Hlavní trasa mezi Vídní a Bratislavou je kvůli srážce nákladních vlaků mimo provoz
Srážka nákladních vlaků u Kittsee. Foto: Bezirksfeuerwehrkommando Neusiedl am See
Úsek je mimo provoz do 9. května.
Úsek je mimo provoz do 9. května.
Neco podobneho jako Prosenice.
čistě z neznalosti tamních poměrů – proč se nedá rjx do wien tahat přes marchegg místo přes kittsee? jeden přepřah navíc vadí?
Pretože si to OBB tak zmysleli. Prvé ráno, ako sa to stalo tak RJX išiel. Do čela dostal v Bratislave Herkulesa.
Byl jste tam? Japonci rozhodně strojvedoucími nepohrdají, je to jedno z nejprestižnějších povolání (v normální rovině, když pomineme rentiéry a tak) a rozhodně jedno z těch lepších co se týče využití pracovní doby, v Asii obecně dost vysoké a dlouhé. Dril a tlak tam je součást KAŽDÉ profese, což je z úcty ke klientovi a z prestiže dělat to perfektně. To že vám to připadá degradující je čistě západní perspektiva, nic jiného. V mnohém se pohrdá strojvedoucími u nás. Sice nemusí dělat dril úplně striktně, který je pro asiaty dist typický a staví na tom, ale zase je fíra někde… Číst vice »
tak se nevyjadrujte.
francouzi by si z japonske spolecnosti a kultury meli brat priklad. misto toho, aby neustale stavkovali kvuli nesmyslum a kazili plany statisicum lidi.
Násilnická kultura. Hm. Asi jste tak fakt nikdy nebyl, co? Budete se divit ale vím o tom dost, s Japonskem mám život propletený až až. Šisa kakunin kanko není kvůli buzeraci, ale kvůli tomu, že zcela objektivně už dávno zjistili, že zapojení více smyslů a zpětná vazba (sluchová) dokáže eliminovat drtivou většinou lidských chyb ohledně vnímání návěstí. Bývalo to i u nás, že se návěsti ve vícečlenných četách hlásily nahlas a je to třeba i v letectví, kde checklisty dělají nahlas a s ukazováním na věci. Prostě to funguje, tak to praktikují, i když na západě to vnímáme jako trapárnu.… Číst vice »
Pravda, i v Rakousku se ukazování na návěstidla a jejich vyslovování nahlas po nehodě EC 216 v Niklasdorfu zavedlo interním předpisem ÖBB, ovšem vyřídili si to s nimi po odborářské linii.
Já su jenom dědinskej sprosták, co je to pointing? Nějaká francouzská obdoba TRS?
Stejně tak není možno postavit takové zábradlí, které zadrží absolutně kohokoliv. zn: Nuselák, se žebříkem se dá překonat.
Takže na zábradlí kašlem i na schodišti v paneláku?
Nějak jste minul článek.
Snažím se na příkladu ukázat, že nějaké zabezpeční je lepší než nulové. A hnát se za dokonalým zabezepčením a přitom nemít vůbec nic je špatně.
Strojvedouci je nejslabsim clankem v retezci bezpecnosti a tak se k nemu musi pristupovat. ( kvalitni skoleni, dostatek odpocinku, informovanost, podpora ze strany dispeceru a vypravcich, slusny plat a zastaveni fluktuace) Nic z toho co jsem vyjmenoval se ale momentalne v CR nedeje.
S tím se dá souhlasit. Ale kvalitní školení je sporné, dostatek odpočinku ryze individuální, slušný plat ( jako že mají málo tady nebo proti např. Německu?), a fluktuaci nevyřešíme tady. Když jsem dělal dispečera, komunikace nevázla a je to opět jak kdo s kým komunikuje. Na dráze je vše složité.
A po tom všem stačí jedno špatný nevyspání, nebo domácí hádka a je to k ničemu. Bohužel, dokud bude mít člověk větší rozhodovací sílu, než zabezpečovačka a to mu umožní jet dál, tak se tohle bude stávat.
A to dnes ráno navyše miesto päťvozovej súpravy išla súprava trojvozová na REX 2507 (REX 8). Tá „tlačenka“ už z Bratislavy bola „zaujímavá“.
No to fakt potěší. Člověk by spíš čekal, že v takovéto situaci tam bude nějaký ten vůz navíc. Jen tak ze zvědavosti: chyběly vozy ZSSK nebo ÖBB?
