Hledá se projektant 37 kilometrů tratě od Stodu do Bavor. Limit je 300 milionů

Trať 180 v úseku Domažlice - Stod. Pramen: Správa železnic/dokumentace EIATrať 180 v úseku Domažlice - Stod. Pramen: Správa železnic/dokumentace EIA

Součástí stavby bude například několik mostů přes řeku Radbuzu nebo téměř kilometrový tunel pod kopcem Výchoz.

Správa železnic (SŽ) učinila další krok směrem k vylepšení tratě z Plzně přes Domažlice do Bavorska. Aktuálně vypsala tendr na zhotovení projektové dokumentace k tzv. 3. stavbě, což je 37 kilometrů dlouhý úsek Stod (mimo) – Domažlice (včetně). Jde o nejdelší ze čtyř staveb, na které je trať rozdělena.

Předmětem zakázky je především zhotovení dokumentace pro povolení stavby, a to včetně napájecí stanice Holýšov. Zhotovitel musí rovněž zajistit potřebná povolení a vytvořit digitální model stavby (BIM). Správa železnic stanovila jako nepřekročitelný limit částku 298,4 milionu korun.

Ke 3. stavbě aktuálně běží na plzeňském krajském úřadu územní řízení. Podle mluvčí Správy železnic Nely Eberl Friebové se počítá se zahájením stavebních prací v roce 2028. To už by se měla chýlit ke konci tzv. 1. stavba, tedy novostavba přes 18 kilometrů dlouhého úseku Plzeň (mimo) – Stod (včetně). Ta získala pravomocné územní rozhodnutí letos v květnu. Půjde o novou dvoukolejku pro rychlost až 200 km/h.

Navazující úsek od Stodu k Domažlicím rovněž zahrnuje dvoukolejné úseky takříkajíc na zelené louce, nebude ale budován tak velkoryse jako úsek blíže k Plzni. S dvoukolejnou novostavbou se počítá od Stodu do Holýšova a z Blížejova do Domažlic, kde by se mělo jezdit až 200 km/h. Stávající trať v těchto úsecích bude zrušena.

Mezi Blížejovem a Holýšovem se počítá s rekonstrukcí a elektrizací stávající jednokolejné trati, a to s krátkou dvoukolejnou výjimkou u Staňkova. Jednokolejný úsek bude měřit zhruba devět kilometrů.

Dvoukolejka směrem na Bavorsko bude končit za zastávkou Domažlice město, odkud bude zbývat k hranici zhruba deset kilometrů. Ty zahrnuje poslední, tzv. 4. stavba, ve které půjde o vylepšení současné jednokolejné trati na 115 km/h. Zde by se mělo stavět na přelomu 20. a 30. let.

Součástí stavby Stod (mimo) – Domažlice (včetně) bude například několik mostů přes meandrující řeku Radbuzu nebo téměř kilometrový tunel pod kopcem Výchoz jižně od Stodu. V Holýšově se nástupiště posunou blíže centru a zmizí úrovňový přejezd na Jiráskově třídě (I/26). Nahradí ho podjezd. V Domažlicích silnici do Klatov (I/22) překlene nový železniční most, díky čemuž zmizí dnešní přejezd. Stanice Domažlice dostane nové ostrovní nástupiště a podchod až k autobusovému nádraží.

Modernizace Stod (mimo) – Domažlice (včetně) – pramen: dokumentace EIA

• novostavba nové žel. trati v úseku Stod (mimo) – Holýšov – odb. Dolní Kamenice
(včetně) na rychlost 200 km/h
• optimalizace stávající jednokolejné trati v úseku odb. Dolní Kamenice (mimo) – ŽST
Staňkov (včetně), zahrnující zdvojkolejnění úseků Staňkov (mimo) – odb. Vránov (vč.)
• elektrizace stávající jednokolejné trati v úseku Staňkov (mimo) – odb. Přívozec (mimo)
• novostavba nové žel. trati v úseku odb. Přívozec (včetně) – Domažlice (mimo) na
rychlost 200 km/h
• optimalizace stávající jednokolejné trati v úseku Domažlice (včetně) – Domažlice
odb. v. 401 (odb. Pasečnice) (včetně), zahrnující zdvojkolejnění úseku Domažlice (mimo) – Domažlice město (včetně)

Tagy Domažlice - Stod spojení Česko - Bavorsko Správa železnic trať 180 Plzeň - Domažlice - Furth im Wald
59 komentářů