„Honekry“ modernizuje pro České dráhy Tratec, první smlouva počítá se 16 vozy
Vůz Bdmtee po modernizaci. Foto: České dráhy
Šestnáct vozů má být hotových do konce příštího roku, budou jezdit mezi Kolínem a Českou Třebovou.
Ty textilní sedačky jsou tam proto, aby se do nich lidi v létě lépe potili? Ve 20. letech 21. století za 13,5 mega modernizovat vozy hromadné dopravy a nevybavit je klimatizací, to musel rozhodovat někdo se služebním vozem minimálně za mega, který ve vagonu sedí jen při příležitosti focení při slavnostním předání.
A když to dělá Tratec, tak věřím, že, tak jako v Pendolinu, vyměnil pevná sedadla za nová, rozdrkaná, nebo taktéž tamtéž rekonstrukci WC šedou samolepící – resp. samoodlepující-fólií…
Nikoho horšího než Tratec na ty renovace vybrat nemohly. Jejich práce je naprosto tragická. Renovace Pendolin je neštěstí a přestavby 18ti vozů Wrmee na Armpee je katastrofální a amatérská. To potvrdí každej kdo měl tu čest na těchto vozech dělat jakejkoli servis. Pan L******d totiž ví kde správně šustit papírky. Vyhozený peníze a nakonec to po nich budou zase zprovozňovat ČD za vlastní prachy.
Vážení autoři, foto interiéru vozu z CRD s otevřenými vyklápěcími okny je pro méně znalé čtenáře mystifikujicí. Když už vůz nemá klimu, tak alespoň stahovací okna. Tedy alespoň tento. V textu není o oknech ani slovo… Tak snad nezůstane jen u tohoto prototypu?
na fotkách jsou dva (min) různé vozy..tohle není první úprava honekrů, ale prototyp této „řady“ má stahovací okna a všechny, ve fotogalerii je i vůz, kde byla ponechána původní okna včetně středního plného
Tratec a nějáká renovace to dopadne špatně. Už stačí to že zničili pendolíno a jídelní vozy. Měli vybrat přeci jenom jinou firmu než tuhle i za cenu třeba vyšší ceny.
Prototyp tohoto vagonu byl do zkušebního provozu nasazen koncem letošního srpna a od té doby úspěšně najezdil přes 14 tisíc kilometrů na lince Česká Třebová – Kolín, pro kterou je určen,“ řekl Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD…. Od konce srpna do konce října, kdy byl jeho provoz zakázán dokud nebudou dořešeny problémy se systémem blokování dveří za jizdy a systémem selektivního otevírání dveří. Pane Ješeto – tyto závažné problémy jsou najednou odstraněny? P.S. 14 tis. km za cca 60 dní při délce ramene Kolín – ČT 102 km vychází zhruba na jeden a čtvrt obratu denně,… Číst vice »
Nevím,co se vám na reko bymce nezdá??Pokud se vám to nelíbí,Brno to vezme zpět.,,a jezdete si kolem tratě třeba na kole. Stejne je to vagon z Brna.
Přesně, když se vám ty modrý ojetý popelnice nelíbí, tak si chďte pěšky. ČD by taky mohli nasadit moderní ryze české rybáky!
Hm, a jakej je rozdíl mezi A380 a 737, a kdo pozná rozdíl v nasazeném stroji, ale hold v ČR je to trend i to nové pomluvit, copak tomu Honekru chybí ? Neměl by mít i sprchy ??
„Brno“ to nevezme zpět, protože Jihomoravský kraj pro elektrizované tratě pořizuje konečně něco lepšího, než tam ČD, a. s., dosud nasazují (mj. právě koženková/stísněná/žebříková Bdmtee).
Bohužel například na Vláře jsou Honeckery a ještě v kožence naprosto běžným jevem.. 🙁
Na to jim ale postačí pár vozů z těch, které už dosud mají, a nepotřebují „brát zpět“ jiné vozy.
Myslíte si, že Panter je lepší?Sedáky pro delší cestování jsou tvrdé, celoročně je v nich zima a když strefíte sedačku pod sběračem, občas máte dojem, že po vás někdo střílí.To vůz 22 44….je pohoda. Topeni má pro každého.Za rozvaděčem malý odd.je nejteplejší, střed je střed a poslední oddíl je pro vás,co teplo nemusí.Kozenka na sedadlech je ideální pro čištění , dezinfekci ok.Pokud na látkovou sedačku něco vylejete,je to na věčné časy. Wifi ve vlaku je k ničemu.Ve vlaku se má drimat!!!
Za 13 míčů uděláte z vraku vůz to je vám málo? Pokud mají přijít nové stroje budou všichni rádi od dílny po cestující .takových regiopanteru by mělo / mohlo být aspoň 200 kusu .cena panterů spadne ,výrobce má zakázky ,lidé práci.
Objem prací plusmínus odpovídá objemu prací u změny řady 628.2 DB na 845 ARR – nové displeje, nové sedačky a stolky, instalace wi-fi.
Tzn. dle těch, pro které je řada 845 (i po rekonstrukci včetně dosazení druhého WC + kdy obě WC jsou vakuová) šrotem, je toto rovněž šrot.
Plus navíc o dost horší nástup/výstup (schody méně hluboké, zejména ten nejnižší, který je zčásti „zastrčený“ pod předchozí schod).
Srovnání nesedí ..u vozu bdmtee je to kompletní modernizace.u 845 posolichani staré vraždy z úzkými dveřmi
Kdepak, rčení „z hovna bič neupleteš“ platí i na bymák…
Sohlas. Navíc: nové vlaky jsou vyráběny v super prostředí, jsou pokračováním vývoje a projektů, mají přidanou hodnotu, ale naše lidi zaměstnáme v nějakých sto let starých ratejnách, aby se tam hrabali v příšerné špíně, jako kdybychom, zaměstnávali nějaké prasátka, a ne lidi. Je to pod úroveň Boží. A v každém kraji asi bude nějaký takový železniční prasečinec. Ale tady to připadá všem normální. Jako by obžil text Pavla Dobše: máš-li rád šmír a saze, dej se k dráze. Tedy v tomto případě k rekonstrukci roztlučených a špinavých vlaků. U toho se asi budou nejlépe profesionálně vyvíjet, začnou v mládí honekrem… Číst vice »
Nejsem odborník jak složité by bylo překopat ty nástupní schody tak, aby to nebylo jak žebřík?
