Hledání bezemisního letectví. V USA poprvé odstartoval Dash 8 poháněný vodíkem

Letadlo Dash 8 na testování letů na vodík. Foto: Universal HydrogenLetadlo Dash 8 na testování letů na vodík. Foto: Universal Hydrogen

Jeden motor byl poháněn leteckým palivem, druhý vodíkem.

Společnost Universal Hydrogen provedla včera na letišti Moses Lake ve státě Washington v USA první let s letadlem poháněným vodíkem. Patnáctiminutový let je prvním v tomto tisíciletí na světě, který proběhl díky vodíku. Jde o další z pokusů, jak proměnit letectví v bezemisní dopravu.

K testování posloužilo přestavěné turbovrtulové letadlo De Havilland Canada Dash 8-300. Let trval zhruba patnáct minut. Měl prokázat, zda je technologie vodíkového pohonu reálná. V letadle byl jen pilot a dva členové posádky. Kvůli velké nádrži na vodík v zadní části kabiny z letadla museli vymontovat zhruba deset sedaček.

Jeden motor byl poháněn na letecký petrolej, druhý elektřinou z vodíku. Během letu došlo k přepnutí na let pouze na vodík (pravý motor). „Motor poháněný vodíkem byl velmi tichý, veškerý hluk byl od druhého motoru,“ citovaly Seattle Times pilota Alexe Krolla.

Seattle Times současně připomínají, že zkušební let na vodík proběhl již v roce 1988 s Tu-155 v tehdejším Sovětském svazu. Šlo ale o pohon na kapalný vodík, včerejší pokus byl s letadlem vybaveným palivovými články a elektromotorem.

Vodík je považován za jednu z možných cest, jak snížit emise v létání. Jeho nevýhodou je ale potřeba velkých nádrží i nedostatek takzvaného zeleného vodíku vyrobeného z obnovitelných zdrojů. Letadlo na vodík vyvíjí například Airbus.

Tagy Universal Hydrogen vodíková mobilita
18 komentářů