Hlavní město Mexika rozšiřuje systém lanovek, staví třetí linku
Stavba nové lanovky Cablebús Linea 3 v Mexiku. Foto: Doppelmayr
Nová lanovka zlepší dopravní spojení na západě metropole.
Nová lanovka zlepší dopravní spojení na západě metropole.
Dvě videa z Cablebusu:
https://www.youtube.com/watch?v=sgfyX2PtZd4
https://www.youtube.com/watch?v=AM5t-NB3qQQ
Obě linky vedou nad prvotřídními slumy.
Kdyby se někomu zdálo, že lanovky překonávají velkou vzdálenost, tak to se jen zdá. Ve skutečnosti spojují jen malé části na okraji města, stačí kouknout na mapu. To CDMX je fakt neskutečný kolos.
https://www.youtube.com/watch?v=bUKgkLSsAWI
Žádné strachy o panorama velkoměsta?
On je rozdíl už počtem obyvatel. Takže hlubší komparace nemá moc smysl.
Rozhodnutí o lanovce v Praze projde ještě přezkumem takže se možná ještě postaví. To rozhodnutí docela rozjelo diskusi o smyslu lanovky a to je jen dobre.
To asi těžko.
Fantasmagorická lanovka je díky bohu mrtvá.
Co je na ni spatneho? Je to levne, kapacitni, bez cekani, tiche, rychle spojeni… Krom nutnosti prestupu mi neprijde na tom nic spatneho…
Co treba vadi vam?
Lanovku ve městě ještě neviděl, tak je z toho vyděšený a hledá důvody, jak se jí vyhnout. Například, že bez jakéhokoli zdůvodnění nazývá projekt fantasmagorickým. Možná o smyslu tohoto dopravního prostředku ani nepřemýšlel, jak byl vyděšený.
V článku píšete o kapacitě 34tis. osob za den, zatímco na přiloženém obrázku je 102tis. Který údaj je správně?
Oba. 102 tisíc je po plánovaném rozšíření celého projektu v budoucnu.
Njn..co je dobré pro Ciúdad de México není holt dobré pro Prahu…Aber na ja..:-)))
Jsem zvědav, kolik dalších článků na téma lanovky se tu najednou objeví 😀 Asi dokud neopadne vlna ohledně Scheinherrova zatím neúspěšného pokusu o vlastní pomník…
Přesně to samé mě napadlo 🙂
A opravil bych vás, AS si chtěl postavit druhý pomník, jeden už mu stojí – Libeňský most v havarijním stavu.
Ten mu možná brzy spadne. 🙂 Tak si to chtěl posichrovat jiným pomníkem.
V La Pazu mají lanovky dokonce jako nosný prostředek MHD, nebo možná by se ve finále našla ještě obskurnější rozvojovka a lanovkama než Bolívie.
La Paz je velmi hornaté město, překonávají se strmé svahy a stovky metrů výškově. Tam to má smysl, když se to staví jako celá síť s mnoha zastávkami na trase, kde není potřeba pořád přestupovat. U nás by ta lanovka byla jen takový příprc než se postaví pořádné spojení mezi břehy.
La Paz by asi bylo jediné město, kde by dávalo smysl mít metro na pneumatikách, právě pro možnost překonávání stoupání. Jenže stavba metra je něco mimo možnosti bolivijské ekonomiky. Tak mají aspoň lanovky. Problém s lanovkou přes Troju je hlavně v tom, že je to spojení míst, mezi kterými není žádný velký cíl/zdroj frekvence v pěší blízkosti (jen okraj sídliště v Bohnicích). Jinak by se muselo přestupovat, což by atraktivitu spojení dál snížilo. Kdyby lanovka vedla z centra Bohnic a Bohnice byly na nepřístupném útesu, odkud je krom lanovky jediná možnost dopravy po nějaké kozí stezce (a nebyla by široká… Číst vice »
Že ta lanovka nemá žádný velký zdroj frekvence je podle mě skoro až výhoda. Ona ta přepravní kapacita není nikterak závratná a kdyby ji v ranní špičce chtěla použít polovina sídliště, bylo by to jednoduše bez šance. Podrobně vývoj nesleduju, protože v Bohnicích už dávno nebydlím, a přesnou polohu plánovaných stanic se mi teď nepodařilo najít, každopádně stanice na Mazurské je v pohodě, to je sice docházkové jen z části sídliště, ale dá se tam v pohodě dojet autobusem. V Podbabě by byl potřeba pěší přestup na tramvaj (a bez parkoviště), táhnout to až na Kulaťák je nesmysl. Takhle by… Číst vice »
No nevím, stavět něco, aby to nebylo moc atraktivní… To mi připadá jak s tou hospodou na mýtince.