Případne přesunout dveře na konec kastle tak, aby vznikl běžný vůz. díky
Udělat lidské schody znamená přerušit rám vozidla a toto přerušení pevnostně kompenzovat jinak a jinde. Možná to znamená papírování, možná deformační zkoušky, asi to za to nestojí…
díky za vysvetleni.
ČD zřejmě vedou lidé, kteří nemají svých pět pohromadě. Ale to není žádná novinka. Šroty je přitahují jako magnet. Kdyby byl alespoň pořádný ministr dopravy a vyhnal je sviňským krokem ven. Závady Honeckerů jsou všeobecně známe a opravou se neodstraní. Sorry jako
co si objednavatel dopravy (Pardubický kraj) objednal to má
SOUHLAS. Pardubický kraj v tom má hokej, jaké málokterý jiný, viz jejich letiště. Ale správně objednali si to, možná ještě změní smlouvu, že vezmou i neopravené. originalita nade všechno. Má to i historickou hodnotu. 🙂 Vlastně proč se ty šroty vůbec opravují, levnější by bylo je nasadit bez oprav.
Kdybys byl ministr dopravy radši budu chodit pěšky
Aspoň bys měl pohyb.
Bla bla .já ho mám v práci dost
Sorry jako Kocureku, ale jsi úplně mimo.
V Ostravě právě dnes zamítli kanál, za který se tady stavělo 60% lidí, (to jste mi také psali že jsem mimo) jako kdyby jim šlo o život. Tak to máme 15 miliard navíc pro nákup nových vlaků. Je to v jednom resortu.
A ještě by tam mohla být docela velká pobídka pro naše výrobce jednotek. Plus 700 milionů za nerealizované opravy. Celkem 15.7 mld. Jen po tom skočit.
Zajímalo by mně odkud berete těch 60%. Co jsem slyšel tak všicni byli proti. Ale možná jsem jen v jiné soc. bublině.
Očekávám, za jak dlouho se to na tom Ex3 objeví…
Klimatizace zustane puvodni?
ano 🙂
ne, okna budou stahovací a to i ty co byly původně pevné, takže alespoň malý pokrok se nezapře 🙂
Kolín Třebová…a Hradec Choceň v nedohlednu….
Zeptaj se u nich na kraji 😏
Ale bez nějakého chutného všimného tam nelez!…
A modernizace oken asi spočívala v jejich důkladném umytí, na lepší prostě nezbylo.
Výměna za stahovací.. naštěstí
Ale tahle modernizace zde už byla, to je nějaký starý článek??? vždyť původní hnědé sedačky už snad ani nejezdí? V tomto je pouze rozdíl ve stěně a možná jinak natřených koších….To nevím co si z toho zase mám vzít?
V JM kraji jezdí stále vozy s koženkovýmin potahy
Origo sedák je pohodlnější
V létě jsem jel hnědou koženkou na trati Ústí – Mělník
Velká škoda, že to nedostane klimu. Byly by z toho fajn vozy pro osobákové destinace, kde nejsou nasazené jednotky na některých spojích. A cestující jedoucí ve špičce nemá stejný standard jako když jede jiným spojem. Například Plzeň – Domažlice, kde jsou žraloci doplňováni za normálního stavu brejlovci a rodinou Bdt. Držet standard na lince je důležitá věc pro navyšování počtu cestujících.
Klima tam už nejde dát ..řešilo se to zvýšila by se hmotnost vozu a nevychyzela by brzdná procents
Tak proč to vůbec dělali ?
Protože si to objednal kraj
Neobjednal. Pod vlivem jednal pouze z nešťastným dopravcem a ten nic kloudného nemá a toto je jen krytí neschopnosti. Z nouze ctnost
To je zajímavé teda. Nemají náhodou ČD ještě předobjednané pantery ? Mohl by jste se uklidnit nebo skočit pod vlak a samozřejmě pod žlutý
To je divný, přípravu to na to má už z výroby.
ten vůz má 30 let a technika se změnila…
Dneska se nedá koupit klimatizace s tehdejšími parametry, jsou jenom těžší a méně výkonné?
No jako vyměnit jen Klímu? Jo a co další věci ,rozdelate půl vozu ,zvýší se hmotnost a nevyjde vám brzdící procento..
Ono by stačilo udělat rekonstrukci toho co ty bymka tahá. X63/2 má 50%, kdežto 363.5 má započitatelnou EDB a hned má těch procent 160 v P+E. A to by bylo hodně znát.
363.5 má možná započitatelné EDB, ale jinak spíš mínus, počínaje slovenskou pomstou (Mirel), dále dlouhá doba, než si ověří napětí v troleji, a další.
Já na resech jezdil, a je to suprová mašina. EDB má rozhodně započitatelný, Mirel žádná hrůza není, když si na něj člověk zvykne, je to v pohodě. Osobně si myslim, že se s nim zbytečně straší a dělá se z něj strašná tragédie. Teda nezkoušel sem ho na osobáku, ale na nákladu to tragédie není. Reso si právě „čichá“ stejně rychle jako nulkový eso, Vectron starší verze je na delší dobu, ted je to po nějakém update sw taky rychlejší.
Pro zajímavost, kolik toho na resech máte odježděno?
A modrogumí obracení v Kolíně (Praha-Kolín vs Kolín-Pardubice) musí zůstat.
Když kraje netlačí (jako Os Praha – Ústí Nad Labem), tak přímému vlaku brání paragraf 1.
Ne brání tomu nedostatek frekvence skr, nedostatek ešusů, nedostatek zájmu krajů a spousta další věcí. Naopak paragraf 1 vždycky se tak dělalo,ale to si děti nemůžou pamatovat, protože co bylo před 5 a více lety je mimo jejich paměť.
Kdyby Paragraf 1, tak se dodneška obrací v Pardubicích (Praha Střed – Pardubice a Pardubice – Třebová). Lomení v Kolíně je výmysl OREDA.
No ale dřív se jezdilo panťákem i z Prahy Střed do Pardubic, protože rychlíků jezdilo málo a navíc byly o 16 Kčs na osobu dražší. A jezdilo se tak i na Hradec Králové, protože přes Nymburk, Osek nejezdilo do HK skoro nic. Teď by nikdo osobákem z Prahy do Pardubic nebo do Hradce nejel, když tam jedou rychlíky.
Stejně jako málokdo pojede Osobákem z Kolína do Pardubic. Přímé Os Praha – Pardubice jezdily docela dlouho i po revoluci, až s OREDEM přišlo (podle mého subjektivního názoru) nesmyslné posunutí do Kolína.
