cargo

Horko kolem D35. ŘSD vyřadilo nejlevnější nabídky, vítězí dražší Eurovia. Zakázky už řeší ÚOHS

Stavba dálnice. Autor: MDČRStavba dálnice. Autor: MDČR

Stavby dvou úseků dálnice D35, která má spojit Čechy a Moravu a být severní alternativou k D1, naberou s velkou

Stavby dvou úseků dálnice D35, která má spojit Čechy a Moravu a být severní alternativou k D1, naberou s velkou pravděpodobností zpoždění. Čtyři měsíce po odevzdání nabídek na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už obě zakázky skončily u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Obrátily se na něj už tři firmy; úřad na jejich popud zahájil s ŘSD řízení.

Jde o největší dálniční zakázky za posledních osm let na dva úseky o celkové délce 26 kilometrů, projektová cena činí v součtu téměř deset miliard korun. „Úřad pro ochranu hospodářské soutěže obdržel dva návrhy ohledně úseku Časy – Ostrov a jeden návrh kvůli úseku Opatovice – Časy, byla zahájena prvostupňová řízení. Úřad v současné době čeká na doručení dokumentace k zadávacím řízením,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

ŘSD se zatím nechce k soutěžím vyjádřit, protože ještě nejsou uzavřené. „Zatím stále probíhají jednání komise. Komise je vázána mlčenlivostí,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký. Organizace ale na svých stránkách potvrdila, že ze soutěže nejlevnější uchazeče vyloučila. „V rámci tendru bylo vydáno rozhodnutí o vyloučení a nejvýhodnější nabídce, proti kterému byly podány námitky,“ uvádí na stránce, která se týká úseku Časy – Ostrov.

V případě úseku Časy – Ostrov se podle zdrojů deníku Zdopravy.cz na ÚOHS obrátilo sdružení firem M-Silnice, Hochtief a Colas a italsko-turecké konsorcium Astaldi a IC Ictas Insaat Sanay ve Ticaret. Sdružení vedené M-Silnicemi nabídlo postavit dálnici za 2,977 miliardy korun, Italové s Turky za 3,065 miliardy korun. To je o 40 % méně, než je cena v projektu. Obě sdružení byla vyloučena. V případě M-Silnice mělo jít o vyřazení kvůli podání jedné části nabídky na špatném formuláři, v případě italsko-tureckého sdružení kvůli nenacenění jedné položky v řádu tisícikorun. Vyloučení obou firem může stavbu výrazně prodražit: třetí sdružení Eurovia, Metrostav a Swietelsky je oproti M-Silnicím o čtvrt miliardy dražší.

Vizualizace nového úseku

 

U úseku Opatovice – Časy se na ÚOHS zatím obrátil jen Porr, který byl druhý s cenou 3,142 miliardy korun a byl rovněž vyřazen. Italsko-turecké sdružení, které nabídlo jen 2,883 miliardy korun je zatím ještě ve hře, ale má doložit některé mimořádně nízké ceny a vyloučení mu hrozí též. Třetí je opět sdružení vedené Eurovií (3,167 miliardy korun).

ŘSD stále počítá s tím, že stavět dálnici D35 začne ještě letos, hotová by měla být v roce 2022. Samotný termín ale nemá plně ve svých rukou, řízení u antimonopolního úřadu může zahájení zpozdit klidně i o rok. Vzhledem k nedostatku zakázek na nové dopravní stavby se nedá očekávat, že by se vyloučené firmy vzdaly snadno.

Tagy Časy - Ostrov D35 Opatovice - Časy ŘSD ÚOHS
13 komentářů