Autobusy Doprava ve městě Tramvaje Trolejbusy

Hlavní město „pípání“ v MHD. Konec papírových jízdenek se blíží, budou nové automaty

V ostravské MHD jezdí už více lidí na elektronickou jízdenku než papírovou. Foto: DPO
V ostravské MHD jezdí už více lidí na elektronickou jízdenku než papírovou. Foto: DPO

Dopravní podnik Ostrava (DPO) potvrdil, že ke konci roku zcela zruší papírové jízdenky. Počet elektronických jízdenek zaplacených bezkontaktní platební kartou už přesáhl nadpolovičního podílu ze všech prodaných jízdenek.

DPO představil další data o velkém nárůstu počtu elektronických jízdenek v tiskové zprávě. Využívání této služby cestujícími od té doby nepřetržitě roste: z půl milionu plateb ve druhém pololetí roku 2016 na téměř 2,5 milionů plateb v prvním pololetí roku 2019. Rekord v počtu plateb padl v průběhu letošních Colours of Ostrava.

Ostrava je průkopníkem jednoduchého systému odbavení, kdy cestujícím stačí přiložit platební kartu ke čtecímu zařízení bez tisku papírové jízdenky. Za první pololetí takto cestující zaplatili 43 milionů korun. „Rekordy v počtech plateb bankovní kartou už tradičně padají během Colours of Ostrava. Letos jsme v pátek 20. 7., tedy v třetí den konání festivalu, zaznamenali téměř 29 tisíc plateb, čímž padl dosavadní rekord z loňských Colours, kdy to bylo přes 22 tisíc plateb za jediný den,“ říká předseda představenstva a generální ředitel DPO Daniel Morys.

Podíl prodaných elektronických jízdenek loni v listopadu přesáhl 50 % všech prodaných jízdenek. „Aktuálně je to přes 55 % ve prospěch elektronických jízdenek. I proto jsme se rozhodli k 31. 12. 2019 prodej papírových jízdenek jako první dopravní podnik v Česku úplně zrušit. Slibujeme si od toho zjednodušení celého systému prodeje jízdenek a hlavně výraznou úsporu v nákladech,“ dodává Daniel Morys.
Od konce papírových jízdenek si DPO slibuje především finanční úsporu. Ročně má ušetřit kolem 15 milionů korun.

Dopravní podnik Ostrava už se na konec připravuje i tím, že chystá speciální automaty na výdej takzvaných ultralight karet. Ty umožní cestujícím bez platební karty si koupit takzvanou kreditní jízdenku. Zakázku na dodávku 35 automatů vyhrála za necelých 14 milionů korun společnost Diebold Nixdorf.

Automaty budou umístěny na stěžejních zastávkách, které slouží jako významné přepravní uzly, a to zejména ve vztahu k návštěvníkům Ostravy. Do budoucna se počítá s jejich umístěním i na P+R parkovištích,“ řekla mluvčí DPO Karolína Rycková. Podle ní budou automaty vydávat kreditní jízdenku (ultralight karta) a budou umět obsluhovat i kartu ODISKa. „Kreditní jízdenka společně s bankovní platební kartou postupně nahradí papírové jízdenky,“ dodala Rycková.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jiří
Host
Jiří

A vůbec, na co v ostravě jízdenky, když revizoři před černýma pasažérama utíkají. Tuhle na sadu boženy němcové nastupovala tlupa se zmrzlinama i dvěma psy bez náhubku (obojí je zakázáno) a dal bych ruku do ohně, že ani jeden z nich neměl jízdenku, když už smrděli, řvali a chovali se jako zvířata – no a revizoři raději z busu vystoupili a šli na tramvaj 😀

Tohle má být inspirace k tomu, abych se vůbec někde snažil shánět nějakou kreditovou kartu nebo kýho čerta?