Pamatuju osobák Praha Střed – Přerov. Prý kdysi jezdíval i do Bohumína😂
Tak dobrý je, že to alespoň v Kolíně na sebe navazuje 🙂 🙂
Nenavazuje.
Bylo ode mne myšleno ironicky 🙂
Ne, ujíždí si to o dvě minuty.
Ne, modrogumě by se na osobáku tahalo 10 vozů Praha – Třebová, 6:32 ze Třebové, 10:39 Praha střed. A pak by jezdily posilové osobáky z Kolína do Prahy.
https://www.zelpage.cz/gvd/1988/010_10.jpg
Moravan (odj. 6:45, příj. 9:17) by byl za příplatek. To aby se lidi necpali do rychlíků, je výhodnější s něma vymetat každou zastávku.
Vše v roce 88/89 kdy „do toho kraje dráze nekecaly.
No ono se tenkrát ty vozy zaplnily. Dnes by to již asi tak nebylo. A jen poznámka v roce 88/89 na osobáku Třebová – Praha rozhodně deset vozů nebylo :-).
Zaplnily. Právě kvůli tomu rychlíkovému příplatku. Kdo jel ze Třebové do Parduvic, tak jel osobákem, aby ušetřil a Dráhy tak mohly propálit více elektřiny.
Marně hledám výraz, jímž bych aspoň trochu realisticky ohodnotil vaši inteligenci – a to mám v zásobě sakramentsky bohatý slovník. Ale škoda času na to hledání, stejně bych skutečně vyhovující výraz nenašel: zůstaňme u kulantního hlupáka a pouhého primitivního provokatéra, který jen vytrhává skutečnosti z kontextu doby a spoléhá na krátkou paměť dnešních lidí.
V jiném diskuzním vlákně jste se popsal takto: „ačkoli to jinak moje přirozenost není: já mám lidi rád a snažil jsem se jim vždycky spíše sloužit, a to mi ke štěstí stačí – nepotřebuji se ukájet žádnými pocity důležitosti či nadřazenosti.“ Hledejte zase nová jména a IP adresy.
A co z kontextu doby bylo zamlčeno? Plýtvání vozy, lidmi, energií bylo na dráze příšerné…
A hlavně ani tolik rychlíků nejezdilo… 🙂
A co třeba kapacita? Do Kolína přijede dvojitý ešus s kapacitou 620 sedaček a z Kolína na Třebovou budou pokračovat 2 Honeckery + sysel s kapacitou 228 sedaček. Z čehož plyne, že i jen jeden ešus by byl moc. Chápu, že OREDO to nechce platit a ROPIDu/IDSK by ty ešusy naopak chyběly.
To bude paráda, až se to v létě s otevřeným oknem někde u Pardubic potká ve 140 s RailJetem jedoucím 160. Hlavně, že v MS kraji bude klima v šukafonech 🤣. Alespoň,. že v soupravě bude Sysel a v létě bude možné s schovat do rozumného prostředí.
Ve 140? Leda, že by jel zpožděný, jinak jízdní doby jsou na cca 90 – 100 km/h v průměru.
I kdyby ve stovce. Jinak myslím, že povedená modernizace až na tu klimu. Měla ale přijít tak o 10 let dříve.
Všechno je to o penězích a kraj asi o to dřív nestál.
Před 10ti lety kraj neměl na výběr. ČD mu předložili svoji smlouvu se slovy berte, nebo se vám tu nehne kolo. Dneska už aspoň některé kraje prozřely a nenechají se jedním dopravcem držet pod krkem.
Jízdní doby na 100? A to jako kde? Za Kolínem musí valit na plný knedlík, aby vůbec stíhal. Spíš než v jízdních dobách to bude v nesmyslně krátkých plánovaných pobytech na zastávkách. V reálu se syslem se pod minutu dostává jen žřídka.
Jinak potkání vlaků v plné rychlosti s otevřeným oknem je fakt chuťovka. Hodně jsem jich zažil v rychlících z Prahy do Klolína.
Minimálně v úseku Pardubice – Třebová to donedávna platilo, že stačilo jet kolem 100 a jízdní doby se stíhaly.
Nevím, zažil jsem to kolikrát a teda mi to nikterak nevadilo.
A pozor odborník. Jel si tam někdy s osobakem? Asi ne jiná by jsi takovou hloupost nenapsal.
Samozřejmě, že jel a minimálně z Pardubic na Třebovou to donedávna platilo, že stačilo jet 100.
Tak dnes už ani náhodou. A mezi Kolínem a Pardubicemi ji vůbec ne. A to na tebe ještě často volají z CDP, že máš být v další stanici minutu s náskokem, protože za tebou je žlutý a ten nesmí dostat ani minutu a to i když ty jsi načas a on zpožděný. Dnes se jezdí opravdu na krev. Ani číslovka kolikrát nestíhá.
Pardon cílovka samozřejmě.
Tak koukám, že se situace za ty cca 4 roky dost změnila (co se týče směru na Třebovou). Jsem měl zato, že doby, kdy si Jančura dovoloval řvát na GŘ SŽDC, jaktože si dispečer dovolil jeho vlak vyhnout, jsou už pryč.
Vím, že jde ledacos, ale hnát to až do poslední chvíle a pak zprudka brzdit? Prostě bych odvětil, že se pokusím, ale že prostě jízdní dobu mám x minut, a létat, že neumím.
Mě občas někteří dispečeři připadají, že se na víru snaží hodit, že to bude jeho vina, když rychlík za ním, dostane minutu zpoždění.
To dost dobře nejde tak lehko říct. Příště by mě vyhnul a dostal bych tak 10-15 minut. A žlutý prostě musí jet, tak to prostě teď funguje. Zrovna nedávno mě dispečer skoro prosil ať ho v tom nenechám, že mi staví skrz a žlutý je už na trati. Ať jsem v další stanici “ – 1 „. Venku mlha, že bylo vidět, tak na dvacet metrů. Na štěstí AVV fungovalo dobře a moc se to v té mlze nesmekalo. Kdybych jel těch 100 byl bych tam tak plus 2 ne mínus 1 :-).
