu musí přistoupit tak, že je vozidlo schváleno a musí srazit podpatky k sobě.
Vlakotramvaje nejsou vozidla schvalovaná podle TSI. Jsou to vlastně jediná vozidla, pro která je v TSI plošná výjimka, a schvalují se podle národních předpisů tak, aby se splnily CST. Pokud národní předpis neexistuje a aktivně se brání jeho vzniku, jako v ČR, tak novou vlakotramvaj schválit do provozu nelze, ale pravděpodobně lze schválit do provozu starou, schválenou jinde v době před platností IV. železničního balíčku.
No na tu „kooperaci“ teda zrovna moc příznivé podmínky nejsou… takové drobnosti jako výšky nástupišť, napájecí soustava, národní předpisy/zabezpečovače… jako jo, „hrubá stavba“ by byla společná, detaily už ne. Teda za předpokladu že by se shodli aspoň na délce/kapacitě, počtu dveří a tak.
Nejsem si vědom, že by někdo někde v Čechách sliboval vlakotramvaj. Máte na mysli nějaký konkrétní projekt?
Pro plánovanou trať z Prahy do BnL-StB se uvažuje o vlakotramvaji (nebo minimálně je to varianta vedle klasické železnice).
Náměstek hejtmana Morav.slez.kraje pan Unucka už asi 10-12 let prosazuje trasu Ostrava-Orlová-Karviná.
Čili nic nového pod Sluncem, v podstatě obnova bývalé tramvaje Hranečník – Karviná (ale to už je let -:)
No ta bývalá tramvajová trať podlehla poddolování. Tato vlakotramvaj by měla využít především opuštěné vlečkové koleje OKD, čili trať se ani nemusí nově vyměřovat.
Liberec -Jablonec
Vlakotramvaje se slibovaly do Kostelce nad Černými lesy/Kouřimi (kde by to tedy byla spíš regionální tramvaj a nepřecházelo to do Pražských tramvají, slibovaly se do BnL, pak má hromadu vlakotramvají v plánu dopravní obslužnosti Olomoucký kraj, kde je to skutečně no brainer a dávno to tam mělo být, další vlakotramvaje měla dlouho v plánu Plzeň do Dobřan, což se pořád trochu sleduje. Regiotram Nisa umřel na neschopnosti politiků, ale technicky byl blízko vyřešení.
Ano, a není to zase tak „dávno“: projekt Regiotram Nisa, Liberecký kraj. Na počátku 21. století si politici, kteří z techniky znali akorát volant, pedály a klíček služebního vozu, cintali pentli o vlakotramvajích mezi Žitavou, Libercem a Sklářskou Porubou…
Kdyby radši nerůstový ekopokrytci v Linci řekli, kdy obnoví možnost carga po železnici na Aigen (t.č. progresivně odřízlá od zbytku sítě) a zruší parkoviště ve dvoře zemského sněmu.
Cena vlakotramavaje je i s udržbou nebo pouze nákupní cena?
Jó, civilizace….
žijeme v civilizovaném světě
Ta cena je „slušná“.
Tak snad to udělají tak aby šlo aspoň manipulačně přetahovat i klasické soupravy. Na nádraží Urfahr je to teď až na pár jednotek Desiro spíš železniční muzeum.
To těžko, část tratě bude tramvajová v uličním profilu. Ostatně, právě proto pořizují vlakotramvaje. Naopak lokálka do Aigen-Schläglu by se v ostrovním uspořádáno už asi moc dlouho neudržela, takže s vlakotramvajemi je to takový win-win.
Mühlkreisbahn po odstřihnutí byla dovybavena dílnami, ostrovní provoz zvládají slušně. A při frekvenci do Rottenbergu zavřít nejde, je tam ve špičce i méně jak čtvrthodina.
V tomhle směru tramvaje zavrhli už v roce 2019, vlakotramvaje mají jezdit primárně po nové trati směr Gallneukirchen a Pregarten. A uvažuje se o propojení s LILO.
Mühlkreisbahn bude elektrifikována totiž později než vznikne městská trať a nebude ani elektrifikována celá, jen po Kleinzell, takže tam stejně zůstanou v části motoráky.
Nová trať směr Gallneukirchen a Pregarten ještě není ani naprojektovaná, mají teprve výběrové řízení, dokonce ještě nemají vybranou finální variantu vedení trasy. V roce 2026 budou ty vlakotramvaje v zásadě jezdit jen na LILO tratích, o tom se neuvažuje, to je přímo podstata toho projektu. Jenomže od východu na Linz Hbf bude 10 tras, zatímco na Eferding budou pokračovat jen 4. Dokonce bych si i tipnul, že elektrifikace Mühlkreisbahn se může podařit daleko dříve než nová trať, ono ten městský úsek dává smysl i sám o sobě. Osud trati za Kleinzellem bych si soukromě dovolil odhadnout jako nulový provoz, protože… Číst vice »
Nic proti, ale vedení vlakotramvajové trati v uličním profilu principiálně nebrání provozování železničních vozidel. Trať Vídeň – Báden vede zde https://en.mapy.cz/s/jotahenela necelých 400 metrů přímo po ulici Feldgasse v Guntramsdorfu a mohou na ní železniční vozidla. Jen je nutno splnit patřičnou velikost poloměrů oblouků (130 m a více, aby provoz železničních vozidel nebyl ničím zbytečně omezován) a dodržet průjezdný profil pro železniční vozidla, což zde dodrženo je. Je fakt, že potkat v Guntramsdorfu železniční vozidlo je nejspíš velký svátek (vyjma pracovních vlaků, což krom různých mechanismů typu podbíječka může být i motorová lokomotiva s výsypnými vozy na štěrk), ale párkrát… Číst vice »
Taky je to do značné míry historicky vzniklá záležitost, nikoliv nově zřizovaná trať prostředkem ulice.