Graylag
Host
Graylag

A jste si jistí, že revizoři (spíše asi asistenti přepravy) vystoupili kvůli těmto lidem a ne protože podle rozvrhu měli přestoupit na jinou linku?
Pokud se to stalo tak jak to popisujete, tak je to jistě nešťastné. Ale revizoři a asistenti přepravy nejsou všemocní šerifové, co si mohou jezdit kam je zrovna napadne a vyhledávat zločiny. Případy jako jste popsal se bohužel občas budou stávat vždy a všude.

Mimochodem, je to trochu jako byste obhajoval krádeže v obchodech jen proto, že občas někomu jinému projdou.

Jiří
Host
Jiří

Soudruhu, mi je jako cestujícímu jedno, jestli revizoři (ano revizoři – ti v civilu se stejnýma botama, co kontrolují jízdenky a píšou pokuty) vystoupili sami nebo jestli to měli nařízeno nějakým plánem. V obou případech je to více než nešťastné a platící cestující tímto přístupem nezískáte, naopak se budou nabalovat další neplatiči. Ale chápu, že v grafech se dobře prezentuje nadřízeným vzestup počtu přepravených osob… Mimochodem žádné krádeže neobhajuju, pouze poukazuju na to, že způsob jejich práce není správný. Podruhé upozorňuju, že je mi jedno, jestli jejich práce nebo člověka, který jejich práci řídí a nezahrnuje úmyslně do kontrol oblasti… Číst vice »

A.R.
Host
A.R.

Jako člověk z oboru musím říct, že ostravský systém je zřejmě ten nejlepší, jaký jsem kdy na území ČR viděl. Jednodušší to pro člověka bez měsíčníku ani být nemůže. Pokaždé, co tam jsem, si to nemůžu vynachválit.

marie
Host
marie

takže místo papíru – jednorázový plast.. bravo!

Martin K.
Host
Martin K.

To snad záleží na majiteli kolikrát jej použije. Když vidím kolik zákaznických kartiček má moje drahá polovička, tak to nevidím tak bledě.

Jirka
Host
Jirka

Nemyslím si, že bude jednorázový. Podle toho, co jsem četl minule, tak tam bude nějaká vratná záloha a po odevzdání zpět se vrátí znovu do oběhu. Jinak určitě budou znovunabíjeci (lze na ně nahrát peníze opakovaně) takže jednorázové rozhodně nebudou.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A ty návratky bude řešit kdo a jak? Bude možné vrátit ty kartičky i v některém ze zmíněných automatů? A jakým způsobem dostanu přeplatek zpět (i třeba v hotovosti)?

MartinS.
Host
MartinS.

Tak si DPO zřídí „odúčtovnu přepravních tržeb“, umístí jí na nějaké vhodné místo, aby se dala co nejhůř kontaktovat, třeba do Semil a když budete chtít návratek, tak tam tu kartičku doporučeně pošlete a oni vám ve lhůtě do 60 dnů vrátí přeplatek ponížený o manipulační přirážku 25 % 🙂
Teda jen doufám, že si v DPO a KODIS nevezmou příklad z národního dopravce 🙂

Cestující LBC MHD
Host
Cestující LBC MHD

Mělo by to jít jedině osobně. Posílat kartičku do Semil? Co když se cestou ztratí, kdo za to ponese odpovědnost? Budete to vymáhat po České poště? Ne! Jedině doručit osobně a vratku na účet, žádná hotovost.

Jiří
Host
Jiří

Kde jste to četl? Tohle logické řešení mezi ostravskými zabedněnci nemohlo projít a raději budou rýžovat z toho, že když potřebujete jen dvě krátké jízdenky na 10 minut, tak si budete muset koupit kartičku za 100 Kč a jedna jízda tak vyjde na 50 Kč a kartičku si pak můžete dát třeba zarámovat.

Graylag
Host
Graylag

Máte pravdu. Ostravští radní už si vybírají nové luxusní auta, které zaplatí z toho, co vyrýžují z těch všehovšudy pěti turistů ročně, co jízdné přeplatí o závratných 68 Kč. Ještě, že jste tuhle gigantickou konspiraci odhalil. (Sarkazmus)

Neuvažoval jste už o organizování petic a protestních pochodů?