Já neříkám, že se nemá využívat maximální rychlost, tak abych dodržel jízdní doby, ale zas nejsem šílenec, abych pak z ostra brzdil na poslední chvíli. Ale jde, jenže to se pak těžko něco změní k lepšímu, když jsou tu takoví „zachraňovači“ dráhy, kdyby to pravidelně jezdilo + 10 kvůli předjíždění, tak by si třeba konečně uvědomili, že kapacita je opravdu na hran a je s tím potřeba něco udělat. Pravda jezdím jen na náklady už pěknou chvilku, tak mě to tolik nepálí, ale prostě mám nějakou jízdní dobu, takže jediné, co mohu dispečerovi říct, že se pokusím, že pojedu maximální… Číst vice »
Tak těch plus 10 je v současnosti velice často, právě z důvodu předjíždění. U os vlaku ČD to zřejmě nikomu nevadí. Dokud tu bude stále fungovat ze strany SŽ to protěžování jednoho “ naddopravce „, nic se nezmění. A stále budou ČD ti špatní, co jezdí se zpožděním, to že za to vůbec nemohou nikoho nezajímá.
To máte pravdu, ale naštěstí už to není, co to bývalo, když se firum volalo, že před nimi jede žluťák, tak ať zvolní, že ho předjíždět nebudou, aby si zas Jančura nestěžoval, to už se naštěstí moc neděje snad. Ono obecně je osobka protěžována, i když v Třebové pošlu včas připravenost (s nákladem), tak stačí zpožděný žluťák (ok, ten ať jede první, má Vmax Vyšší), a pak místo aby mě pustili před Regionovou do Letovic, když máme stejnou Vmax (a já nikde nestavím, takže mám určitě lepší jízdní dobu), tak čekám až odjede a pak skáču za ní (minimálně do… Číst vice »
Že tě nepustili před pomalejší vlak, si stěžuj odpovědným u svého zaměstnavatele (fakta s dispečerem, stížnost s právníkem). Že tě nepustili bez důvodu na volnou kolej (proti srsti) totéž.
Že tě pustí před rychlík, to buď snad rád – nebo bys radši místo přískoků čekal na noc? Jestli pak urguje nějak neomaleně, místo „prosím zkus to co nejrychleji“ říká „makej, brzdi tak prudce až projedeš klacek“ tak souhlasím že se to nesluší.
ČD by se měli drsněji bránit. SŽ nepustila modrý vlak jak měl podle priorit, ale později? Tak co třeba přípoje nečekají, přestupujicim se proplatí taxík, cena se vymáhá soudní cestou.
tak to nemáš pravdu, když máš sysla, kde je delší zavírání dveří, tak ze Zámrsku do Kostěnic musíš 140 jet…
a kolikrát musíš vypnout cílovku, ta zpomaluje..
Opatření ředitele O18 č. 21/2020
Uznávám, že se situace za ty cca 4 roky změnit mohla.
Ona ta klima v 811 není výhra,kravalu jak když startuje mig
Ale notak. Nemůžete mít všecko. Klima musí hučet, aby se o ní vědělo, že tam je. Narozdíl od autobusu, kde za jízdy není slyšet a při stání jen šumí.
Ona ta modernizace z 810 na 811 je zbytecna ..místo toho koupit nové stroje
Na 4 koridoru jezdí plno Béček 140 km/h s otevřeným oknem, i přes tunely, a potkávají se s vlaky jedoucí 140 – 160 km/h. Ale máš pravdu, je to paráda.
Nejsem žádný slepý zastánce ČD ale modernizované Honeckery jsou v pohodě. Jezdívám Lysá n.L. – Ústí n.L. nějaký pátek s nimi (infopanely, nové sedačky staršího typu ale v podobném uspořádání, nové WC, háky na kolo) a jsou to pohodlné vozy. Občas jede jeden modernizovaný vedle druhého nemodernizovaného a je to opravdu obří rozdíl. Upřímně ale většina lidí stejně automaticky leze do Syslu kvůli klimatizaci.
Takze tu mame nemecky krap z 80. let.Bez klimatizace, s vyklopnymi okny. Nizkopodlazni rozhodne neni. Se sedadly tak, ze hledim do plechu. Neco mi to pripomina. Ale nevidim tu zadne spatne komentare od lidi typu Krusnohorec. Co se stalo ? Ze by ty vagony mel ten „spravny“ dopravce?..
Nejen krušnohorec, ale i jerry, dominik, ludva, filemon a další.
Souhlas. Jeste tedy, at doplnim svuj predchozi komentar. Ta rekonstrukce se mi libi. Konecne je to opravdu reko, ne jen jine sedadla.
Mně to prostě přijde zbytečné. Je to jako zmodernizovat Ikarus 280, aby uvnitř měl sedačky jako nejnovější Solaris…pořád bude mít schody jako do nebe, motor se splodinama jak Tušimice a když řidič bude řadit do kopce, bude to o dva metry couvat. (pamatujete? :-D) Občas je lepší některé věci neopravovat.
Pamatujem. 6 hat sebesség fullánk.
A ještě patriot ČD, aby nám napsal, že to jsou moderní ryze česká vozidla, žádný ojetý německý šrot!
To proto, že NDR byla v očích těchto lidí na „správné straně barikády“
Tak mě laskavě vynech nikdy jsem tyto vozy neschválil, ale jestli umíš číst, tak to bude jezdit v soupravě se syslem a to je již o něčem úplně jiném. To jsou asi nejlepší vozy co u nás na osobních vlacích jezdí. Kdo bude chtít chládek, nastoupí si do něj. Tam je perfektní klimatizace i WC.
Ať se předvede ..jiný dopravce s novými soupravami ..
To nevadí hlavňe když u žlutého jezdí ty samé i horší křápy.
Žlutý není žádná sláva ale nic podobného nemá ani fotkách a vagon bez klimatizace snad nemá ani jeden.
Ve slově hlavně se nepíše ň ale stačí ě . není to hlaveň .
to ano a v 7. p se píše s a ne z viz: „Pod vlivem jednal pouze z nešťastným dopravcem“
https://zdopravy.cz/honekry-modernizuje-pro-ceske-drahy-tratec-prvni-smlouva-pocita-16-vozy-65849/#comment-393051
Zajeďte se podívat na R8
Myslíte, že je co oslavovat? V létě v tom bude stejný děsivý skleník jako nyní. Myslím, že to jako hodnocení stačí. Plusem je místo pro kola, ale upřímně 🙂 Zpocení budete už po půl hodině jízdy v tomto skvostu, ani do pedálů nebude muset šlápnout.
