„Honekry“ modernizuje pro České dráhy Tratec, první smlouva počítá se 16 vozy
Šestnáct vozů má být hotových do konce příštího roku, budou jezdit mezi Kolínem a Českou Třebovou.
České dráhy uzavřely zakázku za 702 milionů korun na modernizaci vozů Bdmtee. Vozy vyrobené v bývalé NDR upraví společnost Tratec – CS. Ta získala rámcovou smlouvu na modernizaci až 52 vagónů, zatím začne modernizace 16 vozů pro Pardubický kraj.
Vítězství Tratecu vyplývá z tiskové zprávy Českých drah i písemné zprávy zadavatele. Pro Tratec jde dosud o největších zakázku od Českých drah, v soutěžil porazila Pars nova a ŽOS Trnava. Modernizace jednoho vozu vyjde na 13,5 milionu korun.
Vagony podstoupí kompletní proměnu, dostanou nový a komfortní interiér, Wi-Fi připojení i přehledný digitální informační systém. „Prototyp tohoto vagonu byl do zkušebního provozu nasazen koncem letošního srpna a od té doby úspěšně najezdil přes 14 tisíc kilometrů na lince Česká Třebová – Kolín, pro kterou je určen,“ řekl Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD.
Vozy pro Pardubický kraj budou postupně hotové do konce příštího roku. Součástí smlouvy je i opce na modernizaci dalších 36 vozů. „Ty by mohly v budoucnu vozit cestující například ve Středočeském nebo Zlínském kraji, pokud budou mít i další objednatelé o takto modernizované vozy zájem,“ dodal Ješeta.
Vozy pro osobní vlaky Kolín – Česká Třebová
„Modernizace vozového parku na území našeho kraje byla jedním z hlavních motivů při jednání o novém desetiletém kontraktu. S prototypem vozu, který je nyní testován, jsme se s kolegy měli možnost seznámit a rozdíl je patrný na první pohled. Pevně věřím, že se podaří všechny avizované vozy nasadit v přislíbeném termínu, tedy od jara příštího roku,“ řekl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.
Modernizované vozy budou jezdit na trase Kolín – Česká Třebová obvykle ve třívozových soupravách typu push-pull. V soupravě bude dvojice modernizovaných vozů Bdmtee a klimatizovaný řídicí vůz řady 961, který je bezbariérový. Jeho součástí budou nově plošiny pro nástup cestujících na invalidním vozíku.
Méně sedaček = více místa pro cestující
Při modernizaci budou, stejně jako tomu je již u prvního prototypu, instalována nová sedadla s textilním potahem z velké části umístěná za sebou jako v letadle. Zbývající sedadla umístěná proti sobě mají větší rozteče a je mezi nimi vždy stůl. Velké množství původních koženkových sedadel jen s minimálním prostorem pro sedící zákazníky neposkytovalo očekávaný komfort cestování.
Počet míst k sezení se proto u revitalizovaných vozů sníží ze současných 96 na 79, z toho tři sedadla budou sklopná. Cestující díky tomu budou mít ve voze více prostoru. Během rekonstrukce vozu bude dosazeno také moderní WC s uzavřeným systémem.
Do vozidel budou dále umístěny elektrické zásuvky 230 V a USB konektory pro dobíjení elektroniky, nový audiovizuální informační systém s LCD monitory, Wi-Fi, velkoobjemová police na zavazadla nebo místa pro jízdní kola a kočárky.
Vyšší bezpečnost poté zajistí centrálně zavírané a za jízdy blokované dveře doplněné o moderní bezpečnostní prvky, jako je stranově selektivní blokování dveří. To zabrání cestujícím vystoupit na jinou stranu než je nástupiště.
Vozy řady Bdtmee vyráběla východoněmecká vagonka v Budyšíně v letech 1989 až 1991. Před 30 lety se jednalo o moderní vagón pro regionální vlaky s řadou nových konstrukčních prvků, které nebyly obvyklé u jiných osobních vozů vyráběných pro ČD ve stejné době.
Jednalo se například o centrální zavírání a blokování dveří nebo o podvozky typu GP 200 S umožňující jízdu rychlostí 160 km/h. České dráhy mají v současnosti v provozu stále více než 200 vozů tohoto typu. Modernizace nabrala zpoždění, dodavatele musely České dráhy hledat dvakrát. Pro svůj původ v NDR získaly vozy přezdívku Honekry.
Tratec – CS se v minulosti podílel na zakázkách pro dceřinou firmu Českých drah DPOV, například prováděl modernizaci pendolin. Personálně je propojen s bývalým šéfem Českých drah Miroslavem Kupcem. Ten začal letos pracovat pro firmu vlastněnou Tratecem.