že se něco takového stalo a v Rakousku , tomu nevěřím
Za 1. nebylo to ještě na Seznamu a za 2. se taková věc na PZB nemůže stát, jak se tu často uvádí v diskuzích …….
A ta částka taky nesouhlasí… 🙂
Na dobře udělaném PZB se stát nemůže. Na ošizeném- bez magnetu 500 Hz-a při příliš krátké prokluzové vzdálanosti ano
Neřekl bych ošizeném. To, proč tam není pětistovka, bude mít svoje důvody. Každopádně jak jsem psal níže, ÖBB infra plánuje místo 500Hz investovat do GPE (GPS), aby se zaručila boční ochrana při projetí 2000Hz. Jinak pro kolegu, na jehož příspěvek reagujete, to nejspíš nebude argument. Ono při tom provozu, co v Rakousku je, je počet podobných MU v porovnání s ČR naprosto minimální. Bohužel ať PZB, tak ETCS nezabrání 100% případných MU. Spousta lidí neznalých problematiky se pak většinou pobaví, že i na těchto zabezpečovačích vznikne MU. Moc se nepozastavují nad tím, kolik se toho stane na síti SŽ.
Oprava, v závorce má být samozřejmě GPA, nikoli GPS. Překlep
Tak kolik se jich tedy stane v Rakousku a u nás v poměru k vlakům?
V každém případě po tragické nehodě rychlíku EC 216 v Niklasdorfu v únoru 2018 ÖBB dostrojily více než 1000 magnetů 500 Hz. Právě na místech, kde není dodržena zmíněná prokluzná vzdálenost a hrozí, že magnet 2000 Hz u červené sice odbouchne ventil a zahájí rychločinné brzdění, ale před kolizním bodem vlak „pouze“ sníží rychlost, nestihne zabrzdit úplně.
Ale podle článku tam 500 Hz magnet vůbec nebyl.
nejsem zabezpečovák, jsem strojvedoucí.a na tratích s PZB nejezdím a princip neznám. Jen reaguju na to , že u skoro každé diskuze na téma MU u nás se objeví příspěvek ,že kdyby tam bylo PZB místo LVZ, tak se to nemůže stát. Ale ono se to stává i v tom Německu i Rakousku. A jak píše někdo pode mnou, taky by mne zajímal poměr MU u nás proti AT nebo DE
Blbé je především to, že na mnoha tratích není ani přenos kódu na opakovač, natož LVZ.
Taky je potřeba brát v potaz následky, tady je to bez zranění, ve Světci to byl smrťák.
Nikdo netvrdí, že se to nemůže stát. Leč PZB vyniká primárně tou výhodou, že při projetí návěsti „Stůj“ (magnet 2000 Hz) okamžitě vyvolá nouzové brzdění (bez dalších prodlev a přemýšlení a telefonování a rozhodování a signálu či nesignálu TRS…). Další průběh událostí je otázkou situace – zda stihne zabrzdit před bodem kolize či „jen“ sníží rychlost. A též se stává, že PZB sice vlak bezpečně zastaví, ale strojvedoucí se vykašle na hovor s dispečerem, jede na vlastní triko dál a pak je po srážce nemile překvapen, že „Stůj“ opravdu platilo pro něj.
Jsem strojvedoucí, a jezdím na PZB, LZB, ETCS L1 i L2. Pokud někde zmíním, že by se to na PZB apod. nestalo, většinou pro to mám důvod. Pokud znám z ČR situaci, za jaké lze něco projet, vím, kdy by tomu PZB či ETCS dokázalo zabránit. A to se nebavíme o projetých návěstidlech na Stůj. Podobný problém bude i nerespektování pomalých jízd. Za poslední rok byly v Rakousku tuším tak 3 mediálně známé MU. Münchendorf – Achau (tam nevím, jakou roli hrálo PZB), tohle (tam nejsou 500Hz magnety, ale na řešení se pracuje) a velká MU ve Fürnitz (tam byla… Číst vice »
Perfektní výklad, Vám bych s radostí svěřil školení strojvedoucích i zabezpečováků v zájmu rozšiřování obzorů o zahraničních zabezpečovačích a funkčním srovnání a výhodách/nevýhodách různých typů.