Nerikam, ze je to na oslavu. Vozy v teto rekonstrukci navic mely jezdit uz pred 10 lety. Ale radeji pozde, nez nikdy.. Jen mi neni jasny ten dvoji metr, kteri tady predvadi nekteri diskutujici. A totiz, ze vozy jineho dopravce s velmi podobnymi parametry (co se vybavy tyka) jsou brany jako srot, kdezto od jineho jsou vykrikem modernich technologii.
Ono je taky dost rozdíl, když to „někdo“ nabízí do osobáku a nebo do rychlíku. Nebo alespoň pro někoho určitě…
Do osobáku mi takovéto vozy přijdou, vzhledem ke své vysokopodlažnosti, mnohem HORŠÍ než eventuálně do rychlíku.
Promiňte a proč do osobáku je mnohem horší než do rychlíku ? Je to asi podobnej standard jenom že se nezastavuje na největších kravinach :p však jestli mně se dobře zdava np na rychlíku R14 Liberec Pardubice jezdí 843 který stejně jezdí na l4 mladá Boleslav město nový Bor takže v čem rozdíl ?
Omyl okna to má již stahovací.
Interpunkce by pomohla. 🙂 Přemýšlel jsem, kdo omýval ta stahovací okna.
Tobě mobil nikdy nic neprepsal :-).
Neumíš pracovat ani s vlastním mobilem a chceš radit, jak mají vypadat vlaky?
Je lepší rozumět tomu co dělám než mobilu a to jsou právě ty vlaky. Ty asi rozumíš mobilu pečlivě po sobě vše přečteš zato o těch vlacích toho asi moc nevíš. A jestli ti to neuniklo zde se diskutuje o vlacích ne o gramatice. No ty píšeš o tom čemu rozumíš to chápu :-).
Nech si svoje priblble pindy ,nikdo na ně není zvědavý…správný dopravce ? Kde ho máte ? Kdo vymyslel toto debilni spojení?? Kancelářské krysy ,co neví nic o robotě
Pravda boli
Například na Orlicku zvládl nový dopravce (Leo Express Tenders s.r.o.) se svými plně nízkopodlažními jednotkami nahradit dřívější, převážně vysokopodlažní vozidla ČD, a. s.
Žel, na trase Kolín – Pardubice – Česká Třebová si Pardubický kraj vybral jiného dopravce (ČD, a.s.) s těmito vysokopodlažními vozy.
Objednal si to kraj ? Jo dostal to
Pardon, přečetl jsem si článek až teď. Já tu občas na německý šroty nadával, hlavně ty nemodernizovaný. A stejně tak nadávám na Honeckry, které jsou podle mě největší ostudou na český železnici. Modernizace to sice dost posune, ale bez klimy je to furt dost zlé. Stejně jako modernizované 845, už to není pojízdné muzeum, ale furt nic moc.
Honeckerům asi nelze upřít kvalitní a jednoduše opravitelný podvozek, ale ty schody a ta úzká dvířka do prostoru cestujících Honeckera prostě činí nepoužitelným na spoustu věcí. Třeba je úžasné, že tam na té jedné fotce udělali místo na kočárky…ale standardní kočárek těma úzkejma dveřma neprojede, takže je to uplně k hov… (a to nezmiňuji to již mnohokrát omílané téma, jak dostat kočárek po tom žebříku nahoru) Zkoušel jsem to loni v zimě. Dál než nad schody se nedostanete. Honeckery by se neměly opravovat, ale prostě a jednoduše vyřadit.
Nosítka s raněnými jsou užší? Já jsem četl, že to měl být alternativně lazaretní vlak.
zvláštní, ale je to tak
ja bych rekl, ze to mel byt alternativne osobni vlak.
Pokud bude kraj ochoten zaplatit,nová vozidla uvítají všichni cestující
Kraj platí dopravu , ne novy hračky šotoušům . To , že žebrák jezdí trakařem a jiný autem je věc jiná . Nebýt konkurence tak by ČD měla ceny tak vysoké , že i za krátký kontrakt by zaplatily novou soupravu . Odboráři placeni za bobek práce zlatem by stávkovali proti kde čemu ale jezdili bychom 810 a koženkami ještě dnes . Jinak opravovat tyto vagony , dávat sklopná okna , vysoký nástup , absence klimatizace ….atd.. je trestuhodné .
Podle toho co si objednáte a zaplatíte ,dostanete službu.to je jak když vám přijde vymalovat malir za 500 na hodinu a malíř za 200 na hodinu.prosim použijte mozek
Vymalování / doprava stejná kvalita rozhoduje cena . V případě malování s ČD samá šmouha a jen kam dostal a za 600 ???
Rekonstrukce je velmi pěkná na pár let dobrý pak už to chce něco nového. Jinak do Honeckeru se leze pěkně blbě.
Viz obrázek – to fakt někdy jede jako IC z Břeclavi do Prahy?
Soudruzi v NDR to taky dávali na rychlíky
Jo jo, pamatuju ty doby. Ale v rámci objektivity je třeba uvést, že to byly posilové vozy, dokonce i na mezinárodních rychlících! Tehdy podle hesla „lepší blbě sedět, nežli dobře stát“.
Myslím, že název IC „Výstava“ je dostatečně vypovídající 🙂
Upřímně, dokázal bych si ho představit jako páteční a nedělní posilu…oproti B je to o moc lepší.
Po reko? Možná i ano. Není mnoho vozů horších než B249, nerekonstruovaný Bdmtee se mu přinejmenším vyrovná.
B249 patří do šrotu.. nevyrovná. Bdmtee má lepší podvozky
Bdmtee má max. rychlost 160 km/h.
Kolik má ale maximální rychlost (napsanou na voze) německé Bm, které často vidíme na mnichovských expresech?
Na první pohled to nevypadá špatně, ale v létě bych tím z důvodu absence klimatizace jezdit nechtěl.
Ano. Máte pravdu, bez klimatizace v létě Honeckery to stojí za to. A zvláště, když je ta hrozná koženka a sedačky pro trpaslíky.
Zase na druhou stranu lepší otevřené okno, než nefunkční či slabá, nebo napak příliš chladící klima.
Je hezké pokud vůz má klimatizaci ale ta také musí fungovat v horku. Pamatuji si pár jízd v letním rozpáleném odpoledni z Brna do Prahy kde ve dvou vagónech ze 6 kde šla klimatizace nebylo místo ani na stání, krásný zážitek. Ve zbylých totiž okna neměla ani tu nouzovou výklopku na čtyřhran.
