Hledání bezemisního letectví. V USA poprvé odstartoval Dash 8 poháněný vodíkem

Letadlo Dash 8 na testování letů na vodík. Foto: Universal HydrogenLetadlo Dash 8 na testování letů na vodík. Foto: Universal Hydrogen

Jeden motor byl poháněn leteckým palivem, druhý vodíkem.

18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mengo

U kazdeho pohonu na vodik dojde k vyznamne redukci sedacek jak to hezky bylo videt u navrhu letadel na vodik od Airbusu. Tak cestujici si priplati za snizenou kapacitu. A kdo zaplati prestavbu palivoveho systemu na letistich? Asi opet cestujici.

Zdeněk

Regionální letadlo jako Dash-8 na vodík snad jednou bude reálné, ale nedovedu si představit vodíkový pohon třeba u B-777. Technicky by to nejspíš šlo, ale za cenu výrazné redukce sedačkové kapacity, což by ve finále nepochybně znamenalo mnohem dražší letenky. Než „naroubovat“ na stávající letadla vodíkový pohon, bylo by zřejmě lépe vyvinout zcela nové letadlo. Nejspíš nějaké samokřídlo, což je taky zatím ještě téměř neprošlapaná cesta. Nebude to ovšem zadarmo ani přes noc.

Y.K.

No s tou tichostí to by mě zajímalo. Ne že by turbína nebyla slyšet, to jistě je, ale dominantní hluk bývá vrtule (u některých typů velmi dominantní).

D-nym

Toto je už hysterie. Bezemisní nikdy nebude, pilot si taky prdne v kokpitu a budou emise, catering vypustí pár emisí při zpracování, atd. Letadlo možná někdy, ale furt se někde bude kouřit (emisemi).

Jiří Kocurek

To i v zemljance.

Y.K.

No že by piloti vyprděli třeba dvě tuny plynu… To dost pochybuji.

Šťoural

A za chvilku nám nebe budou křižovat vzducholodě z dílen Hraběte Zeppelina 🙂

Ale vážně, myslím že je třeba hledat smysluplná řešení jak snižovat škodlivé emise a trošku tak naší planetce pomoci a tohle by mohla být jedna z možných cest.
Jen doufám že se to nezvrtne v nějaký falešně bezemisní fanatizmus, něco ve stylu normy Euro 7 u aut.

Kubrt

Využití vodíku (nebo klasických baterek) v letectví komplikuje nízká objemová, a fakticky i hmotnostní, hustota uložené energie. I když se vodík zkapalní, je na tom podstatně hůře než klasická kapalná uhlovodíková paliva. Neboli na uložení toho samého kvanta energie potřebujeme mnohem více prostoru, než když využijeme letecký benzín nebo třeba ethanol. Což je problém u všech mobilních aplikací, ale u těch letadel je to nejkritičtější.
Obávám se, že právě kolem vodíku je toho falešně bezemisního fanatizmu velmi mnoho.

Jiří Kocurek

Na biolíh by se dalo létat, má to jednu nevýhodu: Zabírá místo pro pěstování potravin. A palmový olej znamená kácení pralesů, takže taky spíš nic než moc.

Jen jsem kdesi četl že svícení pertolejem v zemí třetí světa spotřebuje zhruba stejné množství jako letectví v USA. S tímhle by se dalo pracovat lépe.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kerosene_lamp

Šťoural

Teď ano, ale buď se může sedět s rukama v klíně a říkat, že to nejde a nebo to zkoušet a ono to časem buď půjde, nebo taky ne

Kubrt

Hustota uložené energie v 1 litru/kilogramu konkrétního paliva není předmětem vývoje a nebude časem vyšší. Evoluce probíhá u baterek, tam pořád jsou posuny, ale u látek používaných jako zdroj energie vývoj není, tam se pohybujeme ve sféře jejich fyzikálně chemických vlastností, dál nás příroda nepustí.

Šťoural

Jo jo, energie je schovaná ve hmotnosti, alias

E=mc2

, ale to už je fakt sci-fi, a rozhodně ne otázka blízké budoucnosti 🙂

Hele dřevo taky pořád pálíme v kamnech jako v době kamenné, ale to jen proto, že je relativně tak laciné že ani moc nemusíme přemýšlet jak to dělat lépe. A přitom laboratorně z něj byl již vyroben benzín atd. (jasně hodně předražený (v tom malém množství) a ani dřeva není dost aby se z něj benzín vyráběl k pokrytí současných potřeb. Jen takový příklad, že věci se dají dělat i jinak).

Jan

O kolik je ten vodík horší co se týče a) objemu a b) hmotnosti, pokud chceme stejnou energii jako současné paliva?

Kubrt

Hmotnost u vodíku není problém,
je to lehký plyn. Problém je objem. https://www.energy.gov/eere/fuelcells/hydrogen-storage

Kubrt

Doplněk, psal jsem to v rychlosti. Samotný vodík jako látka je lehký. Ovšem musí být v tlakových lahvích, dále tam jsou články, měnič, baterie – a pak teprve vlastní motor. To tu skutečnou hmotnost pohonného systému zase posouvá výš.

Kubrt

Jen doplním, že ten Tu-155 měl dvouproudový motor spalující kapalný vodík, zatímco Dash-8 je vybaven palivovými články a (překvapově vělmi tichým :-)) elektromotorem. To asi není úplně nečekaná informace, ale myslím, že by tu měla zaznít.

Lukáš F.

Je to důležitá informace – mohla by tam totiž teoreticky taky být turbína spalující přímo vodík místo kerosinu.