Tak ať se teda zaměří na stavbu té tramvajové trati, co bude sice o hodně dražší, ale pomůže víc lidem.
Kdyby ta lanovka vznikla, tak tam tramvaj nebude nikdy („máte lanovku tak co byste chtěli“).
Taky se nemohu zbavit dojmu, že lanovka je takové šitítko, řešení – neřešení. Celkově je sever Prahy proti jihu infrastrukturně dost opomíjený. Ma jihu mají dostavěné okruhy, nové tratě do Slivence, do Libuše, staví se metro D. Severu před deseti lety zprovoznili Blanku a od té doby nic, možná za X let prodloužení TT do Zdib.
Lanovka je kapacitne srovnatelna s jednou linkou tramvaje, dle planu… takze je otazkou, zda by to stacilo…
No, cele sidliste ji urcite nevyuzije naraz… Denne do Dejvic urcite nepotrebuji vsichni… Jestli bylo v planu 2300 lidi za hodinu, tak je to pomerne slusna kapacita, Tramvaj v 8min. intervalu by dala cca 2500 lidi za hodinu pri plnem obsazeni… U lanovky navic na spoj necekate,… https://www.youtube.com/watch?v=35AETxkbxPw Vzdalenost od stanice tramvaje v Podbabe by byl cca stejny jako prestup dnes na vlak. A prestup na vlak je primo ve u stanice lanovky – spojeni s vlakem pak do dalsich casti mesta. Tramvajova zastavka by se priblizila az se stavbou trati na Suchdol. V Bohnicich bych asi sel dal, a… Číst vice »
pardon, ve videu je 4000 os/h, tak jsem o pocital spatne, to jsou cca 2 linky tramvaji… tech 2300 zrejme bylo myslono jako max. v jednom smeru,…
Gruzie. Chiatura.
Najednou? O lanovkách píšeme pravidelně.
Očekávám článek na téma:
NEVIDITELNÝ 30m sloup lanovky.
Ten popíše, jak sloupy lanovky podléhají speciálním fyzikálním zákonům a díky tomu neničí krajinný ráz.
https://www.youtube.com/watch?v=35AETxkbxPw
Trapně nevtipné.
Jim nevadí, že sloupy naruší krajinný ráz a u stanic nejsou parkoviště?
Jinak tedy na jednom z obrázků v galerii stojí přepravní kapacita 102 tisíc osob denně, tak proč je v textu třetinové číslo?
Tohle bude třetí linka, tak by se nabízelo, že těch 100 tisíc má být celkově pro všechny lanovky ve městě.
To asi těžko, ne? Jaký by to mělo smysl? Už jste někdy viděl, aby když lyžařské středisko staví novou lanovku, se ve výkresech k ní udávala (jako primární / jediná informace) budoucí přepravní kapacita všech lanovek ve středisku?
V Mexiku stejně jako většině zdejších diskutujícím je ukradený krajinný ráz.
Jen jestli jim to nebude kazit výhled na slumy.
Slumy ne, ty jsou plebs.
Ale jakmile pokazíte pohled na benzinku..
Na čističku *
V Medellínu postavili několik lanovek z centra do původně chudinských čtvrtí po okolních kopcích a ještě u nich postavili několik celoměstsky významných staveb, např. obrovské kulturní centrum s knihovnou Biblioteca de Espana. Efekt to mělo dvojí: jednak to do těch čtvrtí přineslo více peněz, protože se lidé mohli lépe dostat do (lepší) práce v centru, a jednak to vzbudilo i zájem lidí z centra o periferní čtvrtě.
V La Pazu pak lanovky přímo suplují metro, které tam kvůli geologickým podmínkám postavit nejde.
Tak to má být. Když je nějaká velká veřejná investice, ať je na místě, které mu to může pomoci.
Ruku v ruce s tím jde také – byť zajištěn i dalšími prostředky – enormní pokles kriminality v Medellínu.
jak to mohlo projít EIA ?
Nejsou v EU, takže tam nemusí platit podobné paragrafy.
Taky nechápu.
Tahle lanovka zjevně ničí krajinný ráz trčícími sloupy možná ještě více, než ta Pražská.
Mám velkou radost, že ten pražský lanovkový nesmysl nedopadl.
Že stejně aktivně neprotestujete proti neustálému přibývání lanovek a sjezdovek třeba v Krkonoších…ve městech si přece krajinný ráz narušit nedáme, ale národní parky zastavíme, co se dá…tak to vidíte?
Zrovna nedávno byl o lanovkách dokument na ČT2. Lanovky se začínají prosazovat do systémů městské dopravy nejen v jižní Americe, ale i tady v Evropě, ve Francii, v Německu.