Přesně tak. Léto 2018 v low-cost třídě RJ na relaci Brno-Vídeň…bez otevíracích oken, ale s klimou, která buď nefungovala, nebo totálně nezvládala a vytvářela akorát zatuchlé vlhké horko…i ten nerekonstruovaný Honecker by byl pohodlnější. Bohužel to nebylo jen jednou a od té doby se mám tendenci žlutým vlakům pokud možno vyhýbat…
Tak u RJ aspoň na R8 je nefunkční klima nebo topení standard…
Klimatizace podle modrogumů patří do šukafonů (regiomouse).
Při závratných lokálkových rychlostech nejde otevírat okno, to není jako na koridoru.
Klimatizace patří tam, kde ji objednatel chce a zaplatí 🙂
Klima je tam , kde si dopravce zákazníka váží . Když ho má u zádele , tak mu nechá mastné ale otevíratelné okno
Nechci nic říkat ale když si na R8 objednali dokonce vyšší kvalitu a stejně tam je otevíratelné okno
Vyšší kvalitu je nějaké šotoušské klišé. Je to v závazku a oproti ČD by byla vyšší kvalita i půlka uhláků . Tam byli snad jen ty lehátka s tím oknem , což není úplně standartní .Lehátkem jsem ale nejel
Někdy kraj nenapíše zcela exaktně všechny parametry, pak můžou modrogumáci vymýšlet kraviny. (70 míst k sezení = 70 značek na podlaze, audiovizuální systém = displej na kterém poběží reklamy, ale ne příští zastavka….)
DPP i další dopravci PID nakoupil několik vozidel s klimatizací ještě než to začal ROPID oficiálně vyžadovat.
Ano, podobně jako v Semilech udělali podlahové značení pro nevidomé a nikdo nepřemejšlel kde by měly stát automaty na občerstvení. Tak tam mají opičí dráhu. Hned jak vejdete z peronu mezi dveře máte myšlenku „kterej deb*l tohle udělal!?!“.
Přesně tak. Do šukafónů chtěla klimu ta modrá strana. Tady to máte. Už tak malou republiku jste si rozcupovali na několik malých království, každému vládci různé stranické příslušnosti dali právo si na svém písečku hrát se svými vláčky. Tak to tak i vypadá. Do Budišova jezdí šukafony s klimou, o pár vesnic dál jezdí honeckery s koženkou, za horama jezdí modrobílés červeným pruhem a žlutýma dveřama a o tři dědiny dál já nevím co… Chaos bordel nejednotnost rozdílný standart různé podmínky…
Díky za ponechání otvírání dveří klikou. Pokud tam současně nebude ten dementní bzučák jako je u sysla, mohla by to být skvělá rekonstrukce
Ne, je tam tlačítko.
Na foto 15 asi ne, ale zvnějsku vidím opravdu jen tlačítko. Snad to tedy nebude pokaždé zpívat tatatááá, tatatááá, tatatááá… Hlavně v osobáku je to na mozek a díky posunuté poloze dveří je to slyšet odevšad
Při otevírání a zavírání, aniž by se dveře otevřely bohužel dementní bzučák vříská, po třetím zastavením jsem se stěhoval do sysla. ČD forever! Ještěže existují auta, motorky, kola, pěší chůze, cokoliv… jen ne tenhle hnus. Sedačky tak na 15 min. sezení. Bohužel díky panu Netolickému a jeho bandě bude tenhle xindl jezdit dalších 10 let, i když mohly jezdit 471. Upřímně lituji cestující.
Nejlepší rekonstrukce by byl odvoz do hutí, ať jsou z toho třeba konzervy na fazole.
Bohužel normy to vyžadují, dává se to třeba i do pracovních vozů MVTV.
Má to i ten Sysel, i 471 (alespoň některé).
Mohly jezdit 471? ČD je nabízely? A kde byste jich tolik vzal?
Na Ostravsku, asi. Výměnou za žabotlamy.
Však všechny žabáci jsou už vyřazeni z provozu.
No právě. V případě, že by z Ostravského kraje zmizely 471 tak by možná na vyřazení žabotlamů nedošlo. Tornád není nekonečný počet.
Pro ostravský to je nekonečný počet, ty tornáda tu jsou furt i častěji jak elephatnty
Normy neříkají, že cestující musí ohluchnout z nesmyslného pískání.
Smysl normy je, aby každý (včetně nevidomých) věděl, kde je nástupiště. Vlaky v Německu při zastavení hlásí „vystupujte vpravo/vlevo“, ale pro modrogumy je jednodušší z pískání ve vzdáleném místě (patro elefanta) rozeznávat jestli je z bzučáku u levých nebo pravých dveří.
Oni také nevidomí mají ovladače, kterými se ty navigační pískátka aktivují a ne že to tam bude vřískat furt, jak to modrogumní dementi vymysleli.
Bohužel euromodrogumní.
To je samozřejmě nesmysl, jde jen o signalizaci otvírání/zavírání. V ešusech kam se dodělávaly jsou běžně jen na jedné straně.
Ono je to o provedení. Ale když vyhnat cestující, tak vyhnat. Jenže ani v syslu ani v 471 to nevříská takhle hnusně. Taky ČD si leckteré normy vykládají po svém – papežštější než papež. A co z tohlo vzniká? Paskvily jako tento nebo třítlačítkové dveře u štrůdlu nebo pesaru a jiné. Pak se diví, že jsou s tím problémy. Zmíněný štrůdl je exemplární příklad. Kdyby ho nechali v originále bylo líp, jenže tam musel být Mirel, chtěli za tím tahat vagóny a tatarům nikdo nerozmluvil, že je to hloupost, takže místo automatického spřáhla je tam zbytečně kuple s nárazníky atd..… Číst vice »
Ach normy… ty obvykle píšou lidé, kteří o problému ví „nejvíc“. Děkuji za informaci, už je mi to jasné, proč to tak je. Ostatně kilometry modrého zábradlí jsou taky podle normy
Nevím jestli to byla nějaká chyba, nebo je to standard, ale když jsem s tím jel, tak ten dementní bzučák vřískal jednou po zastavení a dvakrát před odjezdem.
Jízdní doby Os na koridoru jsou dost našponované a tahle volovina bude prodlužovat už tak dost dlouhé pobyty na zastávkách.
Zatímco v grafikonu jsou psané, tuším, na půl minuty, v reálu to má problém splnit vlak sestavený pouze ze starých honekrů (kde se dveře zavírají okamžitě a rychle). Se syslem se pod minutu dostane jen naprosto vyjímečně a s tímto budou ještě delší
A kde byste ty 471 vzali?
