Honeywell vyvinul v Brně nový typ černé skříňky, jako první poskytne online spojení se zemí
Výroba Boeingů 737. Zdroj: Boeing
Novou černou skříňkou budou už z výroby standardně vybavená letadla Boeing 737, 767 a 777.
Novou černou skříňkou budou už z výroby standardně vybavená letadla Boeing 737, 767 a 777.
Nevím, nevim. V případě nehody se rozebíraly dialogy pilotů a bylo to OK. Ale mít možnost online sledovat jejich konverzaci třeba o letuškách, když se nudí nahoře, se mi moc nezdá.
Cit: „V případě nehody jsou pak všechna data okamžitě k dispozici“
To asi neznamená, že si kdokoliv kdykoliv (online) může poslouchat co chce. Jinak ten záznam je tam i dnes a stáhnout se dá, omezený je jen na časovou periodu, hodinu a půl,dvě hodiny, ale i to se pro nové certifikace začíná měnit (EASA tuším míří až na 25 h).
To je sice pravda, ale zneužití je možné určitě víc, než když ten záznamník prostě zůstává v letadle, stále se dokola přepisuje a použije se opravdu jen v případě nehody. Jinak se k němu nikdo nedostane. U těch online dat je možností čtení, stažení, odposlechu, kopírování, zneužití nesrovnatelně více.
Tak jistě, rizika tohoto typu jsou, stejně jako policie může odposlouchávat náš telefon bez soudního nařízení, pokud tam někdo zneužije přístup k mobilní síti. Ale to už mluvíme o zneužití.
Z výroby vybaveny 767? Ona se 767 ještě vyrábí (když nepočítám KC-46)?
Vyrábí se ještě Cargo verze. Navíc i KC-46 má „černou skříňku“
Je pěkné, že i u nás vznikají špičkové technologie, třeba pro tenhle avionický konglomerát dodávající všem velkým výrobcům letadel.
Tohle jsem si rikal uz davno, proc tohle neni k dispozici, jsem rad, ze to uz brzy bude realitou…
Proč. Protože to není tak jednoduchý přenašet statisíce streamů spolehlivě, běz výpadků, nad oceány, nad póly a taky to spolehlivě uložit (spolehlivěji než lokálně v CVR). Konektivita už pár let je, ale taky se to musí důkladně ověřit a pak certifikovat a to jsou roky.
Tak při přerušení signálu pořád ještě zůstává „klasický“ lokální záznam že…
Ačkoliv, online přenos bych spíš čekal od QAR, ale zřejmě může být výhodné to „dostat“ dodatečně do starších aeroplánů (které s tím původně ani nepočítaly) formou upgrade FDR…
Měl jsem pod rukama videozáznam živého přenosu, kde po necelé hodině vypadne zvuk a až do konce přehrávání se nevrátí. Teda pokud neposunete obraz, pak je ale zvuk posunutý o několik sekund proti obrazu. U koncertu špatně, takže záznam rozřezat, sesynchronizovat, poslepovat. Půl minuty v signálu není audio, nenávratně ztraceno, neměl jsem ho kde vzít. Tohle se u FDR/CVR dat stát prostě nesmí, protokol musí být proti takovým věcem odolný, což UDP stream není. Podvodníci v počítačových střílečkách zase odesílají upravené pakety, takže server si myslí, že jsou jinde. A jelikož známe své moskevské, tak to musí být ještě odolné… Číst vice »
. . . je Pecka, že to není určeno pro B787. Nebo ty už něco takového mají?
Nikde není napsáno, že to není určeno pro B787. Napsáno je pro co dosud získal typovou certifikaci.
Je pecka, že se vůbec vyplatí vyvíjet něco nového pro B767.
Není to vyvinuto pro B767, jen to získalo certifikaci na to letadlo.
Když už jsme na tom odborném serveru, mohli byste v popisu obrázků rozlišit, co která skříňka je. Ta větší je záznamník letových dat a ta menší je hlasový záznamník z kokpitu. Díky.
Neboli, obvyklou terminologií a) FDR (flight data recorder) b) CVR (cockpit voice recorder)