Infrastruktura Nákladní doprava Stavebnictví Vodní doprava Zprávy

Zelčín má nový most přes kanál, připlul na lodi z Mělníka

Nový most přivezla do Zelčína loď. Pramen: ŘVC
Víska Zelčín na břehu Vraňansko-hořínského kanálu má od čtvrtka nový most na účelové komunikaci.

Víska Zelčín na břehu Vraňansko-hořínského kanálu má od čtvrtka nový most na účelové komunikaci, která spojuje oba břehy kanálu. Nový most místo starého nechalo instalovat Ředitelství vodních cest z důvodu zvýšení podjezdné výšky ze čtyř a půl metru na sedm metrů.

Most připlul na lodi z přístavu Mělník a na místo ho osadily dva těžké jeřáby. Most v Zelčíně (část obce Hořín) je v jednom zakázkovém balíku s mostem na silnici III. třídy v nedalekém Vrbně. S cenou 249 milionů získalo zakázku sdružení firem FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a Colas CZ. Odhadovaná cena byla 177 milionů.

Výměna mostů je součástí snahy Ředitelství vodních cest ulehčit cestu velkým lodím do Prahy. Stavbaři předělávají celkem sedm mostů přes kanál tak, aby se podjezdná výška pro lodě zvýšila z dnešních 4,5 metru na sedm metrů. Z toho tři mosty jsou nově zdvižné (Vraňany, Lužec silnice, Lužec železnice).

Mosty v Zelčíně a Vrbně zdvižné nejsou, podjezdná výška pod nimi se zvýší natrvalo. Otevřená krajina totiž umožnila zbudovat vyšší nájezdy.

Investice do všech sedmi mostů je jednou z největších za poslední léta do infrastruktury vodních cest. Celkem jde o zhruba 700 milionů korun. Modernizací, po které budou moci proplouvat velké lodě, prochází i plavební komora Hořín. Mosty i komora mají být hotové na jaře 2021

Odebírat
Upozornit na
guest
11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ctenar

Krásná práce, díky ZD za fotky!

Alibaba

Neví někdo, zda se neobnoví ten bývalý most u obce Vrbno, co na něm je to provizorium?

Jiří Novák

Myslíte most z Vrbna do Hořína? Ten se staví z gruntu na stejném místě. Fotografie „1 z 4“ u tohoto článku je právě tato stavba, kudy nový most pro Zelčín projel.

Alibaba
Jiří Novák

Jo aha. Ano, tam je to provizorium. Pochybuju, že tam zůstane ponton na původních pilířích, to by byl most každých 700m. Už teď význam toho zelčínského za 177 MCZK bez přímého napojení na silnici 1/16 je na hlavu.

Martin V.

Po přepnutí Alibabova odkazu na ortofotky z let 2018 a aktuální je krásně vidět provizorium na objížďce ve srovnání s předchozím stavem.

Lemmy

Opravdu mě baví, jak SŽ leje prachy do podobných „investic“… Zásadní rozvojové aktivity zaseklé v neznámém stavu, ale heritage line pro dvacet lidí denně bude v cajku.

Kubrt

Tohle je akce ŘVC, ale v principu souhlas, jde to z jednoho pytle. Nejde jen o tu nanicovatou trať, on ani tenhle můstek není úplně nenahraditelný, chudak traktor by si musel popojet o 1 km k dalšímu. Ja vím, teď někdo napíše, že už Karel IV. zavedl, že mlynáři…. No co, zdroje jsou.

K.S.

Er ist wieder da. 😀

Milan

Chválím za fotky. Srdce technika zaplesalo!

Martin V.

Úžasná práce jeřábníků i fotky!