Třeba nejezdily v té době každých 10 min. prázdné na Benešov.
Pouze u prototypu je klika a vyklápěcí okna. Jinak je tlačítko a polopouštěcí.
Poměrně strmé schody (včetně aspektu velmi malé hloubky schodů, zejména toho nejnižšího) koukám nadále zůstávají. O to méně vhodné pro nasazení na Os vlaky coby vlaky s častější výměnou cestujících (o to delší pobyty kvůli nástupům/výstupům). O problematičnosti pro další skupiny lidí (s kočárky, s pohybovým omezením; i když pravda, v tomto konkrétním případě aspoň budou mít k dispozici toho sysla, u kterých jsou schody o něco schůdnější – mj. každý ze schodů je výrazně hlubší) nemluvě. Mimochodem rok výroby těchto vozů se téměř shoduje s rokem výroby jednotek 628.2 nasazovaných Arrivou na rychlíky. Tzn. (slovy některých diskutujících) šrot jako… Číst vice »
Nepis nesmysly, právě široké dveře u těchto vozů jsou výhodné pro rychlejší výměnu cestujících
Jakékoliv nízkopodlažní jednotky také mají široké dveře.
Nedávejte za srovnání k těm Bdmtee jiné vozy typu Bdt, Bt, B či co vůbec jste měl na mysli.
Výhodu širokých schodů z velké části nuluje to, že víc než schody připomínají žebřík.
Rychlá výměna cestujících po žebříku do popelnice, to je jasný protimluv.
Jen dodám, že podlaha 760 mmnad kolejnicí vadí a moc. Zatímco 1260 mm je vohodě.
Kolik má vlastně standardní vůz (např. Bmz²⁴¹) výšku podlahy?
Ono na bdmtee je dobrý jen ten podvozek,pokud se to zmodernizuje a bude se s tím počítat na 8-10 let .. dobrý .ale potom nové jednotky , jednoznačně.
Co si pamatuju ze zdejších článků, tak Schody nešly upravit, jelikož by to byl zásah do rámu vozidla a tudíž mnohem náročnější modernizace vozu.
Sedadla za sebou jako v letadle? Co je to za neustále omílané klišé? Ty sedadla jsou za sebou jako v autobuse, ne jako v letadle.
Globálně se užívá termín letadlové uspořádání, nikoliv autobusové…
Jo, a zdražování byla taky úprava cen.
No, teď posledních 30 let se úspěšně používají trendy fráze.
Např.:
redukce = optimalizace
problém = výzva
Účastníci diskuse jistě znají další.
Vlakem z Liberce do centra Prahy za jednu hodinu.
Výhledově = Nigdy. 🙂 🙂 🙂
…za našich mladých let se říkalo: „na mláďátka“
Jo a prodej nekvalitních potravin „Přizpůsobení výrobků chuťovým preferencím obyvatel“
Snad v žádném letadle ani autobusu nejsou sedadla proti směru jízdy. Nejblíže má uspořádání sedadel tramvaji.
V tramvaji určitě nejsou sedadla proti směru jízdy, boha jeho..
Ale jistě že jsou, typicky KT8D5.
Spíš si říkám, kolik je v ČR tramvají, které nemají žádné sedadlo proti směru jízdy. Napadají mě akorát tramvaje typu 13T v původním uspořádání, kde je část sedadel kolmo na směr jízdy. Protože i klasiky typu T3/K2/T6A5 mají jedno sedadlo (za předními dveřmi) proti směru jízdy.
Ts, první single sedačka v K2 byla vždycky proti směru jízdy. 🙂
Jo, v jednosměrné tak 0 – 2.
Myslím, že v Il-18 vepředu nějaké sedačky proti směru letu byly.
Asi v každém busu mhd jsou sedadla proti směru.
Jj, a ve slušné společnosti se tomu říká marketingovej blivajz.
Honeckery jsem dříve nemohl vystát, jízda v nich byla za trest. Ale tohle vypadá docela dobře.
Na pohled ano, ale co jsem měl tu čest, tak byla častá porucha dveří a klasický žlutý lísteček. Dále podvozek dost hlučný skřípe. Zatahovací dveře věčně otevřené. Neuzavřený systém WC. Nástup jak po žebříku. Hlavně v Přelouči je to horolezectví.
Za mě jako na první pohled dobrý, ale bral bych raději třívozového Pantera.
jako tenhle konkrétní prototypovej vagón? No, vsadil bych se, že ty dveře jsou téměř ty stejné, co jsou v syslovi (jak se do toho rukou opře a ono se to zasekne na měsíc)
Přesně tak. Ty dveře jsou asi nějaké náchylné na deformace.
Oslava šrotů je asi nějaká psychopatická porucha, prozatím 28 oslavovatelů.
Komfortní interiér… bez klimatizace a s otevíracíma oknama… jak jinak zase šetříme. Hlavně ta WIFI za pár korun
Jsou to vozy na osobáky, klimatizace by rekonstrukci značně prodražila, a bude jezdit jen tak dobrý vůz, jak ho objednatel zaplatí 🙂
Navíc tyto vozy v relativně blízkém horizontu (snad) skončí, takže by se ta klima nevyplatila.
Tak zvětší se rozteč mezi sedadly, tak na Osobáky to, zas tak špatný vůz nebude. I když bych si na Osobácích Kolín – Třebová, dokázal představit i Pantery, alespoň pro úsek Choceň – Kolín.
Perličkou je, že svého času tam jezdily snad na všech spojích nízkopodlažní žabotlamy, poté i Elefanty.
Pak tam ČD přišly s tímto východoněmeckým šrotem.
Z pardubic smer ČT žabotlam nejezdil
Mám na mysli úsek Kolín – Pardubice.
Žabotlam možná kdysi jezdíval na pár spojích, a ani Elefant nebýval rozšířený, dřív tam nejezdil snad vůbec (akorát Pardubice – Praha střed, než se to posunulo do Kolína), nyní (než začala rekonstrukce Pardubic) jeden pár, loňské nebo předloňské GVD 2 páry.
Pletete si to s trasou Pce – HK, tam jezdívali skoro na všech spojích 471.
Ne možná ale určitě a 471 jezdil Ko -Pce jeden čas na skoro všech spojích. Jenže pak do Pardubic nastoupil oranžový šašek a ten se nebyl schopen domluvit s oranžovým šaškem v Praze. Taky se zrušily spěšňáky.