Díky za kompliment. Osobně koukám na vaše komentáře, a zrovna jsem usoudil, že jste solidně v obraze, a rozhodně víte, o čem mluvíte. Osobně nejsem odborník, jen uživatel, co má možnost srovnání.
GPE se dneska už v Rakousku používá, a to při návěstění V = 100 km/h a více do odbočky.
GPE se používá nejen na to. Třeba i při snížení traťové rychlosti do oblouku. Myslel jsem použití GPE místo 500Hz magnetu.
Takhle – GPE 2000 Hz dneska (= minimálně v Německu) funguje na kontrolu V = 100 km/h a výše. Tam, kde je V = 80 nebo 90 km/h funguje GPE 1000 Hz – když tam pojedu 95 km/h nebo 105 km/h – potvrzuje se Wachsam, když jedu 80 nebo 90 km/h, tak se nepotvrzuje nic. Pod 80 km/h se používají místo GPE trvale aktivní magnety 1000 Hz – jsou napsané v tabeláru s kilometrickou polohou. Proto mi náhrada 500 Hz za GPE 2000 jak zmiňujete není moc jasná: a) na to potřebujete hned 3 magnety – zapínací+2000Hz+vypínací místo jednoho, za… Číst vice »
Plus minus tuším, jak fungují GPE. Jezdím AT i DE. Je tam trošku jen rozdíl v nastavení a použití. Principiálně je to samozřejmě totéž. Já mluvil o tom, že v Rakousku byl plán dosazovat GPE na místa, kde by v Německu byl použit 500Hz. Jinak je to všude totéž. Jen jsou možná rozdílné tolerance + rychlosti, kdy jsou různé magnety aktivní. Třeba v Rakousku není u 70 aktivní magnet. Maximálně je pak někde dál GPE. To je častá záležitost. U táfle není nic a před obloukem GPE. V Německu by se taky mělo potvrzovat vše pod 100, v Rakousku ne.… Číst vice »
Jojo, rozumíme si, souhlas.
Nevypadá to tak zrasovaně https://zdopravy.cz/u-biliny-se-srazily-dva-nakladni-vlaky-pri-nehode-zemrel-strojvedouci-78160/
Už snížení následků nehody ze „smrťák“ na „bez zranění“ je posun.
Měl byste se naučit srovnávat srovnatelné.
Vy odkazujete čelní srážku, zde šlo o srážku boční, kde navíc lokomotiva sice vykolejila, ale zůstala na kolech.
Oni to nemaj nijak zabezpečeny? ETCS, magnety, PZB LZB a co já vím ještě? To tam jezdí jen podle pohledu z okna?
Magnety – PZB? To máte nejspíš na mysli jedno a totéž. PZB tam je, ale narozdíl od Německa, v Rakousku často nejsou před návěstidlem na Stůj magnety s 500Hz, které by zaručily prokluzovou vzdálenost (Durchrutschweg). Tím pádem lze bohužel projet návěstidlo tak daleko, že se dostanete do jiné vlakové cesty. ÖBB Infra má v plánu investovat opravdu hodně peněz, a místo 500Hz magnetů použít v daných případech GPE (rychlostní magnety). Jinak úplně bez traťové části zabezpečovače je trať 26001 na Lenzing. Tam je ale poměrně malá traťová rychlost. LZB je na poslední trati a to mezi St. Pölten a Linzem.… Číst vice »
Klidně říkejte normálně česky Linec. Příčina ovšem není ještě oficiálně sdělená, takže není zřejmé, zda jde o projeté návěstidlo.
Materiály, které mám k dispozici, mluví o chybě strojvedoucího spojenou se záměnou návěstidel.
Tak dejte odkaz, ať jsme též seriózně informováni, novináři mluví o nárazu vlaku do dálničního pilíře a uzavření dálnice. Pokud by šlo o záměnu návěstidel, tak by to také nebylo typologicky nic nového, tohle se stalo mj. ve Vídni-Leopoldau nedávno, kdy strojvedoucí soupravového vlaku se namísto návěstidlem pro něj umístěném vlevo (leč zarostlém ve stomě) řídil návěstidlem vpravo, které bylo viditelné a ukazovalo „Volno“, ale pro souběžný nákladní vlak Hodonín-Linec s Taurusem. Osobák sice magnet 2000 Hz po projetí návěstidla obratem zastavil, ale strojvedoucí byl tak přesvědčen, že měl „volno“ a že PZB blbne, že dofouknul vzduch a jel dál.… Číst vice »
(leč zarostlém ve stomě)
Poučení: Návěstidlo má být vidět.