Připomínám, že stačí dodržet poloměr oblouků a průjezdný profil a v noční provozní přestávce lze s pomocí doprovodu vozidla policie přepravit železniční vozidla po vlakotramvajové trati vedoucí po ulici. To jen na vysvětlení, neb v případě Lince opravdu neočekávám, že by desira jezdila přes město s lidmi. Ale spíše mi šlo o odstranění ostrovního provozu nejen z hlediska údržby vozidel, ale i z hlediska údržby trati
Ono jde takhle vozit konvenční vozidla i po trati čistě tramvajové. TSI s tím pořád počítají.
Pane Sůro, ten nový most přes Dunaj (Neue Eisenbahnbrücke) už stojí a je stavebně a prostorově připravený na zřízení tratě. Samotná stavba mostu tedy součástí projektu není.
Díky za upozornění.
To , že most již byl realizován, neznamená, že není součástí projektu
Není, pro projekt se, jak můžete vidět, teprve sehnalo financování, což je v případě pár let hotového mostu trošku problém:)
Most je, ale zatím tam nejsou koleje, resp. bude jen 1 kolej, je zde stavbeně oddělený buspruh. Opačným směrem by to muselo být ve vozovce. Ona tam kolej měla být, ale Linz předvedl několik veletočů od tram ano (900 mm), přes BRT, po „vlakotram“ 1435 mm, která zatím bude jen po městě. Normální tram zatím jezdí celkem daleko za město a nikdo jim neříká vlakotram. Přijde mi to takové francouzské nebo spíše těžce pod vlivem politiků.
No, taky to lze udělat splítkou – čtyři kolejnice vedle sebe a průjezd vždy jen jedním směrem, jako na Malé Straně v Letenské ulici. 🙂
Když se na to koukám, jde prakticky o obnovu původního napojení Muehlkreisbahnhof do žst. Linec Hbf., kde již dlouhá desetiletí zastavěné úseky je ale třeba nově překonat v podzemí.
Částečně, ale tak jednoduché to není, protože tunel je tam i z důvodu optimálního vedení přímo k relevantním cílům (zde univerzita a nemocnice).
Navíc by to byla „krásná“ zajížďka: https://mapy.cz/s/nabamuvova
Druhá větev nevedla na Hbf, zato vedla přímo přes tu nemocnici.
Ještě mapu staré a nové trati https://openrailwaymap.org/?style=standard&lang=cs&lat=48.3006852365404&lon=14.306108951568604&zoom=17
Pokud je mi známo původní trať od Eisenbahnbruecke do Hbf. vedla nějak takto: https://en.mapy.cz/s/nebunucege
Vytáhl jsem si čtyřicet let starou mapu Lince od Freytag & Berndt a tam je téměř kompletní těleso trati z Hbf. k Eisenbahnbruecke zakresleno, tak jsem to přenesl do map, přičemž od Eisenbahnbruecke až k již zrušenému přejezdu s Garnisonstrasse je to zakresleno jako vlečka. V roce 2008 jsem si to celé od Urfahru až k Hbf. procházel a jako vlečka tato trať existovala od Eisenbahnbruecke až skoro až bývalému přejezdu s Derflfingerstrasse.
OK, tak v tom případě je chyba v openrailwaymap. Lepší zdroj nemám.
Těch chyb je je v open railway map opravdu hodně, ale přesto je mám rád. Jen je s těmi chybami třeba počítat a ověřovat, zda to, co v této mapě je, alespoň se seznamáckými či googlovskými mapami a také s historickými podklady. Na netu se vždy alespoň něco málo najít skoro vždy dá :-).
Ono tu openrailwaymap můžete editovat a opravovat, když na něco narazíte:) to je její princip.
Vím, tak až bude čas, tak na openrailwaymap provedu patřičnou editaci :-).
Ona realita byla skoro blízko openu…, jen nebylo kátké propojení, resp. jsme ho nikde nedohledal z mostu robně do vlečkového areálu, trať vedla na Stadthafen.
Ale prdlajs, takhle osobáky snad ani nikdy nejezdily, viz můj další přísepěvek níže, kde jsem zakreslil to, co na open railway map není bůhvíproč zakresleno.