A co Ústí či Třebová, to jako Pantery nechceme podle vás? Ach jo, zase promluvil Choceňský oppidista. 😀
Tomu rozumím. Ale dovedete si představit, že ten Honekr pojede třeba V=max, tedy 140 km/h a kolem v protisměru se na koridoru protáhne něco ve 160 km/h. Příjemný zážitek když bude vedro…
Úplně stejný zážitek jako dnes s nějakým béčkem.
To poděkujte Pardubickému kraji, dráhy jim daly na výběr s klimatizací, či bez, kraj si vybral bez, kvůli ceně.
I když mě její absence nějak nevadí.
Pokud máte rád klimatizaci tak pojedete v řídícím voze. Není potřeba všechno hned hejtovat.
Absence klimatizace mi tolik nevadí, otevírací okna mají svůj půvab. Ve vagóně, kde se okna nedají otevřít, si někdy připadám jak v metru. Nebo i jako v kleci. Na regionální a příměstské tratě, pro které především jsou tyto vozy určeny, to je o.k. Dříve jiné vozy, než s otevíracími okny nebyly, a mám za to, že ani dnes nemusí otevírací okna nutně znamenat krok zpět.
Zde může být trochu problém s tím, že jde o výklopná okna. S nimi nedokážete moc dobře vyvětrat stojící vlak…na druhou stranu za jízdy je to naopak asi lepší než spouštěcí, kterými při plném otevření a vyšší rychlosti fouká až moc.
Tato rekonstrukce bude mít polospouštěcí okna, nikoliv vyklápěcí. Posledních pět fotek v galerii je z původního návrhu rekonstrukce, který byl ještě změněn. Bohužel redakce zdopravy už několikrát zařadila tyto neaktuální fotky dohromady s aktuálními a tím vytváří zmatek.
Díky za objasnění reálné situace 🙂
Tady někdo neumí číst, jen psát, že?
To sice ne, ale bohužel to bude jezdit po koridoru, tedy dost rychle (snad až 140). To už ta otevřená okna dělají pěkný kravál a ten proud vzduchu nic příjemného. Ale tady je to spíš subjektivní…
Přesně tak, počítá se s tím, že vlakem dnes jezdí potem ukrutně zavánějící solviňák a je mu to jedno. Do kategorie „bez klimatizace“ musíme bohužel započítat i dnešní školní puboše, kteří mají jiné preference, tj. hlavně, že běží wi-fi. Normální člověk to již předem vzdává a sedá opět do auta. Lidé s kompetencí mají pořád v hlavě vlak z devadesátek, dnes by měla být klima samozřejmostí – funkční klima.
btw. řeči o otevíracích oknech, to mám úplně rudo před očima.
Tak snad nemáte rudo před očima alespoň v tom autě…
Třeba při placení servisu, povinného a havarijního pojištění…
Jednou, před mnoha lety, když tady jezdily hrachově zelené/ bílé vagóny, jsem jel z Vídně do Gmündu. Na FJB. byla přistavená souprava moderních klimatizovaných velkoprostorových vozů, (pevná okna, tónovaná skla, uspořádání sedaček za sebou), akorát za lokomotivou byl jeden starý, červeno-krémový kupák. Nejdřív jsem se uvelebil v jednom z těch supermoderních vagónů, ale po chvíli jsem měl dost poslouchání vysokého tónu, co kromě vysušeného vzduchu produkovala klimatizace a rád jsem přešel do starého kupáku vepředu, kde jsem mohl koukat ven z otevřeného okna dle libosti. Pozn.: – nejsem ani potem ukrutně zavánějící solviňák, ani školní puboš – jízdní doba Kolín… Číst vice »
Tak to přání měl plnit kdokoli jiný s normálními vagony a klimou, případně nízkopodlažní jednotkou .Kéž by se situace obrátila a těch pár bláznů toužících se potit a smrdět by mohli do jednoho takového východoněmeckého výdobytku , co by byl připojen na jedné straně vlaku a řádně označen
Předej své doporučení objednateli, myslím, že sedí na úřadě v Pardubicích.
Když tu čtu komenty zasvěcených drážních odborníků tak přemýšlím , kdo jim prozradil , že nejlepší kolo je kulaté . Připadne mi , že ta neschopnost u ČD je od uklízečky po generála. Na vše stopadesát poznatků proč to nejde a to oprašování a následná propagace veteránů je na zrušení . Když to nejde ať to zkusí někdo jiný. Horší tu nikdo není a i ta Arriva se omluví a maká na zlepšení
Co jsem slyšel, tak klima by vyžadovala sekundární CZE. Spolu s klimaagregátem by tím ovšem stoupla hmotnost vozu, takže by se musely předělat brzdy(asi přidat další koutouč), takže zásah do podvozku a cena by už mohla být kolem poloviny nového vozu.
Tak neopravovat a roztavit na lepší .
Přesně.
Technická poznámka, do textu se Vám vloudil tiskařský šotek,v třetím odstavci odspoda máte uvedeno Bdtmee místo Bdmtee.
On se vloudil i do titulku – „počítá 16 vozy“… 😇🤔
Počítá, počítá a nemůže se dopočítat.
Kolik panterů se rozsype…
a cd vznikly az v roce 1993.
plus info, ze vagon nebyl nakupovan kvuli lidem, ale pro armadu jako lazaretni vlak pro ww3.
po revoluci doslo ke strasnemu zdrazeni dodavky (marka krapet ztvrdla), bohuzel od dodavky neslo bez velkych sankci odstoupit, tak se hruza odebrala a od te doby obstastnuje cestujici…
Asi máte lepší info, já jsem se totiž dozvěděl, že byl určen pro cestující, akorát, že měl být lehce změnitelný na lazaretní vlak, akorát výbava se dodala snad jen k pár vozům.
Operační sál měl být z prostřední části. Sedačky byly uzpůsobeny rychlé demontáži. Jinak samozřejmě vozy byly určeny k přepravě cestujících
To vím, ale reálně k výměně dojít nemohlo, protože zařízení nebylo k dalším vozům požadováno.
Což je úplně jedno.
Třeba píší o slovenských.
Na Slovensku, z pro mě nepochopitelného důvodu, stále ještě vozí Os soupravami s lokomotivou.
Vím, že upravovali Bdt.
Upravovali i Bdmtee nebo ta stále jezdí koženková?