To je báječná myšlenka, už aby ji provozovatelé dráhy plošně realizovali. Ale nejde o jediné poučení. Když platí návěstidlo vlevo, má být na to výrazně upozorněno příslušnou traťovou značkou. Tady byla opotřebená a rezavá (už ji naštěstí ÖBB-Infrastruktur vyměnili za krásnou novou reflexní).
A měly by se dávat na stejnou stranu od koleje. (Osa koleje nebo vpravo, nikdy vlevo).
Ne že na vícekolejce strojvedoucí se seznáním tipuje, které návěstidlo je jeho.
Přesně tak, viz Dluhonice a Lhotka nad Bečvou, ale prý je to podle normy
Jenže jak na to, když na jednom tělese jsou tři koleje, levá je samostatná jednokolejka a vpravo dvě koleje dvoukolejky. Vjezdová návěstidla pak vyjdou tři vedle sebe…
Ano, tři vedle sebe můžou být. Ale každá kolej má svoje buď v ose(mezi kolejnicema, na krakorci) nebo napravo.
A pokud je tam oblouk, tak tam může být i předzvěst.
Článek poukazující na tento problém tady byl o Poříčanech.
https://zdopravy.cz/tag/poricany/
Také i jinde než v ČR a SR se střetávají vlaky…co ETCS vypovědělo službu v daný moment?
Tady je PZB. Navzdory tomu se dostal šofér MRPA docela daleko za 2000 Hz, musel byt slusne rozjety.
Stejně tak fíra RCA, když jeli ve stejném směru. Nebo víte něco víc ?
Fíra RCA měl podle všeho postaveno. Fíra Metrans projel klacek.
Čekal bych, že když vjedu někomu do trasy, tak dostane padáčka. (Nebo Metrans jel na.blok a zastavení RCA by to akorát zhoršilo)
Vím tolik: Byl vyštván šéf MRPA Dr.ing. Stütz a nové vedení firmy bere na lokomotivu lidi, ktere vyhodili u ÖBB u zkoušek. Tohle je vysledek a za Stütze by se to nestalo.
Byl bych opatrný s tím „by se nestalo“. Nebo snad víte, kdy dotyčný strojvedoucí nastoupil?
Myslíte, ze Stütz podepisuje osvedceni nejakym magorum? To, co se stalo v Kittsee, je dilo magora.
Nepřeceňujme doktorinženýry, zatím seriózní výklad příčiny není k dispozici.
To jsou ale ukrutné kecy.
Nebo ho to sice zastavilo, ale on to dofouknul a jel za chvilku dál. I tímto scénářem vznikla celá řada nehod.
Tam neni ETCS a předpokládam, že ani 500Hz magnet, takže nebude dodržená prokluzová vzdálenost.
V Rakousku používají standardně všude prokluz s jednotnou délkou L = 50 m, to je ale v praxi skoro k ničemu – pokryje to de facto jen neúmyslné projetí návěsti „Stůj“, kdy už se brzdí ale nedobrzdí.
Třeba Německo to má podle rychlosti – 50 m je do V = 40 km/h (mimo), pak 100 m do V = 60 km/h (mimo) a pak je všude 200 m až do V = 160 km/h (včetně).
To samé i Švýcarsko – skoky po 15 km/h a hodnoty L v intervalu 40 – 100 metrů.
Díky za doplnění informace. Špatně jsem se vyjádřil. Myslel jsem tím prokluzovou vzdálenost zaručující Flankenschutz, což bez 500Hz magnetu asi moc nikde nebude.
Rakousko je bohužel pověstné tím, že v posledních desetiletích při rekonstrukcích stanic tyhle bezpečnostní míry zmenšilo (mj. snaha o maximalizaci užitečné délky kolejí). Proto také v letech 2018-2022 museli na základě bezpečnostního doporučení Unfalluntersuchungsstelle dodatečně montovat 1032 magnetů 500 Hz (slovy „tisíctřicetdva“!).
To ano, ale je taky nutno férově říct, že PZB v Rakousku funguje na mašinách od začátku s jinými rychlostními
a časovými hodnotami, než jaké se používají třeba v Německu – je tam zaručena 100%-ní kompatibilita, ale nikoliv už stejná funkčnost. To, že od začátku nepoužívají 500 Hz magnety je ale samozřejmě pravda.