Jiří
Host
Jiří

K tomu mám dvě poznámky. První je, že to bude asi tak opravdu jen 5 turistů ročně, protože všichni ostatní se na tohle prostě vykašlou a pojedou načerno. Druhou poznámku k ostravským radním si raději nechám pro sebe, jelikož tady je na místě „Margaritas ante porcos“ …

https://cs.wiktionary.org/wiki/h%C3%A1zet_perly_svin%C3%ADm

Graylag
Host
Graylag

Mimochodem, pokud by kartičky opravdu byly zálohované a vratné, tak byste Vy jako první na takový systém nadával, protože přece co chudák cestující, který z nějakého důvodu nebude moct kartičku vrátit. Hrůza, zločin, krádež!

Jiří
Host
Jiří

To už je problém cestujícího

V. K.
Host
V. K.

Čekal bych, že bude na zálohu a tedy znovupoužitelný. Navíc jich moc v oběhu nebude, protože bezkontaktní kartu má dnes skoro každý.

H1PAVCA
Host
H1PAVCA

Bezkontaktní kartu má jenom 1 člen rodiny,ostatní platí penězi.

Graylag
Host
Graylag

Pokud vím, tak se mluvilo o papírových čipových kartách (používají se běžně třeba v Oslu nebo Helsinkách). A s tím, že budou dobíjet.

Osobně se u dobíjecích papírových karet trochu bojím o životnost karty. Na druhou stranu jako trvalejší alternativa existuje (anonymní) ODISka (byť ta už je za 130 Kč a s dlouhou dobou dodání, zde prostor na zlepšení je). Takže si umím představit papírovou kartu z automatu pro krátkodobé nebo zřídkavé použití. A (anonymní) ODISku pro dlouhodobé nebo častější používání.

milanek
Host
milanek

Jj setkal jsem se s nimi i v Hong Kongu, kde fungují perfektně, a papírové na několik jízd mají i v Moskvě (tam ale nedobíjecí). Jinak v Tampere jsem pípal bezontktní kartou již před 12 lety.

Samo
Host
Samo

Ultralight karty nie sú plastové, to je celá ich pointa.

Cestující LBC MHD
Host
Cestující LBC MHD

V této souvislosti musím upozornit, jak jsem si tu nedávno stěžoval, že DPMLJ se pochlapil a na Fugnerovku instaloval nový automat na dobíjení elektronické peněženky a předplatných jízdenek, takže člověk už nemusí jít do předprodeje za těmi „milými“ dámami. Fakt mě mile překvapili.

aldik
Host
aldik

A co takhle prodej těch kreditových jízdenek v trafikách a jiných místech jako doteď? Bude? 😉 Moderní systém bez papíru je fajn, ale neměli by síť automatů příliš zužovat.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Přece jim DPO nebude platit marži. A pochybuji, že jízdenka bude stát třicet kourun apod. Cestujícím bez karty se cesta pěkně prodraží. Jediné řešení, koupit si Tarif ODIS síťová na nádraží pokud to půjde.

Halamus
Host
Halamus

Podle DPO budou automaty zejména na na nádražích, aby si návštěvníci Ostravy mohli ihned zakoupit kartu v automatu.

roman
Host
roman

Zbytečné, drtivá většina lidí má buď ODISKU nebo zaplatí kartou přímo ve voze.

asdfasdf adfadf
Host
asdfasdf adfadf

A drtivá většina turistů má co?

PetrN
Host
PetrN

hmm, třeba bezkontaktní platební kartu?

jva
Host
jva

…a k ní návod, když chce na jednu kartu koupit jízdenky i pro rodinu? Aspoň na nádražích by mohli automaty zachovat (s tím, že platnost bude od chvíle nákupu, aby nemusely být ve voze označovače, což sice zákazníka trochu omezí, ale furt lepší než zdržovat spoj zápasem s kartomatem ve voze, když to jakožto nečastý návštěvník „nemáte v oku“). Pražské kartomaty se základními 3 jízdenkami (+ poloviční varianty) a následný papír v ruce mi připadá lepší.

