Letectví

Horko kolem letadel do Íránu. Airbus a ATR část dodávek stihnou, Boeingu hrozí soud

A330-200 pro Iran Air. Foto: Airbus
A330-200 pro Iran Air. Foto: Airbus

Írán měl být jedním z největších nových trhů pro odbyt letadel, kvůli obnovení sankcí je teď ale spíše noční můrou pro oba největší výrobce, Boeing i Airbus. Evropský výrobce letadel nejspíše sankce ještě obejde a dodá do konce července do islámské republiky 11 strojů. Evropa ještě bojuje za to, aby Airbus měl na dodávky výjimku.

Šéf Iran Air Farzaneh Sharafbafi na kongresu mezinárodního sdružení leteckých dopravců IATA uvedl, že do konce července má firma obdržet osm nových turbovrtulových letadel ATR a tři nové airbusy. Co bude dál, není jasné.

Americký prezident Donald Trump oznámil v květnu znovuobnovení sankcí na dodávky zboží do Íránu. I když se na první pohled opatření netýká Airbusu jako evropského výrobce, ve skutečnosti na něj trest pro Írán dopadá také: část dílů na letadla pochází z USA a letadla jsou tak v sankcích zahrnutá.  Ve hře jsou dodávky letadel za 838 miliard korun.

Iran Air jako největší íránský dopravce ale s letadly počítá a vzhledem k vysokému stáří flotily je i nutně potřebuje. Íránská vláda proto už dokonce oznámila, že zvažuje žalovat Boeing kvůli rozhodnutí ukončit běžící kontrakty.

O prolomení sankcí se snaží i evropští politici. V dopise Donaldu Trumpovi, který otiskly například New York Times, ho ministři průmyslu Francie, Německa a Velké Británie žádají aby byl byly ze sankcí některé obory vyjmuty včetně civilního letectví. Airbus získal v Íránu objednávky na 100 letadel, ATR na 20, Boeing na 80.

 

6 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Místo remcání a protestům, které stejně nic neovlivní, by se spíš v airbusu měli snažit tu zmíněnou část dílů na letadla pocházející z USA nahradit díly jinými.

    • Asi jim do budoucna nic rozumnějšího nezbude, ale asi to nejde úplně snadno a hned – ani Vy pro ně ty díly asi nemáte úplně připravené ….

    • To se jim kvúli Iránu nevyplatí. Až Trump udělí embargo na Čínu, tak budou Airbusy 100% bez US dílú.

    • Tak ono jde o to, jak moc budou ty americké sankce přísné. Pokud budou nastaveny tak, že v případě obchodování s Iránem ztratíte přístup na americký trh a žádná globální banka Vám už nezafinancuje ani oběd, tak Vám nahrazení pár dílů nepomůže.

    • jediné díly co mě napadají je avionika od Bendix Kings , ale iránci by byli schopní létat i dle klasických budíků , tak snad se airbus pochlapí a něco vymyslí , třeba že US avioniku si nechá poslat rozebranou a v EU ji smontuje 😉

Newsletter

Partneři


Výběr editora