Prokluz v Rakousku činí 150-300 metrů, stanoví to Stavební a dopravní řád drah. Potvrdili mi to i konzultovaní strojvedoucí.
V roce cca. 1980 bylo stanoveno 50 m jako minimum s odkazem na „kapacitní důvody“ – řekl bych, že to platilo pro všechny rekonstrukce a stávající stav, nikoliv novostavby. Jestli dnes platí 150-300 m nevylučuju:-)
Dokonce v i v Řecku, tam ho měli pro změnu nezapojené.
To máte asi jako se žárovkou. Opravdu nemůže za zkopnutý palec, když jste si v noci nerozsvítil.
Určitě chyběl běžec s praporkem..
Všechny mezistátní vlaky REX linky REX6 jsou mezi stanicemi BA-Petržalka & Parndorf nahrazeny NAD. Linka REX77 tam nejezdí
V ozname ZSSK to bolo napísané ako 77.., teda vlaky s číslom s prvými dvoma číslicami 77
Jasně, ale je to linka REX6, protože směr Györ jezdí například linka REX64. Koridor Vídeň-Bruck-Bratislava je označen jako REX6
Presne tak. Sú to buď „vlaky REX 77xx“, alebo linka „REX 6“ 🙂
Áno, len som chcel ukázať, ako zrejme táto chyba vznikla
Bezirksfeuerwehrkommando.
Podle fotek to vypadá, že do Parndorfu.
https://m.bvz.at/burgenland/chronik-gericht/waggons-entgleist-zwei-gueterzuege-am-bahnhof-kittsee-zusammengestossen-kittsee-365412237#365412237-48513,365412237-4eh85a1ssubjp3tt-0
Bohužel to tam neznám. Ze zdrojů, které se ke mně dostaly, jsou napsány i čísla vlaků a info, že oba jely od Petržalky.
Já také ne, jen jsem si na mapách našel Kittsee a dálniční most nad železniční tratí.
Z fotek podle polohy lokomotivy Metransu (Traxx) jsem usoudil, že jela z Kittsee do Parndorfu.
Lokomotivu druhého vlaku RCA jsem na žádných uveřejněných fotkách nenašel, zřejmě mohla odjet „po svých“.
https://www.openstreetmap.org/search?query=48.0736992N%2C%2017.0640447E#map=17/48.07370/17.06405
Na chvilku by se zase o něco více než obvykle hodila trať přes Wolfsthal. Ale kdo to kdy viděl, tolik kolejí, že. 🙂
Bratislava a Viedeň majú aj druhé železničné spojenie cez Marchegg. A obsluhu nácestných staníc by to aj tak nevyriešilo, keďže ide o trasy relatívne vzdialené od seba. A tiež čo sa týka nákladnej dopravy, tak neviem, či je pre ňu trať cez Wolfsthal vhodná.
Postavenie trate Petržalka – Wolfsthal by Bratislave pomohlo, keďže by získala železničné spojenie s letiskom na Schwechate, avšak problém vidím vo financovaní, keďže zo súčasnej trate Petržalka – Kittsee by musela odbočovať až niekde na úrovni štátnej hranice (ak teda nechceme zbúrať západnú časť Petržalky) a teda by viedla čisto na rakúskom území.
Nikoliv, trať z Petržalky do Wolfsthalu by se dala obnovit v této podobě: https://mapy.cz/s/cacemufasa
Až na ten kruháč a fabriky vedle něj, to by se muselo trasovat jinudy.
Zavést NAD je opravdu jednodušší.
A premostenie D2 ???
Medzi areálom depa a križovaním Kaukazskej ulice je zhruba 570 metrov, to by mohlo stačiť na nastúpanie na most. Väčší problém vidím v prejazde okolo pamiatkovo chráneného historického depa a tiež je otázka, či by bolo možné ponechať úrovňové križovanie s Kopčianskou.
Je to všetko len budovanie vzdušných zámkov….Načo tretí prechod do Rakúska, keď v BA chýbajú omnoho dôležitejšie železničné stavby….
A premostenie D2 ???
Oba vlaky jely směrem od Petržalky.
A podle novinářů se střetly „ve zúžení“ pod dálničním mostem A 6…