U nás to ale úředník ví nejlíp, takže nic nebude…
Třeba v Koblenzi maj lanovku od soutoku přes Rýn nahoru k pevbosti, ale kupodivu tam to životnímu prostředí nijak nevadí. Zřejmě jiný časoprostor…
Je to jen výmluva. Navíc jsem myslel, že EIA řeší pouze faktické dopady na prostředí (ohrožení biosféry, spodních vod,…) a ne dojmologii ohledně dopadu na panorama, což je věc subjektivní kterou nejde nijak objektivně změřit.
řeší se třeba, jak se změní ráz krajiny, jaký dopad to má na kulturní památky atd.
Myslet znamená nevědět. 😉
Víte ale o tom, že to posouzení EIA se týká každého individuálního případu? Tudíž nějaké porovnání, že někde to jde a proč to tedy nejde i jinde, je dost nesmyslné. A ten úředník tam je právě proto, aby to posoudil. Nebo kdo to podle vás má posuzovat?
SOuhlasím s tím, co jste napsal. Ale pořád naprosto nechápu, v čem konkrétně ten individuální případ lanovky v Praze je v rozporu s EIA. Jak těch pár pilířů a koncových stanic narušuje ráz krajiny a výhledy, jaká kytička kvůli tomu nepokvete, jak se změní podzemní vody, co vlastně KONKRÉTNĚ je fakticky v rozporu s EIA. Všichni si zde v diskuzi děláme legraci z nesmyslného rozhodnutí toho českého úředníka v tom jednom individuálním případu. Źe ten kdyby (v jiném případě) rozhodoval v Mexiku, tak to (pořád stejný úředník se stejně zvráceným přístupem na jiném individuálním případě) rozhodne „nein, never, němožno, nět,… Číst vice »
Co bylo v rozporu je potřeba se podívat do toho posudku. V každém případě i proti posudku EIA se lze bránit, tudíž pokud se Praha domnívá, že skutková nebo právní otázky byly vyhodnoceny nesprávně, má možnost žádat nápravu.
EIA hradí investor a předkládá ho spolu s další dokumentací úřadu. Obsah neznáte, tak možná soudíte podle sebe, co by dělal někdo jiný.
Jo to myslíte tu turistickou lanovku, kterou postavil a provozuje na své riziko soukromý subjekt…
A to by mělo u EIA být úplně jedno kdo to staví nebo provozuje.
Taková skorolanovka ve Wuppertalu by se z důvodu krajinného rázu a rušení klidu vodních živočichů dnes nemohla ani objevit na výkresech.
Doufám, že jim to nezničí krajinný ráz. Mám vážně strach!
V Praze jsme narozdil od Mexika docela haklivi na to, kdyz nejaka lanovka zkazi pohled na benzinku a nebo na cisticku! Neni snadne to uchovat pro pristi generace a nazkazit si tim priliv turistu!
V Praze jsme hlavně hákliví, když jednomu mostu má přibýt další kolej.
Praha si potrpí na autentičnost. Nechceme most natřenej na rezavo, chceme opravdovou rez!
😀😀😀Já taky… Aztekové a tatíček Cortéz se v hrobě obrací.
A pak že to nejde😜👍
Strašný. Oni nevědí, že jim to tam zničí krajinný ráz té části města?
Podobně to nevědí ani v Madridu, kde svoje Teleférico mají už hodně desítek let. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Telef%C3%A9rico_de_Madrid_%2830209578353%29.jpg
no nevím, loni nejezdila kvůli poruchám 11 měsíců…
Jenže před hodně desítkami let se nedělala EIA a vůbec se asi moc neřešil vliv na krajinný ráz.
Jakpak by takovým posouzením mohlo projít třeba bohnické sídliště…
Co sídliště, ale petřínská lanovka, ta obludná jizva na krásné tváři Prahy!
Když oni tam mají sopku a ne jednu, ale hned několik… https://mapy.cz/s/rodagamaga
Bez sopky není lanovka, to je jasný…
Však ano, jaký podstatný rozdíl z hlediska krajinného rázu by se měl hledat 🙂 ČOVku tam beztak mají taky a ZOO tam je.
Klasicky český.
Nejste schopen pochopit (ani z přiloženého úvodního obrázku), že sloupy lanovky jednoznačně zničí krajinný ráz.
90% lajkujících zjevně úvodní obrázek buď nevidělo a nebo jsou slepci.
Normální člověk okamžitě vidí, že sloupy TRČÍ do krajiny jako pěst na oko a jednoznačně NIČÍ KRAJINNÝ RÁZ.
Prosím Vás, už jste někdy viděl, co na tom kopci stojí za obří, hnusnou, panelákovou hradbu? Zaručuji Vám, že těch sloupů si ani nevšimnete, až uvidíte to obří sídliště.