Hořínský kanál je znovu bez vody, opevňují se břehy a osadí se poslední most
Vrata ve Vraňanech se zavřela a plavební kanál pod Prahou byl kvůli modernizaci vypuštěn.
Ředitelství vodních cest (ŘVC) finišuje s velkou modernizací Vraňansko-hořínského kanálu, kde zbývá osadit poslední most ze sedmi. Jde o most na silnici III. třídy ve Vrbně, jehož konstrukce se nyní připravuje k nasunutí na břehu. Kanál by měl překlenout koncem října.
Už ve čtvrtek byl osazen nový most přes účelovou komunikaci v nedalekém Zelčíně. Ten na místo připlul po vodě z Mělníka. Následně ale ŘVC nechalo uzavřít vrata ve Vraňanech a kanál vypustilo. Jde o poslední vypuštění (naposledy byl kanál vypuštěn na jaře) v rámci modernizace, která by se měla završit příští rok na jaře.
„Na suchu proběhne vybetonování desky zpevňující dno rozšířeného vjezdu pod novým mostem ne Vraňanech, odstranění původního mostu v Lužci i dokončení opevnění břehů u ostatních mostů,“ sdělil mluvčí ŘVC Jan Bukovský. Kanálu bez vody se využije i k osazení zmíněného mostu ve Vrbně. Vrata ve Vraňanech se znovu otevřou 10. listopadu.
Výměna mostů je součástí snahy Ředitelství vodních cest ulehčit cestu velkým lodím do Prahy. Stavbaři předělávají celkem sedm mostů přes kanál tak, aby se podjezdná výška pro lodě zvýšila z dnešních 4,5 metru na sedm metrů. Tři mosty jsou nově zdvižné.
Jde o tyto mosty: místní komunikace Vraňany (zdvižný), silnice III. třídy Lužec (není zdvižný), železnice Lužec (zdvižný), místní komunikace Lužec (zdvižný) a účelová komunikace Chramostek (není zdvižný), účelová komunikace Zelčín (není zdvižný) a silnice III. třídy Vrbno (není zdvižný). Zdvižné mosty se budou dálkově ovládat z plavební komory na Hoříně.
Investice do všech sedmi mostů je jednou z největších za poslední léta do infrastruktury vodních cest. Celkem jde o zhruba 700 milionů korun. Modernizací, po které budou moci proplouvat velké lodě, prochází i plavební komora Hořín. Mosty i komora mají být hotové na jaře 2021