Letectví

Rána pro Airbus a Boeing. Obnovením sankcí přišly v Íránu o zakázky za 838 miliard

A330-200 pro Iran Air. Foto: Airbus
A330-200 pro Iran Air. Foto: Airbus

Výrobci letadel Airbus a Boeing mohou ze svých zásob objednaných letadel vyškrtnout 180 strojů, které měly dodat pro iránského dopravce Iran Air. V součtu jde o zakázky v hodnotě 838 miliard korun.

Americký ministr financí Steven Mnuchin potvrdil, že součástí sankcí bude i zrušení licencí na prodej dopravních letadel do Íránu. Airbus získal v Íránu zakázku na 100 letadel, 80 získal Boeing, 20 výrobce turbovrtulových letadel ATR. Írán patří k zemím s nejstaršími letadly na světě v provozu, poslední nové letadlo nakoupil před zrušením sankcí před 23 lety.

Airbus už stihl do Íránu expedovat jeden Airbus A321 a 2 A330-200, Boeing zatím žádné letadlo. Hodnota zakázek Airbusu pro Iran Air dosáhla v katalogových cenách dosahuje 19 miliard dolarů, u Boiengu 17 miliard dolarů. Dalších 30 letadel za 3 miliardy dolarů měl Boeing dodat pro íránské Aseman Airlines.

Akcie obou výrobců reagovaly na zprávu mírným poklesem. Pro výrobce by v tuto chvíli nemělo jít o zásadní problém, zejména kvůli velké zásobě objednávek na modely Boeing 737 a Airbus A320 family.

Sankce budou mít na letectví ještě jiný dopad, dá se očekávat růst cen ropy a tím pádem i kerosinu.

6 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Pro velké výrobce (jen nevím, jak je to problematické pro ATR) by to problém být neměl, ale pokud by se ze dne na den ocitl ve stejné pozici malý výrobce, tak pro něj by taková věc mohla být až likvidační. Nedávno jsem na něco takového zde poukazoval v souvislosti s L-39NG. Pokud by si USA usmyslely, tak je Aero nevyveze nikam. Proto by bylo ideální mít třeba i méně pokročilou verzi, ale z komponent, které nejsou tak problematické z hlediska vývozu. Obecně si myslím, že toto je naprostá pitomost – na něco takového jedině doplatí běžní cestující, kteří se budou moci jen bát, zda vůbec v dosavadních starožitných letadlech doletí v pořádku do cíle. V tomto směru je ještě obdivuhodné, že je jsou schopni Íránci udržovat v provozuschopném stavu. Malá letadla budou moci nahradit Superjety a výhledově MS-21, ale u velkých to pro ně problém bude.

    • jedná se taky o politický tlak a když někdo vyvíjí atomovky, tak sorry ale na běžné lidi ve starých B-707 se nemůže brát ohled, ať v Iránu opozice udělá revoluci, nebo se zvolí umírněnější vedení, které se bude líbit USA.
      Třeba by se tato nová letadla místo do Iránu mohla dodat do KLDR, za měsíc si kluci podají ruce a Kim by mohl dostat „dárek pod stromeček“ od Donalda za puštění 3 USA zajatců ;-)))

    • petr jiny: Tak pokud sankce mohou dopadnou poměrně jednoduše na civilní „materiál“ (tj. dopravní letadla), tím spíš mohou dopadnout případně i na vojenský produkt a je jedno, zda je s tím počítáno při vývoji. Jednou se v něm nachází US komponenty a tím je to dané. Nebuďme naivní – sami si rozhodně nebudeme rozhodovat o tom, kam NG Albatrosy nakonec vyvezeme či nikoliv. Což je škoda, protože trh pro levná cvičná/bitevní letadla je poměrně velký. A je zcela zřejmé, že pro některé státy a účely je taková technika zcela dostačující.

Newsletter

Partneři


Výběr editora