VímVšechnoNejlíp
Host
VímVšechnoNejlíp

Je možno si odbavovací zařízení přepnout do angličtiny, takže nevidím problém.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Pražské kartomaty se základními 3 jízdenkami (+ poloviční varianty) a následný papír v ruce mi připadá lepší.“
Pražský sysstém je lepší zcela jednoznačně – a není ostatně jen pražský.

MartinS.
Host
MartinS.

Běžte to vyprávět třeba do Londýna, kde ten systém s bezkontaktní Oyster Card funguje už asi 15 let a s bezkontaktními platebními kartami jako variantou místo OC asi 5 let.
A nikomu tam ten papír nechybí…

MartinS. druhý
Host
MartinS. druhý

Ovšem v Londýně si stále tu papírovou jízdenku koupit můžete, to je ten rozdíl.

Jiří
Host
Jiří

A taky můžete tu OysterCard vrátit, když víte, že v Londýně nejbližších pár let zase nebudete…

Juraj
Host
Juraj

„Pražský“ systém nemá výhodu vôbec nijakú. U DPO je jediná nutná interakcia vtedy, keď človek potrebuje viac lístkov alebo zľavu, vo všetkých ostatných prípadoch je to len pípnutie. Žiadny spotrebný materiál, žiadne rozhodovanie nad typom lístka.

Lukáš
Host
Lukáš

Když dojde papír na tisk jízdenek, tak se to řeší jak? Jede se na černo nebo se klepe na řidiče, ať jde vyměnit ruličku?
Ostravský (londýnský) systém je v tomto prostě nepřekonatelný.

Graylag
Host
Graylag

Drtivá většina turistů přijede do Ostravy skrze některé z míst, kde automaty budou. Otázka je pouze co dělat s tím málem, co bude chtít cestovat z nezvyklých míst. Řekněme třeba se stopařem, kterého vysadí v Hrabové…

Mít více automatů a/nebo prodej v trafikách by bylo určitě fajn. Jenže vyplatí se provozovat automat, který prodá třeba jednu jízdenku denně? Bude trafika ochotná prodávat s minimální nebo nulovou marží jízdenky, pokud prodá v průměru jednu denně? Vyplatí se dotovat ten automat nebo trafiku, aby náš stopař mohl jet poctivě dál do města?

MartinS.
Host
MartinS.

I ten stopař by mohl mít bezkontaktní platební kartu. Takže může jet poctivě. Stačí tu kartu ve vozidle přiložit ke čtečce. Ve chvíli, kdy náklady na eliminaci ztrát překročí svou výší přínos z té eliminace, tak je lepší ztráty odepsat…

Graylag
Host
Graylag

Jasně no. On ten stopař bude mít dnes pravděpodobně i smartphone s internetem, nebo alespoň s možností připojit se na Wi-Fi. Účelem bylo jen ilustrovat toho imaginárního cestovatele, jemuž podle názoru mnoha diskutujících bude novým systémem ukřivděno.
S vaším závěrem pak zcela souhlasím.

Lukáš
Host
Lukáš

Stopař si taky může koupit SMS jízdenku 😉

Graylag
Host
Graylag

Však ano. Náš stopař má pravděpodobně bezkontaktní kartu, smartphone s internetem nebo alespoň Wi-Fi a může si i koupit SMS jízdenku – protože to všechno prostě u sebe normální člověk má. Mě to nevykládejte, já to vím. Ale každou chvíli vám tady v diskuzi začne někdo malovat apokalyptické vize člověka, který platební kartu nemá, telefon nemá žádný nebo vybitý, chce jet z naprosto nezvyklého výchozího bodu ale zlé DPO ho chce šikanovat tím, že mu vzalo papírové jízdenky. Já jen uznávám, že takový člověk se sem tam najde a vznáším otázku, jestli je jejich četnost dost vysoká na to, aby… Číst vice »

Martin K.
Host
Martin K.

Pevně věřím že rozum.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll